• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy stoczniowe dźwigi ocaleją?

Katarzyna Moritz
8 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy żurawie z lat 70. pójdą na żyletki, czy nadal będą wizytówką Gdańska? Czy żurawie z lat 70. pójdą na żyletki, czy nadal będą wizytówką Gdańska?

Stoczniowe dźwigi są dla wielu większym symbolem Gdańska niż fontanna Neptuna. Dziś jednak tylko te najstarsze są objęte ochroną konserwatorską. Co będzie z pozostałymi? Czy pójdą na żyletki?



Wtorkowa debata w Instytucie Wyspa na terenie Stoczni Gdańskiej, poświęcona stoczniowym dźwigom i Młodemu Miastu zgromadziła nie tylko wielu mówców, ale też uczestników. Nic dziwnego, odkąd zainicjowano dyskusje o żurawiach, w mediach i na forach internetowych wrze.

W czym tkwi problem i dlaczego żurawiom poświęcono debatę? Dziś w granicach Młodego Miasta, w którym ma powstać nowa dzielnica mieszkaniowo-handlowa jest kilkanaście żurawi. Część z nich należy do firmy BPTO, właściciela postoczniowych terenów, część do ISD Polska, właściciela Stoczni Gdańsk. Lecz jedynie dźwigi o napędzie parowym z początku XX wieku, stojące przy nadbrzeżu stoczni, mają zapewnioną ochronę konserwatorską. Nie wiadomo natomiast jaka będzie przyszłość tych z lat 70., które najbardziej wpisują się w panoramę Gdańska.

Zobacz w materiale filmowym jak podsumowali debatę senator Janusz Rachoń i wojewódzki konserwator zabytków Marian Kwapiński.


- Mamy problemy z tożsamością, i to w miejscu tak wyraźnie nią nacechowaną. Żurawie są ikonami gdańskiego krajobrazu, gdyby zniknęły nie wiedzielibyśmy w jakim mieście jesteśmy. Zatem czy możemy być mądrzy przed szkodą? - pytał retorycznie poseł Arkadiusz Rybicki.

- Te dźwigi tylko częściowo mają cechy zabytków. Mimo to istnieje interes społeczny, aby jako wartości kulturowe tutaj pozostały. Jeżeli te dźwigi będą w użytkowaniu i będą pracowały, to tu pozostaną. Później jednak ktoś będzie musiał się nimi zaopiekować - wyjaśniał Marian Kwapiński, wojewódzki konserwator zabytków.

Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska, podkreślał, że wpisanie do rejestru zabytków tych obiektów, których historia jest krótka, nie byłoby właściwe.

- Są miejsca, w których dźwigi mogłyby się dobrze komponować. Są to "Droga do Wolności" oraz stoczniowe nabrzeża. Trzeba się tylko zastanowić, kto i za ile zajmie się dźwigami?

- Utrzymanie ich to ogromne koszty. Mam świadomość, że nie da się zachować wszystkich dźwigów, to byłby bezsens, lecz nie mogą one całkowicie zniknąć z panoramy miasta - zaznaczał senator Rachoń.

- Pomóżmy stoczni, by mogła produkować, to i dźwigi zostaną - apelował Bogdan Oleszek, przewodniczy Rady Miasta Gdańska.

- Jeżeli Gdańsk chce się znaleźć na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO, powinien zachować nie tylko część dźwigów, ale jak najwięcej z zabytkowych hal Stoczni Cesarskiej, bo stocznia jest unikalnym na europejską skalę skarbem - podkreślił poseł Arkadiusz Rybicki.

Poseł poinformował, że zwróci się do rządu o opracowanie programu, który miałby ocalić dźwigi w stoczni.

Młode Miasto ma stać się nowoczesną wizytówką Gdańska. Na terenach postoczniowych projektowana jest nowoczesna dzielnica handlowo-usługowa. Integralną częścią dzielnicy ma być położone w sąsiedztwie Placu Solidarności i Pomnika Poległych Stoczniowców Europejskie Centrum Solidarność. W planach znalazł się m.in. projekt nowego centrum handlowego (największego w północnej Polsce o powierzchni handlowej 60 tys. m kw). Główną arterią dzielnicy będzie ulica Nowa Wałowa.

Wydarzenia

Opinie (257) ponad 10 zablokowanych

  • "gdyby zniknęły nie wiedzielibyśmy w jakim mieście jesteśmy" (1)

    Czy ten facet ma 40-50 lat i nadal mieszka z mamusią?

    • 17 58

    • nie żyje

      • 0 0

  • stoczniowe dźwigi (3)

    ja mam nadzieję, że nie tylko dźwigi, ale i stocznia będą, nadal pracowały. Może jak Gdynia zacznie zdychać po zamknięciu tamtejszej stoczni, to ktoś się w końcu połapie, że nie można w Trójmieście zlikwidować przemysłu stoczniowego, bo nic na jego miejscu nie powstaje, na nic nowego się nie zanosi.
    Lokalna gospodarka nie zakwitnie po wybudowaniu Młodego Miasta i kilku wieżowców, jak to sobie wymyśliły lokalne urzędasy. Powstanie nowych dzielnic, niechby nawet z wieżowcami jest wykładnią dynamiki ekonomicznej mikroregionu.

    Pan prezydent Adamowicz był np. w Shanghaiu ale zauważył chyba tylko wieżowce i nie zrozumiał, że nie powstały one w wyniku decyzji Najwyższej Rady Kantonu, ale dlatego, że to miasto i region Chin, z racji nadmorskiego położenia rozwija się ekonomicznie w sposób nadzwyczaj dynamiczny.

    U nas, nie tylko w Gdańsku zresztą, od lat panuje przekonanie, że trzeba funkcjonujące jeszcze zakłady z branży stoczniowej, zamknąć.
    Panuje taka swego rodzaju "kononizacja", zlikwidować, żeby nie było niczego. A potem wybudować wieżowce i od razu zrobi się europejsko a nawet światowo.

    Powyższy artykuł, jest właśnie takim medialnym przykładem owej "kononizacj". Wirtualny problem z dźwigami jest tak przedstawiony jakby było oczywiste i nieuniknione, że stocznia będzie zlikwidowana.
    A niby dlaczego?
    A co macie do zaproponowania zamiast?
    Wieżowce?

    • 4 1

    • Ojojojojj!! Człowieku odstaw alkohol bo bredzisz. (1)

      3miasto nigdy nie żyło ze stoczni, więc nie pieprz. Zakłady stoczniowe, które są w prywatnych rękach znakomicie sobie radzą. Tylko zarażone dżumą związkową państwowe zakłady padają albo sąnierentowne - od początku swojego istnienia. Całe szczęście że to poskładali - to tylko kosztowało. Nawet jeśli zamówień było na kilka lat w przód to i tak do każdego zbudowanego statku trzeba było w ogólym rozrachunku dopłacać. Bardziej , by się opłacało, żeby nie było zamówień niż żeby je realizować. Także nie chrzań populistycznych głupot 'ku pkrzepieniu serc' oderwanych od rzeczywistości - już Kaczory z PiSem nam wystarczą.

      • 1 1

      • moze nie mieszalbym polityki ale przyznaje racje ace. Stocznie to nieporadne relikty PRLu, znam wielu stoczniowców których nie zatrudniłbym jako magazynierów, wogóle nie dziwie sie likwidacji stoczni, jak można w nieskonczoność dokładać do bankruta?

        • 0 0

    • dobrze postawione pytanie!

      • 0 0

  • odkąd miałem praktyki w stoczni, dźwigi kojarzą mi sie z nieróbstwem, marnotrawstwem, pijaństwem. Zreszta one caly czas stoją czym trafnie oddają stan stoczni. Dziwię się że "stoczniowców" nasz rząd utrzymywał -dotował. Sam nie chciałbym mieć za oknem dźwigu, nawet zabytkowego, parowego. Wydzielić teren, reszta na żyletki, to żadne ukochane miejsce dla mnie jako gdańszczanina. Brud, zaniedbanie i to wszystko z czym to mi się kojarzy. Ot,kapitalizm.

    • 0 0

  • kilka niech ostanie,

    szczególnie te parowe. bedą swietnie wygladały w połaczeniu z nowoczesną architektura. reszte na żyletki. taki niestety los stalowych gigantów....

    • 0 0

  • stoczniowe dżwigi

    Warto zapytać naszego" stoczniowca,europejskiego mędrca"-Wałęsę,On na pewno by chciał je zachować na pamiatkę,To On obalił komunę ,w znacznym stopniu przyczynił się do likwidacji stoczni,o wszystkim wie najlepiej,w tej sprawie tez poradzi.

    • 0 0

  • .... (10)

    Skąd mogą wiedzieć że koszty są ogromne skoro nikt ich nie oszacował?

    • 9 1

    • To jest chore, Redakcjo! (2)

      Po raz kolejny usunięto post o tej samej treści i po raz kolejny ją powtórzę, bo najwyraźniej komuś ona bardzo przeszkadza i temu komuś wstyd się przyznać dlaczego.

      To nie prof. Rachoń mówił o ogromnych kosztach utrzymania dźwigów, tylko przedstawiciel jednego z deweloperów w dość komicznej wypowiedzi.

      Piszecie o wartościach Solidarności i wyzwolenia, a stosujecie cenzurę jak za Bieruta. Nie wstyd Wam w tej Redakcji?
      Komu ta treść wadzi? Obstawiam, że deweloperowi. Ile zapłacił?

      • 1 0

      • matta (1)

        a co ten gosciu deweloper tak komicznie gadal?

        • 0 0

        • Np. to, że mu kilka dźwigów zabierze kilkanaście hektarów zabudowy. Albo, że koszty są ogromne, ale nie wie jakie.
          No kabareciarz :)

          • 0 0

    • racja (5)

      Też mnie to uderzyło na tym spotkaniu. Skoro nikt nie szacował kosztów, to skąd mogą wiedzieć, że będą one ogromne, a nie po prostu duże. Ja wiem, że Anglia czy Niemcy to bogate kraje, ale tam jakoś udaje się takie żurawie utrzymać i wpleść zgrabnie w tkankę miejską. Dlaczego by nie zaproponować inwestorom, którzy chcieliby coś tam postawić, aby przy okazji zajmowali się chociaż jednym żurawiem. Na tej samej zasadzie, co budujące się nowe centra handlowe pomagają rozbudować większe węzły komunikacyjne, przy których się znajdują. Myślę, że młode miasto będzie na tyle atrakcyjnym miejscem, że chętni na tego typu porozumienie się znajdą.

      • 5 0

      • Koszty wcale nie są ogromne (4)

        Zastanówmy się - odmalowanie raz na x lat, przegląd co tyle samo i właściwie to wszystko z tych ogromnych podobno kosztów. Ci którzy mówią o kosztach nie potrafią ich nawet wymienić.
        Tak jak mówi Kwapiński na filmie: przecież to będzie na siebie zarabiać. Czy mamy naprawdę tak ograniczonych inwestorów, że liczą tylko sprzedany metraż? Dlaczego miasto nie postara się o poważnych deweloperów, którzy załatwią cały teren, będą nim administrować i będzie w ich interesie utrzymanie najpiękniejszej przestrzeni jaką można tam uzyskać?

        • 6 1

        • Myślę, że ktoś się rozpędził ... (3)

          przecież nie chodzi o utrzymanie dźwigów w pełnej sprawności a tylko jako element architektury. Wystarczy poddać je od czasu do czasu konserwacji antykorozyjnej i postoją wieki.
          Proste?

          • 2 0

          • no nie takie proste. (1)

            jak beda staly na pochylniach to nic nowego tam sie nie zbuduje. to kosztuje bardzo duzo wlasiciela terenu.praktycznie całkowita klapa. proste?!

            • 0 0

            • Przecież wyraźnie mówimy o wciągnięciu ich

              w przestrzeń publiczną. Chyba tylko ograniczony developer może tego nie rozumieć. Takiemu zawsze trzeba wizualizację robić, a i tak ciężko łapie.

              • 0 0

          • Jak drut!

            • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Pamiętam (4)

    Pamiętam jak jeździłem do szkoły obok stoczni i z tramwaju oglądałem jak powstają nowe statki.
    Trochę żal, że to wszystko się rypło.

    • 109 8

    • "Stocznia była, jest (1)

      i będzie a Kaczmarek na psy zejdzie". Pamiętacie ten napis na jedej z hal stoczniowych? I co? Łyso wam?

      • 5 0

      • Ten napis dalej widnieje na dachu jednego z budynków.Widać go jak przechodzi się kładką nad stacją Gdańsk Stocznia

        • 0 0

    • Polska się rypła :(

      Polska się rypła :(
      jakiś kolega Tuska miał wizje zarobku na nieruchomościach i zamknęli stocznie gdy na całym świecie dofinansowuje się przemysł.

      • 0 0

    • ubooty...

      piękne to było szkoda tylko, że alianci wszystkie je zatopili...

      • 5 14

  • Dzwigi zostawic a Postawic na HiTech!!! (1)

    Sorki ze po angielsku, ale sporo tego. A jest to kategorie przemyslow ktore znalazlem akurat w sieci. Ta lista to wedlug North American Industry Classification System. Wykreslilem kilka jak produkty tytoniowe itp. A pozatym nie pasujace do Gdanska jak agrokultura......

    C. Division C: Construction
    Major Group 15: Building Construction General Contractors And Operative Builders
    Major Group 16: Heavy Construction Other Than Building Construction Contractors
    Major Group 17: Construction Special Trade Contractors
    D. Division D: Manufacturing
    Major Group 20: Food And Kindred Products
    .....
    Major Group 22: Textile Mill Products
    Major Group 23: Apparel And Other Finished Products Made From Fabrics And Similar Materials
    Major Group 24: Lumber And Wood Products, Except Furniture
    Major Group 25: Furniture And Fixtures
    Major Group 26: Paper And Allied Products
    Major Group 27: Printing, Publishing, And Allied Industries
    Major Group 28: Chemicals And Allied Products
    Major Group 29: Petroleum Refining And Related Industries
    Major Group 30: Rubber And Miscellaneous Plastics Products
    Major Group 31: Leather And Leather Products
    Major Group 32: Stone, Clay, Glass, And Concrete Products
    Major Group 33: Primary Metal Industries
    Major Group 34: Fabricated Metal Products, Except Machinery And Transportation Equipment
    Major Group 35: Industrial And Commercial Machinery And Computer Equipment
    Major Group 36: Electronic And Other Electrical Equipment And Components, Except Computer Equipment
    Major Group 37: Transportation Equipment
    Major Group 38: Measuring, Analyzing, And Controlling Instruments; Photographic, Medical And Optical Goods; Watches And Clocks
    Major Group 39: Miscellaneous Manufacturing Industries
    E. Division E: Transportation, Communications, Electric, Gas, And Sanitary Services
    Major Group 40: Railroad Transportation
    Major Group 41: Local And Suburban Transit And Interurban Highway Passenger Transportation
    Major Group 42: Motor Freight Transportation And Warehousing
    Major Group 43: United States Postal Service
    Major Group 44: Water Transportation
    Major Group 45: Transportation By Air
    Major Group 46: Pipelines, Except Natural Gas
    Major Group 47: Transportation Services
    Major Group 48: Communications
    Major Group 49: Electric, Gas, And Sanitary Services
    F. Division F: Wholesale Trade
    Major Group 50: Wholesale Trade-durable Goods
    Major Group 51: Wholesale Trade-non-durable Goods
    G. Division G: Retail Trade
    Major Group 52: Building Materials, Hardware, Garden Supply, And Mobile Home Dealers
    Major Group 53: General Merchandise Stores
    Major Group 54: Food Stores
    Major Group 55: Automotive Dealers And Gasoline Service Stations
    Major Group 56: Apparel And Accessory Stores
    Major Group 57: Home Furniture, Furnishings, And Equipment Stores
    Major Group 58: Eating And Drinking Places
    Major Group 59: Miscellaneous Retail
    H. Division H: Finance, Insurance, And Real Estate
    Major Group 60: Depository Institutions
    Major Group 61: Non-depository Credit Institutions
    Major Group 62: Security And Commodity Brokers, Dealers, Exchanges, And Services
    Major Group 63: Insurance Carriers
    Major Group 64: Insurance Agents, Brokers, And Service
    Major Group 65: Real Estate
    Major Group 67: Holding And Other Investment Offices
    I. Division I: Services
    Major Group 70: Hotels, Rooming Houses, Camps, And Other Lodging Places
    Major Group 72: Personal Services
    Major Group 73: Business Services
    Major Group 75: Automotive Repair, Services, And Parking
    Major Group 76: Miscellaneous Repair Services
    Major Group 78: Motion Pictures
    Major Group 79: Amusement And Recreation Services
    Major Group 80: Health Services
    Major Group 81: Legal Services
    Major Group 82: Educational Services
    Major Group 83: Social Services
    Major Group 84: Museums, Art Galleries, And Botanical And Zoological Gardens
    Major Group 86: Membership Organizations
    Major Group 87: Engineering, Accounting, Research, Management, And Related Services
    Major Group 88: Private Households
    Major Group 89: Miscellaneous Services
    J. Division J: Public Administration
    Major Group 91: Executive, Legislative, And General Government, Except Finance
    Major Group 92: Justice, Public Order, And Safety
    Major Group 93: Public Finance, Taxation, And Monetary Policy
    Major Group 94: Administration Of Human Resource Programs
    Major Group 95: Administration Of Environmental Quality And Housing Programs
    Major Group 96: Administration Of Economic Programs
    Major Group 97: National Security And International Affairs
    Major Group 99: Nonclassifiable Establishments

    • 0 0

    • HiTech?

      To takie buty można kupić.

      • 0 0

  • Zuraw to symbol Gdańska ale przede wszystkim maja swój udział w historii (1)

    Gdy sie idzie w Gdansku Głownym w strone zieleniaka mniej wiecej na wysokosci city forum(tylko po drugiej stronie ulicy) moze troszke wczesniej zaufajcie mi ze widok zurawi zapiera dech. Kto nie byl niech pojedzie zanim pomysli o zlikwidowaniu zurawi.
    Kolejna sprawa to ich wartosc historycza. I nie mowie juz tylko o powiazaniach z Solidarnością. Pomyślcie jakim architektonicznym unikatem bedą za 10, 20, 50 lat. Mogą stać sie wizytówką Gdańska a gdy zadbamy o marketing to nawet miejscem kultowym. Pomyślcie o tym:)

    • 11 1

    • to mi się podoba.

      sensowna wypowiedź

      • 0 0

  • Na złom z nimi (4)

    jak nie ma komu ciąć na żyletki to ja się zgłaszam.

    Te dźwigi są ani ładne (chyba że ktoś lubi podziwiać rdzę) ani symboliczne (chyba, że ktoś lubi symbole walki socjalistów z socjalistami o pseudowolność).

    • 6 12

    • dam prace!

      robota na zimnie,w przeciągach, w deszczu, na czworakach, na plecach, w kucki, na zimnej stali, na lisie na wiszaco, w upale kiedy blachy parzą, w duchocie, w smrodzie, z ryzykiem wypadków i chorobami zawodowymi po kilku latach na bank. zapraszam!

      • 0 0

    • kilo (1)

      Ile masz lat?
      Walczyłes o te pseudowolnosc, a może żyłes w tej niewoli która była przed ?
      Pewnie nie.
      To nie zabieraj głosu.
      Albo poczytaj troche o historii Polski przed solidarnosciowym zrywem, to moze bedziesz miał jako takie porównanie jak było przedtem jak jest teraz.

      • 0 0

      • a to teraz jest wolność w Polsce? może czas kupić jakąś encyklopedię i poczytać co oznacza słowo wolność?

        • 0 0

    • Sam się potnij ...

      żyletką. By the way, żyletek już się nie produjkuje :-)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane