Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Najnowszy artukuł na ten temat Maszty flagowe na drodze do tunelu pod Pachołkiem
W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa.
W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Czy warta 2 mld zł budowa ulicy Nowej Spacerowej wraz z tunelem pod Pachołkiem ma sens? Urbaniści twierdzą, że komunikację między Oliwą i Osową można poprawić znacznie mniejszym kosztem.



Czy tunel pod Pachołkiem jest dla Gdańska niezbędny?

tak, odkorkuje przecież główną drogę dojazdową do Osowej 28%
tak, umożliwi przeniesienie tranzytu z centrum Oliwy 23%
nie, to droga budowana dla mieszkańców przedmieść 7%
nie, w jego cenie można zrealizować więcej potrzebnych gdańszczanom dróg 42%
zakończona Łącznie głosów: 1010
Zgodnie z zamysłem miejskich planistów ul. Nowa Spacerowa ma stanowić przedłużenie Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, która dziś biegnie na wysokości Ergo Areny, w kierunku obwodnicy Trójmiasta. Po przebiciu się pod grzbietem Pachołka, Nieopodal Rynarzewa zobacz na mapie Gdańska nowa droga miałaby się łączyć z istniejącą, poszerzoną ul. Spacerową. Dzięki przedłużeniu Drogi Zielonej od Ergo Areny w kierunku powstającego tunelu pod Martwą Wisłą miałaby powstać wewnątrzmiejska obwodnica.

Komu jednak miałaby służyć ul. Nowa Spacerowa? Gdańszczanom z Osowej? To zaledwie ok. 13 tys. osób, których sytuację komunikacyjną na pewno trzeba poprawić, pytanie tylko, czy takim kosztem?

Dziś mają oni do dyspozycji wąską i korkującą się ulicę Spacerową, ale także Trasę Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy Trasę W-Z zobacz na mapie Gdańska.

- Wkrótce powstanie Kolej Metropolitalna, dzięki czemu osowianie zyskają niezłe połączenie z dolnym tarasem. Dodatkowo wskazane jest, by zintegrowana została taryfowa przewozowa na pociąg z tramwajami i autobusami przy jednoczesnym wykonaniu parkingów park&ride, tak aby możliwie najbardziej zachęcić do dojazdu komunikacją zbiorową, a nie autem na dolny taras - sugeruje Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego oraz pracownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Gdańskiej.

Szmagliński zwraca również uwagę na przebieg PKM - Kolej Metropolitalna wprawdzie omija centrum Oliwy, ale planowany przystanek Strzyża zobacz na mapie Gdańska będzie położony w pobliżu dużych skupisk zatrudnienia i nauki w tej części miasta - nowych biurowców przy al. Grunwaldzkiej oraz kampusu Uniwersytetu Gdańskiego.

- Nowa droga to dodatkowa premia dla mieszkających na przedmieściach, która zdecydowanie ułatwi im dojazd na dolny taras Gdańska oraz do Sopotu. Budowa takich dróg w kierunku przedmieść to reakcja na fakt dokonanego już etapu migracji z miasta. Być może należałoby stosować inne narzędzia, aby ograniczyć dostęp dla samochodów do obszarów śródmiejskich, np. zwiększyć koszt parkowania i wzmocnić transport publiczny? Szansą jest też realizacja PKM oraz planowanych linii tramwajowych dla obsługi przedmieść i "przechwytywaniu" ruchu do miasta - dodaje Łukasz Pancewicz, architekt-urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich i międzynarodowego zrzeszenia planistów ISOCARP.

O ile więc mieszkańcy Osowy mają możliwość alternatywnych dojazdów do różnych lokalizacji na terenie dolnego tarasu Gdańska, o tyle z rozbudowanej za 2 miliardy złotych drogi na pewno korzystaliby mieszkańcy gmin położonych na zachód od Trójmiasta. Czy jednak rozbudowę drogi dla nich na pewno powinien finansować Gdańsk? Czy stać nas na taki prezent i zachętę do dalszej ucieczki kolejnych gdańszczan poza miasto?

Miejscy planiści przekonują, że tak.

- Nowa Spacerowa jest ważnym odcinkiem tzw. ramy komunikacyjnej Gdańska i ma podstawowe znaczenie w systemie drogowym miasta i aglomeracji - twierdzi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Szef miejskich planistów przyznaje, że analizowano też inne warianty budowy tego połączenia, m.in. poszerzenie ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska, Opackiej zobacz na mapie Gdańska czy połączenie Sopotu przez Dolinę Świemirowską zobacz na mapie Sopotu, gdzie znajdują się obecnie ogrody działkowe.

Wszystkie te trasy mają jednak wadę - nie łączą się z Drogą Zieloną.

W rozważaniach o lepszym skomunikowaniu Osowy z dolnym tarasem Gdańska nie można pominąć argumentu przeciążonego centrum Oliwy, które, zamiast służyć pieszym, zapełnione jest autami stojącymi w korku. Ten problem można jednak rozwiązać stosunkowo niewielkim kosztem (w stosunku do budowy tunelu), np. budując metodą odkrywkową podziemną ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaStary Rynek Oliwski zobacz na mapie Gdańska.

- Wariant podziemny nie był analizowany, ale jest niemożliwy do realizacji ze względu na brak możliwości połączenia z istniejącym układem ulicznym na poziomie gruntu w rejonie al. Grunwaldzkiej i Piastowskiej. Również i on "nie trafia" w Drogę Zieloną - ripostuje Piskorski.

Innym ciekawym pomysłem i dużo tańszym może być też koncepcja tzw. ul. Nowej Opackiej przygotowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Zakłada ona przeprowadzenie drogi przez teren między gmachem Telewizji Polskiej a AWFiS zobacz na mapie Gdańska.

- Ta koncepcja nie może być wprawdzie traktowana jako konkurencja dla ul. Nowej Spacerowej, która ma tworzyć wraz z pozostałymi drogami ramę komunikacyjną. Może jednak na wiele lat odsunąć potrzebę budowy ul. Nowej Spacerowej i przy dużo niższym nakładzie finansowym rozwiązać problem tranzytu w historycznej części Oliwy. Dodatkowo atutem jest powiązanie z parkingami w tym rejonie, gdzie mogłyby stać autokary dowożące turystów - informuje Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Projekt BPBK ostatecznie trafił do szuflady i to mimo faktu, że nawet nie zakładał potrzeby budowy od razu ul. Nowej Opackiej w przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Czy to znaczy, że jesteśmy skazani na ul. Nową Spacerową w formie tunelu? Urzędnicy przystępują już do opracowania koncepcji, które mają pokazać, jaką metodę wybrać dla realizacji tego przedsięwzięcia. Ile pieniędzy pochłonie ten dokument?

- Nie możemy w tej chwili odpowiedzieć na takie pytanie, bo zbieramy dane od wszystkich instytucji, które na przestrzeni ostatnich lat zajmowały się tematem. Po ich przeanalizowaniu zapadnie decyzja, czy i w jakiej formie studium musi zostać opracowane - odpowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

- Decyzja o budowie tunelu będzie decyzją polityczną, jak i planistyczną. Dla planistów wytyczną będą prognozy ruchu drogowego i analizy podziału zadań transportowych, a te póki co wskazują silną preferencję dla samochodu. Należy jednak zastanowić się czy tunel należy budować patrząc na obecne prognozy czy myśląc perspektywicznie? Rośnie pokolenie odzwyczajające się od samochodu, któremu niestraszna jest komunikacja publiczna lub rower. To dla nich powinniśmy planować miasto - przekonuje Pancewicz.

Czytaj też: Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Porównanie kosztów budowy wybranych dróg w Gdańsku

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - 2 mld zł?

Opinie (427) 5 zablokowanych

  • Autor chyba nie stał w korku na Spacerowej gdy są godziny szczytu. Sezon wakacyjny też nie pomaga. (45)

    Dziękuję, dobranoc!

    • 210 116

    • Też trochę szkoda, że olewa się temat obwodnicy Żukowa. (11)

      Co jest winne małe miasteczko, że na jego rondach spotyka się ruch z DK7 i DK20. W sezonie wakacyjnym, korki od strony Gdyni często zaczynają się od tablicy Żukowo. Od strony Gdańska jest trochę lepiej.

      • 24 22

      • Zachciało się mieszkać w Żukowie to stać w korkach i nie jęczeć (9)

        • 53 40

        • Zachciało się mieszkać w Polsce (8)

          ....

          • 20 16

          • Zachciało (7)

            ale wybrałem dzielnice z lepszym dojazdem ;) ;P

            Uważam, że tunel pod Pachołkiem jest akurat potrzebny, ale nie dlatego by ułatwić ludziom z przedśmieci dojazd do miasta tylko by uczynić z Oliwy bardziej przyjazne miejsce bez tranzytu przez centrum. Powstaje jednak dylemat, bo budowanie takiego tunelu spowoduje łatwiejszy dojazd z kolejnych peryferiów. Kolejne biedaosiedla skuszą ludzi, którzy odprowadzą swoje podatki poza miastem. Taka polityka zmniejsza ilość środków na miasto tu gdzie mieszkam. To jest dylemat.

            • 26 2

            • dylemat za dwa MILIARDY z hakiem (6)

              2 x więcej niż za obwodnicę południową!

              2 x więcej niż za mega-tunele pod Wisłą!

              20 x więcej niż Nową Havla

              200 x więcej niż Nową Reja

              2000 x więcej niż otwarcie gotowej już Reja

              (trzeba by tylko zdrapać te garby spowalniające
              i jakoś zrobić górny koniec)

              • 12 1

              • Tunel pod Wisłą 880mln (1)

                Czemu tunel pod Pachołkiem miałby być dwa i pół raza droższy? To dużo łatwiejszy grunt. Koszta idą w idiotyczne podwyższanie standardu drogi Spacerowej, ekrany, tunele, bariery, płoty nasypy. Tu jestem przeciwny, faktycznie trwonieniu pieniędzy i jestem za zachowaniem stanu istniejącego tej ulicy, ale tunel nie ma nic do rzeczy. Ma odciążyć Oliwę a nie ułatwić ludziom emigrację do Chwaszczyna.

                • 12 6

              • wcale nie łatwiejszy

                wysoki poziom wód gruntowych, a jednocześnie mniej spoisty niż pod dnem Wisły. Do tego nie ma możliwości wielkich korekt geometrii pionowej tunelu, w szczególności głębokości w najtrudniejszych miejscach.

                • 1 0

              • A skąd taka wielka suma? (1)

                Czy Polska jest jakaś inna? Jak nie TBM to zagonić więźniów pod nadzorem bezrobotnych górników niech dłubią.
                Czemu my zawsze taki budżet wysmarujemy!?
                Tym razem zrobić to bez przewałów i z głową i będzie co najmniej o 50% taniej.
                No chyba, że znowu będzie "niedasię"

                • 10 3

              • a beton i asfalt zrobisz ze śliny i kupy więźniów?

                Bo te kwoty to nie jest tylko robocizna a głównie cena materiałów.

                • 0 0

              • paranoja (1)

                Za kwotę 2mld można by zmodernizować dziesiątki km istniejących dróg, przebudować nie jedno skrzyżowanie i wreszcie wybudować kilka dróg łączących np. południowe osiedla Gdańska. Skorzystała by z tego bez wątpienia znacznie większa liczba mieszkańców Gdańska! Tunel byłby fajny (sam mieszkałem 10lat w Osowej i znam ból codziennych korków) ale to zdecydowanie zbyt wysoki koszt!

                • 13 3

              • a tak, Łukaszu, paranoia

                zwłaszcza że by-pass już istnieje, nic nie trzeba budować, żadnych drzew nie trzeba ciąć. tylko rachityczny szlaban nie dopuszcza do ruchu

                • 0 0

      • Obwodnica Żukowa jest przewidziana do budowy po południowej stronie miasteczka wraz z Obwodnica Metropolitalna

        • 4 0

    • (8)

      zgadzam się Autor też zapomina o tym że nie tylko mamy migracje ... ale mamy też Gdańszczan którzy dojeżdżają za obwodnice do pracy i potem wracają do domu ich nawet nowa PKM nie uratuje ... spacerowa już bardzo dawno temu powinna być przekroju 2x2

      • 36 21

      • mamy też gdańszczan, którzy zamieszkali w takim miejscu, że mogą skorzystać z SKM (2)

        i nie trzeba wydawać 1/3 budżetu miasta na kolejną drogę, która spowoduje, że jeszcze więcej osób wyprowadzi się do ościennych gmin => mniejsze wpływy do budżetu

        • 34 17

        • a dlaczego nie? (1)

          obecne rządy sporo inwestują w lotniska (np. Modlin i Lublin prawie od zera), żeby obywatele mogli swobodniej emigrować, taka logika teraz jest.

          • 5 10

          • Nie emigrować, tylko przylatywać i wydawać zarobione za granicą w bogatszych państwach dutki

            Emigrować to by mogli i na wozach , nie teza by było lotnisk... Lotniska napędzają gospodarkę i wzajemnie.

            • 5 1

      • Wystarczyło by 1X1 + po środku dodatkowy o zmiennym kierunku w zależności od pory dnia czy natężenia ruchu. (4)

        Ale nasi nieogarnięci kierowcy nie skumali by kiedy takim pasem jechać a kiedy nie.

        • 24 6

        • Masz rację, ale podobno u nas są najlepsi kierowcy

          A każda nowinka z Państw zachodnich powoduje u nas tragedię na drodze, bo kierowców mamy marnych jeżdżących na ślepo.

          • 12 2

        • Nie to nie kwestia ogarnięcia, tylko ilości buractwa na cm3 auta. (2)

          Vide parkowanie pod sklepami - wysepki, chodniki etc. Im lepsza fura, tym bliżej wejścia.

          • 10 1

          • Bo to są sami (1)

            KALECY UMYSŁOWI!!! Prawie muszą wjechać do sklepu. A gdy się zwróci grzecznie uwagę,to nie rozumieją,o co chodzi.Tak,tak,oni naprawdę nie rozumieją! Czyli jednak są prawdziwymi kalekami umysłowymi.

            • 8 1

            • Er.

              Tak jest mentalność przeciętnego Polaka

              • 3 0

    • ale czy to powód żeby przepłacać za tunele?

      Też stoję w korkach ale uważam że można by to zrobić 3x taniej i by została kasa na inne inwestycje

      • 45 8

    • Ten autor tak ma

      Gdy stronę i zacząłem czytać te bzdury to bez przewijania na sam dój wiedziałem kto jest autorem.

      Ale gdyby mieli budować metro do Osowej to by dostał orgazmu.

      • 15 19

    • Przedmieścia od siedmiu boleści (10)

      Wyprowadzają się ludziska na przedmieścia, bo tanio, ale o dojeździe nikt nie myśli, dopiero się taki krótkowzroczny bez-mózg przeprowadzi i nagle żąda dojazdu jak w centrum miasta.
      Za taki egoizm należy się droga czołgowa a nie tunel.
      Niestety są ważniejsze inwestycje, a wasze zadupiaste dzielnice nie są pępkiem świata.

      • 39 20

      • ostro i może niepotrzebnie o bez-mózgach, ale meritum słuszne

        • 30 10

      • Osowa (4)

        Jakoś nie wydaje mi się ze to Osowiacy blokują spaceorwą.
        Jak dojeżdzasz do obwodnicy to 1/3 samochodów jedzie na na obwodnice, 1/3 do Chwaszczyna i dalej.

        Także waż słowa zamin kogoś zaczniesz obrażać.

        Miastowy się znalazł.

        Buractwo mieszczańskie i tyle.

        • 21 9

        • Nie obrażaj mieszczaństwa (2)

          To jest zawistny gbur a nie mieszczaństwo.
          Mieszczaństwo uciekło przed Armią Czerwoną. Ci którzy trafili na to miejsce z mieszczaństwem nie mieli nic wspólnego.

          • 5 9

          • I mówi to nowobogacki z Banina?

            • 13 5

          • Do J...

            ...ty to musisz być jakiś idiota.

            • 0 0

        • A pozostała 1/3?

          • 2 1

      • Taak, u Ciebie w Rzeszowie, tak nie ma prawda.

        Po studiach został i miastowy "pełno giembo", co za grzmot...

        • 2 2

      • Byłeś kiedyś np. w Berlinie. Pewnie dalej niż Przeróbka się nie wypuszczasz, to Ci poopowiadam.. (1)

        albo wejdź na googla i sprawdź jak wygląda komunikacja w dużym mieście i jak rozległe tereny może obsługiwać. Może czegoś się nauczysz, może...

        • 3 2

        • i na jednym bilecie berlińskim można się do woli przesiadać, a zasięg ma aż po Franfurt/O

          a u nas każdy przysiółek ma osobny bilet

          • 3 0

      • Egoizm? Wszyscy ci ludzie są podatnikami. Potencjalnymi klientami Twojej firmy, albo firmy która jest klientem Twojej.

        Wszystko się zwróci poprzez wzrost gospodarczy. Jakby kredyty mieszkaniowe rozdawano luzem, miałbyś trochę racji. Póki co, nawet jeśli dostaniesz, rzadko starczy na coś drogiego. A na bezrybiu i przedmieście ryba. Czy może abyś nie stosował wyzwisk, mają się ograniczyć do domków słomianych?

        • 0 0

    • Autor ma chyba z deklem (5)

      1) Gdyby problemem byli tylko mieszkańcy Osowej, to te 13 tyś nie zatkałoby Spacerowej, bo nie wszyscye dojeżdżaja samochodami i nie wszyscy z niej wyjeżdżają do pracy. Tam dochodzi jeszcze Chwaszczyno i okolice,
      2) Nowa Słowackiego nie jest atrakcyjną alternatywą ponieważ Osowa musi się właczyć w potok aut jadących od strony Banina - zapraszam na węzeł Matarnia w godzinach porannego szczytu,
      3) W-Z? Pan Koprowski chyba nie widział, co tam rano się dzieje, może warto ruszyć du.... i zobaczyć to, o czym się pisze?
      4) Geniusz urbanistyki zapomnial dodać, że "Osowiacy" mają do dyspozycji jeszcze zjazd w Szadółkach, "przelotowa" do bólu Świętokrzyską, a nawet POG! Szkoda, że zapomniał o projekcie OM,
      5) dojazd do Sopotu lub Gdyni? Sopot nawet nie ma wylotu na obwodnicę, więc tu koncepcja bezcelowości udrażniania dojazdu dla emigrantów do centrum w ogóle pasuje jak pięść do nosa.
      6) PKM jako alternatywa dla komunikacji Osowej z Oliwą - tylko debil mógł coś takiego wymyślić! Ile czasu będzie jechał pociąg PKM z Osowej do Strzyży, a potem tramwaj do Oliwy? Z buta będzie szybciej, bo częstotliwość kursowania pociągów z Osowej będzie ok. 20-30 minut. O autobusach nie wspomnę, a czas przejazdu samochodem przemilczę z litości dla tego Pana i jego klakierów.
      7) Równoległa do ZOT dwupasmówka? Tak, po 2050 albo nawet 2075 roku. Brawo Panie Koprowski - dożyje Pan?
      8) Nowa Opacka? Można zapomnieć, Doraco buduje po jednej stronie biurowce i apartamentowce, a po drugiej stronie TV sprzedaje swoją działkę i nikt jej nie kupi z takim pomysłem, więc Nową Opacka należy włożyć między bajki,
      9) poszerzenie Czyżewskiego i co dalej? Węzeł przy Realu, który jest taki jaki jest ()korkotwórczy)dzięki łasce Budynia i głupocie Osowiaków,
      10) Panie geniuszu - dlaczego poisze Pan o 13 tyś Osowiaków, a nie pisze o tym, że Nowa Spacerowa jest pomysłem na zamknięcie pętli umożliwiającej ruch z i do gdańskich portów ciężkiemu transportowi z ominięciem centrum Gdańska i Wrzeszcza (skoro nie da się w najbliższej perspektywie domknąć Słowackiego do końca)? Nie każdy będzie chciał jechać na zachód lub północ tunelem pod Martwą Wisłą do POG i ZOT, bo nadłozy ok. 20 km i w dodatku zapłaci za via toll.

      • 30 15

      • (1)

        Co do ostatniego zdania panie subiektywny...
        Gdzie do cholery ma iść ciężki ruch!? Przez Przymorze i park Reagana? Ciężki ruch powinien iść sucharem, pog i ZOT!

        • 15 1

        • właśnie planowałem to samo pisać

          TIRy mają teraz POG + obowdnicę oraz za niedlugo tunel po martwą Wisłą. Właśnie po to, aby nie pchać się przez miasto.

          Dlatego nie rozumiem, o co chodzi z owym tranzytem. Powinien być wyrzucany z miasta na ekspresowe drogi, a nie pchany środkiem.

          • 16 0

      • Opłata dla TIRa za przejazd przez miasto powinna być 10 razy większa niż obwodnicą (2)

        Po to są właśnie obwodnice, aby ruch, który nie ma związku z miastem wyjeżdżał z niego, a nie wjeżdżał do centrum.

        I dlatego tunel pod M. Wisłą jest dobry, a pod pachołkiem zły.

        poza tym 20 km drogi ekspresowej vs. 10 km drogi miejskiej, bo chyba nie planuje się odcięcia przymorza, Zaspy i Jelitkowa od morza kolejną autostradą.

        Drogi są w gdańsku potrzebne. Jednak nie tylko drogi tworzą miasto.

        • 11 2

        • A kto za to zapłaci? Pan zapłaci, Pani zapłaci, ja zapłacę. (1)

          Każda kara na tira przerzucona zostaje na jego klientów. A ci te klienci na nas, czyli zwykłych zjadaczy chleba. Chcecie mieć tanią żywność? Póki nie wynajdą teleportalu, transport ma kosztować psie pieniądze. Albo wyłączcie lodówki, nie będą miały co chłodzić.

          Wszyscy zawdzięczamy pracę tirom. Bo nawet jeśli Twoja firma nie korzysta z nich, na pewno robi to firma, która jest klientem Twojej. A tam innych dostawców/odbiorców.

          • 0 1

          • Tak, dlatego niech TIRy szybko i bezpiecznie jeżdżą obwodnicami

            nie muszą stać w korkach, nie muszą ryzykować kolizji, nie muszą jechać miastem. Po to właśnie są obwodnice. Po to jest budowany tunel pod M. Wisłą.

            W przeciwnym wypadku tamte inwestycje nie miały sensu. Trzeba było poszerzyć Grunwaldzką do 10 pasów i wio.

            • 1 1

    • Ważne że mamy ECS za 300 milonów (2)

      • 11 4

      • 3oo mln < < 2 mld

        • 6 0

      • A co ma piernik do wiatraka?

        Czy dlatego, że żona kupiła sobie sukienkę za 100zł Ty kupisz samochód za 10 000 zł? Bo skoro stać nas na sukienkę to i stać nas na samochód?

        bardzo logiczne. Na poziomie 3-latka, który myśli, że pieniądze są z maszyny w ścianie.

        • 10 2

    • to tylko problem 13 tys. mieszkańców Osowy (1)

      To tylko problem 13 tys. mieszkańców Osowy. Bardzo drogi dla Gdańska problem. Jeśli ktoś zdecydował się budować tam dom lub kupić tańsze niż w centrum mieszkanie powinien się z tym liczyć. Ponad 2 mld. zł to koszmarne pieniądze. Wolę by miasto zbudowało nowe baseny, szkoły i inwestowało w tramwaj i PKM

      • 4 2

      • I tak właśnie robi. Gorzej z basenami.

        Odsyłam do sklepu medycznego.

        To jest problem każdego kto bywa w pobliżu Osowej. Inwestycje w transport zwracają się zawsze poprzez wzrost gospodarczy. PKM nie będzie zaopatrywać w towary.

        • 0 1

  • Eee tam (9)

    Proponuję wiadukt nad Pachołkiem!

    • 261 14

    • "Czy stać nas na taki prezent i zachętę do dalszej ucieczki kolejnych gdańszczan poza miasto" (5)

      Czyli lepiej totalnie zakorkowac miasto (patrz Spacerowa teraz) i wtedy juz nikt nie wyjedzie.... To jest plan!

      • 15 10

      • Jedyna nadzieja... W złodziejach! (2)

        dziadki złomowe
        kochani i szanowni
        apeluję do Was
        weźcie się w kilku z piłami i taczką
        i zabierzcie szlabany zamykające ulicę Reja

        od razu zniknie korek na dole Spacerowej

        • 9 4

        • ale tam jest kamera i lotny oddział straży leśnej niestety :( (1)

          • 2 0

          • kamerę też można sobie zabrać

            pogrzebacz

            • 8 0

      • nie stać nas na korki (1)

        marnowanie benzyny i czasu !!! wybudować i już. Tylko niech sopot wyłoży kasę bo oni to wszędzie się wpychaja na krzywy ryj.

        • 3 2

        • kokos

          Wypraszam sobie. Ja się nie wpycham. Mi ten tunel niepotrzebny. Nie jeżdżę samochodem

          • 6 0

    • ...i wielopoziomowe rondo! (1)

      • 1 0

      • i watę cukrową na patyku!

        • 0 0

    • Dobrze gada! baraniny mu dajcie!

      • 0 0

  • Dwa słowa (8)

    Osowianie dostaną niezłe połączenie PKM-ką? G... prawda. Stacja kolejowa Gdańsk - Osowa jest piętą achillesową całej inwestycji kolejowej PKM. Nie ma szans na jej rozbudowę bo należy az do 5 różnych podmiotów - PKP PLK, PKP NIeruchomości, pętla autobusowa do Miasta Gdańsk, tereny przyległe do firm i osób fizycznych. A PKM nie bardzo moze zmienić w tym miejscy cokolwiek.

    Brakuje na stacji parkingów i dobrego dojazdu ul. Barniewicką.

    Natomiast na budowę stacji pod ul. Kielnieńską nikt nie chce się zgodzić.

    Zatem przestańcie pisać że PKM-ka Osowej pomoże

    • 125 35

    • to co piszesz świadczy o tym, że myślisz wyłącznie o dojazdach samochodem (6)

      do stacji Osowa będzie można dojechać na wiele różnych sposobów, nie tylko samochodem

      • 19 15

      • jakich róznych? (2)

        ja będę miał do stacji 3 km.. sugerujesz, że ma w zimie z buta dymać? :)

        • 10 14

        • Przykro mi, że mieszkasz aż tak daleko od świata

          Jednak dlaczego całe miasto ma się składać na to, aby Tobie się wygodnie dojeżdżało?

          Proponuję zamieszkać w mieście (czyli bliżej niż 3 km do najbliższego środka lokomocji innego niż samochód), skoro tak bardzo czujesz się Gdańszczaninem i tak lubo wyciągasz ręce po pieniądze na inwestycje w infrastrukturę dla Ciebie.

          • 25 17

        • bogaty nowobogacki d*pek z osowej sie odezwał

          • 0 1

      • hulajnoga to też jest środek transporutu

        może zaproponować mieszkańcom osowej ten sposób dojazdu do stacji. będzie fajnie ;) można taką hulajnogę wziąć do kolejki dalej nią jechać do miejsca pracy.

        • 11 4

      • że niby ... (1)

        od ronda przy biedronce mam z buta na PKM zap......ać ?
        lecz się gościu ... to tak jak byś z galeri bałtyckiej pod alfe drałował. PKM usprawni poruszanie sie ale nie jest żadną alternatywą na dojazd do pracy.
        Pozdrawiam autora tego artykułu który nie ma pojęcia o czym pisze!!!

        • 2 1

        • Rzeczywiście trudna sytuacja

          Jednak ja bym po prostu nigdy nie zamieszkał w takim miejscu, gdzie posiadanie samochodu jest niezbędne do życia.

          Wybrałeś taką lokalizację, wiedziałeś, że dojazd jest słaby. Dlaczego teraz wszyscy mają Tobie współczuć i finansować dla niewielkiej liczby (patrząc na całe miasto, nie mówię, że nie ma tam korków) mieszkańców (patrzmy na mieszkańców, bo dla nich w pierwszej kolejności jest miasto, czyli też drogi budowane za miejskie pieniądze) BARDZO drogą inwestycję.

          Może już lepiej wtedy puścić metro do Osowej i olbrzymi Park & Ride. Wyjdzie pewnie taniej, a przepustowość większa niż 2 pasmowa droga, która wchodzi i tak w zakorkowane miasto lub w solidnie obciążoną obwodnicę.

          • 0 1

    • Pewnie ma forda na gwarancji, piękną żonę którą dyma codziennie, pełno kasy... Nowobogacki osowski d*pek !!! Nienawidzę was!

      • 0 1

  • ? (7)

    To nie tylko droga dla kierowcow z/do Osowy. To rowniez polaczenie z obwodnica. Poza tym dlaczego mowi sie o alternatywie Trasy Slowackiego i Trasy W-Z. A co jesli ktos jedzie na polnoc? Ma jechac najpierw na poludnie trasa alternatywna...?

    • 103 21

    • masz skm (3)

      • 5 14

      • Taaaak (2)

        I SKM przewieziesz kontener z portu do Kartuz. A może nawet dwa. Brawo, tak trzymać.

        • 11 5

        • Jedziesz z portu na trasę sucharskiego z niej na POG z niej na obwodnicę

          i wtedy do kartuz.

          A nie TIRy przez środek miasta. Ponoć są tam korki. Słyszałem, że mieszkają też jacyś ludzie.

          Czy wszyscy mają się wyprowadzić do Kartuz, bo ktoś chce TIRem przejechać najkrótsza drogą? po co zatem obwodnice.

          Przywróćmy też ruch na Długiej. Ile to skróci drogę TIRom z Elbląskiej na Hucisko.

          • 10 1

        • Można koleją do Kartuz,

          tylko trzeba było jej nie likwidować. Ale to nie problem Gdańska, tylko Kartuz.

          • 1 1

    • spacerowa jak sama nazwa wskazuje (2)

      nie może być trasa szybkiego ruchu... A na poważnie, to cala Oliwa jest jednym wielkim zabytkiem i robienie tam trasy szybkiego ruchu jest kompletnym idiotyzmem (bardziej prawdopodobnym już jest ze będziecie się teleportować). Także tunel jest jedynym rozwiązaniem jeśli chce się udroznic tam ruch. Albo zamknąć Opata i problem korkow się rozwiaze, bo nikt nie będzie tam jechal.

      • 2 0

      • Zamknięcie Opata jest dosyć srogim rozwiązaniem (1)

        Jednak nadmierną nadwagę leczy się przez zmniejszenie żołądka.

        W takim wypadku należałoby jednak spacerową na całej długości zmienić w 2x2 (lub 1x1 + 1 zmienny w zależności od pory dnia) i dodać bus pasy, przy stacji PKP/PKM duży parking + jakaś linie autobusowe dowożące do tej stacji.

        • 0 2

        • Operacja zmniejszenia żołądka czasem kończy się zgonem pacjenta.

          Jest ostatecznością, kiedy 365 innych metod zawodzi.

          Za mało miejsca na bus pasy.

          • 0 0

  • tunel zdecydowanie na TAK (14)

    skorzysta na tym rozjeżdżana stara Oliwa, Żabianka, planowana w Sopocie przy Rzemieślniczej strefa biurowa, cały pas nadmorski Przymorza

    • 116 52

    • trasa Słowackiego alternatywą? (7)

      nawet po przebudowie są tam już straszne korki !

      • 13 20

      • i tak na Spacerowej będą korki (6)

        Dopóki "planiści" i kierowcy nie zrozumieją że to nie brak dróg jest przyczyną korków, a ilość samochodów!

        w berlinie i innych niemieckich miastach mamy 300 aut/1000 mieszkańców. W trójmieście 500-600/1000. Dziwić się że się u nas stoi... Tłum gka gks gda nie pomaga...

        także to będzie kasa wywalona w błoto. Lepiej wydać to na poprawę jakości skm i wspólny bilet

        • 39 5

        • (1)

          jedno nie przeczy drugiemu.

          aktualnie sytuacja na spacerowej jest tragiczna niestety i problem musi być rozwiązany ( nie wiem czy konkretnie tunelem, chociaż kto był w okolicy to wie, że nie za bardzo jest tam miejsce do poszerzania ulicy więc tunel jest dobrym pomysłem)

          • 7 5

          • Stałeś kiedyś w korku w dłuższym tunelu?
            Przeczytaj sobie "Bastion" Kinga...

            • 5 0

        • GKA nie przyjedzie z Chwaszczyna SKM (2)

          • 3 3

          • ale podpis, aż mam dreszcz obrzydzenia ...

            • 10 1

          • jak będą wagony dla samochodów, to przyjadę, do kolejki się nie zmieszczę...

            nie wszyscy "śmigają" Tico, jak Ty Panisko!

            • 3 3

        • W Polsce jest inna mentalność

          Samochód jest w Polsce Bogiem dla większości ludzi, których i tak będzie przybywać pomimo straszenia wymieraniem narodu. A będzie przybywać dlatego, że na Kaszubach, pomimo medialnego biadolenia o wymieraniu narodu, mamy przyrost muzułmańsko-afrykański i dlatego, że w czasach niepewnych fanatycy dochodzą do władzy.

          • 4 2

    • Dla kogo to (5)

      Nikt nie kazał się na zadupia wyprowadzać, wiedzieli ludzie co brali i jaki jest dojazd, ale pchali się na zadupia, więc jakim prawem teraz my wszyscy mamy dopłacać do kaprysów panów nowobogackich "GKA" i "GDA" !, Są ważniejsze rzeczy niż topienie grubej kasy w inwestycje drogowe bo kilkunastu tysiącom ciułaczy zachciało się domu za miastem i teraz pretensje do wszystkich że nie mają dojazdu jak we Wrzeszczu, co za egoizm najwyższych lotów !!!

      • 20 15

      • szczegolnie, ze podatki czesto placa w innych gminach (2)

        Ale pretensje do Gdansk o brak drog na wioske maja najwieksze.

        • 22 1

        • Jo, jo na "wioske". Tedy jo. Wiesz ze wsi wyjedziesz ale wiocha z Ciebie nigdy... (1)

          • 3 3

          • w oryginale

            "Chłop ze wsi wyjdzie, ale wieś z chłopa nigdy".

            Wtedy ma to większy sens i szybciej bawi.

            • 0 0

      • dla mieszkancow Oliwy naprzyklad...

        jestem za tym aby zamknac dla ruchu kolowego Opata.

        • 7 1

      • Jak już, to egoizm banków.

        Dają takie sumy kredytów hipotecznych, że można zapomnieć o mieszkaniu w mieście. Niewielu ma luksów wyboru. Ale wszyscy są podatnikami. Kraj z dobrobytem to taki, w których transport wszystkich i wszystkiego jest szybki, tani i bezproblemowy. Skąd w tobie tyle nienawiści? Ci ludzie są klientami Twojej firmy, albo jej dostawcami.

        • 1 0

  • Oliwa bokiem (11)

    A nie lepiej zrobić drogę z węzła Owczarnia przez las w dół i wpiąć się w ulicę Polanki? Albo może na czas połączenie obwodnicy z Sopotem, wystarczy drogę poprowadzić z obowodnicy i włączyć w ulicę Sopocką na Brodwinie.

    • 32 65

    • (4)

      mało jeszcze drzew w TPK wycieli pod drogi? Od Owczarni się proszę odczepcie - mam nadzieje ta trasa nigdy nie będzie otwarta dla samochodów.

      • 29 11

      • Obawiam się, że to się stanie pewnego dnia.

        Znalazłbyś całą masę chętnych, którzy widzieliby w Dolinie Radości dwupasmówkę łączącą Spacerową i Słowackiego.

        • 23 2

      • Drzewa się kilometr dalej zasadzi.. Skończcie z tym ekoterrorem nawiedzonych zjadaczy soi. (1)

        • 10 25

        • a ptaki i drzewa pokażesz wnukom...

          w Nat Geo jak naprawisz swojego 30 letniego Golfa III ?
          Na razie likwidatorzy lasów państwowych zwani niesłusznie przez niektórych leśnikami wyrżnęli (pozyskali) kilkanaście razy więcej drewna w 2012 niż
          jeszcze 7-8 lat temu ( dane do sprawdzenia na stronie Regionalnej Dyrekcji LP - ale trzeba trochę cierpliwie poszperać )
          Poza tym jem mięso, piję ale nie palę - wolę świeże powietrze

          • 16 2

      • owczarnia

        zburzyc to miejsce

        • 3 8

    • nie lepiej

      • 5 1

    • Co jeszcze .....

      Może najlepiej dwupasmówka przez środek ZOO i Parku Oliwskiego i estakada na półwysep helski z dojazdem do molo w Sopocie.
      Co za durne pomysły !, Proszę nie myśl bo ci nie wychodzi.

      • 14 3

    • (2)

      nowa droga ma wchodzić w drogę zieloną bo jest część większego projektu stworzenia szybkiego tranzytu w gdańsku i po skończeniu tunelu pod wisłą to będzie ostatni element do spięcia projektu. stąd wpięcie się w polanki nie rozwiązuje problemu

      • 8 0

      • (1)

        nawet wtedy taniej, łatwiej, szybciej, bezpieczniej przejechać spod hospicjum Caritas (koniec Zielonej) do Reja, niż kopać dziurę w ziemi, by stać w korku w tunelu lub na dalszej części już zapchanej Spacerowej.

        • 4 1

        • i jeszcze perełeczka

          Wiecie że tylko 80 metrów Drogi Zielonej należy do Gdańska?
          reszta, jak okazuje się należy do Sopotu, wyszło z negocjacji z drogówką, przy okazji organizacji tegorocznego Wielkiego Przejazdu Rowerowego (już w tę niedzielę).

          Dlaczego sopocki problem (jak przedłużyć Drogę Zieloną) musi być rozładowany po terenie Gdańska? Ktoś znów chce coś na krzywy... zgryz?

          • 8 4

    • znam teren doskonale

      to moja ulubiona trasa na biegówki i najlepsza droga rowerem do Osowej

      ale układ terenu (wzgórza morenowe) powoduje że ta ulica Kościerska włącza się do Spacerowej koło Zoo i korka nie ma prawa rozładować bo dostarczy aut do już zapchanego końca Spacerowej.

      Potrzebna jest zupełnie nowa trasa, jak ulica Reja, albo też już istniejąca ulica 23ciego marca, koło Sanatorium Leśnik do Gołębiewa.

      Moim zdaniem jest tylko jeden rozsądny wybór:
      koło którego leśnictwa chcemy ruch: koło l.Gołębiewo,
      czy koło l.Sopot (czemu mają mieć lepiej niż Renuszewo?)..

      Głupio to pisać w Międzynarodowy Dzień Ochrony Środowiska, zwłaszcza że sam miałem zostać leśnikiem, jak ojciec, jak dziadek, wciąż żałuję, że się stawiłem okoniem tradycji, ale nie wierzę, że jest inne wyjście.

      • 7 4

  • chrzanić tunel pod Pachołkiem (4)

    Zróbcie lepiej PKM z dodatkową stacją przy Kielnieńskiej, porządną drogę rowerową z Osowy do Oliwy i kładkę nad Obwodnicą.
    Kolejne miliony utopione by zrobić "trochę lepiej" kierowcom, podczas gdy pozostali uczestnicy ruchu czekają na możliwość, żeby w ogóle móc się bezpiecznie przedostać do celu.

    • 123 56

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • (2)

      stacja na kielnieńskiej zdaje się przepadła
      kładka to spoko pomysł
      a droga rowerowa z osowy do oliwy to nie wydaje mi się dobry pomysł. mało który jest takim twardzielem aby regularnie pedałować pod górę do osowy. a leśnymi duktami nie ma tam dobrej drogi na rower?

      • 6 0

      • IMO lepiej niż kładki - tunele,
        bo kładka = wiatr i śnieg
        a tunelem nocą mogą przechodzić też zwierzęta

        • 0 3

      • na rower są ideolo połączenia

        na górala - Kościerska
        na szosę i górala - Reja
        i jest 23Marca, muszę się przejechać, nie testowałem jeszcze na całej długości, może ktoś inny dopisze?

        • 1 1

  • Tunel!!! (12)

    Budujcie do cholery jasnej!!!
    20 lat omawiany jest już ten projekt!

    BPBK- co za idiotyzm z tą nową OPACKĄ?
    Puścicie ruch z jednego osiedla przez drugie osiedle!!!
    Chyba komuś w głowach się poprzewracało!

    • 81 75

    • tego typu argumenty już nie działają (3)

      jeśli uważasz ten projekt za oczywisty, dlaczego obrażasz myślących inaczej?

      • 11 7

      • A byłeś tam kiedyś?

        Nie obrażam tylko stwierdzam fakt!

        Argumenty, proszę bardzo:
        1. Brak możliwości poszerzenia do 2x2
        2. Cmentarz, który nie ma parkingu.
        1 listopada będzie paraliżem tej drogi.
        3. Puszczenie drogi wylotowej przez osiedle.
        4. Dwie szkoły w pobliżu, w tym jedna bezpośrednio przy ulicy.
        5. Dwa kościoły w pobliżu.

        • 7 13

      • Argumenty za (1)

        Czekam ba argumenty za

        • 1 1

        • 6 argumentów

          Pieniądze,koszty,budżet,kasa,nakłady,DUTKI!

          • 4 5

    • Zgadzam się!!! (6)

      Tylko dlaczego tak dużo negatywnych opinii tutaj?
      Czy my zawsze musimy oszczędzać??? Jak poproawdzą drogę przez osiedla to się okaże że mieszkańcy będą strajkować i będzie jeszcze gorzej a wtedy nie będzie pieniędzy na budowę tunelu!!!

      • 5 7

      • Budżet Gdańska wynosi niecałe 3mld zł (5)

        A Ty chcesz dla inwestycji, która jest dla 10% mieszkańców (i to już przy bardzo dużym zaokrągleniu w górę) wydawać 2mld?

        Za 2 mld można w Gdańsku zbudować N. Wałową, N. Politechniczną, N. Bullońską (północną i Południową) i pewnie jeszcze trochę zostanie. A te drogi w sumie pomogłyby na pewno większej liczbie mieszkańców.

        • 11 3

        • Gdansk to nie tylko starowka...

          • 0 0

        • Zapomniałeś o worku bez dna: Funduszach europejskich. (1)

          Każdy pieniądz rzucony w transport tam, gdzie go brakuje zwraca się. Z tego tunelu skorzystają nie tylko dywizje ludzi z okolic Osowy. Ale każdy kto nie ma z nią nic wspólnego: Częściej będą korzystać z Twojej firmy. Widmo bezrobocia stanie się mniej wyraźne.

          • 1 0

          • cała PKM to ok 7oo ooo zł a już i tak to przekręt

            a ty matematyku chcesz dziurę w ziemi za 2 ooo ooo ooo

            jak za trudne dla ciebie, bo liczysz tylko na palcach, to mogę ci to narysować

            a alternatywna droga już jest, tylko ją odetkać

            • 0 0

        • nie 10% mieszkańców, tylko niecałe 3% (1)

          Gdańsk ma 450tys mieszkańców

          • 0 1

          • czyli wg. ciebie przez ta ulice przejezdza tylko 3%

            a wg. mnie ok 50%

            • 0 1

    • daj 2 miliardy i budujemy

      budu budu budu

      • 8 1

  • Spłacamy raty za zbędny za wielki stadion (35)

    to będziemy spłacać za zbędną drogę.

    A Adamowicz siedzi i się śmieje bo to on od Geant wziął 300 000zł za odstąpienie od budowy dwupasmowej spacerowej. Sprawdźcie na filmie Adamowicza dostępnym na stronach gdansk.pl ile za to można kupić przystanków autobusowych :-) i ile km drogi można wybudować :-).
    Facet sam sobie strzelił samobója.

    Przez Adamowicza upadła szybka linia autobusowa planetobus którą zastąpił 210 jadącym po wertepach takich że autobusy za miliony już są w rozsypce.

    Tymczasem w korkach Osowianie puszczają kolejne setki tysięcy złotych w płuca sąsiadów.

    • 119 28

    • (2)

      Smutna to prawda.Az sie dziwie ze moderator jeszcze nie usunal Twojego komentarza;)

      Ludzie zastanowcie sie nastepnm razem przy wyborach i nie wybierajcie tych patalachow.

      • 9 3

      • podaj nazwisko nie patałacha w polityce?

        To są ludzie bez wykształcenia (najczęściej humaniści, modne jest być historykiem), bez kwalifikacji do żadnej porzadnej pracy, więc idą do polityki, bo tylko tam za bycie szują dobrze płacą.

        Nie mówię tu teraz o Budyniu, Kaczyńskim czy Tusku. Wszyscy oni pod tym względem się niczym od siebie nie różnią

        • 11 3

      • A ja się zastanawiam i ciągle głosować będę

        Na obecnego prezydenta. Czemu to pojeździj po innych miastach, a zrozumiesz czemu.

        • 2 0

    • 43 mln rat + 20 mln dofinansowania do działalności (18)

      bieżącej bo obiekt jest deficytowy.

      • 5 4

      • ale przed "Ełro" to 90% ludzi tylko wrzeszczało "Polska biało-czerwoni" (17)

        I tradycyjnie jak sie okazuje, że trzeba zapłacić rachunek, to nagle wszyscy są przeciw. Trzeba było 3 czy 4 lata wcześniej protestować

        • 12 5

        • 100% racji (2)

          • 7 3

          • teraz to sie nawet oplaca ten stadion zburzyc niz co roku oprucz rat doplacac kilkadziesiat milionów (1)

            do jego utrzymania

            • 10 6

            • No ale co wtedy będzie robił menelżer Hymciak czy jak mu tam?

              • 5 1

        • za 300 mln moża było rozbudować stadion na traugutta na mecze (13)

          eliminacyjne na 30 tys pojemności (czyli tyle ile Pepsi arena w Wawie) zamiast budować od zera drugiego kloca
          na bagnach...

          No ale Budyń, wiadomo -- kanclerska głowa

          • 6 5

          • poczekajcie z 10 lat (11)

            Okaże się, że ten stadion dla nowe życie dla Letnicy, Nowego Portu i terenów przyległych.

            Zamiast budować się na południe, gdzie jest konieczność budowy całej infrastruktury drogowej od zera można budować się na wschód, gdzie już są drogi i tramwaj. A nawet potencjalnie można przywrócić SKM.

            • 8 4

            • linię do Nowego Portu? ech to nie było by takie głupie..

              • 5 0

            • mysle, ze te 1000 000 000 zł inaczej wydane pozwoliłoby lepiej ożywić okolice

              • 4 0

            • Za Komuny też była taka śpiewka: poczekajcie 20 lat (5)

              wtedy jak przegonimy zachód to raj będzie,,,

              • 3 4

              • Głupszego porównania nie czytałem (4)

                • 5 1

              • Tusk obieca Leming posłucha !! (3)

                • 1 6

              • Bezedura

                Rydzyk obieca, Sakiewicz śpiewa, a Kaczyński (Bogusław) klaszcze.

                • 4 1

              • Co ma Tusk do stadionu? (1)

                Ani go nie budował, ani on nie wnioskował o Euro. Polska została wybrana za rządów PiS.

                • 3 2

              • hahaha ty naprawde takim idiota jestes czy tylko udajesz

                • 0 0

            • stadion ma ozywic letnice co ty bredzisz leming!! (2)

              od kiedy to gdzie kol wiek na świecie stadion ożywił jaką kol wiek dzielnice!!Dodatkowa sprawa by on ożywił choć 1 metr w tej dzielnicy poziom meczów musiał by byc na światowym poziomie a nie na podwórkowym jak w całej POlsce!! Zaden kraj na świecie gdzie panuje normalna demokracja nie buduje w pierwszej kolejnosci stadionów które w kazdym kraju sa stratne tylko wto co jest najwazniejsze dla mieszkańców!!Dlatego Rumunia dawno przegoniła Polske jej stadiony niepotrzebne zato maja w słuzbie zdrowia 5 robotów medycznych a Polska ma tylko jeden!Stodiony to sie buduje gdy kraj jest juz bogaty aludzie niemuszą stac latami wkolejce do specjalisty!Ale jak ktos chce sie tylko do koryta dostac i wnim utrzymac to robi igrzyska i zaczyna inwestycje od du..py strony!

              • 1 4

              • Rumunia przegoniła Polskę?

                Chyba w pogoni za tym psem z tego dowcipu...

                • 1 0

              • "lemingu"

                To jest wołacz. Taki przypadek. Nie mianownik.

                Mianownik: kto? co? -> leming
                Wołacz: o! -> lemingu

                Zakładam, że nie jesteś lemingiem, więc jesteś lepszym Polakiem. Nie wiem, na kogo głosujesz. Trudno stwierdzić, bo partie się od siebie nie różnią. Tyle, że jedni na kolanach do Częstochowy modlić się o brzozę, a inni o to, że jej nie było.

                • 1 0

          • Co rozbudować ???

            To chyba gdzie indziej chodziliśmy na mecze.
            O Trauguta pisano wiele i sprawdzano. Problemem było nawet aby tam zrobić wymiarowe boisko, a co dopiero 30tyś stadion. Sprawdzano i układano wiele razy projekt pełni wymiarowego stadionu dla 15.000 i stwierdzono, że jest to nie realne, ze względu na zbyt mały teren wokół, nieckę i budynki okalające.

            Do tego dochodzi zbyt blisko położoną Smoluchowskiego. Był pomysł odwrócenia stadionu o 90stopni, ale koszt przebudowy był zbyt duży do uzyskanego efektu.

            A tak na marginesie, to budowa od zera i tak byłą tańsza od przebudowy w tamtym miejscu. Pamiętaj, że tam jest koszmarny dojazd i nie ma gdzie auta zostawić, a teraz wyobraź sobie tyle aut co dojeżdża na PGE.

            Ale najważniejsze 30tysięczny stadion spowodowałby, że Euro odbyłoby się w Krakowie, a nie u nas. A co za tym idzie taki stadion by nie powstał, bo UE by nam się nie dołożyło. Podobnie z drogami bylibyśmy dalej na poziomie 2009, Ani W-Z, ani Ring Słowackiego Sucharskiego by nie powstał.

            No ale tacy jak A1 wiedzą najlepiej, ale codziennie korzystają z tego co dało nam Euro.

            • 2 0

    • Brawo dokladnie tak jest jak piszesz niegospodarnosc urzedasów miasta !!

      Urzedasy z budyniem naczele pobili rekord nie gopodarnosci i głupoty niekompetencji urzedasów a to dlatego ze są zamiast fachowców zatrudniani kolesie polityczni!! Hdy był budowany geant to miała byc zbudowana droga kilu pasmowa !!Ale budyń podarował cała rozbudowe za darmowche!! Gdyb złodziej oszust były radny sld dzierzawił najbardziej atrakcyjny teren nad morzem bo obiecał odbudowac hale brzegowa i wystawij ten teren na sprzedarz mimo ze był własnoscia miasta to budyń powiedział ze nic sie niestało !!Radny sprzedał te atrakcyjna działkę za 5 milionów euro a budyń podkulił ogon!! Działania urzedasów z budyniem maja tylko jeden cel jak najwiecej wyciągać kasy i robić jak najdroższe inwestycje!!Pomnik głupoty budynia jest kolejnym przkładem dziurawy stadion za miliard i 30 milionów rocznie dodatkowow .Ale niema kasy na wszystko !!Niema kasy na obiecany park wodny niemakasy na przedszkola niech sie rozdzice pozabijaja w walce o miejsce dla dziecka w przedszkolu!!

      • 4 3

    • Adamowicz się śmieje, a ty stoisz w korku (5)

      typowo PiSowskie myślenie - najlepiej nic nie robić, tylko szukać układu i haków. Pokazaliście to na przykładzie budowy autostrad - wstrzymanie na wiele lat odcinków A1 i A2

      • 7 3

      • Nie stoisz w korku - współtworzysz korek (1)

        Kierowca samochodu, który utknął w korku tak samo go tworzy jak każdy inny na tej drodze.

        Nie można zatem twierdzić, że z czyjejś winy się jest w korku, bo jest się jego integralną częścią.

        • 6 0

        • Jako samochodziarz

          chciałbym aby wszyscy rowerzyści oraz korzystający z komunikacji publicznej przesiedli się do samochodów, najlepiej po 1 osobie w samochodzie. Wtedy korki znikną.

          • 6 0

      • leming juz sie niekompromituj przeciez wiemy ze mieszkamy na rajskiej zielonej wyspie (2)

        • 0 8

        • Wasza głupia walka polityczna przenosi się do każdej sfery życia

          Korki powstają niezależnie od opcji politycznej. Korki są wynikiem wygodnictwa i zwykłego człowieka, zarówno POwca jak PiSowca

          • 5 1

        • tfoja stara leming...

          • 0 0

    • Adamowicz ma to wszystko głęboko w d...e. Nie obchodzi go los zwykłych, biednych ludzi. Cwaniaczek ma miliony w papierach (3)

      • 2 4

      • A kogo obchodzi los zwykłych, biednych ludzi? (2)

        Znasz kogoś takiego?

        • 4 1

        • Mnie (1)

          • 0 3

          • Anonimowy to możesz sobie być

            Wszyscy deklarują, że obchodzi ich los biednych ludzi, ba niektórych obchodzi nawet los przyrody. Poza gadaniem nic nie wychodzi. Jedynie Korwiniści oficjalnie gardzą biednymi i przyrodą

            • 4 0

    • Projekt był zrobiony ale upadł przez brak możliwości uzyskania zgody w tamtych czasach na wycinkę drzew w TPK

      • 0 1

    • Stadion można zburzyć, a materiały z niego sprzedać jako surowce wtórne.

      Będą kosztować mniej niż budowa. Ale straty byłyby o niebo niższe niż te jakie przyniesie jego dalsze istnienie.

      Albo, łaskawie, chodźcie na mecze. Na trybunach są tylko matki, żony i kochanki zawodników.

      • 1 0

  • Kto wyliczył 13 tys. osób? (33)

    Jak ktoś jeździ na co dzień spacerową to wie, że rejestracje samochodów to większość kaszub, nawet Wejherowa. Nie wspominając o dużej części mieszkańców Sopotu. To przecież jedyne połączenie z obwodową pomiędzy Gdynią a Słowackiego (czyli pomiędzy Galerią Bałtycką a Klifem)

    • 120 15

    • Ale przecież GDAŃSK (5)

      Jest stolicą kaszub... Nie czytasz znaków?

      • 19 7

      • (4)

        stolica kaszub to koscierzyna wara kaszebom od gdanska.

        • 20 18

        • myślałem, że stolicą Kaszub są Kartuzy. (3)

          • 24 2

          • Peck, tylko Peck

            • 6 4

          • stolicą Kaszub Kościerzyna a sercem Kartuzy (1)

            i tyle w temacie

            • 3 3

            • A Gdańsk motorem, sterem i okrętem :)

              • 2 0

    • Skoro zatem mieszkańcy Wejherowa chcą tak bardzo dojeżdżać samochodem do Gdańska (23)

      To:
      1. niech stoją w korkach
      2. Niech jadą SKM
      3. Niech za pieniądze z własnego budżetu budują drogi dojazdowe dla siebie.

      Droga Zielona TAK
      Droga Czerwona NIE
      Tramwaj od Strzyży na "Morenę", bo aktualne plany tramwajów na Piecki-Migowo powodują, że to nadal będzie słabe (najpierw w tramwaj, potem w PKM, potem w SKM - aby dojechać do Sopotu do pracy. Przecież wiadomo, że ludzie będą wybierać samochód, bo jedna przesiadka jest tolerowalna, ale dwie to już trochę dużo).

      Tramwaj wzdłuż Łostowickiej oraz połączenie linii tramwajowych wzdłuż Nowej Politechnicznej i Nowolipia (a nie dopiero na Nowej Bullońskiej).

      Tramwaj wzdłuż III odcinka Słowackiego (od marynarki polskiej do Hallera) a następnie wzdłuż czarnego Dworu i skręcający w Al. JP II, następnie przecinający tory i łączący się z tramwajem skręcającym w Wojska Polskiego.

      Do tego Nowa Wałowa (wraz z przeprawą pod Motławą).

      I linia SKM puszczona od okolic Wróbla Stawu do głównego rdzenia kolejowego Płn.-Płd. kawałek za Orunią (tworzyłoby to odwrócone "B" razem z SKM i PKM).

      Do tego drogi rowerowe, które nie wymagają, aby co chwilę przejeżdżać z prawej strony Grunwaldzkiej na lewą, i wreszcie rowery publiczne.

      To są niektóre z inwestycji, których nikt nawet nie uwzględnia, a które porządnie poprawiłyby komunikację. Wszystkie mogłyby wynieść niewiele więcej niż 2mld zł.

      Dlatego budowa tego tunelu jest marnotrawstwem pieniędzy.

      To są inwestycje, które mogą odmieni

      • 26 5

      • dobrze, niech stoją w korkach (8)

        (naprawdę nie wiem za co ich tak nienawidzisz ;)

        ale przez to że ci paskudni mieszkańcy wejherowa stoją w korku w swoich wstrętnych samochodach, to niestety stoi także cała oliwa. a to jest ładne miejsce które na pewno nie rozwinie się jeżeli będzie notorycznie zapchane samochodami tych okropnych niedobrych mieszkańców wejherowa ;)

        • 11 4

        • Czemu ich nienawidzi? Proste słoik zazdrości słoikom (1)

          • 2 6

          • No tak i zaczęło się o jakichś swoikach, autochtonach itp.

            Może po prostu pomyśl, czy chcesz żyć w mieście, które jest poprzecinane autostradami?

            Poszerzenie Spacerowej sprawi, że w mieście (na grunwaldzką i okoliczne ulice) wjedzie 2x więcej samochodów.

            Poszerzono Słowackiego i znowu stoi w korku. Czy chcesz miasta zbudowanego z dróg szerokopasmowych? Ja nie.

            Kwestia gustu.

            • 9 7

        • Nie mam do nich żadnych negatywnych uczuć (5)

          Jednak uważam, że Gdańsk nie powinien fundować lepszego życia mieszkańcom ościennych gmin kosztem swoich mieszkańców.

          Gdzie tu widzisz nienawiść? Kupisz sąsiadowi Mercedesa, a sam będziesz jeździł maluchem?

          • 13 4

          • ton Twojej wypowiedzi świadczy inaczej (4)

            ja nie potrafię stwierdzić czy jest zasadne budowanie takiego tunelu. wiem na pewno że odkorkowanie tej drogi przysłuży się nie tylko mieszkańcom powiatu wejherowskiego. poza tym mieszkańcy wejherowa i mieszkańcy gdańska stoją na równi. całe trójmiast i wszystkie miasta, miasteczka i wioski okoliczne to jeden wielki organizm. myślenie typu 'nie zbudujemy tutaj tej drogi bo ONI będą z niej korzystać' na pewno nie przyczyni się do rozwoju całego obszaru.

            • 6 6

            • nie stoją na równi pod względem wysokości podatków, ja mieszkająca w Gdańsku płacę wyższe niż płaci mieszkaniec Wejherowa i nie mam ochoty płacić jeszcze wyższych na kolejną chybioną inwestycję, do której kogoś korci użycie świdra spod Wisły

              ale jeśli zainteresowani tunelem są mieszkańcy okoliczni, to niech budują i obszar rozwijają

              • 5 0

            • Zapraszamy wszystkich ludzi, którzy bez Gdańska życ nie mogą do naszego miasta (2)

              jest wiele terenów do zabudowania w centrum Gdańska (Letnica, okolice Brzeźna, Śródmieście - z wieloma pustymi placami, Dolne miasto, Garnizon i Browar we Wrzeszczu).

              Spokojnie zmieści się tu jeszcze wielu nowych mieszkańców. Można wtedy wprowadzić jeszcze lepsza komunikację miejską. Nie trzeba się pchać samochodem. Nie wynika to ani z zawiści, ani z zazdrości. Po prostu nie ma fizycznej możliwości zachować miasta i zmieścić tu jeszcze więcej samochodów.

              Chyba, że wszędzie będą tunele podziemne dla pieszych, 4 pasmowe autostrady i ani skrawka zieleni.

              jako mieszkaniec miasta nie chcę, aby ono tak wyglądało.

              Mam wrażenie, że mylisz asertywność z agresją.

              pozdrawiam

              • 5 0

              • (1)

                chodzi o to, że w tej i tego typu wypowiedziach wyrażana jest niechęć do mieszkańców ościennych gmin i powiatów. są to pre