• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy reklamy wreszcie znikną z polskich miast?

Krzysztof Koprowski
6 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Legalna, ale dyskusyjna pod względem formy reklama ECS-u, która stanęła przy wachlarzu, służącym do walki z nielegalną reklamą. Legalna, ale dyskusyjna pod względem formy reklama ECS-u, która stanęła przy wachlarzu, służącym do walki z nielegalną reklamą.

Gdańscy urzędnicy zwołali na środę konferencję, by wyrazić aprobatę dla przyjętej przez Sejm ustawy krajobrazowej mającej wyeliminować nielegalne reklamy z przestrzeni polskich miast, ale niemal równocześnie Europejskie Centrum Solidarności postawiło kilka brzydkich reklam na najważniejszych skrzyżowaniach w mieście.



Czy nowa ustawa coś zmieni w krajobrazie polskich miast?

Tzw. ustawa krajobrazowa ma wreszcie dać narzędzie miastom do walki z reklamowym chaosem. Ujęto w niej nie tylko definicję reklamy, ale też dano możliwość określenia jej rozmiarów, formy oraz nakładania kar za każdy nielegalny dzień wywieszenia reklam (40-krotność opłaty za legalną reklamę, ustalonej przez Radę Miasta).

Ustawa powstawała przy sporym sprzeciwie lobby reklamowego oraz także niektórych posłów. W pewnym momencie zmniejszono w niej nawet karę za nielegalną reklamę do zaledwie 5 tys. zł, podczas gdy szacunki warszawskiego magistratu, który sprzeciwiał się takim zapisom, mówiły o nawet 100 tys. zł miesięczne wpływu dla branży reklamowej za nośnik reklamy w centrum stolicy.

Na szczęście ustawa została poprawiona przez Senat, który poparł działania wielu organizacji pozarządowych, działających na rzecz estetyki miast.

Ale czy nie pojawią się pomysły, by obejść nowe przepisy?

- Rynek zawsze znajdzie sobie sposób, by obejść prawo i nie spodziewam się, że doprowadzimy do sytuacji absolutnie idealnej - przyznaje Michał Szymański, do niedawna kierownik Referatu Estetyzacji Miasta, a obecnie kierownik Działu Estetyzacji w Zarządzie Dróg i Zieleni (przeniesienie referatu ma ułatwić pracę i przyspieszyć usunięcie nielegalnych reklam z tzw. pasa drogowego).

Jego zdaniem skala reklamy w przestrzeni miejskiej zostanie jednak znacznie ograniczona.

- Dalej będziemy musieli walczyć z reklamowym cwaniactwem i już teraz spodziewam się, że będzie więcej reklam jeżdżących np. aut z przyczepami [ustawa daje narzędzie do usuwania przyczep lub pojazdów z reklamami stojącymi na parkingach - dop. red.]

Zapisy ustawy w Gdańsku nie powinny być trudne do wprowadzenia, gdyż już wcześniej przygotowano Koncepcję Regulacji Estetyki Miasta, który stanowi wskazówki dla zapisów w planach zagospodarowania.

Najpierw jednak zostanie przygotowana uchwała Rady Miasta, a następnie zostanie wprowadzony 12-miesięczny okres przejściowy na dostosowanie istniejących reklam do nowych zapisów (wcześniej posłowie proponowali nawet rekompensaty za demontaż reklam, ale pomysł ten na szczęście został odrzucony). Pierwsze efekty będą więc widoczne za ok. 1,5 roku.

- Chcielibyśmy doprowadzić do całkowitego zakazu reklam na fasadach budynków, a szczególnie tam, gdzie zasłaniają one okna. Chcemy ograniczyć także wieszanie reklam na ogrodzeniach. W dzielnicach szczególnie ważnych wizerunkowo dla miasta (Śródmieście, Wrzeszcz, Oliwa) chcemy, by reklamą dominującą była reklama mniejsza, np. w wiatach przystankowych. Będziemy też ograniczać reklamy związane z pracami budowlanymi (w tym siatki na rusztowaniach). Mamy świadomość, że stanowią one przychód dla wspólnot, ale chcemy uniknąć sytuacji, gdy reklama wisi wiele lat, a prace remontowe się nie odbywają - zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.

Nielegalna reklama na kamienicy przy Hucisku. Po wprowadzeniu zapisów ustawy, kara za nią może wynieść nawet 55 tys. miesięcznie. Nielegalna reklama na kamienicy przy Hucisku. Po wprowadzeniu zapisów ustawy, kara za nią może wynieść nawet 55 tys. miesięcznie.

Urzędnicy wyliczyli, że po wprowadzeniu nowych przepisów, kara za nielegalną reklamę na kamienicy przy Hucisku zobacz na mapie Gdańska wyniesie nawet 55 tys. zł miesięcznie. Wpływy z tego tytułu mają trafić do budżetu gminy, co jeszcze bardziej będzie mobilizowało do walki z łamaniem prawa.

Co ciekawe, ustawa wprowadza też możliwość zakazu tworzenia zamkniętych gett-osiedli. Ale jednocześnie posłowie wcześniej wprowadzili nowe zapisy prawa budowlanego, które zwalnia tego typu konstrukcje z potrzeby zgłaszania w urzędzie. Niewykluczone więc, że wkrótce będziemy mieli kolejny problem w przestrzeni miasta...

  • Legalna, ale dyskusyjna pod względem formy reklama ECS-u, która stanęła przy wachlarzu, służącym do walki z nielegalną reklamą.
  • Reklama ECS-u w pasie rozdziału ul. Okopowej.
  • Reklama ECS-u w pasie rozdziału al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Reklama ECS-u w pasie rozdziału al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
Póki nie ma jeszcze nawet podpisu prezydenta pod nową ustawą, urzędnicy wykorzystują swoje możliwości do swobodnego "upiększania" głównych ulic w Gdańsku. Zaledwie kilka dni temu na terenie miasta pojawiły się konstrukcje ustawione przez pracowników Europejskiego Centrum Solidarności, które mają promować obiekt przy Placu Solidarności.

Pojawiły się one nawet przy tzw. wachlarzu wolności zobacz na mapie Gdańska, którego celem była wyeliminowanie nielegalnej reklamy w tym miejscu (ostatecznie zniknęła w momencie montażu wachlarza).

Czytaj też: Które reklamy zasłonić wachlarzem?

  • Dom Uphagena.
  • Ratusz Głównego Miasta.
  • Zielona Brama.
  • Dom Towarzystwa Przyrodniczego.
  • Baner na Hucisku. Zdjęcie z lutego br.
  • Baner na Hucisku. Zdjęcie z lutego br.
  • Reklama wymalowana na chodniku w momencie otwarcia ECS-u.
Sporo reklam niezgodnych z planowanymi zapisami mają też inne placówki muzealne. Płachty i banery zasłaniają elewacje Domu Uphagena zobacz na mapie Gdańska (Muzeum Historyczne Miasta Gdańska), Ratusza Głównego Miasta zobacz na mapie Gdańska (Muzeum Historyczne Miasta Gdańska) Zielonej Bramy zobacz na mapie Gdańska (Muzeum Narodowe w Gdańsku) czy Domu Towarzystwa Przyrodniczego zobacz na mapie Gdańska (Muzeum Archeologiczne).

Sam ECS na kilka dni przed oficjalnym otwarciem zabrudził także napisami chodniki w pobliżu swojej siedziby. Natomiast na Hucisku przez kilka tygodni na barierkach wisiały banery przypominające o sprzątaniu psich odchodów i segregacji odpadów.

- Osobiście uważam, że kampania reklamowa ECS-u [z pudłami - dop. red.] jest czymś fajnym i pomysłowym podejściem do reklamy w przestrzeni miejskiej. Stanowi ona alternatywę wobec bilbordu czy baneru. Pozytywnie opiniowaliśmy lokalizacje, a jedna z nich zbiegła się z wachlarzem, gdzie zasłoniła jego fundament - tłumaczy Szymański.

- W żadnym przypadku nie rozróżniamy reklam na miejskie i prywatne. Wszystkie powinny być kształtowane przez jednakowe zasady i przepisy. W sprawie najnowszej reklamy ECS-u przyjrzę się sprawie i w razie potrzeby wyciągnę konsekwencje - obiecuje Grzelak.

Tak stawiano reklamę ECS-u nieopodal Placu Zebrań Ludowych. Legalną, ale dyskusyjną pod względem formy

Opinie (77) 3 zablokowane

  • Jasne! Tylko zakazywac! (1)

    Te reklamy daja ludziom prace , pokazuja ze ktos ma odwage dzialac i pracowac na wlasny rachunek. Ja pamietam szary swiat bez reklam sprzed 1989 r. Koszmar

    • 4 13

    • Swiat bez reklam nie musi byc szary ! Kase gruba zamiast wkladac na paskudne plakaty lepiej kupic farbe i malowac szare bloki i kamienice.I juz swiat nie bedzie taki szary! Problem jest taki ze po czasach PRL buduje sie w polsce grubo na wyrost wizerunek modego, kolorowego kraju z przepychem! Ludzie zmeczeni Prl i szarzyzna sa zadni tego przepychu i wciaz im malo.W sklepach kolorowe polki, w domach kazda sciana ma inny kolor, panie tez lubia na ulichach blyszczec cekinem, zlotymi klapkami z bazarku....poki ludzie pragna takiego zludnego dobrobytu to reklamy nie znikna z kazdej ulicy, czesto niestety bardzo szpetne i kiczowate reklamy.W krajach wysoko rozwinietych nue zasmieca sie ulic.Nie wciska sie ludziom lipy bo ludzie sa bardziej swiadomi czego chca.A Polska lapie kazdy ochlap zza zachodu, jako ludzie z kompleksami dalismy sterowac soba i wmiwic, ze zachodnie jest lepsze...to droga do samozaglady.

      • 2 0

  • Precz z komuną (1)

    Jak znikną to będzie koniec tego niby kraju! Za anty reklamą są tylko idioci i komuchy!

    • 3 7

    • Puknij sie w lep !!! Widac ze jestes zakompleksionym wiesniakiem.Co ty wiesz o zyciu? Nosisz te swoje 3paski, ogladasz z przejeciem kolorowe plakaty na slupie i wydaje ci sie ze zyjesz w luksusie? Kupujesz chociaz te towary z reklam? Albo inaczej...trzeba ci wmawiac co masz kupic, co jest niby dobre bo bez tego zyc nie potrafisz??mieszkam w Norwegii, tu reklam nie zobaczysz nigdzie!!! Podziwia sie fjordy, przyrode a nie zaklejone plyty...reklamy spotkasz mimochodem w wiekszych miastach, na ulicach Oslo, Stavanger, Bergen...najczesciej nowej czekolady czy jogurtu.W Polsce zasmieca sie ulice reklama wszystkiego-od piwa, wina, prezerwatyw,podpasek, lekow, zarcia pi wulkaniuzacje, burdel,rzeznik, kwiaciarnie, notariudza, sexshop, rajstopy, znicze i niedzielne msze...efekt..? Sam sobie odpowiedz...totalny smietnik, kicz i balagan!!! Plus gazetki Lidla-kapcie za jedyne 5, 99 ...brrrry.....szkaradztwo!

      • 1 0

  • Ciagle o tym pisza a reklam mam wrazenie przybywa a nie ubywa.Lubie..ogladac reklamy ale pod warunkiem se sa dordore.A dobra reklama jest pomyslowa, oryginalna, zachacza o sztuke...w Pl naklejki typu Wulkanizacja, Pompy, Bielizna i Bambosze, Staniki damskie sa paskudne!!! Wystarczy spojrzec na Morska czy Hutnicza w kierunku Redy! Dramat!!!!

    • 2 0

  • Nie znikna bo Polacy to zakompleksione buraki.Lubia siatki reklamowki, gazetki promocyjne i bandery reklamowe.Tak oglupia sie owieczki.Wmawia sie im ze swiat jest kolorowy i na wyciagniecie reki.Zalepia sie reklamami biede, szarzyzne, pijanstwo, patoligie.Ubiera w ladny papierek.Taka symulacja dobrobytu.

    • 2 1

  • Reklamy to prywatna sprawa właściciela.

    Reklama to prywatna sprawa właściciela gruntu.

    • 0 4

  • Oglupianie Polakow za ich wlasna kase!!!!

    POLSKA -reklamy na plotach, reklamy na blokach, reklamy na przystankach, reklamy na i w autobusach, trolejbusach, pociagach.Gazetki reklamowe w skrzynkach.Reklamy w gazetach, radiu, telewizji, internecie.Reklamy w windach, na peronach, sklepach, lotniskach, w okolicy kosciola, szkol, szpitali, cmentarzy.Ulotki, broszurki....czy zdajecie sobie sprawe ile to kasy udzie w bloto? Czy nie macie wrazenia ze oglupia sie nas, nasze oczy, uszy, glowy, portfele czesto zbednymi smieciami?czy nie macie wrazenia ze przez to cala Polska jest przereklamowana i zasmiecona? Czy wiecie ze u nas wyrzuca sie najwiecej w EU papieru, plastiku...przez glupia, ekspansywna i wszedobylska reklame.Smieci z calej europy zalewaja nasz kraj.Opakowania,reklamy, butelki.Kiedy inne kraje pozbywaja sie smieci my lykamy wszystko, nie tylko trupy-auta.Jestesmy smietnikiem Europy.Poczytajcie czym u nas sie pali, jakie chemiczne chmury wisza nad Polska.Jak rozrzedza sie towary jadace do PL.Proszki, szampony, jedzenie z Unii gorsze gatunkowo, w mniejszych opakowaniach a drozsze! Sami za to placimy.Truja nas, oszukuja i wyludzaja kade, ogromna kase.Jestesmy krajem taniej sily roboczej i utylizacji smieci z zachodu.Kupujemy wszystko i jemy wszystko co kolorowe i w promocji.W rezultacie choroby nowotworowe tez ogromna fala w Pl, epicentrum.Dalej kupujcie w tych motlochach z zachodu.Placcie im za piekne opakowania, dodatek chemii w jedzeniu.a potem smieci te laduja w nas -czyniac spustoszenia a opakowania po nich na naszych ulicach i polskich lasach.Ja gardze reklamami i zachodnim pseudo luksusem.Zrozumcie ze to zludny dobrobyt!!!Hoduja sobie mlofych konsumentow, wmawiaja co masz jesc, czym sie myc, w czym prac, co nosic....ilosc nie jakosc.A Polacy jak slepe kurki leca do tej katastrofy.Wystsrczy wydrukowac w kolorze Promocja!!!!

    • 4 0

  • "wcześniej posłowie proponowali nawet rekompensaty za demontaż reklam, ale pomysł ten na szczęście został odrzucony" - na szczęście dla kogo ? Jeśli ktoś legalnie zarabia na swojej posesji, a teraz mu się tego zabroni, to dla czego mu tego nie zrekompensować ?

    • 0 3

  • wybór

    Uważam że w dobie internetu i mediów reklamy w mieście nie są wogóle potrzebne. Niech każdy z nas wybiera to na co ma ochotę a nie, że jesteśmy zarzucani treścią na każdym kroku

    • 1 0

  • hipokryzja czy amnezja

    twórcy uchwały zapomnieli jak zaśmiecili miasto swoimi reklamami przed wyborami ?

    • 0 0

  • Fakt, zbyt wielki natłok reklam to problem, z jakim musimy sobie poradzić. Im szybciej tym lepiej, nie tylko dla miast, ale również pracowników reklamy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane