• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy przebudowa nabrzeży Polskiego Haka będzie musiała poczekać?

Maciej Naskręt
22 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nabrzeże przy Hiltonie będzie przebudowane
Wizualizacja gotowego nabrzeża na Polskim Haku Wizualizacja gotowego nabrzeża na Polskim Haku

Twardy orzech do zgryzienia mają urzędnicy w sprawie uporządkowania nabrzeży przy Polskim Haku zobacz na mapie Gdańska - w miejscu, gdzie Motława wpływa do Martwej Wisły. Najtańsza oferta w ogłoszonym przetargu przez Urząd Morski okazała się niemal dwukrotnie droższa od szacunków.



Czy byłe(a)ś kiedykolwiek na Polskim Haku?

Przypomnijmy, że w październiku 2018 r. ruszył przetarg na przebudowę nabrzeża w rejonie Polskiego Haka. Urząd Morski w Gdyni, który zarządza nabrzeżem, chce wyremontować jego ok. 350-metrowy fragment - ostrogę. W ramach prac, które mają charakter głównie remontowy, nie powstanie tam bulwar. Obecne nabrzeże jest w stanie dużego zużycia technicznego.

Warto zaznaczyć, że Polski Hak jeszcze w XVI w. stanowił wodne rogatki miasta - możliwość wpływania do miasta ograniczano tam liną. Przez kolejne lata była to głównie siedziba rybaków - rozwijały się tu przetwórnie rybne. Po II wojnie światowej działały tutaj Zakłady Rybne Gdańsk, na samym zaś cyplu od 1970 r. znajdowała się baza Spółdzielni Rybackiej "Jedność Rybacka".

Niedawno władze Urzędu Morskiego w Gdyni otworzyły oferty złożone w przetargu. Urząd chciał przeznaczyć na inwestycje niespełna 12 mln zł. Tymczasem najtańsza oferta cenowa pochodzi od firmy Aarsleff i opiewa na kwotę 21,892 mln zł.

O wyborze najkorzystniejszej oferty decyduje w 60 proc. cena, a po 20 proc. doświadczenie kierownika budowy i kierownika robót hydrotechnicznych.

Otwarcie ofert - Polski Hak from Trojmiasto.pl

Co dalej w sprawie przetargu?



Tereny Polskiego Haka są bardzo atrakcyjne. Kilka lat temu firma Eco Classic, która posiada działkę na cyplu, pochwaliła się planem budowy wieżowca - 170-metrowego budynku. Wzmocnienie nabrzeży przybliży rozpoczęcie budowy.

Czy urzędnicy nie odpuszczą inwestycji?

- Obecnie mamy do czynienia z rynkiem wykonawcy, a nie inwestora. To firmy dyktują ceny, jakie pojawiają się w publicznych przetargach. Inwestycja jest dofinansowania ze środków unijnych i pozyskanie dodatkowych środków na przedsięwzięcia jest niezmiernie trudne - mówi kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Komisja przetargowa powołana przez dyrektora dla wyłonienia najkorzystniejszej oferty pracuje, sprawdzając treści złożonych ofert. Cały projekt obejmuje szereg oddzielnych zadań inwestycyjnych i posiada rezerwę finansową. W związku z tym, komisja na tym etapie nie widzi konieczności unieważnienia postępowania i ponownego jego ogłaszania.

Strabag zmodernizuje Nabrzeże Oliwskie w Gdańsku


Prace prowadzone i planowane na Martwej Wiśle Prace prowadzone i planowane na Martwej Wiśle

Nie tylko Polski Hak



Od lat Urząd Morski sukcesywnie odbudowuje zniszczone i zaniedbane nabrzeża wewnętrznego portu w Gdańsku. Obecnie, w różnych fazach realizacji, jest etap III A, który obejmuje remont:

Jedyna taka firma w Polsce. Wydobywa kruszywo z dna Bałtyku

Opinie (83) 5 zablokowanych

  • mamy cud gospodarczy

    Pieniądze do dyspozycji na inwestycje nieznacznie większe..
    Natomiast koszty wykonania 2 krotnie większe..
    czy jest to związek z wielkimi osiągnięciami tego rządu..???
    Jeżeli nakłądy na inwestycje są na mniejszym poziomie niz za PO a koszty wykonaia są dwukrotnie wyższe..to mamy bum...gospodarczy.. dziękujemy ci Jarosławie ..wybitny gospodaszu

    • 0 1

  • Pani Aleksandro (3)

    zaczynają się konkrety, liczymy na Panią ! :)

    • 2 2

    • Napisał...

      ... deweloper

      • 0 0

    • (1)

      Urząd Morski nie podlega pod prezydenta Gdańska

      • 0 0

      • Ale polski hak owszem;)

        • 0 0

  • Wrzad Morski w Gdyni więc niech Szczurek doklada

    • 0 0

  • Owsiak niech dołoży z puszek wosp

    • 0 2

  • Za PiS wszystko drożeje tylko 500+ nie podnoszą (1)

    Ile kostek masła można było kupić za 500 zł 3 lata temu a ile obecnie..

    • 1 3

    • Polecam poczytać takim fajnym fenomenie jak "inflacja"

      Naprawdę, uczenie się nie boli..

      • 0 0

  • (2)

    To kto w urzedzie robi te kosztorysy? Rozumiem roznica 5% ale 100?

    • 7 0

    • Urząd Morski podlegały pod PiS (1)

      W porcie jeszcze większe różnice wyszły

      • 1 0

      • POPIS*

        • 0 0

  • niech remontują

    przecież niebawem rozkręcą się tu fajne inwestycje mieszkaniowe. Robyg startuje ze swoim eleganckim nadmotlawiem.

    • 0 0

  • Dla czego Urząd Morski jest w Gdyni? (7)

    Przecież Gdańsk jest największym miastem portowym w Polsce z największym portem morskim w Polsce, jest najbardziej morskim miastem w Polsce.

    • 21 32

    • jak zabierzesz jeszcze urzedasów to co morskiego zostanie w Gdyni? (1)

      • 9 2

      • Jak to co marzenia.

        Gdynia to miasto ze snów i marzeń.

        • 0 0

    • nie nie.... (3)

      z calym ogromnym szacunkiem dla miasta Gdansk, to jednak Gdynie stricte zostala wymyslona w swoim zalozeniu jako miasto port, gdzie tkanka portowa wchodzi w bezsposrednia reakcje z tkanka miejska i dlatego mowimy ze Gdynia jest takim typowym miastem portowym z krwi i kosci. Gdansk natomiast ma w tej chwili glownie podloze i baze historyczna by aspirowac do glownego miasta portowego w PL, ale zupelnie nie musi bo Gdansk i tak odgrywa glowna role w 3miescie (finansowa, gospodarcza, kulturowa, naukowa itd) wiec Gdansk nawet nie musi sie o cos bic bo zwyczajnie wygrywa. A gdynia to port i tam powinny byc instytucje potwierdzajace te morska role miasta.. Pozdrawiam fantastyczne miasto Gdansk i Gdanszczan z Gdyni:-)

      • 21 4

      • miasto za rządów szczurka straciło na znaczeniu więc dlaczego urzedu nie przenieść do Gdańska. (2)

        • 7 7

        • Gdynia nie stracila na znaczeniu jest tam gdzie byla nie sili sie na megalomanie... (1)

          Oczywiscie masz prawo tak myslec ale ja sie nie zgodze, oczwyiscie w Gdyni mozna poprawic wiele rzeczy i mam nadzieje ze tak sie stanie z roku na rok, choc ten progres jets dosc wolny, ale Gdynia nigdy nie odgrywala czolowej roli w regionie, nawet sie nie silila, nie ma tez megalomanii w Gdyni, Gdynia to port i w tym staramy sie byc najlepsi, Gdynia to fajne miejsce do mieszkania bo przy samej zatoce blisko Helu to sa nasze atuty. Mowi sie ze w Gdansku najlepiej robic interesy, pracowac, w Sopocie dobrze sie bawic, a w Gdyni mieszkac:-) wszystkie 3 miasta sa rownie wazne i wspolnie maja przewage nad innymi duzymi miastami bo maja 3 rozne oferty dla swoich mieszkancow. To jest wielka sila 3miasta. Inne duze miasta moga nam zazdrosic, braku smogu, morza, 3 roznych atrakcyjnych miejsc do spedzania zczasu, ba nawet wiekszej ilosci bo jeszcze male trojmiasto i polwysep:-) Nawet Krakow nam moze zazdroscic:-) sciskamy krakusow!

          • 3 3

          • masz prawo do swego zdania ale chyba nie znałeś dawnej Gdyni...

            To było prawdziwe miasto portowe, z blaskami i cieniami tego faktu. Miasto dość spójne architektonicznie i urbanistycznie, robiło dobre wrażenie przestrzenią i "powietrzem". Wiele siedzib firm związanch z morzem i koleją. Bo z morza i kolei żyła Gdynia. No i mieszkańcy... Różni, jak to w portowym mieście. Ale przeważnie o dochodach powyżej średniej. Na tym styku pojawiały się "możliwości". Dużo sie działo oficjalnie i tak "trochę" mniej też. Stocznia, przez chwilę największa i najnowocześniejsza w Europie. Do dzisiaj suwnica dominuje na tym kontynencie.

            Gdańsk był miastem robotniczym, o zaniedbanym (poza Głównym Miastem) centrum i infrastrukturą.
            Biznes morski okazał sie dla nas za trudny, znikły wszystkie firmy żeglugowe, stocznia - szkoda słów, marynarze wymierają na emeryturach a nowi (jeśli tu zostają) to już nie to. O rybakach ślad zaginął.
            Tereny zielone są wycinane albo zawłaszczane przez lepiej umocowanych. Brzeg, przestrzeń i horyzont powoli zarasta betonem a władze miasta wchodzą w aktywny konflikt z przemysłem morskim...
            I co w zamian?

            • 2 0

    • historia

      Bo został przeniesiony tam z Wejherowa i tak już zostało.

      • 13 3

  • Wizka prima sort,nie ma co.

    • 0 0

  • (3)

    Za Po było podobno najdrożej na świecie, a się okazuje że za PiS jest jeszcze 2 razy drożej

    • 10 5

    • Gdansk (1)

      Chciałem nadmienić ze w Gdansku rządzi PO i stąd te ceny

      • 1 3

      • Urząd Morski robi te przetargi a oni podlegają pod władze centralne czyli PiS

        • 0 0

    • Bo PiSuar to dawni towarzysze z PZPR!

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane