• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy projekt toru wyścigowego w Gdańsku jest plagiatem?

Michał Jelionek
15 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Planowana długość najdłuższej prostej toru ma wynieść blisko 600 metrów. Planowana długość najdłuższej prostej toru ma wynieść blisko 600 metrów.

Czy wizja toru wyścigów motorowych, którą w poniedziałek zaprezentował słynny niemiecki projektant Hermann Tilke, powstała w głowie i komputerach gdyńskich architektów? - Kilka lat temu zaprezentowaliśmy nasze pomysły wiceprezydentowi, a dziś widzimy je w cudzym projekcie - twierdzą architekci z Bio3.



Pomysł budowy toru motorowego na południu Gdańska zobacz na mapie Gdańska ma 13 lat. Co kilka lat prezentowane są jego kolejne koncepcje - najnowsza została przedstawiona w ostatni poniedziałek. Główni promotorzy tej inwestycji - gdański radny PO i działacz sportów motorowych Mirosław Zdanowicz oraz analizująca opłacalność inwestycji Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego - zaprosiły do Gdańska niemieckiego projektanta Hermanna Tilkego, autora wielu torów motorowych na całym świecie. Zaprezentował on koncepcję architektoniczną Narodowego Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji, którą dokładnie opisaliśmy we wtorek.

Czytaj także: Odkurzono pomysł budowy toru wyścigowego na południu Gdańska

- Niemiecki projektant stanowi dla światowych torów wyścigowych tyle, ile mniej więcej marka Ferrari dla całego cyklu Formuły 1. W jego dorobku znajduje się ponad 30 torów. To wielkiej klasy architekt - przekonuje Mirosław Zdanowicz, działacz sportów motorowych.

Gdyńscy architekci z pracowni Bio3 nie negują klasy Hermanna Tilkego, ale zwracają uwagę, że wiele z zaproponowanych przez niego rozwiązań pochodzi z projektu, który powstał w ich biurze. Co ważne: nie pozostał on w szufladzie, lecz w roku 2011 został zaprezentowany gdańskim urzędnikom i samemu Zdanowiczowi.

- Pomysł spodobał się zastępcy prezydenta Wiesławowi Bielawskiemu, jednak pozostał bez echa - przyznaje Karol Tomczak z pracowni architektonicznej Bio3.

Czy tor do wyścigów motorowych powstanie w Gdańsku?

Jego zdaniem w obu koncepcjach - opracowanej przez Grupę Bio3 i tej sygnowanej nazwiskiem Tilkego - znajdują się bliźniacze rozwiązania dotyczące obiektów towarzyszących. Chodzi przede wszystkim o pomysł wybudowania alei salonów samochodowych z możliwością przeprowadzenia testów na nowoczesnym torze.

- To innowacyjny pomysł, naszego autorstwa. Podobnego rozwiązania nie widzieliśmy na przykładach istniejących torów w Europie i nie tylko - wyjaśnia Tomczak.

Wymienia kolejne elementy projektu Grupy Bio3, które znalazły się w zaprezentowanym w poniedziałek projekcie: park technologiczny, aleja motoryzacyjna, centrum doskonalenia kierowców, kompilacja kilku rodzajów torów oraz opcja zmniejszenia długości trasy toru głównego.

Co na to Mirosław Zdanowicz?

- Nie było żadnego spotkania. Nikt się do mnie z żadnym projektem nie zgłosił. Tego typu zarzuty są szczytem bezczelności. Raz jeszcze powtarzam, że przedstawiony w poniedziałek projekt jest autorstwa Hermanna Tilke, który zwyciężył w przetargu - ucina Zdanowicz.

Mamy więc słowo przeciwko słowu. Kto ma rację w tym sporze?

- Z naszego punktu widzenia wygląda to następująco: stworzony w 2007 roku projekt został wzbogacony o nasze pomysły i przeróbki, a następnie zaprezentowany publicznie. Kopiowanie pomysłów to niestety powszechnie stosowana praktyka. Szkoda, bo mogliśmy nawiązać ciekawą współpracę. Chcielibyśmy usłyszeć jakieś sprostowanie z magistratu - kończy przedstawiciel Grupy Bio3.

Koncepcja centrum sportów motorowych:
Projekt słynnego Hermanna Tilke zakłada budowę kompleksu motorowego na 200-hektarowej działce w okolicach ul. Borkowskiej zobacz na mapie Gdańska. Główną inwestycją Narodowego Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji jest tor wyścigowy. Trasa o długości 4335 metrów liczyłaby w sumie 17 zakrętów (6 lewych i 11 prawych). Największe prędkości, kierowcy osiągać będą na blisko 600-metrowej prostej. Poza główną trasą planuje się wybudowanie innych torów wyścigowych: kartingowego (1,2 km długości), motocrossowego (2 km), prostej do wyścigów na odcinku 1/4 mili oraz trasy off-road dla samochodów terenowych. Kompleks motorowy mają wzbogacić obiekty dodatkowe, m.in.: centrum szkolenia kierowców, hotel, park technologiczny czy aleja salonów samochodowych. Szacunkowy koszt NCSMiR miałby wynieść około 400 mln zł.

Miejsca

Opinie (111) 4 zablokowane

  • Tilke?

    Owszem Tilke zaprojektował większość torów F1, które obecnie funkcjonują w sezonie wyścigowym. Problem w tym, że te tory są.....nudne - Tilke wprowadza mnóstwo wolnych zakrętów, tory są dość wąskie (np. w porównaniu z torem Interlagos w Brazylii) i przez to wyścigi są mało efektowne. Zdecydowanie wolałbym wybór kogoś innego, nawet nieznanego, może tor byłby ciekawszy i wyścigi bardziej emocjonujące.

    • 2 0

  • Ten tor jest tak nam potrzebny jak sztuczna wyspa w Sopocie.. ;-) Szkoda na to kasy, lepiej boiska do kosza, siatki, tenisa czy baseny budować.. Dzieciaki nie maja gdzie sobie pograć..

    • 2 0

  • Ewidentny plagiat

    Na obu torach asfalt jest!

    • 5 1

  • Plagiat? Na jakiej podstawie?

    Szanowni Państwo.

    Kilka bardzo istotnych informacji na temat "plagiatu"
    Pomysł narodził się ładnych kilka lat temu.

    Oto dowód:

    Sprawa bardzo nagłaśniana. W 2013 r. odbyła się konferencja z udziałem Władz Gdańska.

    Kolejny dowód:

    10 czerwca 2013 r. ma miejsce ogłoszenie o rokowaniach na wybór wykonawcy koncepcji architektonicznej.

    Kolejny dowód:

    Przez miesiąc czasu ogłoszenie jest na stronie
    Wszystko znajduje się tu:

    Co robi GRUPA BIO3 w tym czasie, kiedy dwie Firmy startują do konkursu organizowanego przez invest GDA? To dziwne, ale mając gotowy projekt nawet nie startuje do konkursu!!!

    W dniu 23 października 2013r. invest GDA ogłasza informacje o wyniku rokowań na wybór wykonawcy koncepcji architektonicznej wraz z planem zagospodarowania terenu i planem zaopatrzenia w media dla Narodowego Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji w Gdańsku

    Kolejny dowód:

    Grupa BIO3 chwali się na swojej stronie projektem, pytanie jak to się dzieje, ze nie staruje w konkursie organizowanym przez invest GDA.
    Do tego koncepcja i oobiektu Grupy BIO3 jest tylko cząstką koncepcji jaką przedstawiła Firma TILKE.

    Dowód:

    Osobiście nie mam zdania, czy to dobrze, że taki obiekt powstanie, czy nie.
    Napewno powstanie za ułamek kwoty jaka była potrzebna na organizację Euro.
    Pytanie co nam po Euro zostało?

    Mistrzostwa Motocrossowe Świata były organizowane w Polsce, w trójmieście wiele razy. Wedle obecnie obowiązujących standardów nie ma takiej możliwości na starym terenie. A jakie mamy szanse na kolejne Euro w Polsce mimo poniesionych kosztów w latach ubiegłych?

    W 2015 r. na Mistrzostwa Świata jest spora szansa a to rzesza kibiców z całego Świata, którzy muszą gdzieś mieszkać, coś jeść. Oni nie przyjadą na jeden mecz.

    • 0 3

  • tor wyscigowy

    budujciene czekajcie na nic najlepiej w gdyni

    • 0 0

  • Jak to jest ze teraz PORD wlasinie rozstrzygnal przetarg na budowe osrodka doskonaklenia techniki jazdy: gdzie ma byc poza standartowymi elementami jak plyty posilizgiwe i tor szkoleniowy, jeszcze homologowany tor kartingowy i tor krosowy/quady. To wszystko ma kosztowac ok 3% budzetu tego niby wielkiego centrum. Okazuje sie ze jak ktos chce i ma zrobic cos za prywatne pieniadze to da sie zrobic calkiem sporo i za sensowne kwoty, a jak mamy wydawac publiczne, to... szkoda gadac.
    Pomysl jest chory, bo w naszym Państwie i regionie jest naprawde wiele bardziej potrzebnych rzeczy niz takie centrum. Moze lepiej przeznaczyc to kase na jakis sensowny dlugoletni program szkolenia mlodych i zdolnych, to moze bedzie wiecej takich Kubicow i nie beda musieli emigriwac?
    Moze warto stworzyc jakas sensowna lige i zaczac poprostu jeździc a pieniadze wydac na przyslowiowe paliwo dla najbardziej zdolnych? Zasada jest prosta mozna i trzeba budowac infrastrukture dla zawodnikow jeśli chcemy sie rozwijac. Na razie brakuje jednak kasy na ta podstawowa infrastrukture w regionach. Jak nasi sportowcy beda odpowiednio duzo trenowac i beda mieli do tego warunki to moze beda mieli wyniki na siwiatowym poziomie.DOPIERO WTEDY moze pojawi sie potrzeba siwiatowego toru dla calego kraju, ale wtedy prawdopodobnie pojawia sie też sponsorzy i kasa na takie zalożenia.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane