• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi dostaną więcej miejsca w centrum Gdyni?

Patryk Szczerba
25 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.


Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.

Czy dodatkowa strefa piesza w centrum Gdyni to dobre rozwiązanie? Inżynierowie przekonują, że warto spróbować, przedsiębiorcy obawiają się spadku obrotów, a władze miasta wciąż wstrzymują się z konkretnymi deklaracjami. W uporządkowaniu argumentów miała pomóc debata, która odbyła się w poniedziałek.



Czy jesteś za ograniczeniem ruchu samochodowego w centrum Gdyni?

Dyskusja w auli Akademii Morskiej stała się podsumowaniem pierwszej fazy prac nad koncepcją zmian w ruchu w Śródmieściu, do których miasto zobowiązało się w ramach programu Civitas Dynamo. W ostatnich tygodniach zakończyło się elektroniczne badanie preferencji gdynian w sprawie zmian na kluczowych dla centrum miasta ulicach. Pod uwagę były brane ul. Świętojańska zobacz na mapie Gdyni, Starowiejska zobacz na mapie Gdynioraz Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni, wytypowane przez urzędników jako miejsca, gdzie deptaki są w ogóle możliwe.

W przypadku Świętojańskiej blisko 3/4 biorących udział w badaniu było za tym, by reprezentacyjna ulica pozostała wolna od nieograniczonego ruchu kołowego. Na Starowiejskiej takich zmian chciałoby 58 proc. ankietowanych. Z kolei potrzeby korekt na Skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła widzi już tylko 43 proc.

- Największy "potok" w godz. od 10 do 16 ludzi przechodzi ul. Świętojańską od 10 Lutego do Armii Krajowej. Nie ma znaczenia czy to dzień powszedni czy weekend. Najlepsze miejsce pod względem architektonicznym to z kolei Starowiejska, stosunkowo wąska ulica z wysoką pierzeją - opowiadała podczas debaty Paulina Szewczyk z Biura Planowania Przestrzennego, które przeprowadziło uzupełniającą analizę.

Do tego typu badań radził podchodzić z dystansem dr inż. Kazimierz JamrozPolitechniki Gdańskiej, podkreślający, że w perspektywie stworzenia stref pieszych konieczna jest budowa wokół nich miejsc do parkowania.

- Pamiętajmy, że to obserwacje i badania, w którym wzięli udział zainteresowani. Decyzja, którą trzeba podjąć, wymaga solidnych i rzetelnych pomiarów inżynieryjnych. Przy tworzeniu deptaka trzeba pamiętać, że musi być to miejsce z atrakcjami, gdzie są mieszkańcy, których do przyjścia i tak trzeba będzie prawdopodobnie zachęcić - wyjaśniał.

Jako jedyny swój konkretny pogląd w sprawie ujawnił Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM w Gdyni, podkreślając, że liczby w ankietach przeprowadzanych m.in. wśród pasażerów wskazują, że już 53 proc. gdynian odbywa podróż samochodami.

- Trzeba więc działać szybko. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być zamknięcie ul. Starowiejskiej i Abrahama. Pewne eksperymenty były w tej kwestii prowadzone już za czasów prezydentury Franciszki Cegielskiej. Deptak to naprawdę nie tylko szansa dla miasta, ale też przedsiębiorców. Na ul. Świętojańskiej wystarczyłoby uspokojenie ruchu z dopuszczeniem trolejbusów - przekonywał.

Z takimi argumentami zdecydowanie nie zgadzali się przedstawiciele przedsiębiorców, prowadzący działalność w centrum. Jak podkreślali, dla nich decyzja o zamknięciu którejś z ulic oznacza natychmiastowy spadek liczby klientów, którzy chcą podjeżdżać pod punkty usługowe samochodami i są do tego przyzwyczajeni. Wytykali też urzędnikom nieudany tegoroczny eksperyment z zamknięciem Starowiejskiej oraz brak działań rewitalizacyjnych.

- Już odsłonięcie pomnika Gdynian Wysiedlonych pokazało, co może się dziać, gdy zamknięta zostanie jedna z ulic w śródmieściu. To był prawdziwy paraliż, choć blokada trwała tylko kilkadziesiąt minut. Klienci nie zmienią przyzwyczajeń tak szybko - mówiła jedna z właścicielek centrum diagnostycznego przy ulicy Starowiejskiej.

- Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy - tłumaczył Piotr KuropatwińskiUniwersytetu Gdańskiego.

Ostateczne decyzje zostaną podjęte prawdopodobnie w najbliższych miesiącach. Nad konkretnymi rozwiązaniami pracują urzędnicy w Zarządzie Dróg i Zieleni, a propozycje ujrzą światło dzienne prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Na pewno nie będziemy robili niczego na siłę. Lepiej taką strefę pieszą rozszerzać, niż ograniczać. Zapewniam, że do sprawy podchodzimy bardzo ostrożnie. Nie wykluczamy wprowadzenia w pierwszym etapie jedynie stosownych oznaczeń, dotyczących uspokojenia ruchu, bo tworząc deptak łatwo o błąd, gdy nie przyciągnie się do niego ludzi - tłumaczył wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (280) 9 zablokowanych

  • Żeby coś zamknąć, to trzeba gdzieś bardziej otworzyć. Nie da się. (4)

    Świętojańska straciła na poszerzeniu chodników. Co prawda chodzi się o niebo wygodniej, ale zmniejszenie liczby miejsc postojowych o ok. 80-90% spowodowało tylko tyle, że "nikomu" nie chce się na Świętojańską zaglądać, a jeśli nawet już tam ktoś trafi, to zaparkuje w bocznych ulicach, które do tej pory (2003) były bardziej wolne od pojazdów. Jeśli myślimy o zamykaniu ulic, to należałoby w pierwszej kolejności wybudować sieć płatnych parkingów wielopoziomowych, pozakazywać w wielu miejscach parkowania, wprowadzić w Śródmieściu strefę 40 (nie 30) i... nie organizować sylwestra z polsatem, bo to wyrzucona kasa w błoto :)

    • 14 7

    • Swiętojańska straciła, bo zbudowano centrum Riviera (3)

      a samej ulicy nie przekształcono w deptak w czasie jej przebudowy kilka lat temu.

      • 2 5

      • Riviera tylko dobiła to co było martwe. (2)

        • 5 2

        • to co jest niemrawe, można ożywić. (1)

          Jest wiele przykładów z całego świata potwierdzających tę prostą tezę.

          • 0 0

          • Proszę o pierwsze dwa z brzegu.

            Najlepiej poparte zdjęciami, albo linkami do nich. Infobox miał podobno powstać na przykładzie sukcesu innych, światowych. Jednak nie doczekałem przykładów.

            • 0 0

  • Pytać trzeba wszystkich mieszkańców a nie tylko zainteresowanych (2)

    Zamkniecie dla samochodów głównych ciągów komunikacyjnych od dworca to absurd Starowiejska i 10Lutego powinny pozostać w obecnej formie. Tak samo Abrahama, zanim zacznie się zamykanie trzeba zbudować parkingi dla aut, bo już teraz znalezienie miejsca w centrum w ciągu dnia mimo, że płatne, graniczy z cudem.

    • 10 6

    • budowa piętrowych parkingów w centrum miasta

      zwiększa korki na dojazdach do niego

      • 4 5

    • napisz jeszcze, że absurdem było zamknięcie dla ruchu Monciaka w Sopocie

      i Długiej w Gdańsku. Dla mnie absurdem było nie przekształcenie ulicy Wajdeloty we Wrzeszczu w deptak. Teraz jest tam konflikt na temat ulicy Kilińskiego.

      • 5 3

  • Tak ale pod warunkiem... (5)

    Świętojańska powinna być deptakiem natomiast w ślad za tym powinny iść rozwiązania "w zamian" - w zamian musiałyby zostać wyznaczone/utworzone miejsca parkingowe tuż obok.

    • 6 8

    • tak może mówić tylko osoba, która nie wyobraża sobie innego sposobu poruszania się po mieście (4)

      niż samochodem.

      • 4 5

      • Ja sobie wyobrażam ale wiem jak wyglądają niektóre ulice przerobione na deptaki - po 5-10 latach wymarły (2)

        Ten proces nie nastąpi od razu, powoli, powolutku. 10 lat. Ale wtedy będzie za późno na odkręcanie. Bardzo lubię deptaki ale jak napisałem powyżej - musi to być zrobione z głową czyli osoby obecnie DOJEŻDZAJĄCE do Świętojańskiej powinny mieć możliwość DOJECHAĆ W POBLIŻE Świętojańskiej-deptaka.

        • 3 3

        • jeśli wymarły, to być może dlatego, że miasto nie prowadziło konsekwentnej polityki

          w Kopenhadze liczba imprez na ulicach wzrastała systematycznie od ponad 40 lat i miasto nadal zajmuje czołowe miejsca w rankingach jakości życia. Jak się robi coś na pół gwizdka, bez odpowiedniego przygotowania to nikt nie jest zadowolony.

          • 0 3

        • popatrz jak wymarł Monciak w Sopocie

          to naprawdę kiedyś była ulica z ruchem samochodowym. Takich przykładów są setki, ale ty nie myślisz, tylko szukasz racjonalizacji dla swoich przekonań

          • 0 4

      • cos takiego mowi osoba ktora mogla np widziec jak wygldaja podobne rozwiazania

        poza polska...

        • 0 1

  • yuijiu8 (3)

    Boi grube d*py muszą się wozić furami bo by nózki bolały hahah

    • 7 11

    • mały móżdżku, pomyśl o przedsiebiorcach (2)

      • 5 5

      • (1)

        Mały móżdżek myśli, że zaopatrzenie do sklepu przyjedzie rowerem.

        • 7 4

        • mały móżdżek nie może sobie wyobrazić tego, że na deptaku dostawy mogą być możliwe

          w określonych godzinach dnia.

          • 2 4

  • zamknąc ulicę (1)

    Oczywiście zamknijcie ulice dla samochodów a na pewno ni pojadę tam na zakupy i wiele innych osób także a wtedy sklepikarze i restauratorzy zamykajcie swoje kramy nie będę gości z zagranicy lub innych części polski woził trolejbusem na obiad

    • 11 7

    • przyjedź do Sopotu do knajpy na Monciak swoją Hondą

      już niejeden próbował. Gratuluję wyobraźni.

      • 4 5

  • Parkingi w centrum warto budować jedynie wtedy (1)

    gdy się myśli o jednoczesnej likwidacji takiej samej liczby miejsc do parkowania na poziomie zero. Inaczej budowa parkingów wielopoziomowych zwiększy korki na dojazdach do niego.

    • 5 6

    • ?

      Jest

      • 0 1

  • Oddajcie najpierw pieszym chodniki !

    • 15 0

  • Z Drogi Gdyńskiej zróbcie deptak.

    Przecież kierowcy tam nie potrafią jeździć. A jak nie potrafią, to po co im ta droga. Idealne miejsce na deptak.

    • 6 3

  • miasto dla ruchu samochodowego! (1)

    Należy zlikwidować pieszych! Jak kogoś nie stać na fure to powinien siedzieć w domu a nie się włóczyć pod kołami.

    • 9 6

    • Wez sie rozpedz w swojej furze i walnij w slup. Bedzie spokoj.

      • 2 5

  • DEPTAKI

    PRZYDAŁBY SIĘ RÓWNIEŻ W MIEJSCE MEKSYKU

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane