- 1 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (128 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (246 opinii)
- 3 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (123 opinie)
- 4 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (47 opinii)
- 5 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (282 opinie)
- 6 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (188 opinii)
Czy projekt toru wyścigowego w Gdańsku jest plagiatem?
Czy wizja toru wyścigów motorowych, którą w poniedziałek zaprezentował słynny niemiecki projektant Hermann Tilke, powstała w głowie i komputerach gdyńskich architektów? - Kilka lat temu zaprezentowaliśmy nasze pomysły wiceprezydentowi, a dziś widzimy je w cudzym projekcie - twierdzą architekci z Bio3.
Czytaj także: Odkurzono pomysł budowy toru wyścigowego na południu Gdańska
- Niemiecki projektant stanowi dla światowych torów wyścigowych tyle, ile mniej więcej marka Ferrari dla całego cyklu Formuły 1. W jego dorobku znajduje się ponad 30 torów. To wielkiej klasy architekt - przekonuje Mirosław Zdanowicz, działacz sportów motorowych.
Gdyńscy architekci z pracowni Bio3 nie negują klasy Hermanna Tilkego, ale zwracają uwagę, że wiele z zaproponowanych przez niego rozwiązań pochodzi z projektu, który powstał w ich biurze. Co ważne: nie pozostał on w szufladzie, lecz w roku 2011 został zaprezentowany gdańskim urzędnikom i samemu Zdanowiczowi.
- Pomysł spodobał się zastępcy prezydenta Wiesławowi Bielawskiemu, jednak pozostał bez echa - przyznaje Karol Tomczak z pracowni architektonicznej Bio3.
- To innowacyjny pomysł, naszego autorstwa. Podobnego rozwiązania nie widzieliśmy na przykładach istniejących torów w Europie i nie tylko - wyjaśnia Tomczak.
Wymienia kolejne elementy projektu Grupy Bio3, które znalazły się w zaprezentowanym w poniedziałek projekcie: park technologiczny, aleja motoryzacyjna, centrum doskonalenia kierowców, kompilacja kilku rodzajów torów oraz opcja zmniejszenia długości trasy toru głównego.
Co na to Mirosław Zdanowicz?
- Nie było żadnego spotkania. Nikt się do mnie z żadnym projektem nie zgłosił. Tego typu zarzuty są szczytem bezczelności. Raz jeszcze powtarzam, że przedstawiony w poniedziałek projekt jest autorstwa Hermanna Tilke, który zwyciężył w przetargu - ucina Zdanowicz.
Mamy więc słowo przeciwko słowu. Kto ma rację w tym sporze?
- Z naszego punktu widzenia wygląda to następująco: stworzony w 2007 roku projekt został wzbogacony o nasze pomysły i przeróbki, a następnie zaprezentowany publicznie. Kopiowanie pomysłów to niestety powszechnie stosowana praktyka. Szkoda, bo mogliśmy nawiązać ciekawą współpracę. Chcielibyśmy usłyszeć jakieś sprostowanie z magistratu - kończy przedstawiciel Grupy Bio3.
Projekt słynnego Hermanna Tilke zakłada budowę kompleksu motorowego na 200-hektarowej działce w okolicach ul. Borkowskiej . Główną inwestycją Narodowego Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji jest tor wyścigowy. Trasa o długości 4335 metrów liczyłaby w sumie 17 zakrętów (6 lewych i 11 prawych). Największe prędkości, kierowcy osiągać będą na blisko 600-metrowej prostej. Poza główną trasą planuje się wybudowanie innych torów wyścigowych: kartingowego (1,2 km długości), motocrossowego (2 km), prostej do wyścigów na odcinku 1/4 mili oraz trasy off-road dla samochodów terenowych. Kompleks motorowy mają wzbogacić obiekty dodatkowe, m.in.: centrum szkolenia kierowców, hotel, park technologiczny czy aleja salonów samochodowych. Szacunkowy koszt NCSMiR miałby wynieść około 400 mln zł.
Miejsca
Opinie (111) 4 zablokowane
-
2014-05-15 15:39
Kasa
A niech go sobie wybuduje ale nie za pieniądze z budżetu , cudze pieniądze lepiej się wydaje swoje.
- 6 2
-
2014-05-15 16:11
Proponuje tor zbudować na stadionie
Zaczną w końcu takie inwestycje w Gdańsku zarabiać. Bo jak na razie stadion sobie stoi i zaczyna pleśnieć wiec po co nam kolejne coś do sztucznego utrzymania . Basen lepiej zbuducie w Gdańsku a jak tego nie potraficie to przynamniej jeden pożądny płac zabaw dla dzieci.
- 1 2
-
2014-05-15 17:02
Niech powstanie chocby był i plagiatem plagiatu.
Tylko ceny podczas trackday niech będą dla normalnych ludzi.- 2 1
-
2014-05-15 17:08
na plus!
Większość osób pisze o F1 ale zapominacie o innych seriach wyścigowych. Poza tym, kto by nie chciał, posiadając dobre auto do jazdy sportowej wypróbować go na torze. Motocykliści, kierowcy chętnie by zapłacili by móc pościgać się np. w mistrzostwach regionu, miasta. Byłoby bardzo dobre miejsce do organizacji zlotów motoryzacyjnych a przy tym bezpieczne i poza drogami publicznymi (brak utrudnień w komunikacji). Ja widzę sporo plusów, sam chętnie uczęszczałbym na rozgrywane tam eventy. Może powstały by specjalne szkółki doskonalenia techniki jazdy a następca Kubicy w sportach motorowych miałby gdzie rozpocząć treningi.
- 3 0
-
2014-05-15 17:29
do boju panie Zdanowicz
yes we can ....
- 2 3
-
2014-05-15 17:35
Skończy się robota przy PKM to będzie jak znalazł zajęć dla budowlańców.
Wywrotki itp. muszą jeździć.
Budować co się da, potem będzie jak znalazł.
Własną potęgę buduje się kosztem otoczenia , dalszego i bliższego, tak było jest i jeszcze jakiś czas będzie.
Ja bym zrobił specjalną strefę od Gdańska a raczej od Elbląga po Koszalin. i zrobił Chiny Europy. Z Gdańskiem w centrum. Pociągi dowoziłyby ludzi od Białegostoku do pracy. Z prędkością 500 km/h
itd.- 4 0
-
2014-05-15 18:25
Tor wyscigowy... kolejne zadluzenie dla miasta.
A PGE arena przynosi zyski?
- 3 1
-
2014-05-15 19:15
Baseny baseny baseny budowac nie spać
- 3 1
-
2014-05-15 19:48
Panie Mirek, buduj sobie Pan za swoje, nie za publiczne.
- 5 0
-
2014-05-15 21:11
Slabizna
To Pany projektanty naprawde malo widzieli torow w Europie i sie w tym miejscu kompromituja taka opinia tzw."znawcow"-co za dno-przykladow wiele np. Nürnburgring ma cale centrum technologiczne w ktorym maja swoja siedzibe firmy produkujace samochody i ich podzespoly, opony etc., co za wstyd, ze tacy "znawcy" tematu w idiotyczny wrecz sposob probuja "zaistniec" w tej kampanii...
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.