• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy przy zjazdach z obwodnicy na Matarni powinna stanąć sygnalizacja?

Maciej Naskręt
2 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Przejazd przez Węzeł Matarnia w godzinach szczytu staje się utrapieniem dla kilku tysięcy kierowców każdego dnia. Przejazd przez Węzeł Matarnia w godzinach szczytu staje się utrapieniem dla kilku tysięcy kierowców każdego dnia.

Węzeł Matarnia na Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska w godzinach szczytu korkuje się coraz częściej. Zatory pojawiają się tam także w weekendy, gdy pobliskie centrum handlowe tłumnie odwiedzają klienci. Jednym z pomysłów na usprawnienie tam ruchu jest ustawienie sygnalizacji świetlnej. Czy to dobry sposób na korki w tym miejscu?



Czy należy ustawić sygnalizację świetlną na Węźle Matarnia?

Upływ kolejnych lat pokazuje, że Obwodnica Trójmiasta wymaga nakładów i wcale nie chodzi tu wyłącznie o dobudowę trzeciego pasa jezdni. Kolejnym krytycznym miejscem wzdłuż tej drogi stają się zjazdy, a jednym z nich jest Węzeł Matarnia, nazywany także Węzłem Lotnisko. Wszystko przez fakt, że ekspresówką jeździ coraz więcej samochodów.

Zjazdy z obwodnicy do ul. Słowackiego na wspomnianym węźle od strony Gdyni korkują się w godzinach szczytu. Zjeżdżającym z obwodnicy kierowcom trudno się włączyć w ul. Słowackiego. Kolejka samochodów oczekujących na wjazd w ul. Słowackiego niekiedy zagraża poruszającym się z dużą prędkością samochodom na głównej jezdni. Zadaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest eliminowanie takich zagrożeń - upłynnienie ruchu. Można tego dokonać między innymi poprzez poszerzenie zjazdów do dwóch pasów czy też wykonanie pasów rozbiegowych.

Planowane miejsca sygnalizacji na Węźle Matarnia. Planowane miejsca sygnalizacji na Węźle Matarnia.
Co zmieniłaby sygnalizacja na Węźle Matarnia?

Problem w tym, że na Węźle Matarnia nie ma praktycznie miejsca na tego typu działanie. Dlatego lekarstwem na korki może być głównie sygnalizacja. Analizy przeprowadzone przez spółkę Polski Holding Nieruchomości, który jest właścicielem 40 hektarów gruntu za obwodnicą naprzeciwko centrum handlowego i planuje wykonać do nich zjazd z obwodnicy, mówią, że światła należy ustawić przynajmniej przy zjazdach z obwodnicy w ul. Słowackiego od strony ul. Budowlanych.

Czytaj też: Walka o pieniądze na rozbudowę Węzła Szadółki. Potrzeba 160 mln zł

- Więcej aut zjechałoby z obwodnicy w ul. Słowackiego i zmniejszyłaby się tym samym kolejka samochodów. Ważną kwestią byłoby jeszcze ustawienie właściwego programu. Niemniej wykonanie sygnalizacji pewnie obciążyłoby nasz budżet, dlatego jeśli zdecydujemy się na takie przedsięwzięcie, należałoby potraktować je kompleksowo - sygnalizację ustawilibyśmy na wszystkich zjazdach - wyjaśnia Waldemar Chejmanowski, zastępca dyrektora gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dodatkowa droga przy obwodnicy na Matarni

Jak zatem miałyby wyglądać wspomniane wcześniej zjazdy do działek Polskiego Holdingu Nieruchomości?

- Powstałaby droga zbiorczo-rozprowadzająca na wzór tej, która funkcjonuje po drugiej stronie obwodnicy. Łączyłaby ona Węzeł Matarnia z niedawno wybudowanym Węzłem Auchan - tłumaczy Chejmanowski.
Na razie decyzja jednak nie zapadła.

Zalecane przez czytelnika wykonanie pasu do wjazdu w ul. Słowackiego. Zalecane przez czytelnika wykonanie pasu do wjazdu w ul. Słowackiego.
Potrzebna korekta na Węźle Matarnia

Ciekawy pomysł usprawnienia ruchu na zjazdach z obwodnicy na Węźle Matarnia przedstawił nasz czytelnik. Jego pomysł dotyczy poprawy zjazdu do ul. Słowackiego od strony Karczemek w kierunku lotniska.

- Z tej relacji korzystają też osoby, które po opuszczeniu pobliskiego centrum handlowego chcą zawrócić przez Węzeł Matarnia - udać się w stronę Łodzi. Sęk w tym, że na zjeździe tworzy się korek. Z uwagi na duże natężenie ruchu na ul. Słowackiego do lotniska nie sposób tam włączyć się do ruchu. Na końcu zjazdu, z prawej strony jest trawnik, który spokojnie można wykorzystać pod jezdnię. Wtedy kierowcom łatwiej byłoby się włączyć do ruchu na ul. Słowackiego - opowiada pan Wojciech, nasz czytelnik.
Pomysł przedstawiliśmy władzom gdańskiego oddziału GDDKiA. Przyjrzą się warunkom technicznym jego realizacji. O efektach tych analiz z pewnością poinformujemy.

Miejsca

Opinie (164) 1 zablokowana

  • Niewiele to zmieni (23)

    te korki to konsekwencja nieustannego przyrostu liczby aut. Światła spowodują korki w innym miejscu. Całe centrum handlowe Matrnia po prostu generuje taki ruch i tyle, trzeba się z tym pogodzić.

    • 215 9

    • Zupełnie nic nie zmieni! (7)

      Oczywiście ze to bzdura! Korki powstają bo się korkuje do świateł na Rondzie prz Złotej Karczmie. Rano jest tam permanentny korek na Słowackiego jeszcze nad obwodnicą. Jeśli samochody stoją to i tak wiecej samochodów wiecej nie wiedzie nawet pomimo świateł. Bedą to pieniądze wyrzucone w błoto, a dodatkowo wzrośnie frustracja kierowców. Ewidentnie brakuje pasów rozbiegowych. Niestety GDDKiA tłumaczy ze tak nie można bo byłyby za krótkie i prze to niezgodne z przepisami. Kichać sie na to chce, bo w innych miejscach takie rozwiązania z powodzeniem działają, choćby na zjeździe w Spacerową dało sie to zrobić. A juz napewno da sie to zrobić i to w zgodzie z przepisami na wjeździe łącznicy z obwodnicy z kierunku Łodzi do Wrzeszcza. Żadnych świateł!

      • 32 0

      • A co na to Tristar (1)

        Zapytajcie Wyrocznię...

        • 15 0

        • Chyba jakiś błąd w matrixie, sorry

          • 8 0

      • problemem jest rondo Jacka Kaczmarskiego (3)

        to właśnie w wyniku niewydolności tego ronda rano jest problem na Słowackiego na węźle z obwodnicą. Nie bardzo rozumiem co miałyby pomóc światła na łącznicach? Chyba tylko utrudnienie w sytuacji poza szczytami komunikacyjnymi.
        To samo rondo blokuje po południu sprawny dojazd do obwodnicy od strony Wrzeszcza. Może tak duże centrum handlowe powinno być jednak połączone skrzyżowaniem mniej kolizyjnym? Wiadukt lub tunel dla relacji Słowackiego?
        No i oczywiście pasy rozbiegowe na węźle z Lotnisko (Matarnia). Przynajmniej tam gdzie się da.
        Oczywiście poranny korek na Słowackiego przeniesie się w dół, ale zniknie popołudniowy w drugą stronę, a zjazdy z obwodnicy będą bezpieczniejsze i sprawniejsze. To korzyści ewidentne...

        • 15 0

        • jak to wiadukt albo tunel?! a co ze święta nietykalną tkanką miejską?!

          przecież w Stolycy kurtury nie można wstawić wiaduktów jak w Warszawie bo jeszcze coś to usprawni

          tunel? jak to?! lepiej nawieźć 200 ciężarówek piachu na skrzyżowanie Partyzantów-Chrzanowskiego niż zbudować tunel!

          • 4 0

        • Od dawna apeluję!!!Bezkolizyjne ciągi komunikacyjne!!!

          Wydatek dość spory,ale zyski na lata!!!
          Mniej nerwów, mniej spalin,mniej spóźnien do pracy itd...
          Ale ja słysze że trzeba ludziom utrudniać jazdę miast ułatwiać. Słynne pomysły o zwezaniu dóg...strefach 30km/h i innych idotyzmach...

          • 4 0

        • rondo Jacka Kaczmarskiego to nazwa własna

          ponieważ to skrzyżowanie nie jest rondem, może gdyby to było rondo (najlepiej tzw. turbo rondo) to korek byłby kawałek dalej...., bo ilość aut jest olbrzymia. Miała to zmienić PKM, jednak nie za wiele osób z niej korzysta, być może gdyby była większa zachęta do korzystania z PKM, bilety parkingowy + dowód auta obniża cenę biletu o ileś % etc. to może by coś zmieniło. Rozjazdy pomogły by w weekend w ciągu tygodnia nie za wiele to pomoże. Wyjazd ze złotej karczmy też jest udręką, światła są bezsensownie ustawione, a zachowanie kierowców wjeżdżających na skrzyżowanie bez możliwości jego opuszczenia, a przy tym zablokowanie go jest codziennością.

          • 0 0

      • Już to kiedyś przerabialiśmy

        na Kartuskiej na węźle Karczemki przed przebudową...
        światła na każdym zjeździe. Efekt był taki, że przy dużym ruchu z obwodnicy aut przybywało na tyle szybko, że i tak tworzyły się zatory do zjazdów z obwodnicy jeszcze na samej obwodnicy. A przypomnę, że w trakcie samej przebudowy była tymczasowa organizacja ruchu, gdzie zlikwidowano światła i zorganizowano tymczasowe ronda na skrzyżowaniach łącznic i Kartuskiej. Wówczas bardzo to usprawniło całą sytuację. Korki znacznie się skróciły i nie było aut stojących jeszcze na pasie awaryjnym obwodnicy czekających do tego skrętu. Ludzie jechali kiedy było wolne, a nie że jakiś automat na sztywno wstrzymywał ruch.
        Tylko rozwiązania pasywne!

        • 2 0

    • (8)

      Korki powodują mało myślące kaszubki które jadą ul. Słowackiego . Jadą jak konie z klapkami na oczach i zamiast zmieniać pas z prawego na lewy przy zjazdach i tym sposobem wpuszczać auta zjeżdzające z obwodnicy to nie bo po co gka zobowiązuje

      • 28 12

      • A ty wielkomiaatowy słoiku z drugiego pokolenia musisz kompleksy leczyć tutaj już od rana? (3)

        • 7 12

        • (1)

          A ty wieśku nie masz tu prawa głosu . Nie jesteś u siebie więc ci cho sza .

          • 6 4

          • Głosujesz na PiS...przyznaj się

            Pomimo iz nie zgadzam się z opinią "wieska" jak piszesz, to uważam że skoro korzysta z drogi to ma PEŁNE PRAWO wyraźić swoje zdanie

            • 2 3

        • Pisanie jak jest to twoim zdaniem leczenie kompleksów ?

          • 0 3

      • wtedy inne słoiki próbują ich zepchnąć z lewego pasa bo też nic nie rozumieją

        • 10 0

      • (2)

        A jeśli kaszubki po prostu wjeżdzają na obwodnice ... to chyba właśnie z prawego pasa robi się manewr w prawo?

        • 2 2

        • (1)

          Kaszubki wiedząc że będą np. skręcać ze słowackiego na morene to nawet na sekundę prawego pasa nie zmienią

          • 5 1

          • A jak mają skręcić w lewo w Chrzanowskiego, to lewym pasem JADO już w Kartezach lub innym Kobysewie

            • 2 1

    • (2)

      Wystarczy, aby prawy pas Słowackiego był przeznaczony dla wjeżdżających z obwodnicy i żadne światła nie będą potrzebne. Dzisiaj ruch jest płynny tylko wtedy, gdy kierowcy na Słowackiego domyślą się aby okazać trochę kultury i zjadą na lewy pas.

      • 6 6

      • hmmm.... (1)

        a i tak znajdą się tacy co tego nie wykorzystują. wielokrotnie się spotykałem z sytuacja, że prawy był pusty, a i tak kierowcy włączający się w Słowackiego czekali nie wiem na co.

        • 1 0

        • Na pustą drogę!!!

          Od lat apeluję!!!Zanim ktoś otrzyma prawo jazdy powinien wykazać nie tylko że zna przepisy,ale też że potrafi SPRAWNIE jeździć!!!
          Kóleczko na torze Kielce albo Poznań...jeśli powyżej jakiegoś tam czasu - gong
          Test łosia...małe miasteczko(sztuczne) ruszanie spod świateł, hamowanie...
          Dopóki melepety nie zajarzy, nie dać prawa jazdy.
          Potem na drodze wieczne korki, nerwy, sciaganie bo wystarczy jedna melepeta i blokuje cały pas ruchu.

          • 0 0

    • Pas rozbiegowy może pomóc (1)

      Problemem jest to, że na 2 pasmowej Słowackiego ludzie zwykle jadą prawym pasem, bo gdzieś tam dalej skręcają w prawo.
      Zjazd z Łodzi w stronę lotniska dodatkowo jest pod kątem prostym i lekko pod górkę - wymaga więcej czasu, żeby wjechać w Słowackiego, szczególnie dla mniej wprawnych kierowców

      • 9 0

      • zmiana oznakowania

        Moim zdaniem wystarczy zmiana oznakowania poziomego na Słowackiego.
        Prawe pasy Słowackiego powinny być wyłącznie do prawoskrętu a tylko lewe do jazdy na wprost. Nie zmniejszy to przepustowości Słowackiego bo ta i tak jest ograniczona światłami. W tej chili trzeba liczyć na uprzejmość kierowców . Ci którzy myślą zjeżdżają na lewy pas i dają wjechać tym z obwodnicy. Niestety kultura i myślenie to wartości zanikające

        • 2 0

    • Ortografia panie redaktorze

      "w Matarni" a nie "na Matarni"

      • 0 2

  • To chyba jakiś żart... (8)

    ...jak tak dalej pójdzie to będziemy mieli światła co 50m.

    • 223 10

    • ktoś chyba nie wie że są jeszcze ronda!! (4)

      ronda rozładowują korki!!

      • 7 13

      • ta, jak to funkcjonuje można zobaczyć w Chwaszczynie. (2)

        Więcej bus pasów w Gdyni!

        • 11 1

        • (1)

          Taaa... bus pasy w gdyni na pewno odkorkują słowackiego w gdańsku...

          • 22 0

          • Bo pomysły...

            Pana Szczurka mają zastosowanie wszędzie, są unuwersalne niczym literatura klasyczna :-D

            • 10 0

      • Rondo rozładuje korek o ile nie korzystajką z nich melepety

        • 3 0

    • I jedyna na świecie pełna koniczyna ... (1)

      że światłami. Autor projektu tego węzła powinien krowy paść. Do projektowania dróg się nie nadaje.

      • 13 0

      • nie ma tutaj pełnej koniczyny bo nie chciało się jej dokończyć

        • 1 0

    • Ronda nas uratują, tylko ronda...

      • 1 3

  • infrastruktura (3)

    w tym miejscu pasów rozbiegowych brakuje, a nie sygnalizacji. I wtedy jazda na tak promowany zamek błyskawiczny.

    • 195 8

    • Auchan (1)

      Przy Auchan poradzono sobie z tym problemem świetnie, wystarczy jeden przepust pod obwodnicą. Z Auchan zarówno w kierunku Gdyni, jak i Pruszcza zjeżdża się koncertowo.
      Zawsze też zastanawiałem się, czemu nikt nie wpadł na pomysł zrobienia pasa zjazdowego włączania się do ruchu z Obwodnicy (od strony Pruszcza) w Słowackiego. Identyczne rozwiązanie na Osowej bardzo usprawniło ruch.

      • 22 0

      • dokładnie

        brakuje ze 100 metrów pasa, aby włączyć go do zjazdówki do Ikei, który już jest

        • 10 0

    • Kotś z Malucha chce zrobić Mercedesa, a tak się nie da.

      • 3 0

  • Jak najmniej sygnalizacji (1)

    Inaczej namalować linię na wiadukcie nad obwodnica. Prawy pas tylko dla wlaczajacych z obwodnicy

    • 118 14

    • 100% poparcia!

      To jedyny pomysł jaki powinien być tam realizowany.

      • 11 0

  • powinna być (3)

    i to bezdyskusyjnie !

    • 6 143

    • sam sobie zainstaluj światła w domu do łazienki niedzielny kierowco!!!!

      • 6 0

    • a może lepiej rondo?

      to mniej korkujące i bardziej praktyczne rozwiązanie

      • 0 5

    • Człowieku, włącz rozum, to wystarczy. Nie trzeba kolejnych świateł ani bata nad głową.

      • 2 0

  • Ruchem powinien kierować POLICJANT ! (6)

    Obok jest strzelnica policyjna na Złotej Karczmie.

    • 42 31

    • (3)

      i zapobiegawczo pałą po dachu naparzać mamejom co nie potrafią jak normalny człowiek wjechać i zjechać z obwodnicy

      • 14 2

      • jaka pałą (2)

        jak obok jest strzelnica to powinni strzelac zamaiast do tarczy to do tych co :
        "pierwsze primo" - za wolno ruszają
        "drugie primo" - nie wpuszaczją na zamek
        "trzecie primo" - tych co maja rybke na klapie

        • 12 5

        • Sorry, chciałem być miły

          • 0 0

        • a dlaczego tych co maja rybke?

          • 1 1

    • policjant strzelający (1)

      powinien zatem strzelać, nie kierować...

      • 1 0

      • kierowac kule

        • 0 0

  • światła - raczej kiepski pomysł (1)

    raczej nie, oczywiście w godzinach szczytu może trochę pomogłyby wjechać na Słowackiego... ale w pozostałych 20 godzinach zdecydowanie by przeszkadzały.

    • 90 4

    • Z g*wna bata nie ukrecisz.....

      • 1 0

  • Swiatła nie likwidują korków!!! (3)

    Ludzie obudźcie się! Światła nigdzie nie likwidują korków, najlepszym przykładem mogą być Kowale! Kto was karmi takimi informacjami? Specjaliści z Koziej Wólki?

    • 173 3

    • (1)

      Na Kowalach nie ma świateł na zjeździe z obwodnicy a powinny być - zjazd z obwodnicy jadąc od strony autostrady i wjeżdżając na świętokrzyska w stronę Gdańska trzeba pokonać dwa pasy ruchu. światła zamontowali przy stacji paliw i one generują korek

      • 1 1

      • HA HA, gdzie tam światła ? Wtedy ten węzeł w ogóle stanie, zrobisz światła dla aut jadących od strony A1 to zamkniesz dla tych co jadą od Szadółek, tam już korek się robi na prawy pasie obwodnicy. Przede wszystkim powinny zostać zlikwidowane światła przy Orlenie i pobudowane 3 ronda , przy jzeździe z Ateny i Guderskiego, przy Zeusa i waśnie przy Orlenie, potem węzeł Kowale powinien zostac rozbudowany do pełnej koniczyny , ŻĄDNYCH SWIATEL

        • 4 0

    • Lobby producentów świateł i znaków drogowych lobbuje aż miło

      najpierw robi się sztuczny problem, a potem wskazuje sposób aby go "rozwiązać", tzn. kupić rozwiązanie.
      Zamiast używać głowy, używa się portfela.

      • 4 0

  • Nic nie zmieni (1)

    Beda wieksze korki..
    Ja bede rowerem zapiepszal przez obwodnice

    • 52 3

    • Debilu pedałuj nawet po obwodnicy może ktoś Ciebie rozjedzie.

      • 0 7

  • Kilka lat temu wszelcy miejscy '' planisci znaFcy najwyzsi '' gwarantowali '' ze po zbudowaniu nie bedzie korkow '' (3)

    a jakie to filozofie pisali ,opowiadali ze '' oni '' sie tak znaja ze ho ho i nikt inny nic nie wie a medrkowali swoje bajki i teorie . Czas pokazuje ile sa warci wszelcy miejscy medralkowie ktorych mozgi potrafia tylko bajki generowac na papierze za biureczkami i stempelkami gdyz tylko tam zawsze im sie sprawdza a nie w zyciu. A dzis ... a to moze swiatelka , a to moze pas dodatkowy , a to samochodow przybylo , a to ze to wina kogos itd itd ...........a moze to wina braku przewidywania i myslenia owych wszelkich '' znaFcow '' ktorzy tylko duzo gadaja , biora pieniadze podatnika a w rzeczywistosci sa zbedni i ich plany zawsze koncza sie jak zycie pokazuje bzdetami ?

    • 48 6

    • nie wolno tak pisać! jeszcze komuś w urzędzie zepsujesz humor przy porannej kawie... (2)

      • 3 0

      • to oni pija jeszcze kawe poranna o tej porze ? to juz prawie 12 ) (1)

        jak pija tak dlugo te kawy to wcale nie dziwi fakt ze potem wszystko zle zaplanowane )))

        • 0 0

        • kawe pijemy do 15, bo jeśli później to trudno zasnąć

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane