• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy remonty dróg muszą trwać tak długo?

Michał
5 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Prace przy przystanku autobusowym na wysokości skrzyżowania al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej są na ukończeniu.
  • Prace przy przystanku autobusowym na wysokości skrzyżowania al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej są na ukończeniu.
  • Prace przy przystanku autobusowym na wysokości skrzyżowania al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej są na ukończeniu.
  • Prace przy przystanku autobusowym na wysokości skrzyżowania al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej są na ukończeniu.
  • Prace przy przystanku autobusowym na wysokości skrzyżowania al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej są na ukończeniu.

Dwa miesiące prac nad jedną zatoką autobusową i zwężeniem al. ZwycięstwaMapka do jednego pasa, co wydłuża i tak już spore korki pomiędzy Gdynią i Sopotem, to według naszego czytelnika zdecydowanie za długo. Urzędnicy tłumaczą jednak, że zakres prac jest szeroki, a sam beton w zatoce musi utwardzać się 28 dni.



Czy na głównych drogach remonty powinny być prowadzone na dwie zmiany, nawet jeśli byłyby dwa razy droższe?

O rozpoczynającym się remoncie zatoki autobusowej na al. Zwycięstwa i związanym z tym zwężeniem głównej jezdni pisaliśmy w drugiej połowie września.

To właśnie te informacje oraz oficjalny komunikat miasta skłoniły naszego czytelnika do podzielenia się swoimi spostrzeżeniami.

Oto przemyślenia pana Michała:

W moim odczuciu ten drobny remont jest jednym z wielu przejawów skrajnie nieudolnego zarządzania miastem Gdynia w obszarze remontowo-inwestycyjnym. Termin zapowiadany w artykule oraz na stronie Gdynia.pl nie został dotrzymany - remont nadal trwa. Od ponad miesiąca obserwuję ten nad wyraz "intensywny i dynamiczny" proces, codziennie przejeżdżając w okolicy "placu budowy" w różnych porach dnia.

Remont wygląda w moim odczuciu jak jeden z odcinków filmów, opisujących życie w PRL-u. Przedstawiciele firmy prowadzącej prace remontowe pojawiają się na placu budowy, niczym urzędnicy na swoich stanowiskach, czyli o godzinie 8. Stojąc w korku można wyraźnie zaobserwować dwóch-trzech, czasami czterech panów niezwykle pochłoniętych pracami innymi, niż wynikającymi z ich profesji.

Czytaj także: Remont i pracownicy widmo w Brzeźnie.

Ta ciężka walka ze sprzętem oraz przeciwnościami losu, jakie wynikają z naprawy jednej zatoki autobusowej (słownie: jednej) wraz z otaczającym ją chodnikami oraz pasem ruchu, trwa do strasznie późnej godziny 16. O godzinie 16:01 na placu budowy hula wiatr, a tysiące mieszkańców Gdyni mogą obejrzeć z bliska tę potężną inwestycję z uwagi na dodatkowo zakorkowaną al. Zwycięstwa.

Dlaczego w takich miejscach nie ma pracy na dwie zmiany?



Patrząc na postępy prac - szczególnie w pierwszych dwóch-trzech tygodniach remontu - miałem wrażenie, iż samo przebywanie na placu budowy było wielkim wyzwaniem dla firmy prowadzącej inwestycję, bo postępy prac można było porównać do remontu łazienki, w której fachowiec po ułożeniu dwóch-trzech sztuk kafelków idzie do domu. Uwaga - ilość sprzętu i ludzi znacząco zwiększyła się w ostatnich dwóch tygodniach, kiedy było już niemal pewne, że termin zakończenia prac przypadający na koniec października jest nierealny.

Można zadać pytanie: czy w obecnym czasie, przy obecnej technologii, możliwościach technicznych oraz sprzęcie - nie można pracować na dwie zmiany?

Procedura wymiany nawierzchni pasa drogowego oraz chodnika nie jest też wiedzą tajemną - więc trudno posiłkować się argumentem, że to technologia wymusza taki harmonogram prac - bo tak nie jest. Ponadto to zamawiający określa nie tylko zakres prac. Niezwykle ważnym jest także element uciążliwości prac oraz ich wpływu na otoczenie i środowisko naturalne - w tym wypadku chyba bez znaczenia były te zmienne.

Zamiast szybkiej dwuzmianowej pracy, wykorzystując dobrą pogodę oraz światło dzienne dostępne do późnych godzin popołudniowych, mamy epopeję. Jest listopad, a remont trwa i zapewne opóźnieniu winna będzie pogoda, ceny awokado na rynkach światowych i inne pokrętne argumenty oddalające to, co było można zaobserwować w minionych tygodniach.

Korki to także koszty społeczne i środowiskowe



Tysiące samochodów, autobusów, czyli mieszkańców codziennie od kilku tygodni stoi w dodatkowo generowanych korkach, ciągnących się czasami aż po granicę miasta od strony Kolibek.

Koszt tego remontu to nie tylko koszty prac remontowych, to także koszty społeczne i ekonomiczne, a zwłaszcza ekologiczne, jakie spowodowane są przez ograniczenie przepustowości ruchu w tym obszarze. Nikt nie policzył ile dodatkowych godzin mieszkańcy spędzili w korkach.

Czy tak powinny być prowadzone remonty lub inwestycje w mieście, które kreuje się na miasto nowoczesne, przyjazne mieszkańcom oraz ekologiczne?

Odpowiada Andrzej Ryński, wicedyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni


Termin realizacji modernizacji zatoki autobusowej upływa 8 listopada 2021 r. Obecnie realizowany jest ostatni etap prac - wymiana warstw nawierzchni bitumicznej w ciągu al. Zwycięstwa. Zakres prac obejmuje modernizację zatoki przystankowej, jezdni i chodnika w ciągu al. Zwycięstwa na odcinku od ul. Powstania Styczniowego do ul. Weteranów w kierunku centrum.

Zakres szczegółowy robót jest oczywiście pełniejszy, bo zawiera szereg elementów w tym:
  • rozbiórkę elementów nawierzchni jezdni, zatoki przystankowej i chodnika,
  • roboty brukarskie (wymiana krawężników z zastosowaniem krawężnika peronowego w ciągu zatoki przystankowej, wymiana nawierzchni chodnika wraz z podbudową z zastosowaniem nawierzchni z płytek integracyjnych zgodnie z obowiązującymi standardami dostępności dla miasta Gdyni),
  • roboty budowlane na zatoce przystankowej (wymiana nawierzchni zatoki przystankowej na nawierzchnię betonową wraz z całą konstrukcją),
  • roboty budowlane w ciągu nawierzchni jezdni (wymiana nawierzchni bitumicznej jezdni wraz z całą konstrukcją),
  • roboty mostowe (rozbiórka nawierzchni na obiekcie - jezdnia oraz kapa chodnikowa wraz z utylizacją, wymiana balustrady na gzymsie, wykonanie nowej nawierzchni z żywic epoksydowych na kapie chodnikowej, odtworzenie izolacji płyty pomostu, wykonanie nowej nawierzchni bitumicznej),
  • roboty towarzyszące i wykończeniowe (regulacja urządzeń podziemnych, rekultywacja powierzchni zielonych, wykonanie oznakowania poziomego).

Na taki zakres robót został przygotowany harmonogram przez wykonawcę robót, który uwzględnia terminy związane z zamawianiem materiałów oraz istotną okoliczność technologiczną, związaną z wymianą nawierzchni na zatoce autobusowej na nawierzchnię betonową, która ze względów technologicznych wymaga cyklu 28 dni potrzebnego do uzyskania właściwej wytrzymałości betonu. Może to budzić błędne wrażenie, że oprócz robót związanych z wykończeniem nawierzchni chodnika i prac na obiekcie mostowym na budowie nic się nie dzieje.

Tak więc zadanie pod nazwą "modernizacja zatok" uwzględnia dużo większy zakres robót w układzie drogowym wokół zatoki, stąd został przyjęty taki harmonogram prac. Nie przewidujemy przekroczenia umownego terminu zakończenia robót.
Michał

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (179) 9 zablokowanych

  • to samo na Myśliwskiej (4)

    5 miejsc parkingowych w 1,5 miesiąca i to bez przebudowy podziemnych instalacji

    • 47 5

    • a na karwinach (3)

      ulica Brzechwy juz kilkadni nie ma robotnikow przebudowujacych te ulice ,maszyny stoja

      • 4 1

      • Ale przynajmniej w miejscu remontu czasami unosi się zapach pizzy z nowej pizzerni

        • 1 0

      • bo to się robi tak ... wjeżdza się na plac budowy rozkopuje ile mozna (1)

        i potem trzeba mieć tylko dłuuuugi ołówek - rozliczając koszty z postawionym tym sposobem pod ścianą inwestorem.

        • 1 1

        • Z taką pisownią, to najdłuższy ołówek nic nie pomoże.

          • 0 1

  • Taaaa

    Przecież termin ustawia się w przetargu. Ustawia, nie ma tu pomyłki

    • 46 5

  • (3)

    Muszą trwać. Za każdą rbh wykonawca dostaje wynagrodzenie a urzędnik adekwatną wziątkę. Za wszystko i tak płacą mieszkańcy podatnicy.

    • 66 12

    • Wykonawca ma zapłcone za całość, a nie za roboczogodzinę. (2)

      • 1 0

      • A co z przekraczaniem terminów? (1)

        Kwiatkowskiego miało być w październiku, Kaszubska dwa razy przesuwany termin, na estakadzie zablokowany zjazd na Wiśniewskiego od dłuższego czasu i nikt nic tam nie robi. Zawsze coś staje na przeszkodzie w terminowym oddaniu drogi.

        • 0 1

        • @Dkny ulice Kwiatkowskiego opóźnił OPEC wiec to niewina urzędników,

          • 0 0

  • tak, muszą (1)

    życie to nie bajka

    • 10 8

    • Bo ukraińcom pozwolenia akurat wygasły

      • 0 0

  • Ot cała gdynia i psełdi remonty dróg. (1)

    Tak beton 28dni musi stygnąc a asfalt 365 dni. Co za bzdury. Beton jak coś jest na zatoczce nie ma więc wpływu na prace na pasach ruchu. Tak wogole co z dalszym remontem drogi w kierunku centrum? Czy w tej dekadzie doczekamy sie remontu do stryjskiej wraz z lewoskrętem? Co na to łucyk? Mędrzec pomorza.

    • 65 9

    • Co roku po 10 metrow i co roku beda takie cyrki, to takie gdynskie przeciez...

      • 12 2

  • Zgodnie z informacjami

    Jakie były publikowane termin remontu to koniec października. Teraz mamy 8 listopada jakie to gdyńskie takie cudowne i wspaniałe - czyli manipulowanie faktami i informacjami za publiczne pieniądze

    • 57 7

  • gdyby mieli płacone za wykonaną prace (9)

    a nie roboczogodziny to by było inaczej :]
    remont ogarnęliby w tydzień i cyk fuch, kolejna robota ;)

    • 85 17

    • (6)

      Akurat wykonawca ma płacone za wykonanie zamówienia, a nie za czas.

      • 24 0

      • Problem w tym, że czas jest absurdalnie długi (4)

        I jedna ekipa ogarnia kilka remontów na raz, dlatego większość z nich stoi przez większość tygodnia.

        • 9 4

        • (2)

          Na to każ betonowi utwardzać się szybciej, a nie tylko leży i nic nie robi

          • 8 5

          • (1)

            Wierzysz w tlumaczenia urzedow?

            • 0 2

            • A czy Ty się znasz na budowlance?

              • 0 0

        • Jest prosty powod

          Jedna robota stanie z jakiegos powodu- losowego lub technologicznego, zaburzonej dostawy materialu i firma juz popada w problemy finansowe bo ludzie stoja. Nikt nie placi w budownictwie za picie kawy przy biurku w cieplym pokoju.

          • 1 0

      • Firma tak, pracownik i tak ma płaconą minimalną krajową.

        • 3 0

    • "....beton w zatoce musi utwardzać się 28 dni"

      Wiem.... ty ze szwagrem już następnego dnia byś kładł na tym kostkę.
      Przecież to cały sezon wytrzyma.

      • 6 2

    • W tym sęk

      Bo jako pracodawca musisz płacić robotnikom w terminie, nie zaś po terminie.Ponadto firmy muszą brać pod uwagę opóźnienia ot chociażby z powodu pogody - na papierze to można sobie pisać...

      • 2 1

  • Bo robią jak w Misiu (2)

    Jeden robi, reszta się patrzy,

    • 50 6

    • powiem nieco inaczej

      Jeden robi jak się patrzy, a reszta patrzy jak się robi.. :-))

      • 3 3

    • Nie w "Misiu" a w "Brunet wieczorową porą".

      • 0 0

  • Jeżeli firma ma 5 maszyn (2)

    i w jednym czasie wykonuje 10 remontów to musi trwać długo a miasto nie dopuszczając innych firm z góry w warunkach przetargu ustala terminy celowo wydłużone i mamy sytuację, że remont 200 metrów drogi trwa pół roku z czego realnych prac jest 2 tygodnie.

    • 95 8

    • Kilka dni temu na obwodnicy w nocy między Karczemkami a Szadółkami (1)

      Zdzierali asfalt i kładli nowy na odcinku kilkuset metrów. Wyrobili się w kilka godzin, na drodze ekspresowej. Mimo nocy, brzydkiej pogody i ruchu ciężarowego...

      • 12 4

      • Najwyraźniej wykonawca jest z innej ligi niż ci od robót lokalnych

        • 6 5

  • Beton w Gdyni

    Utwardza się latami, już którąś dekadę...

    • 65 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane