• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi dostaną więcej miejsca w centrum Gdyni?

Patryk Szczerba
25 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.


Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.

Czy dodatkowa strefa piesza w centrum Gdyni to dobre rozwiązanie? Inżynierowie przekonują, że warto spróbować, przedsiębiorcy obawiają się spadku obrotów, a władze miasta wciąż wstrzymują się z konkretnymi deklaracjami. W uporządkowaniu argumentów miała pomóc debata, która odbyła się w poniedziałek.



Czy jesteś za ograniczeniem ruchu samochodowego w centrum Gdyni?

Dyskusja w auli Akademii Morskiej stała się podsumowaniem pierwszej fazy prac nad koncepcją zmian w ruchu w Śródmieściu, do których miasto zobowiązało się w ramach programu Civitas Dynamo. W ostatnich tygodniach zakończyło się elektroniczne badanie preferencji gdynian w sprawie zmian na kluczowych dla centrum miasta ulicach. Pod uwagę były brane ul. Świętojańska zobacz na mapie Gdyni, Starowiejska zobacz na mapie Gdynioraz Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni, wytypowane przez urzędników jako miejsca, gdzie deptaki są w ogóle możliwe.

W przypadku Świętojańskiej blisko 3/4 biorących udział w badaniu było za tym, by reprezentacyjna ulica pozostała wolna od nieograniczonego ruchu kołowego. Na Starowiejskiej takich zmian chciałoby 58 proc. ankietowanych. Z kolei potrzeby korekt na Skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła widzi już tylko 43 proc.

- Największy "potok" w godz. od 10 do 16 ludzi przechodzi ul. Świętojańską od 10 Lutego do Armii Krajowej. Nie ma znaczenia czy to dzień powszedni czy weekend. Najlepsze miejsce pod względem architektonicznym to z kolei Starowiejska, stosunkowo wąska ulica z wysoką pierzeją - opowiadała podczas debaty Paulina Szewczyk z Biura Planowania Przestrzennego, które przeprowadziło uzupełniającą analizę.

Do tego typu badań radził podchodzić z dystansem dr inż. Kazimierz JamrozPolitechniki Gdańskiej, podkreślający, że w perspektywie stworzenia stref pieszych konieczna jest budowa wokół nich miejsc do parkowania.

- Pamiętajmy, że to obserwacje i badania, w którym wzięli udział zainteresowani. Decyzja, którą trzeba podjąć, wymaga solidnych i rzetelnych pomiarów inżynieryjnych. Przy tworzeniu deptaka trzeba pamiętać, że musi być to miejsce z atrakcjami, gdzie są mieszkańcy, których do przyjścia i tak trzeba będzie prawdopodobnie zachęcić - wyjaśniał.

Jako jedyny swój konkretny pogląd w sprawie ujawnił Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM w Gdyni, podkreślając, że liczby w ankietach przeprowadzanych m.in. wśród pasażerów wskazują, że już 53 proc. gdynian odbywa podróż samochodami.

- Trzeba więc działać szybko. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być zamknięcie ul. Starowiejskiej i Abrahama. Pewne eksperymenty były w tej kwestii prowadzone już za czasów prezydentury Franciszki Cegielskiej. Deptak to naprawdę nie tylko szansa dla miasta, ale też przedsiębiorców. Na ul. Świętojańskiej wystarczyłoby uspokojenie ruchu z dopuszczeniem trolejbusów - przekonywał.

Z takimi argumentami zdecydowanie nie zgadzali się przedstawiciele przedsiębiorców, prowadzący działalność w centrum. Jak podkreślali, dla nich decyzja o zamknięciu którejś z ulic oznacza natychmiastowy spadek liczby klientów, którzy chcą podjeżdżać pod punkty usługowe samochodami i są do tego przyzwyczajeni. Wytykali też urzędnikom nieudany tegoroczny eksperyment z zamknięciem Starowiejskiej oraz brak działań rewitalizacyjnych.

- Już odsłonięcie pomnika Gdynian Wysiedlonych pokazało, co może się dziać, gdy zamknięta zostanie jedna z ulic w śródmieściu. To był prawdziwy paraliż, choć blokada trwała tylko kilkadziesiąt minut. Klienci nie zmienią przyzwyczajeń tak szybko - mówiła jedna z właścicielek centrum diagnostycznego przy ulicy Starowiejskiej.

- Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy - tłumaczył Piotr KuropatwińskiUniwersytetu Gdańskiego.

Ostateczne decyzje zostaną podjęte prawdopodobnie w najbliższych miesiącach. Nad konkretnymi rozwiązaniami pracują urzędnicy w Zarządzie Dróg i Zieleni, a propozycje ujrzą światło dzienne prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Na pewno nie będziemy robili niczego na siłę. Lepiej taką strefę pieszą rozszerzać, niż ograniczać. Zapewniam, że do sprawy podchodzimy bardzo ostrożnie. Nie wykluczamy wprowadzenia w pierwszym etapie jedynie stosownych oznaczeń, dotyczących uspokojenia ruchu, bo tworząc deptak łatwo o błąd, gdy nie przyciągnie się do niego ludzi - tłumaczył wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (280) 9 zablokowanych

  • :) :) :) (2)

    Projekt " Deptak Estakada"

    • 23 3

    • Zapraszamy (1)

      https://www.facebook.com/pages/Projekt-Deptak-Estakada/333348030205927

      • 4 4

      • Lubię to!

        • 0 0

  • Kuropatwiński (1)

    to niezły świr. Androny jakie wypisuje to idealne zobrazowanie ekoterrorystycznej wizji rowerowej idylli

    • 12 4

    • refleksja

      Niestety, zgadzam się z tą opinią...

      • 4 1

  • Test myślenia dla Gdynian: (4)

    Czy gdyby w Sopocie na Monciaku był dozwolony ruch kołowy, to byłoby więcej czy mniej pieszych/klientów niż obecnie??
    To samo pytanie odnośnie Gdańska, ul. Długiej/Długiego Targu..?? Ludzie, myślcie trochę mniej schematycznie!

    • 10 14

    • Test myślenia dla bajkerów (1)

      Czy widzą różnicę w charakterze ulicy pomiędzy Monciakiem i Długą a Świętojańską.

      • 11 3

      • Monciak blokuje niemal caly ruch w sopocie,

        tworząc wąskie gardło na niepodległości. Niech śląska też zostanie naszą Niepodległości, a Władysława IV bedzie tylko dla komiunikacji miejskiej

        • 2 1

    • nie porównuj Monciaka i Długiej bo jak pamięcią sięgam to one większość czasu są zamknięte dla ruchu specyfiką tamtego rejonu jest siatka ulic obok tak ułożona że dojechać można do podwórek bez problemowo

      • 7 3

    • Ta, Monciak i Długa to główne arterie komunikacyjne Sopotu i Gdańska.

      • 4 2

  • komunikacja (1)

    Proszę nie zapominać o ludziach starych, dla których 500m to odcinek do pokonania jedynie trolejbusem. Ulica może być zamknięta na imprezę, wieczór, w weekend. W dniu powszednim konieczna jest komunikacja miejska. Jak dotrzeć do szpitala przez zamknięte ulice? Jak chodzący niepełnosprawni mają poruszać się bez komunikacji miejskiej?Proszę zrobić badania, czy niepełnosprawnemu z ul. Derdowskiego i planowanych nowozabudowanych terenów po Dalmorze, robi różnicę dotarcie do trolejbusu na Plac kaszubski czy na ul. Władysława IV?

    • 10 5

    • mozna zamknac duza czesc centrum dla samochodow nawet spory kwartal miasta

      jak dostawi sie parkingi, wywali tranzyt tylko na slaska, na wladyslawa IV zrobi tylko komunikacje + karetki, dostawy i postawi tanie parkingi ktorych kwitki obowiazuja w ZKM na wjazdach do tej strefy

      • 2 1

  • (7)

    Zamknąć te banki w p****, zostawić knajpy, otworzyć kluby. Turyści się zjada i będą zostawiać majątek

    • 8 5

    • knajpa nie jest atrakcja sama w sobie (4)

      nikt nie będzie przyjeżdżała specjalnie w knajpie posiedzieć, najpierw muszą być inne atrakcje żeby potem co zjeść czy wypić

      • 5 0

      • (3)

        Jasne ze tak, ale priorytetem na swietojanskiej powinno być wywalenie wszystkiego co nie służy spedzedzaniu wolnego czasu. Wywalić banki i sklepy.. Na zakupy do riviery ot co

        • 1 2

        • To przenieśli już rivierę na Świętojańską ? (2)

          • 1 2

          • Galerii handlowych nigdy za dużo (1)

            Gdynia powinna ich mieć 10, Gdańsk 15, a Sopot 15. To się nazywa rozwój.

            • 0 0

            • Sorry - Sopot 4, a nie 15

              Nie przesadzajmy

              • 1 0

    • (1)

      A na walkę z bezrobociem - budować na fabryki.

      • 1 1

      • Fabryki

        w których będziemy zarabiać 1.800 zł

        • 3 0

  • A niech zamykają Monciak im się marzy.

    Potwierają kluby puby i zakochuje się do reszty uliczki to się im zmieni zdanie.

    • 3 2

  • wprowadzić to jak najszybciej

    • 5 5

  • to tragiczne, ze juz 53% musi jezdzic samochodami (4)

    dazymi w kierunku standardow poludniowej ameryki, czy zachodniej Europy? Nie po to ludzie buduja sie w zwartym miescie, zeby musiec jezdzic wszedzie samochodem. Musza do wladzy dojsc ludzie z innego mentalnego pokolenia, gdzie samochod nie jest wyznacznikiem statusu spolecznego, tylko drugorzednym srodkiem transportu, wszystko powinno byc projektowane pod pieszego nastepnie komunikacje miejska, dopiero potem samochody prywatne

    • 9 14

    • (1)

      Z jakiej racji? Auto jest najwygodniejsze i tak powinno zostac

      • 5 4

      • wygoda w korku na trzypasmowej autostradzie w mieście?

        nie dziękuję. Znam wygodniejsze sposoby podróżowania.

        • 2 4

    • (1)

      Zachod juz dawno od tego odszedl. Polacy sa na poziomie trzeciego swiata.

      • 2 3

      • zalezy jaki Zachód. Zależy jacy Polacy. Nie uogólniaj - to dołuje poziom dyskusji

        i tak już często wystarczająco niski

        • 2 1

  • Debaty, ankiety, dyskusje... (3)

    na których roi się od aktywistów w obcisłych gatkach walczących o lepszy eko-świat. Brakuje na nich kierowców, bo większość z nich od rana do wieczora pracuje. Kolesie w gatkach polikwidują ulice, parkingi, potworzą coś co zwą zdrową tkanką miejską i dzięki temu są mega korki na niezamkniętych ulicach, niemożność załatwienia szybko jakiejkolwiek sprawy w urzędzie/banku bo trzeba parkować kilometr od punktu docelowego ale dzięki temu można się przymusowo przespacerować po zdrowiej tkance miejskiej w imię zdrowia :)

    • 17 3

    • trafione w sedno

      • 7 1

    • obsesja obcisłych gatek świadczy o jednym, konkretnym kompleksie...

      • 3 9

    • Chyba masz swira na punkcie obcislych gaci, co?? Glodnemu chleb na mysli.

      • 1 4

  • (2)

    przydałoby się coś zrobić dla pieszych w każdym prawie mieście jest deptak a Gdynia takie duże miasto i nie umie sobie poradzić z tym problemem

    • 5 6

    • Przecież masz ten swój Skwer Kościuszki

      przechodzący płynnie w portowe spacerowe nabrzeże aż do pomnika Korzeniowskiego.

      • 4 1

    • deptaki nie są dla pieszych tylko spacerowiczów

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane