Fakty i opinie

stat

Czy projekt toru wyścigowego w Gdańsku jest plagiatem?

Planowana długość najdłuższej prostej toru ma wynieść blisko 600 metrów.
Planowana długość najdłuższej prostej toru ma wynieść blisko 600 metrów. mat.prasowe

Czy wizja toru wyścigów motorowych, którą w poniedziałek zaprezentował słynny niemiecki projektant Hermann Tilke, powstała w głowie i komputerach gdyńskich architektów? - Kilka lat temu zaprezentowaliśmy nasze pomysły wiceprezydentowi, a dziś widzimy je w cudzym projekcie - twierdzą architekci z Bio3.



Pomysł budowy toru motorowego na południu Gdańska zobacz na mapie Gdańska ma 13 lat. Co kilka lat prezentowane są jego kolejne koncepcje - najnowsza została przedstawiona w ostatni poniedziałek. Główni promotorzy tej inwestycji - gdański radny PO i działacz sportów motorowych Mirosław Zdanowicz oraz analizująca opłacalność inwestycji Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego - zaprosiły do Gdańska niemieckiego projektanta Hermanna Tilkego, autora wielu torów motorowych na całym świecie. Zaprezentował on koncepcję architektoniczną Narodowego Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji, którą dokładnie opisaliśmy we wtorek.

Czytaj także: Odkurzono pomysł budowy toru wyścigowego na południu Gdańska

- Niemiecki projektant stanowi dla światowych torów wyścigowych tyle, ile mniej więcej marka Ferrari dla całego cyklu Formuły 1. W jego dorobku znajduje się ponad 30 torów. To wielkiej klasy architekt - przekonuje Mirosław Zdanowicz, działacz sportów motorowych.

Gdyńscy architekci z pracowni Bio3 nie negują klasy Hermanna Tilkego, ale zwracają uwagę, że wiele z zaproponowanych przez niego rozwiązań pochodzi z projektu, który powstał w ich biurze. Co ważne: nie pozostał on w szufladzie, lecz w roku 2011 został zaprezentowany gdańskim urzędnikom i samemu Zdanowiczowi.

- Pomysł spodobał się zastępcy prezydenta Wiesławowi Bielawskiemu, jednak pozostał bez echa - przyznaje Karol Tomczak z pracowni architektonicznej Bio3.

Czy tor do wyścigów motorowych powstanie w Gdańsku?

tak i doczekamy się na nim zawodów Formuły 1 30%
tak, ale mniejszy niż w zapowiedziach i na pewno nie dla Formuły 1 25%
nie, to mrzonka 45%
zakończona Łącznie głosów: 830
Jego zdaniem w obu koncepcjach - opracowanej przez Grupę Bio3 i tej sygnowanej nazwiskiem Tilkego - znajdują się bliźniacze rozwiązania dotyczące obiektów towarzyszących. Chodzi przede wszystkim o pomysł wybudowania alei salonów samochodowych z możliwością przeprowadzenia testów na nowoczesnym torze.

- To innowacyjny pomysł, naszego autorstwa. Podobnego rozwiązania nie widzieliśmy na przykładach istniejących torów w Europie i nie tylko - wyjaśnia Tomczak.

Wymienia kolejne elementy projektu Grupy Bio3, które znalazły się w zaprezentowanym w poniedziałek projekcie: park technologiczny, aleja motoryzacyjna, centrum doskonalenia kierowców, kompilacja kilku rodzajów torów oraz opcja zmniejszenia długości trasy toru głównego.

Co na to Mirosław Zdanowicz?

- Nie było żadnego spotkania. Nikt się do mnie z żadnym projektem nie zgłosił. Tego typu zarzuty są szczytem bezczelności. Raz jeszcze powtarzam, że przedstawiony w poniedziałek projekt jest autorstwa Hermanna Tilke, który zwyciężył w przetargu - ucina Zdanowicz.

Mamy więc słowo przeciwko słowu. Kto ma rację w tym sporze?

- Z naszego punktu widzenia wygląda to następująco: stworzony w 2007 roku projekt został wzbogacony o nasze pomysły i przeróbki, a następnie zaprezentowany publicznie. Kopiowanie pomysłów to niestety powszechnie stosowana praktyka. Szkoda, bo mogliśmy nawiązać ciekawą współpracę. Chcielibyśmy usłyszeć jakieś sprostowanie z magistratu - kończy przedstawiciel Grupy Bio3.

Koncepcja centrum sportów motorowych:
Projekt słynnego Hermanna Tilke zakłada budowę kompleksu motorowego na 200-hektarowej działce w okolicach ul. Borkowskiej zobacz na mapie Gdańska. Główną inwestycją Narodowego Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji jest tor wyścigowy. Trasa o długości 4335 metrów liczyłaby w sumie 17 zakrętów (6 lewych i 11 prawych). Największe prędkości, kierowcy osiągać będą na blisko 600-metrowej prostej. Poza główną trasą planuje się wybudowanie innych torów wyścigowych: kartingowego (1,2 km długości), motocrossowego (2 km), prostej do wyścigów na odcinku 1/4 mili oraz trasy off-road dla samochodów terenowych. Kompleks motorowy mają wzbogacić obiekty dodatkowe, m.in.: centrum szkolenia kierowców, hotel, park technologiczny czy aleja salonów samochodowych. Szacunkowy koszt NCSMiR miałby wynieść około 400 mln zł.

Opinie (111) 4 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.