• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi dostaną więcej miejsca w centrum Gdyni?

Patryk Szczerba
25 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.


Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.

Czy dodatkowa strefa piesza w centrum Gdyni to dobre rozwiązanie? Inżynierowie przekonują, że warto spróbować, przedsiębiorcy obawiają się spadku obrotów, a władze miasta wciąż wstrzymują się z konkretnymi deklaracjami. W uporządkowaniu argumentów miała pomóc debata, która odbyła się w poniedziałek.



Czy jesteś za ograniczeniem ruchu samochodowego w centrum Gdyni?

Dyskusja w auli Akademii Morskiej stała się podsumowaniem pierwszej fazy prac nad koncepcją zmian w ruchu w Śródmieściu, do których miasto zobowiązało się w ramach programu Civitas Dynamo. W ostatnich tygodniach zakończyło się elektroniczne badanie preferencji gdynian w sprawie zmian na kluczowych dla centrum miasta ulicach. Pod uwagę były brane ul. Świętojańska zobacz na mapie Gdyni, Starowiejska zobacz na mapie Gdynioraz Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni, wytypowane przez urzędników jako miejsca, gdzie deptaki są w ogóle możliwe.

W przypadku Świętojańskiej blisko 3/4 biorących udział w badaniu było za tym, by reprezentacyjna ulica pozostała wolna od nieograniczonego ruchu kołowego. Na Starowiejskiej takich zmian chciałoby 58 proc. ankietowanych. Z kolei potrzeby korekt na Skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła widzi już tylko 43 proc.

- Największy "potok" w godz. od 10 do 16 ludzi przechodzi ul. Świętojańską od 10 Lutego do Armii Krajowej. Nie ma znaczenia czy to dzień powszedni czy weekend. Najlepsze miejsce pod względem architektonicznym to z kolei Starowiejska, stosunkowo wąska ulica z wysoką pierzeją - opowiadała podczas debaty Paulina Szewczyk z Biura Planowania Przestrzennego, które przeprowadziło uzupełniającą analizę.

Do tego typu badań radził podchodzić z dystansem dr inż. Kazimierz JamrozPolitechniki Gdańskiej, podkreślający, że w perspektywie stworzenia stref pieszych konieczna jest budowa wokół nich miejsc do parkowania.

- Pamiętajmy, że to obserwacje i badania, w którym wzięli udział zainteresowani. Decyzja, którą trzeba podjąć, wymaga solidnych i rzetelnych pomiarów inżynieryjnych. Przy tworzeniu deptaka trzeba pamiętać, że musi być to miejsce z atrakcjami, gdzie są mieszkańcy, których do przyjścia i tak trzeba będzie prawdopodobnie zachęcić - wyjaśniał.

Jako jedyny swój konkretny pogląd w sprawie ujawnił Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM w Gdyni, podkreślając, że liczby w ankietach przeprowadzanych m.in. wśród pasażerów wskazują, że już 53 proc. gdynian odbywa podróż samochodami.

- Trzeba więc działać szybko. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być zamknięcie ul. Starowiejskiej i Abrahama. Pewne eksperymenty były w tej kwestii prowadzone już za czasów prezydentury Franciszki Cegielskiej. Deptak to naprawdę nie tylko szansa dla miasta, ale też przedsiębiorców. Na ul. Świętojańskiej wystarczyłoby uspokojenie ruchu z dopuszczeniem trolejbusów - przekonywał.

Z takimi argumentami zdecydowanie nie zgadzali się przedstawiciele przedsiębiorców, prowadzący działalność w centrum. Jak podkreślali, dla nich decyzja o zamknięciu którejś z ulic oznacza natychmiastowy spadek liczby klientów, którzy chcą podjeżdżać pod punkty usługowe samochodami i są do tego przyzwyczajeni. Wytykali też urzędnikom nieudany tegoroczny eksperyment z zamknięciem Starowiejskiej oraz brak działań rewitalizacyjnych.

- Już odsłonięcie pomnika Gdynian Wysiedlonych pokazało, co może się dziać, gdy zamknięta zostanie jedna z ulic w śródmieściu. To był prawdziwy paraliż, choć blokada trwała tylko kilkadziesiąt minut. Klienci nie zmienią przyzwyczajeń tak szybko - mówiła jedna z właścicielek centrum diagnostycznego przy ulicy Starowiejskiej.

- Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy - tłumaczył Piotr KuropatwińskiUniwersytetu Gdańskiego.

Ostateczne decyzje zostaną podjęte prawdopodobnie w najbliższych miesiącach. Nad konkretnymi rozwiązaniami pracują urzędnicy w Zarządzie Dróg i Zieleni, a propozycje ujrzą światło dzienne prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Na pewno nie będziemy robili niczego na siłę. Lepiej taką strefę pieszą rozszerzać, niż ograniczać. Zapewniam, że do sprawy podchodzimy bardzo ostrożnie. Nie wykluczamy wprowadzenia w pierwszym etapie jedynie stosownych oznaczeń, dotyczących uspokojenia ruchu, bo tworząc deptak łatwo o błąd, gdy nie przyciągnie się do niego ludzi - tłumaczył wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (280) 9 zablokowanych

  • Jako również pieszy (1)

    nie widzę zbyt wielu utrudnień w Trójmieście. Dopiero jest nawet ułatwień takich jak tunele czy inne formy bezkolizyjnych przejść.

    • 6 1

    • jako kierowca widzę utrudnienia wynikające z nadmiaru samochodów jeżdzących po mieście

      w godzinach szczytu. Jako pieszy widzę utrudnienia wynikające z nadmiaru samochodów parkujących na chodnikach oraz pasów do skrętu w lewo i prawo wydłużających czas przechodzenia po obcym terenie. Jako urząd skarbowy widzę podatników uciekających z miasta zapchanego samochodami na przedmieścia. Jako esteta widzę zapaskudzone ekrany dźwiękochłonne oddzielające widok z SKM na miasto.

      • 0 4

  • (2)

    Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy - tłumaczył Piotr Kuropatwiński
    Skąd ci naukowcy biorą swoje teorie-wciskanie kitu zwykłym ludziom bez żadnych merytorycznych wyników badań.Nikt nie przeprowadził globalnych analiz takich decyzji w Europie a większość miast wycofywała się bardzo szybko z takich decyzji.Deptaki w takim układzie są jedynie takimi istniejącymi od dawna i tam też były problemy z odnowieniem infrastruktury handlowej włącznie do jej całkowitej przebudowy.Likwidowano wszystkie sklepy punkty usługowe(banki) na rzecz knajp.

    • 11 3

    • pasaż w Rivierze na jednej kondygnacji ma długość połowy Świętojańskiej (1)

      a jest jeszcze pietro! I jakoś ludzie piechotą tam dają radę. Zatem jest to kwestia oferty - jeśli jest atrakcyjna, to ludzie chętnie będą przychodzić na Świętojańska czy Starowiejską. A trajtek załatwi sprawę dojazdu.

      • 3 2

      • a w Rivierze krasnoludki widziałeś co ty realne życie miasta porównujesz do galerii handlowej

        • 2 1

  • rowerzysci bezkarni

    Al.Zwycięstwa w kierunku Sopotu piękna ścierzka rowerowa a po drugiej stronie powinien być zakaz dla rowerzystów - jezdza jak chcą i gdzie chcą a co na to Jakub - prezes rowerów ?

    • 7 4

  • no cóż (2)

    Świetojańska deptakiem i skwer rownież kiedyś ludzie nie mielityle samochodów i jakoś sobie radzili

    • 1 10

    • (1)

      kiedyś nie mieli internetu i też sobie radzili ....

      • 8 1

      • radzą sobie z rzeczowymi argumentami coraz gorzej

        internet za bardzo toleruje bezrefleksyjnych anonimów

        • 1 1

  • Obawiam się, że jak to gdyńscy urzędnicy, zrobią coś z typowym dla siebie "rozmachem" (2)

    to znaczy tak "rozsądnie" i "oszczędnie" i "racjonalnie" i asekuracyjnie, że dla NIKOGO to nie będzie atrakcją. Wyjdzie kolejne "ni pies, ni wydra" - marne zarówno dla zwolenników deptaku z prawdziwego zdarzenia, jak i kierowców. Jak już coś robić, to robić. Najbardziej nie podobają mi się jakieś pomysły z "uspokajaniem ruchu". Tak samo mnie przyciąga ta wizja, jak najkrótsza kolejka górska świata na Kamienną Górę itd, itp. Zrobiliby linową z Kamiennej Góry na koniec Skweru Kościuszki to by zrobiło różnicę, a do takiej atrakcji przez cały sezon stałyby kolejki chętnych. I mega wieżę widokową w miejsce krzyża...

    • 11 2

    • wieża zamiast krzyża - ekstra pomysł! Polać mu!

      • 0 3

    • Babel

      To proponuję zacznij już budować wierzę Babel w miejsce krzyża, wierzę własnego ego. Wszyscy się zjednoczymy wokół tych szczytnych idei świętujących pustkę.

      • 0 0

  • piesi to swiete krowy!! (4)

    dlatego tyle jest wypadkow.idzie takie babsko i niepopatrzy w lewo czy w prawo.wchodzi na jezdnie 5 metrow od samochodu!! a ja mam moze 1400kg auto zatrzymac w metr!!nawet przy predkosci 40km\h!!!i jeszcze dumnie na ciebie popatrzy bo zahamowales z piskiem opon i powie WARIAT!! PIESI NA JEZDNI NIE OZNACZA PIERWSI NA JEZDNI!!! kiedy wreszcie prawo sie zmieni???jakby wiedzieli ze to samochod ma pierszenstwo to nie wchodziliby na pasy jak swiete krowy i nie byloby tyle wypadkow a tak??przeciez to kierowca zawsze winny...nawet jak taka krowa wtargnie Ci na jezdnie w sekunde przed maske samochodu.to jest logiczne????

    • 10 8

    • (3)

      Jestem tego samego zdania. Auto zawsze powinno mieć pierwszeństwo, tak by było zwyczajnie bezpieczniej

      • 1 5

      • dałem plusa za ironię, żeby nie było wątpliwości (2)

        • 2 1

        • (1)

          Człowiekowi pod każdym względem jest łatwiej się zatrzymacz i poczekać niż dwu tonowej furze zaladowanej ludźmi.

          • 1 2

          • A po co sobie taki zlom kupowales i teraz siejesz zagrozenie? W miescie rzadza piesi!! I tak jezdzij, zeby nikogo nie zamordowac. Ja tez jestem kierowca i w miescie zawsze ustepuje pieszemu i jade na tyle wolno, ze jeszcze nie zdarzylo mi sie miec problem z hamowaniem. Pocwicz wciskanie hamulca.

            • 3 1

  • Mówię Szczurek, myślę Lenin. (3)

    Dlaczego uważam, że obecna władza niewiele się różni, od dawnej, słusznie zepchniętej do niebytu ? Otóż cechą najbardziej charakterystyczną byłych naczelników PZPR i obecnego jest, że wiedzą lepiej od obywateli, co jest dla nich najlepsze. Dodatkowo, mają dobrze zorganizowany aparat propagandy, aby dobitnie to mieszkańcom przekazywać.

    • 11 4

    • Polityka TKM, czyli Teraz K..wa My (2)

      święci triumfy.

      • 3 3

      • czy są to samozwańcy? (1)

        czy może to WY anonimowe trolle nie macie dobrych argumentów i swoich przedstawicieli, którzy przekonaliby gdynian?

        • 1 3

        • Nie jestem anonimowym trollem, w przeciwieństwie do ciebie.

          Odebrałem gruntowne wykształcenie od Teresy Sz., co mnie trochę określa i czuję się oszukany. Inni są oszukiwani, ale tego nie widzą, tak jak byli wyznawcy święcącej triumfy myśli marksistowsko-leninowskiej. Rozsądek, a preferencje wyborcze, to są dwie różne sprawy. Mądrość nie jest domeną większości, często, niestety.

          • 1 1

  • Swietny pomysl. (2)

    Większość punktów na Świętojańskiej przyjmuje zaopatrzenie od frontu i nie ma możliwości podjazdu od tyłu. Dlatego stworzenie deptaka spowoduje brak towaru, czyli punkt padnie. Kolejny plan jak doprowadzić upadku przedsiębiorców. Brawo

    • 5 4

    • dostawy nocą!

      Tak to robią na świecie w centrach miast.

      • 2 2

    • nawet na deptaku można stworzyć godziny dostaw do sklepów

      wybierz się do Krakowa - sklepy przy rynku i Floriańskiej czy Grodzkiej są normalnie zaopatrywane, ale nie o dowolnej porze dnia.

      • 0 1

  • precz z adamowiczem z Gdańska (1)

    Andrzej Jaworski Prezydentem Gdańska !

    • 3 7

    • niestety po wypowiedziach Kaczyńskiego to Jaworski przepadł

      • 2 0

  • Projekt (1)

    Zglaszam projekt. Obwodnica dla ludzi. Najdłuższy deptak w Europie :D

    • 7 0

    • to już przećwiczono na autostradzie w okolicach Dortmundu

      uczta na stole długim na 40 kilometrów. NIech ci się nie wydaje, że przeginaniem coś osiągniesz.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane