• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy na ulice wrócą tramwaje konne? Niejeden by chciał...

Krzysztof Koprowski
8 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ogłoszenie na krótko pojawiło się na tablicy ogłoszeń w zajezdni Nowy Port, po czym po kilku tygodniach dyskusja o nim przeniosła się do Internetu. Ogłoszenie na krótko pojawiło się na tablicy ogłoszeń w zajezdni Nowy Port, po czym po kilku tygodniach dyskusja o nim przeniosła się do Internetu.

Na terenie zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie pojawiła się informacja o poszukiwaniu motorniczych, gotowych odbyć szkolenie na kartę woźnicy. Miałaby ona być przydatna po uruchomieniu tramwaju konnego na ul. Łąkowej. Okazało się, że to tylko żart - kolejny już w ostatnim czasie związany z gdańską komunikacją miejską.



Ogłoszenie pojawiło się pod koniec grudnia na terenie zajezdni Nowy Port zobacz na mapie Gdańska. Jego treść skierowana była do motorniczych, którzy chcieliby zdobyć uprawnienia do prowadzenia tramwajów konnych po zakończeniu odnowy ul. Łąkowej zobacz na mapie Gdańska. Wymagania dla kandydatów nie są zbyt duże - trzeba posiadać przyjazne usposobienie do koni.

I choć ogłoszenie było zwykłym żartem, to po kilku tygodniach zaczęło pojawiać się na wielu stronach oraz profilach Facebooka z pytaniem, czy faktycznie Zakład Komunikacji Miejskiej będzie kierował pracowników na dodatkowe szkolenia.

- Ogłoszenie zostało zamieszczone na tablicy, która nie jest zamykana i każdy pracownik może z niej korzystać celem zamieszczenia dowolnego drobnego ogłoszenia. Nie jest to tablica, na której zamieszczamy nasze ogłoszenia i informacje dla pracowników - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Gdański ZKM posiada wprawdzie konia, ale jest to zwykła figura doczepiana czasami do wagonu tramwaju konnego. Gdański ZKM posiada wprawdzie konia, ale jest to zwykła figura doczepiana czasami do wagonu tramwaju konnego.
ZKM Gdańsk, choć posiada odpowiedni wagon, na razie nie planuje jednak naboru pracowników do jego obsługi i uruchomienia do jazdy.

- Wagon tramwaju konnego prezentujemy podczas miejskich imprez. Czasami ustawiamy obok niego figurkę konia, bo w naszym zróżnicowanym parku taborowym prawdziwego konia jednak nie posiadamy - dodaje z uśmiechem Mongird.

Pomysł żartownisia nie jest jednak przypadkowy. Rozpoczynając przebudowę ul. Łąkowej, po której jeszcze w latach 90. XX wieku kursowały "tradycyjne", elektryczne tramwaje, dopuszczono możliwość wstawienia tam kawiarenki na szynach czy właśnie funkcjonowania tramwaju konnego.

Czy na Dolnym Mieście powinien funkcjonować tramwaj konny?

- Zgodnie z oczekiwaniami konserwatora zabytków, w ulicy zachowujemy torowisko, aby zaznaczyć, że niegdyś była tutaj komunikacja tramwajowa. Parametry techniczne będą pozwalały, by kursował po nich - czy raczej był przetaczany - wagon tramwajowy [nad torowiskiem nie przewidziano montażu sieci trakcyjnej; torowisko nie będzie połączone z szynami wzdłuż Podwala Przedmiejskiego - dop. red.], ale w ramach naszego zadania nie kupujemy wagonu ani tym bardziej konia, która miałby ciągnąć taki pojazd - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, której powierzono odnowę infrastruktury Dolnego Miasta.

Uruchomienie linii konnej wymagałoby też odpowiednich zapisów umowy z Zarządem Transportu Miejskiego, który odpowiada za organizację komunikacji miejskiej w Gdańsku. Tu jednak na przeszkodzie stoją względy czysto formalne.

- Aktualna umowa przewozowa nie przewiduje tego typu pojazdów. Ponadto nie bardzo wiemy, jak uwzględnić w umowie rozliczanie m.in. energii elektrycznej. Chyba musielibyśmy zrobić dodatkowy zapis o kilogramach siana - żartuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jedyna regularnie uruchamiana linia tramwaju konnego w Polsce funkcjonuje w Mrozach na Mazowszu. Jedyna regularnie uruchamiana linia tramwaju konnego w Polsce funkcjonuje w Mrozach na Mazowszu.
Co ciekawe, w Polsce od 2012 r. funkcjonuje jedna czynna linia tramwaju konnego - w Mrozach na Mazowszu. Uruchamiana jest ona w okresie wiosna-jesień, a pojazdy kursują na trasie o długości 1,7 km. Gmina Mrozy za wdrożenie tej atrakcji turystycznej otrzymała w 2012 r. tytuł Krajowego Lidera Innowacji Rozwoju.

Tramwaj konny po wojnie pełnił funkcję atrakcji turystycznej ul. Długiej i Długiego Targu (zdjęcie z 1964 r.). Demontaż szyn z nawierzchni wymusił jednak jej likwidację. Tramwaj konny po wojnie pełnił funkcję atrakcji turystycznej ul. Długiej i Długiego Targu (zdjęcie z 1964 r.). Demontaż szyn z nawierzchni wymusił jednak jej likwidację.
Tramwaj konny stanowił też atrakcję turystyczną w Gdańsku, realizując kursy po ul. Długiej zobacz na mapie GdańskaDługim Targu zobacz na mapie Gdańska jeszcze w latach 60. XX wieku. Wówczas ruch tramwajów elektrycznych był już skierowany na Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, zwane wówczas al. Leningradzką.

Tramwaj konny przed Dworem Artusa na Długim Targu. Tramwaj konny przed Dworem Artusa na Długim Targu.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Opinie (147) 8 zablokowanych

  • Skandal (16)

    Biedne Konie. Adamowicza zaprzęgnijcie, niech się chłop wykaże!

    • 224 83

    • Jakie biedne konie? (5)

      Konie od tysiecy lat sluza ludziom jako transport,sa tez specjalne konie pociagowe,dla ktorych ciagnac pare osob w wagonie jest latwiej,niz tobie puscic z rana baka.

      • 57 27

      • (3)

        A w Chinach jedzą psy i koty. Może i Ty zaczniesz!

        • 20 24

        • (1)

          kto będzie sprzątał odchody po koniach?

          • 13 13

          • Działkowicze chętnie zbiorą nawóz!

            • 12 5

        • Ja bym zjadł. Nie widzę w tym nic zlego

          • 7 1

      • Tak, służą. Ale jest jedno ale - pogoń za kasą. W wagonie nie byłoby kilku osób. On byłby wypełniony po brzegi turystami, by był jak największy zysk. Potem wymęczone konie po pewnym czasie trafiałyby do rzeźni i zakupywano by nowsze "modele".

        • 3 14

    • przeczytałeś artykuł?

      • 28 6

    • W masce konia

      i nikt nawet nie odróżni. ;)

      • 18 3

    • i menedżera śródmieścia.

      Niech się chłopy wykażą. Jeden samolot już ciągnął. Z tramwajem też da sobie radę.

      • 14 6

    • no to za PO (1)

      cofamy sie do lat 30 . fajnie

      • 4 20

      • terz bedzie walek

        Przy zakupie koni.

        • 7 7

    • taaa

      w krakowie dorożki po 8 godzin stoją a te biedne koniki ile razy przejadą ?
      Piękną rzecz tylko niektórzy wolą aby konie gniły w stajniach a to piękne !

      • 8 1

    • (1)

      przesadzacie z tymi końmi, TVN wam do reszty mózgi wyprał. To smutne i żałosne :-(

      • 6 3

      • Idiota

        • 1 2

    • Daj spokój Adamowiczowi.Był zaprzęgnięty... do samolotu i nic dobrego z tego nie wyszło...

      • 0 0

    • konie...

      całą tą świtę Adamowicza w zaprzęg,nieroby niech się nauczą pracy

      • 0 0

  • (1)

    Moim zdaniem to alternatywne rozwiązanie dla wymagających poprawek PES, tutaj również można stosować system zawracania bez pętli.

    • 30 13

    • To nie jest obiektywne dziennikarstwo

      należało zapytać się, co same konie sądzą o takim pomyśle.

      • 2 1

  • Debilny i sadystyczny pomysł. (10)

    To teraz poczekajmy aż konie zaczną w upale padać z wycieńczenia po 16 godzinach powożenia pijanych turystów.
    No i kto końskie kupy posprząta?

    • 106 105

    • idealny przykład człowieka, który komentuje nie czytając artykułu (1)

      choć już w trzecim zdaniu jest napisane, że to jest żart

      • 44 7

      • Są tacy , którzy komentują po przeczytaniu artykułu .

        Ale są też tacy , którzy komentują sam tytuł , bo resztę przeczytać, to sprawia im ogromną trudność .

        • 23 1

    • klocki do wora pod ogonem będą walić

      • 19 0

    • Proponuje tez wystawic druzyny wojow i krzyzakow w pelnym rynsztunku czy jak to sie mowi.
      Niech zyje wstecznosc gupota przekret i sciema.

      • 1 2

    • Masz rację.

      masz rację, trzeba skończyć z tym wyzyskiem koni i hodować je tylko na mięso.

      • 3 1

    • Ładnie z ludzi idiotów robicie na tym trójmieście :)

      • 1 2

    • ja chce wscieklego konika

      • 0 0

    • Idiota

      • 0 0

    • Jestes typowym gowniarskim przyglupem kak nie przymierzajac Karnowski z Sopotu

      • 1 0

    • skoro 99% psiarzy psie kupole z tysiecy psich d..p nie przeszladzaja na chodnikach

      To co się czepiasz jednego konika?????

      • 0 0

  • Odnoszę nieodparte wrażenie,

    że ktoś, gdzieś, totalnie nie ma co robić..

    • 64 25

  • (3)

    Biedne koniki, nie można tak traktować zwierząt, taki koń się męczy! Jak można tak wyzyskiwać zwierzęta, niech rowerami jeżdżą lub na rolkach. Pieprzeni barbarzyńcy i potwory!

    • 44 57

    • Panie Koprowski a czy to będą grające trmwaje konne.....hehe hee ha haa.

      • 2 4

    • A ty idiota (1)

      • 0 0

      • A ty masz pszy łonowe.

        • 0 0

  • Niejaki pudding ciągnął samolot to może i pociągnie wagon? (3)

    • 82 7

    • on nie tylko (2)

      Samolot ciagnal

      • 12 2

      • a co jeszcze ciagnal ? (1)

        • 10 3

        • pytonga.

          • 5 0

  • Niejeden by chciał? (2)

    Kto??

    Koń???

    • 38 8

    • Z pewnością (1)

      mieszkańcy ulicy Łąkowej o tym marzą. Będą mieli piękną nowoczesną nawierzchnię ulic, brukowaną jak wiejska przedwojenna droga, będą na niej niszczyć zawieszenia samochodów, koła rowerów i obcasy butów.
      Będą przewracać się na mokrym bo mokry bruk to bardzo niebezpieczna sprawa dla jednośladów. Będą mieli za kupę kasy torowisko potrzebne jedynie gołębiom do sr... to i koń się przyda.
      Jeszcze łazienki niech zlikwidują, walą do wiader i wylewają na ulicę, będzie pełna rewitalizacja w budyniowym wydaniu do epoki przedwojennej.
      Tylko że wg słownika rewitalizacja oznacza odbudowę zniszczonego a nie powrót do prymitywnych rozwiązań jakie funduje nam budyń w ramach swoich pomysłów.

      • 0 5

      • przed II wojną były tu tramy elektryczne
        i porządne stracze (a w Elbing i Danzig produkowano nawet samochody)
        to co opisujesz to do schyłku XIXw max

        A L E

        ten pomysł można by zrealizować (Q uciesze gawiedzi)
        pod pewnymi warunkami:
        0. wygląd
        1. tramwaj konny nie nalezal by do ZMT tylko do prywatnego
        operatora, chocby i firmy-krzak, miasto dalo by tylko torowisko,
        w stanie jaki jest a wszelkie koszty i odpowiedzialnosc byla by operatora
        2. Mogą NIEODPŁATNIE i nie niszcząc używac szyn, gdziekolwiek są,
        ale jak są szyny, nie wolno im jechać na gumowych oponach, tylko po szynach.
        3. jedna kupa na ulicy zamyka dzialalnosc, konie maja chodzic w "majtach"
        4. jedno przekroczenie Prawa o Ruchu Drogowym j/w
        5. tramwaj musiał by miec tacho ;-) z zapisem z dynamometru. jedno przeładowanie/przepracowanie skutkujące nadmiernym wysiłkiem kunia
        =koniec dzialalnosci PLUS drakońskie kary (nie chcemy umierających
        publicznie koni jak w Morskim Oku)

        Za to cały zarobek tej firmy, jest dla niej. Bez podatku, ale i bez przeróbek torowiska dla nich.

        łąkowa łąkową, każda kupa była by tam problemem
        ale można by reaktywować pl. wikipedia. org/wiki/Tramwaje_w_Sopocie a w lesie nawet kupa była by atrakcją

        • 1 0

  • Najpierw Adamowicz najpierw chodniki, bruk na starówce, a potem puszczaj biedne konie!!!

    • 29 8

  • Zieloni (8)

    U nas nie przejdzie bo zaraz zielona banda położy się na torach i nie będzie chciała aby konik się nie przepracował. Bo konik jak to konik nie może ciągnąć wozu lecz grać w szachy lub brydża.

    • 51 33

    • To nie przejdzie bo pseudo ekolodzy będą pikietować, ale by to było coś innego.

      • 9 6

    • (3)

      Dzieki tej "zielonej bandzie" glupi ci*lu, masz mozliwosc kupienia sobie jedzenia np. bez asprartamu. Oczywiscie mozesz i kupic z nim, tak aby cie szlag trafil w ciagu 20 lat, ale masz wybor.

      • 13 22

      • bo rzeczywiście to akurat aspartam jest największą trucizną (2)

        a taka już sałata pryskana nocą (żeby ekooszołomy nie widziały) jest już absolutnie cacy.

        • 7 4

        • Pryskanie (1)

          Pryskanie nocą nie ma nic wspólnego z ekologami. Nocą pryska się po to by nie szkodzić pszczołom

          • 5 0

          • ma bardzo dużo wspólnego

            nocą nikt nie sfilmuje osobnika posiadającego "atest" ekologiczny i bańkę roundup-u...

            • 0 3

    • saszek kmiocie sam sie połóz sadysto (1)

      ludzie wrażliwi nie pozwolą by dręczono zwierzęta
      By Tobie podobni grube zady wozili

      • 8 14

      • jakie "dręczono" ?

        dla koni pociągowych nie jest żadnym problemem przeciąganie wagonu węgla po płaskim torze. A co dopiero malutkiego wagonika. To nie podjazd na Morskie Oko.

        • 6 3

    • Konik

      może zawsze sprzedawać bilety
      no i wskoczyć
      na wagę

      • 4 0

  • (1)

    Tor zaprojektowano przez miejsca parkingowe. Żeby jeździć tramwajem, najpierw trzeba będzie wyrzucić samochody mieszkańców. Także nic z tego.

    • 11 6

    • rąbac blachosmrody

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane