• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy powstanie kolejka torowa na Kamienną Górę w Gdyni?

Michał Sielski
28 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Wstępna koncepcja kolejki na Kamienną Górę, wykonana przez pracowni Arch Deco.
  • Sprzed gmachu Gdyńskiej Szkoły Filmowej będzie można wjechać kolejką linową na szczyt Kamiennej Góry.

Radni gdyńskiej opozycji przekonują, że wydatek 6 mln zł na kolejkę torową na Kamienną Górę to strata pieniędzy. Władze miasta przekonują, że ta inwestycja jest częścią bardzo dobrego projektu wartego 30 mln zł. I planują zaciągnąć na nią kredyt.



Czy kolejka linowa na Kamienną Górę będzie atrakcją Gdyni?

Budowa kolejki torowej z Placu Grunwaldzkiego na Kamienną Górę, to część inwestycji, która zakłada budowę siedziby Centrum Filmowego oraz parkingu na Placu Grunwaldzkim zobacz na mapie Gdyni.

Sam parking jest bezdyskusyjnie potrzebny. W okolicy jest rozbudowywany Teatr Muzyczny, Muzeum Miasta Gdyni, Muzeum Marynarki Wojennej i oczywiście miejska plaża. Miejsc parkingowych brakuje niemal zawsze, więc 200 dodatkowych oczekują wszyscy.

Nie wszyscy są jednak przekonani co do konieczności budowy nowego gmachu, w którym będzie m.in. siedziba Gdyńskiej Szkoły Filmowej.

Czytaj także: Gdyńska filmówka w gmachu ze szkła.

- 30 mln zł to całoroczny koszt gospodarowania odpadami w Gdyni. Warto zastanowić się nad tą decyzją, bo ten gmach to nie jest paląca potrzeba gdynian - przekonuje radny Marcin Horała z PiS.

Radni Platformy Obywatelskiej zwracają natomiast uwagę, że zupełnie niepotrzebnym kosztem jest budowa kolejki torowej, która ma ułatwić dotarcie na Kamienną Górę.

- Podejście jest tam łagodne, nawet średnio sprawny 80-latek wejdzie na Kamienną Górę, poza tym jest tam łatwy dojazd i obszerny parking. Po co więc ta kolejka? To duża strata pieniędzy, a widok z Kamiennej Góry nie jest tak wielką atrakcją. Może lepiej kolejka linowa z placu Arki, znajdującego się pod Kamienną Górą? A może powinna zaczynać się koło Akwarium, z widokiem na żaglowce i marinę? A może z Muzeum Emigracji? - pyta Bogdan Krzyżankowski, radny PO.

Władze miasta przekonują, że koszt budowy kolejki jest marginalny w porównaniu do całego projektu, obejmującego budowę Centrum Filmowego i parkingu na ok. 200 samochodów. Argumentują, że Gdyńska Szkoła Filmowa - której absolwenci i studenci odnoszą międzynarodowe sukcesy - bezsprzecznie zasługuje na własną siedzibę.

- Mamy potrzeby natury wyższej, nie tylko "chlebem" człowiek żyje. Forma kolejki, podobnie jak bryła Centrum Filmowego, może być nowoczesna sama w sobie, a wjazd na Kamienną Górę będzie środkiem transportu i praktycznym rozwiązaniem. Poza tym ogrodnik miasta pracuje nad uporządkowaniem Kamiennej Góry, m.in. nadmiernie wybujałe drzewa zostaną przycięte, więc punkt widokowy zyska. Na pielęgnację parku i zieleni też wydajemy niemało, ale to atrakcja głównie dla osób starszych, które mogą mieć kłopot z dotarciem tam - przekonuje wiceprezydent Gdyni, Marek Stępa.

Padł nawet pomysł, by na szczycie Kamiennej Góry zbudować wieżę widokową, ale nie zgodził się na to konserwator zabytków. Jest jednak szansa na platformę widokową na przebudowywanej właśnie restauracji Panorama zobacz na mapie Gdyni.

Inwestycja zostanie sfinansowana z pożyczki z mechanizmu Jessica, która pokryje 75 proc. kosztów projektu i jest atrakcyjnie oprocentowana: koszt kredytu to stopa referencyjna NBP pomniejszona o tzw. wskaźnik społeczny, czyli opisowy efekt inwestycji. W rzeczywistości koszt takiego kredytu może wynieść nawet ok. 1 procenta. Do tego dochodzi okres karencji, w którym nie trzeba spłacać rat kredytu.

- Karencja pomiędzy wydatkami a pierwszymi ratami będzie wynosić około dwóch lat. Zaczniemy spłacać w 2016 roku, a przez każdy rok przez 20 lat będziemy spłacać ok. 1,5 mln zł, co nie powinno być obciążeniem dla budżetu - podkreśla skarbnik Gdyni prof. Krzysztof Szałucki.

Projekt ma szansę na początek realizacji w przyszłym roku.

Miejsca

Opinie (263) 3 zablokowane

  • kolejka

    Kolejka jest nie potrzebna.To zmieni całą; kamionke ;Co z ciągami pieszych które owa kolej będzie przecinać .Szczurek może robisz kolejkę do swojej willi na starość jak znalazł.Po prostu szkoda kasy, jest więcej innych potrzeb dla mieszkańców .

    • 0 0

  • hmmmm

    najpierw to trzeba by było zająć sie dojazdem do takich dzielnic jak Pogórze. Przy tym tempie rozwoju tego rejonu to kolejka na pewno by się przydała!

    • 0 0

  • nasza piękna Gdynia

    Każde miasto które traci zieleń wkomponowaną w miasto na rzecz marmurowych,kamiennych i betonowych budowli zatraca swój urok.

    • 0 0

  • Fakty suoe

    Oby

    • 0 0

  • fakty sukcesy

    Super

    • 0 0

  • to już wiadomo komu Gdynia pozazdrościła

    • 0 0

  • Kolejka

    Wydaje mi się, że lepiej byłoby zbudować kolejkę linową, żeby pokazać ciekawe elementy Gdyni takie jak Skwer, jacht klub, Kamienna Górę i Redłowo z panoramą Zatoki.

    • 1 0

  • Strata pieniędzy, które mogłyby być przeznaczone na coś sensownego! (10)

    Kompletnie nie rozumiem tego projektu! Zamiast wydać pieniądze na gałąź komunikacji, która leży już od kilku lat, na projekty, które pewnością nie dość, że zwróciłyby się niebawem, ale byłyby nieopisaną ulgą dla mieszkańców i szansą na rozwój, to pojawia się kompletnie bezsensowny projekt, który już skazany jest na niepowodzenie, bo i co można zrobić z tym dalej? Przedłużenie do Helu? Absurd!

    Linia trolejbusowa do Rumi, odnowiona linia na Oksywie, czy do Ergo Areny (zamiast tego mieliśmy projekt linii na Witominie, gdzie mieszkańcy jej NIE CHCĄ); przystanki PKM: Mały Kack, nowy peron w Cisowej, Rzeźnia, Terminal Promowy, Obłuże, Pogórze i przy lotnisku w Kosakowie (W zamian trzy przystanki obok siebie: Wielki Kack, Fikakowo i jedyny sensowny Karwiny) - między innymi na te inwestycje pieniędzy nie będzie dzięki, w dużej mierze, projektom takim jak kolejka.
    Może coś powinno się jednak zmienić wśród władz Miasta Gdyni...

    • 14 5

    • co ty za bzdety wypisujesz? (3)

      "Linia trolejbusowa do Rumi, odnowiona linia na Oksywie, czy do Ergo Areny"
      Przede wszystkim muszą ich tzn.trolejbusy chcieć.

      Burmistrz Rumi nie może się zdecydować? A do Ergo złożono projekt 8 lat temu i Adamowicz się nie zgodził. Więc o czym kaman?

      • 1 2

      • Według mnie jednak, lepsza komunikacja z Rumią to jednak niezbędny krok do rozwoju.

        Burmistrz Rumi faktycznie się nad tym zastanawia (od 7 lat już chyba). Dziś oba miasta łączy mierna linia 173, która w gruncie rzeczy służy jedynie do komunikacji Rumi z gminą Kosakowo oraz zamiennie z linią R, która kursuje częściej i bezpośrednio, Śródmieściem Gdyni. 173, co prawda jeździ przez Rumię do Chyloni, lecz z racji tego, że jest już dość długa, nie dociera dalej. Ponadto linia ta kursuje jedynie co godzinę i ma to do siebie, że często się spóźnia. Stąd pomysł na trolejbus, który z pewnością poprawiłby komunikację między Rumią a Chylonią, Grabówkiem, Leszczynkami, czy też nawet Działkami Leśnymi, czyli dzielnicami, które są odcięte od autobusowej/trolejbusowej komunikacji z Miastem Rumią. A wiadomo, że i z SKM nie jest najlepiej, bo kursuje rzadko i przystanki jedynie dwa, w dodatku położone nierównomiernie. Mnóstwo ludzi mieszkających w Rumi pracuje w Gdyni, zatem kolejna linia (przykładowo: Rumia dw. PKP - Sobieskiego - Chylońska - Morska - Warszawska - Węzeł F. Ceielskiej) byłaby zapewne dobrym pomysłem. I naprawdę dziwię się, że Pan Burmistrz tak długo nad tym pomysłem się głowi.

        Co do linii do Ergo to z tego, co wiem akurat z inicjatywy Prezydenta Sopotu wyszło przedłużenie linii trolejbusowej z Reja.

        Jeśli chodzi zaś o linię do Oksywia, to po prostu sentyment :) Kiedyś było, teraz nie ma... I po prostu szkoda. Może w tym wypadku faktycznie nie ma aż takiej potrzeby na dzień dzisiejszy. Trudno, może kiedyś.

        • 0 0

      • 8 lat temu była Ergo Arena?

        hmmm, nie ma to jak wizje i maligny

        • 0 3

      • Rumia tego nie chce bo po co im to?Z Rumi znacznie szybciej do centrum Gdyni dojedzie się autobusem R niż jakimś tam trolejbusem a utrzymanie takiej trakcji też niemało kosztuje.Na tej trasie działa linia autobusowa 173 kursująca co godzinę i jakoś nie widać by była to za mała częstotliwość

        • 2 1

    • Chyba na Fikakowo a nie Witomino (1)

      • 0 0

      • na Fikakowie nikt trolejbusów nie chce chce tylko ZKM na Witominie nie chce trajtków lobby firm autobusowych które nie chcą stracić kilku powierzonych im na stałe bez przetargów linii i kasy z tym związanej np 103 190 137 W 192 itd na rzecz firmy PKT

        • 3 0

    • (2)

      trolejbusy to archaizm niebawem jako standard będą kupowane autobusy elektryczne lub na ogniwa paliwowe i trakcja którą trzeba konserwować te wszystkie słupy zwrotnice podstacje elektryczne będzie kosztownym zabytkiem

      • 2 1

      • Autobusy elektryczne ? A stacja ładowania akumulutarów ? (1)

        Być może, czemu nie.

        • 1 1

        • za parę-paręnaście lat elektryczne autobusy będą standardem i prawdopodobnie skończy się wtedy mit komunikacji trolejbusowej gdyż jej nieekonomiczność i dodatkowe koszty utrzymania sieci i taboru trakcyjnego wymuszą kasację drutów z miast.Silniki elektryczne ogniwa paliwowe energia słoneczna to wszystko będzie się rozwijać technologia będzie wydajniejsza tańsza i bardziej poręczna.

          • 5 0

    • trolejbus to ślepa uliczka

      stoi w korku tak samo jak autobus, a ekologiczność napędu można uzyskać innymi środkami (nowoczesne paliwa)

      • 3 2

  • Paranoja (1)

    Czytałem i nie wierzyłem !!!!! Paranoja , jak można pisać takie pierdoły przecież bazę miasto ma setki ważniejszych potrzeb niż jakaś kolejka ! No są przecież jakieś priorytety ,miasto potrzebuje dużo ważniejszych inwestycji . Kurcze gdzie te parkingi ,chodniki , kanalizacja , drogi itd . Nie rozumiem postępowania i gospodarowania pieniędzmi p. Szczurka.

    • 1 4

    • pitoly opowiadasz

      gdyby isc twoim tokiem rozumowania i wcielac to w zycie to nic nie byłoby tylko chodniki ulice kanalizacja.nie samymi priorytetami czlowiek zyje.wg ciebie po co dwa teatry,muzea,infobox,kino,domy kultury.no ale jak pol zycia chodzilo sie za stdole to nic z tych rzeczy nie jest potrzebne

      • 3 1

  • Brawo Gdynia, oby tylko dalej utrzymać tak wysokie tempo rozwoju (2)

    Mogę zrozumieć, ze na tym forum pisują bezrobotni, abnegaci, nieroby, albo nieudacznicy, ale polskie miasta a w tym chyba najlepiej Gdynia najlepiej się rozwija. Może to niepoprawnie politycznie co piszę zwłaszcza dla gdyńskich opozycjonistów POPiS-u i innych, jednak analizując pod kątem postępu rozwoju i jakości życia, wysokości zarobków, dostępności do edukacji i kultury Gdynia ma się czym już pochwalić. Każdy normalny mieszkaniec o swoim mieście lubi sie pochwalić, gdy jest dobrze? Inny np. sąsiad może zazdrościć - mogę mu tylko współczuć. Dobrze, ze jest obiektywna kapituła naukowa, która daje odpowiedź w najnowszej Diagnozie Społecznej 2013.

    A Gdynia ma naprawdę czym się pochwalić, a Ci co tam nie mieszkają niech się nie wypowiadają. Bo przyszłość w najlepszym wydaniu będzie się własnie toczyła w mieście z morza i marzeń no i jeszcze trochę a dodamy KULTURY!!! - to fakt znany już każdemu Gdynianinowi. Nawet kibole muszą się tu miarkować! Aby nie być namierzonymi, a wszyscy inni móc śledzić nowe te trendy, by nie tylko badać przemiany urbanistyczne, a uczestniczyć w nich jak Szkoła Filmowa, Centrum Kultury, Widok perspektywiczny z kamionki? Przypomnę, że ostatnimi czasy tempo rozwoju wyraźnie wzrasta a możemy to śledzić w InfoBoxie.

    Gdynia jako jedno z najmłodszych, ale za razem najpiękniejszych i najwygodniejszych polskich miast, od wielu lat jest także uważane za jedno z najlepszych miejsc do życia. Przez dobre i mądre zarządzanie tu naprawdę dobrze się w nim żyje. Miasto ma wizje i prognozy jeszcze większego rozwoju i ciekawszego dizajnu, a do tego Centrum Kultury, Centrum Filmowe z DKF-em, TM,.. i piękną Kamionką dostępna dla każdego pozwoli na dalsze liderowanie nie tylko w Diagnozie Społecznej, ale także aby inni mogli śledzić te doskonałe trendy, by oglądać przemiany urbanistyczne i społeczne, ekonomiści - brać wzorcowy przykład gospodarowania samorządności.

    • 5 6

    • PO minusach jasno widać (1)

      wyraźnie posty nienawiści, które definiują wyraźnie zawiść, złośliwości, .... rozumieć to należny jako obejmujące wszelkie formy wypowiedzi dotyczące sukcesów Gdyni pod wodzą Prezydenta Szczurka. POdżegają to nieudacznicy i znani mieszacze z ptasimi móżdżkami i szerzą bylejakość i tandetę, bezguście, promują lub usprawiedliwiają nienawiść do wszystkiego co piękne uzasadnione i potrzebne, oraz inne formy dystrakcji nienawiści opartej na nietolerancji, w tym nietolerancję wyrażoną przez agresywny nacjonalizm, złośliwości, etnocentryzm, wrogość wobec wszelkich sukcesów i powodzenia.

      Jesteście zwykłymi zerami, które nie dość, ze same nic nie potrafią dobrze zrobić to na dodatek podkładacie wszelkie świnie ludziom, którzy wnieśli największy wkład w rozwój miasta typowe POlakostwo!!!
      Wstyd i hańba!!!
      Bez poważania!

      • 6 1

      • masz racje

        bezstronny w 100% ale obawiam sie ze darmowy Twoj trud.debilstwo nie zrozumie.u mnie masz wieeeelki plus.szkoda ze więcej nie ma rozsadnych ludzi.pozdr.

        • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane