• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy w pojazdach komunikacji miejskiej jest czysto?

Michał Jelionek
28 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Utrzymanie należytego porządku w pojazdach komunikacji miejskiej wymaga codziennego czyszczenia. Utrzymanie należytego porządku w pojazdach komunikacji miejskiej wymaga codziennego czyszczenia.

Codziennie z komunikacji miejskiej w Trójmieście korzysta kilkaset tysięcy pasażerów. Sprawdziliśmy, czy zarządzający miejskim taborem sumiennie dbają o czystość w autobusach, tramwajach i trolejbusach.



Czy zastanawialiście się kiedykolwiek, jak często pojazdy komunikacji miejskiej są czyszczone i myte? Otóż odpowiedź jest bardzo prosta i - ku zdziwieniu wielu pasażerów - brzmi: codziennie. Każdy autobus, tramwaj czy trolejbus po skończonej pracy jest odświeżany i przygotowywany do kolejnego dnia pracy. To standardowa procedura. Jednak to, czy pojazdy komunikacji miejskiej po codziennym sprzątaniu są dostatecznie czyste - pozostawiamy waszej ocenie.

Jak to wygląda w praktyce? O przywracanie blasku pojazdom, które codziennie przewożą kilkaset tysięcy osób dbają firmy zewnętrzne. Po kilka osób, w zależności od zapotrzebowania.

Mercedes-Benz Conecto G. 

Mercedes-Benz Conecto G.
Bombardier NGT6.
Bombardier NGT6.
Gdańsk

Tabor największego gdańskiego przewoźnika, czyli Zakładu Komunikacji Miejskiej składa się z 222 autobusów oraz 126 zestawów tramwajowych. Według zapewnień operatora, codziennie po ostatnich kursach autobusy odwiedzają myjnię zlokalizowaną na terenie zajezdni przy al. gen. Józefa Hallera 142 zobacz na mapie Gdańska. Każdego dnia są również zamiatane, a na mokro, płynem bakteriobójczym wycierane są poręcze, szyby oraz wszystkie miejsca, w których może zbierać się kurz. Ponadto, dwa razy w miesiącu pojazdy przechodzą gruntowne mycie, które trwa od trzech do nawet sześciu godzin. Wnętrza autobusów są skrupulatnie czyszczone od podłogi po sam sufit, prana jest również tapicerka.

W przypadku gdańskich tramwajów rutynowe sprzątanie polega na odkurzaniu podłogi i siedzeń, wycieraniu poręczy, uchwytów dla pasażerów oraz szyb. Średnio co dziesięć dni każdy tramwaj przechodzi kompleksowe mycie, od stóp do głów. W programie czyszczenia jest również wizyta w nowoczesnej myjni, która znajduje się na terenie zajezdni przy ul. Wita Stwosza 108 zobacz na mapie Gdańska.

- To jest procedura standardowa, a w rzeczywistości czyszczenie i sprzątanie pojazdów odbywa się częściej. W zasadzie po każdym zgłoszeniu jakichkolwiek zabrudzeń przez kierowcę i motorniczego, które powstały w trakcie jazdy. Codziennie przewozimy około 470 tysięcy pasażerów, dlatego, jeżeli któryś z nich zauważy nieprawidłowości, o których kierujący pojazdem mógł - z przyczyn oczywistych - jeszcze nie wiedzieć, wówczas prosimy o sygnał - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik prasowy ZKM w Gdańsku.
Jak już wspomnieliśmy, czyszczeniem pojazdów komunikacji miejskiej zajmuje się firma zewnętrzna, która wybierana jest na drodze przetargu. Warto dodać, że w skali roku szacunkowy koszt sprzątania autobusów ZKM wynosi 600 tys. zł, a tramwajów 450 tys. zł.

- Skargi pasażerów zdarzają się sporadyczne, średnio raz w miesiącu i wskazują na konkretne uchybienia. Jeżeli coś zostało pominięte - to natychmiast, po zjeździe pojazdu do zajezdni zostaje posprzątane. Firma sprzątająca ponosi oczywiście konsekwencje finansowe takiego zaniedbania - dodaje.

Nowoczesna myjnia tramwajowa w gdańskiej zajezdni.

Gdynia

Mercedes-Benz O530G. Mercedes-Benz O530G.
Solaris Urbino 12. Solaris Urbino 12.
Pojazdy dla gdyńskiej komunikacji miejskiej dostarcza w sumie siedmiu operatorów. Aktualnie tabor składa się z około 350 pojazdów (w tym 92 trolejbusów). I jak wynika z umów podpisanych między Zarządem Komunikacji Miejskiej w Gdyni a przewoźnikami, to właśnie po stronie tych drugich leży utrzymywanie czystości w pojazdach. Podobnie jak w przypadku gdańskiego ZKM, również pojazdy gdyńskiej komunikacji miejskiej czyszczone są codziennie po skończonej pracy, a usługi świadczą firmy zewnętrzne.

Zapytaliśmy wybranych operatorów, w jaki sposób dbają o autobusy i trolejbusy. Przedstawiciele jednej z firm, która dostarcza gdyńskiemu ZKM autobusy, opowiedzieli o swoich metodach. W ich przypadku przywracanie blasku jednemu pojazdowi trwa około 30-40 minut, a o ład dbają cztery osoby (trzy w środku i jedna na zewnątrz).

Z zewnątrz pojazdy są myte wodą z płynem (burty autobusu oraz felgi). Z kolei w środku wykonywane są następujące czynności: podłoga najpierw jest zamiatana, a następnie czyszczona mopem, usuwane są śmieci, szyby myte są od wewnątrz, pracownicy przecierają wszystkie poręcze, parapety, półki. Czasami zdarza się, że trzeba usunąć graffiti oraz tzw. wlepki. Dodatkowo, w zależności od potrzeb, czyszczenie obejmuje mycie klap, płyt bocznych i podsufitowych oraz pranie tapicerki.

Jak szacuje przewoźnik, roczny koszt utrzymania czystości w 44 dostarczanych przez firmę autobusach wynosi około 250 tys. zł.

Solaris Trollino 12M. Solaris Trollino 12M.
A jak to wygląda w przypadku trolejbusów? Te pojazdy również odświeżane są codziennie. Kompleksową usługę, która trwa zaledwie kwadrans, wykonuje nawet 10 osób. Pracownicy firmy wykonują następujące czynności: zamiatają podłogę i stopnie drzwi oraz skrupulatnie czyszczą elementy wnętrza trolejbusu (m.in. obudowy i drążki prowadzenia drzwi, gumy okien, półki nad siłownikami drzwi, uchwyty do szyberdachu, siedzenia, obudowy grzejników, tylne kasetony, kabinę kierowcy).

Ponadto przecierana jest podłoga, okna i szyby działowe. Pracownicy firmy sprzątającej usuwają wszelkie zabrudzenia z podłogi, w tym te najbardziej uporczywe, czyli gumy do żucia. W razie potrzeby odkurzana jest tapicerka siedzeń, czyszczone są sufity oraz boczne ściany i lampy sufitowe.

Z zewnątrz trolejbusy myte są w całości. Warto zaznaczyć, że ze względu na specyficzną aparaturę (pantografy, linki oraz ściągacze linek) trolejbusy muszą być czyszczone również ręcznie. Tyczy się to przede wszystkim dachu, ale również przodu oraz tyłu pojazdu.

Jedyny trolejbusowy operator szacuje, że roczny koszt czyszczenia pojazdów wynosi około 370 tys. zł.

- Warto dodać, że ZKM w Gdyni aktywnie stosuje kontrolę jakości usług metodą tajemniczego klienta. Co miesiąc wykonywanych jest ponad 200 takich kontroli, których nieodzownym elementem jest kontrola stanu czystości pojazdów. Nasilone kontrole przynoszą efekty prewencyjne - maleje liczba i kwota kar nakładanych na operatorów za niewłaściwą jakość usług (w tym za brudne pojazdy) i przenosi się to wymiernie na sygnały od pasażerów dotyczące uchybień w czystości - zdradza Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM w Gdyni.

Miejsca

Opinie (179) 6 zablokowanych

  • Nie opłaca się uczyć ludzi czystości.

    Lepiej na ich głupocie jeszcze zarabiać. Ludzie nie rozumieją, że za swoje śmiecenie sami muszą zapłaci. Narzekają, że bilety drogie, a na cenę biletu składa się wynajem zewnętrznej firmy sprzątającej, naprawa zdewastowanych przystanków i autobusów. Bilet mógłby kosztować 2 zł. ale po co.

    • 18 0

  • Ja troszkę z innej beczki...
    Kocham jak jakiś pacan bierze ostatniego sztacha w drzwiach rzuca peta za siebie i wydycha cały syf z siebie do kabiny. Mniam :-)))

    • 35 3

  • (2)

    Wakacje ludzie troszke podróżują. Myślałem, że piach na ulicy i syf w autobusach to tak poprostu musi byc, ale ostatnio odwiedziłem Białystok i okazuje się, że autobusy mogą byc czyste, a piach na ulicach nie musi zalegać latami

    • 12 2

    • Na wschodzie

      Jeszcze porzadniesi ludzie, z Bogiem wychowani.
      Tu w Trójmieście masa buractwa bez zasad, bez wychowania

      • 2 1

    • W Trojmiescie, a szczegolnie w Gdansku ludziom sie duzo wydaje, ochy achy i gloria, jak sie pojezdzi po kraju widac naprawde roznice jak Gdansk jest do tylu i jaki jest brudny

      • 0 0

  • Czystosc w komunikacj trojmiejskiej

    .. Jest na przyzwoitym poziomie.. Tak na pulapie 94 %.. To sie dzieje od wielu , wielu lat.. Z tym ze komunikacja miejska bezposredio sama od siebie tego nie wykonuje.. Nie zatrudnia sobie pracownikow sama tak jak kierowcow.. I tu sie zaczyna cwaniactwo !! Bo tylko pzekierowuje czastke pieniedzy z budzetu na firme "x" a ta zaklada dziallnosc gospodarcza i zatrudnia sobie osoby o nizszym wyksztalceniu i dopprowadza z kolei te osoby do degradacji zyciowej .. Dlatego ze te osoby maja stawke 6 zl na godzine .. To parcel gdynski .. #

    • 13 4

  • Podróżniczka

    Wczoraj jechałem tramwajem od Ciasnej do Huciska siedziała kobieta w wieku balzakowskim rozkraczona że było widać brudne majtki a feeeeeeeeeeeeeeeee.

    • 15 2

  • Ludzie, mujcie się!!!

    Myślę, że prawdziwym problemem są śmierdzący pasażerowie,po których smród zostaje na wieki wieków... Mydło nie jest drogie, a zmiana bielizny i ubrań pożądana.

    • 22 3

  • artykuł sponsorowany?

    "Ponadto, dwa razy w miesiącu pojazdy przechodzą gruntowne mycie, które trwa od trzech do nawet sześciu godzin. Wnętrza autobusów są skrupulatnie czyszczone od podłogi po sam sufit, prana jest również tapicerka." - a sufit czarny od nowości nieczyszczony i wloty wentylacji również. Komu to ściemniają, przecież ludzie to widzą. W tramwajach Pesy, to nie wiadomo jaki kolor mają burty i sufit w rzeczywistości.

    • 19 1

  • spójrzcie jak niskie są koszty tych usług a co za tym idzie jak mało musza zarabiać ludzie, którzy sprzątają
    np Gdańsk
    600000 tyś / 222 autobusy = 2702,7 za tyle kasy sprzątany jest autobus codziennie przez cały rok.
    2702,7 / 365 = 7,4
    za 7 zł i 40 gr ekipa sprząta jeden autobus. Z tej kwoty do pracownika trafia ułamek. Szef, woda, prąd, detergenty itp.
    7,4 x 222 = 1642,8 tyle kasy wpada do firmy na koniec dnia przy założeniu ze ta posprzątała wszystkie 222 autobusy.
    kpina

    • 25 1

  • czystosc

    uwazam , ze jest czysto w pojazdach komunikacji miejskiej , a jezdze codzienni

    • 6 3

  • Zamiast się chwalić, niech władze ZKM pojeżdżą swoim taborem z obowiązkowym siedzeniem na tapicerowanych krzesłach :)

    "Firmy" wynajmowane do sprzątania zatrudniają ludzi za grosze, bez umowy o pracę. Rotacja pracowników jest ogromna.

    ZKM nie monitoruje ani jakości pracy, ani użytych środków, ani praw pracowniczych itp.

    • 22 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane