• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy projekt toru wyścigowego w Gdańsku jest plagiatem?

Michał Jelionek
15 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Planowana długość najdłuższej prostej toru ma wynieść blisko 600 metrów. Planowana długość najdłuższej prostej toru ma wynieść blisko 600 metrów.

Czy wizja toru wyścigów motorowych, którą w poniedziałek zaprezentował słynny niemiecki projektant Hermann Tilke, powstała w głowie i komputerach gdyńskich architektów? - Kilka lat temu zaprezentowaliśmy nasze pomysły wiceprezydentowi, a dziś widzimy je w cudzym projekcie - twierdzą architekci z Bio3.



Pomysł budowy toru motorowego na południu Gdańska zobacz na mapie Gdańska ma 13 lat. Co kilka lat prezentowane są jego kolejne koncepcje - najnowsza została przedstawiona w ostatni poniedziałek. Główni promotorzy tej inwestycji - gdański radny PO i działacz sportów motorowych Mirosław Zdanowicz oraz analizująca opłacalność inwestycji Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego - zaprosiły do Gdańska niemieckiego projektanta Hermanna Tilkego, autora wielu torów motorowych na całym świecie. Zaprezentował on koncepcję architektoniczną Narodowego Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji, którą dokładnie opisaliśmy we wtorek.

Czytaj także: Odkurzono pomysł budowy toru wyścigowego na południu Gdańska

- Niemiecki projektant stanowi dla światowych torów wyścigowych tyle, ile mniej więcej marka Ferrari dla całego cyklu Formuły 1. W jego dorobku znajduje się ponad 30 torów. To wielkiej klasy architekt - przekonuje Mirosław Zdanowicz, działacz sportów motorowych.

Gdyńscy architekci z pracowni Bio3 nie negują klasy Hermanna Tilkego, ale zwracają uwagę, że wiele z zaproponowanych przez niego rozwiązań pochodzi z projektu, który powstał w ich biurze. Co ważne: nie pozostał on w szufladzie, lecz w roku 2011 został zaprezentowany gdańskim urzędnikom i samemu Zdanowiczowi.

- Pomysł spodobał się zastępcy prezydenta Wiesławowi Bielawskiemu, jednak pozostał bez echa - przyznaje Karol Tomczak z pracowni architektonicznej Bio3.

Czy tor do wyścigów motorowych powstanie w Gdańsku?

Jego zdaniem w obu koncepcjach - opracowanej przez Grupę Bio3 i tej sygnowanej nazwiskiem Tilkego - znajdują się bliźniacze rozwiązania dotyczące obiektów towarzyszących. Chodzi przede wszystkim o pomysł wybudowania alei salonów samochodowych z możliwością przeprowadzenia testów na nowoczesnym torze.

- To innowacyjny pomysł, naszego autorstwa. Podobnego rozwiązania nie widzieliśmy na przykładach istniejących torów w Europie i nie tylko - wyjaśnia Tomczak.

Wymienia kolejne elementy projektu Grupy Bio3, które znalazły się w zaprezentowanym w poniedziałek projekcie: park technologiczny, aleja motoryzacyjna, centrum doskonalenia kierowców, kompilacja kilku rodzajów torów oraz opcja zmniejszenia długości trasy toru głównego.

Co na to Mirosław Zdanowicz?

- Nie było żadnego spotkania. Nikt się do mnie z żadnym projektem nie zgłosił. Tego typu zarzuty są szczytem bezczelności. Raz jeszcze powtarzam, że przedstawiony w poniedziałek projekt jest autorstwa Hermanna Tilke, który zwyciężył w przetargu - ucina Zdanowicz.

Mamy więc słowo przeciwko słowu. Kto ma rację w tym sporze?

- Z naszego punktu widzenia wygląda to następująco: stworzony w 2007 roku projekt został wzbogacony o nasze pomysły i przeróbki, a następnie zaprezentowany publicznie. Kopiowanie pomysłów to niestety powszechnie stosowana praktyka. Szkoda, bo mogliśmy nawiązać ciekawą współpracę. Chcielibyśmy usłyszeć jakieś sprostowanie z magistratu - kończy przedstawiciel Grupy Bio3.

Koncepcja centrum sportów motorowych:
Projekt słynnego Hermanna Tilke zakłada budowę kompleksu motorowego na 200-hektarowej działce w okolicach ul. Borkowskiej zobacz na mapie Gdańska. Główną inwestycją Narodowego Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji jest tor wyścigowy. Trasa o długości 4335 metrów liczyłaby w sumie 17 zakrętów (6 lewych i 11 prawych). Największe prędkości, kierowcy osiągać będą na blisko 600-metrowej prostej. Poza główną trasą planuje się wybudowanie innych torów wyścigowych: kartingowego (1,2 km długości), motocrossowego (2 km), prostej do wyścigów na odcinku 1/4 mili oraz trasy off-road dla samochodów terenowych. Kompleks motorowy mają wzbogacić obiekty dodatkowe, m.in.: centrum szkolenia kierowców, hotel, park technologiczny czy aleja salonów samochodowych. Szacunkowy koszt NCSMiR miałby wynieść około 400 mln zł.

Miejsca

Opinie (111) 4 zablokowane

  • Kasa

    A niech go sobie wybuduje ale nie za pieniądze z budżetu , cudze pieniądze lepiej się wydaje swoje.

    • 6 2

  • Proponuje tor zbudować na stadionie

    Zaczną w końcu takie inwestycje w Gdańsku zarabiać. Bo jak na razie stadion sobie stoi i zaczyna pleśnieć wiec po co nam kolejne coś do sztucznego utrzymania . Basen lepiej zbuducie w Gdańsku a jak tego nie potraficie to przynamniej jeden pożądny płac zabaw dla dzieci.

    • 1 2

  • Niech powstanie chocby był i plagiatem plagiatu.
    Tylko ceny podczas trackday niech będą dla normalnych ludzi.

    • 2 1

  • na plus!

    Większość osób pisze o F1 ale zapominacie o innych seriach wyścigowych. Poza tym, kto by nie chciał, posiadając dobre auto do jazdy sportowej wypróbować go na torze. Motocykliści, kierowcy chętnie by zapłacili by móc pościgać się np. w mistrzostwach regionu, miasta. Byłoby bardzo dobre miejsce do organizacji zlotów motoryzacyjnych a przy tym bezpieczne i poza drogami publicznymi (brak utrudnień w komunikacji). Ja widzę sporo plusów, sam chętnie uczęszczałbym na rozgrywane tam eventy. Może powstały by specjalne szkółki doskonalenia techniki jazdy a następca Kubicy w sportach motorowych miałby gdzie rozpocząć treningi.

    • 3 0

  • do boju panie Zdanowicz

    yes we can ....

    • 2 3

  • Skończy się robota przy PKM to będzie jak znalazł zajęć dla budowlańców.

    Wywrotki itp. muszą jeździć.

    Budować co się da, potem będzie jak znalazł.

    Własną potęgę buduje się kosztem otoczenia , dalszego i bliższego, tak było jest i jeszcze jakiś czas będzie.

    Ja bym zrobił specjalną strefę od Gdańska a raczej od Elbląga po Koszalin. i zrobił Chiny Europy. Z Gdańskiem w centrum. Pociągi dowoziłyby ludzi od Białegostoku do pracy. Z prędkością 500 km/h

    itd.

    • 4 0

  • Tor wyscigowy... kolejne zadluzenie dla miasta.

    A PGE arena przynosi zyski?

    • 3 1

  • Baseny baseny baseny budowac nie spać

    • 3 1

  • Panie Mirek, buduj sobie Pan za swoje, nie za publiczne.

    • 5 0

  • Slabizna

    To Pany projektanty naprawde malo widzieli torow w Europie i sie w tym miejscu kompromituja taka opinia tzw."znawcow"-co za dno-przykladow wiele np. Nürnburgring ma cale centrum technologiczne w ktorym maja swoja siedzibe firmy produkujace samochody i ich podzespoly, opony etc., co za wstyd, ze tacy "znawcy" tematu w idiotyczny wrecz sposob probuja "zaistniec" w tej kampanii...

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane