• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy widok z kamer Tristara będzie dostępny dla wszystkich?

Maciej Naskręt
8 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Kierowcy z Trójmiasta domagają się, by obraz z kamer systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - był dostępny w ich domach dzięki Internetowi. Kierowcom łatwiej wtedy byłoby zaplanować podróże po Trójmieście. Postanowiliśmy sprawdzić, czy mieszkańcy poranki niebawem będą zaczynać od sprawdzenia sytuacji drogowej zamiast na przykład kawy.



Od trzech lat w Trójmieście trwa budowa systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar, który ma nie tylko usprawnić poruszanie się kierowcom po ulicach, ale przede wszystkim usprawnić podróże komunikacją miejską. Samorządy Gdańska, Gdyni i Sopot na budowę systemu przeznaczą 133 mln zł. Prace wykonuje firma Qumak.

Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc. Żeby to osiągnąć, system ma obserwować ruch na ulicach Trójmiasta i inteligentnie zarządzać sygnalizacją, by rozładowywać tworzące się zatory. W tym celu na ok. 130 skrzyżowaniach i odcinkach dróg w Trójmieście zainstalowano kamery. Poza obserwowaniem ruchu (to ich podstawowe zadanie) mają one też wykrywać i dokumentować przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle.

Niedawno okazało się, że kamery systemu już działają a to, co zarejestrowały mogą to oglądać już także policjanci. Stąd teraz dostęp chcą mieć też kierowcy, którzy podróżują po Trójmieście.

- System kierowcom powinien ułatwiać podróżowanie. Działanie Tristaru wyobrażam sobie tak, że wstaję rano, po czym włączam telefon lub komputer i sprawdzam jakie niespodzianki na mnie czekają nad ranem na drogach i w ruchu komunikacji miejskiej. Bez tej opcji cały system będzie kulawy - mówi Tomasz Szygłowski, nasz czytelnik.

Dane będą w jednym miejscu

Przypomnijmy, że zarządcą systemu Tristar w Gdańsku i Gdyni będą Zarządy Dróg i Zieleni. Obecnie trwają procedury odbiorowe. Plan jest taki, by system zaczął działać jeszcze w grudniu, choć i tak będzie to półroczne opóźnienie. Tristar miał funkcjonować już w czerwcu tego roku. Prace wykonawcy skomplikowały prace przy jezdni prowadzone przez inne firmy posiadające sieci podziemne.

Zobacz jak działa Tristar.

Czy jest zatem szansa, że aktualne informacje z dróg trafią do mieszkańców?

- Tak, wykonawca przygotowuje specjalny serwis, na razie wewnątrz sieci, który będzie dostępny potem w Internecie i ułatwi pozyskiwanie informacji drogowej i ruchu komunikacji miejskiej - mówi Maciej Karmoliński, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

- Pojawią się tam też informacje związane z aktualnymi warunkami pogodowymi - dodaje dyrektor gdyńskiego ZDiZ.

Czy będzie to jeden serwis dla całego Trójmiasta, czy też dla poszczególnych miast dowiemy się w najbliższych dniach po przeprowadzonych testach.

Czy dane o sytuacji drogowej z Tristara powinny być powszechnie dostępne?

Urzędnicy danymi z Tristara będą się dzielić

Przyszli zarządcy systemu inteligentnego zapewniają, że najważniejsze dane zebrane z urządzeń wpiętych do systemu Tristar będą też udostępniane na zewnątrz - firmom. - Dane powinny być powszechnie dostępne. Jeśli ktoś zwróci się do nas o udostępnienie informacji o zatorach, czy też obrazu z kamer w celu informowania o utrudnieniach w ruchu nie wykluczone, że taką zgodę dostanie - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ w Gdańsku

Trafią one wtedy nie tylko na portal, który przygotowywane jest w ramach systemu Tristar, ale także do aplikacji mobilnych czy na strony www o tematyce drogowej.

- Marzę o tym, by rano przed wyjściem z domu do pracy pić kawę i w tym czasie sprawdzać sytuację drogową za pomocą właśnie Tristara. Tak jak cała rzesza kierowców nie lubię stać w korkach - dodaje dyrektor.

Jakie dokładnie będą dane udostępniane przez ZDiZ na razie nie wiadomo. Wszystko okaże się po dokonaniu odbiorów całego systemu. Jedno jest pewne, nie będą to na pewno informacje wrażliwe.

Miejsca

Opinie (200) ponad 10 zablokowanych

  • zielona fala? niestety nie :D

    za 133 mln :D

    • 35 0

  • A ja nie chcę żeby żona wiedziała gdzie jeżdżę i czy w ogóle jeżdżę...

    • 32 4

  • teraz to dopiero będą korki..!! (6)

    jeżeli system "Tristar" będzie wykrywał wszystkie wykroczenia, a przede wszystkim przekroczenia prędkości( bo tak naprawdę to po to jest zamontowany- inwestycja, która z założenia ma się zwrócić) , to kierowcy zostaną zmuszeni do rygorystycznego przestrzegania dozwolonych prędkości, co oczywiście przełoży się na zagęszczenie aut na drodze.Przy obecnych ograniczeniach kierowcy jeżdżą około 15-20 km szybciej( i jest w miarę bezpiecznie-sporadyczne wypadki będą zdarzały się również podczas rygorystycznego przestrzegania prędkości), co oznacza,że znaki niepotrzebnie spowalniaja ruch. Jeżeli nie zostaną podniesione dopuszczalne prędkości , a właczymy system, który wymusi obniżenie średniej prędkości przejazdów, wyszej od tej na znakach(dostosowanie do ograniczeń) , to korki oczywiście zaczną się wydłużać, a i frustracja kierowców będzie narastała.. Tu nie chodzi o żadne usprawnienie ruchu!!!! Nie wierzcie w to, że miasta inwestują 130 baniek, tylko po to, żeby ułatwić życie kierowcom.. Pazerne łotry wymyśliły sobie taki mądry system, żeby żaden kierowca popełniający wykroczenie im się nie wyśliznął !!!

    • 58 6

    • (5)

      Chyba nie zdaje Pan sobie sprawy z fundamentalnych zasad ruchu drogowego. Większa prędkość = większe odstępy między pojazdami, które są spowodowane koniecznością zachowania odległości bezpiecznej na wypadek hamowania awaryjnego. Im większe odstępy między pojazdami, tym mniej pojazdów przejedzie w czasie trwania zielonego światła.
      Jeśli sięgnie Pan do fachowej literatury z całego świata, to znajdzie Pan tam informację, o tym że największa przepustowość, jest osiągana przy niskich prędkościach pojazdów.

      • 6 24

      • Ala ma kota

        • 10 1

      • wystarczy,że Pan już zasięgnął owej lektury.. (3)

        i wylewa na łamach forum fachowe i wzorowo wystudiowane brednie. Nie mamy tutaj na myśli prędkości 120 km/h , ale 70-80 km/h -a to jest prędkość stosunkowo niska- czy nie???.. Rozumiem, że Pana fachowa wiedza podpowiada, że gdybyśmy poruszali się z prędkością 40 km/h to załatwiłoby sprawę ..? Samochody zostały służą do tego , aby przemieszczać się szybko- powoli , to można pójść na spacer, albo pojechać rowerem lub ewentualnie komunikacją miejską, która zatrzymuję się co 600 metrów na przystankach.Jak napisałem powyżej- system powstał do zarabiania pieniędzy mandaty=podatek od prędkości. Miasta i gminy są pozadłużane i szukają pieniędzy. Oni mają gdzieś ruch samochodowy i niewygody obywateli, gdyby było inaczej, to zamiast tristara wystarczyłoby zwyczajnie zsynchronizować sygnalizatory, zamontować dobrze widoczne zegary odmierzające czas do czerwonego światła i byłoby po sprawie. Ten system ma karać wszystkich kierowców za najdrobniejsze wykroczenia=pieniądze, wymusi awaryjne hamowanie przed sygnalizatorami(czerwone)= zwiększenie liczby wypadków i kolizji , - same superlatywy. To inwestycja, która ma przynieść do kasy miasta spore pieniądze, z resztą pewnie już skrzętnie wyliczone.

        • 27 4

        • t

          • 0 0

        • James jedz do Hiszpani wlasnie wrocilem (1)

          Popatrz jak tam ludzie jezdza,Tristar nie jest potrzebny.Jednakowoz na polskie gowniarskie buractwo i owszem.A jesli ja czasem przesadze i zaplace mandat to trudno.To ze wladze Trojmiasta beda chcialy odzyskac choc czesc wlozonej kasy tez dobrze,bo przeciez to nasza kasa ktora pi zwrocie ponownie bedzie nam w rozny sposob.sluzyc

          • 0 2

          • Nie rozumiesz najważniejszej rzeczy

            Jeśli miasto z podatków buduje coś za 130 mln by było szybciej i lepiej a np. rozkład jazdy autobusu ,który podróżuję trasą gdzie jest Tristar, nie ulega zmianie, tzn czas pozostaje ten sam to po co to jest ? Po co ? Po to by się się zwróciło z mandatów ? Z tego ludzie mają być zadowoleni ? A jeśli chodzi o wyłapanie wariatów to jest coś takiego jak Policja która tania w utrzymaniu nie jest.

            • 1 0

  • Jestem za

    bo wolę popatrzeć na trójmiejskie drogi niż oglądać seriale w TV.

    • 11 10

  • Tristar to super pomysł. (2)

    Tristar to naprawdę super pomysł. Już w tej chwili można odczuć znaczną poprawę w podróży po Trójmieście, w szczególności nie trzeba długo czekać na światłach. Do tego wprowadzenie tablic na przystankach w ramach programu znacznie ułatwia życie (pomimo że system chwilami kuleje i nie wszystkie autobusy są wyświetlane, mam nadzieję że po zakończeniu testów będzie tylko lepiej)

    • 8 46

    • hehehe.. naiwniak

      • 22 4

    • Gościu, system zielonej linii już w trójmieście była dawno.

      Gościu, system zielonej linii już w trójmieście była dawno bo w żadnym przypadku nie jest tu potrzebny system kamer. Kamery to fanaberia urzędników. Oni po prostu chcą was i nas mieć 24h na widelcu, ot taki Orwell w rzeczywistości.

      • 4 0

  • swiatla (1)

    potrzebne sa sygnalizatory czasowe na skrzyzowaniach jakie sa w innych miastach i nie potrzebny tristar nikt ostro nie hamuje przed czerwonym i jak ma sie zapalic zielone sekunde przed kierowca ma wlaczony bieg i wszyscy razem ruszaja i skrzyzowanie jest szybko opuszczone .W trojmiescie tlumacza ze na sygnalizatory jest potrzebna ustawa a w innych miastach montuja bez ustawy.U nas kamery z tylu zeby lapac na czerwonym , jak sa czasowki to takiej opcji nie ma.

    • 46 2

    • to stań ze stoperem na jakimkolwiek skrzyżowaniu, a przekonasz się, że światła zielone/czerwone trwają przez różny czas. o to chodzi w tristarze, że długości sygnałów zmieniane są na bieżąco. Jak więc chcesz zaprogramować odliczanie czasu, skoro w każdej sekundzie komputer podejmuje decyzję, czy już ma zmienić sygnał, czy jeszcze go wydłużyć ?

      • 1 10

  • jak Tristar zadziała tak jak wczoraj po god 17 na Słowackiego

    to ja dziękuję za taki szajs......

    • 34 1

  • "Gdańska Gdyni i Sopot na budowę systemu przeznaczą 133 mln zł" (1)

    Nie "Gdańska" tylko Gdańsk plus przecinek !!!! i dalej Gdynia.... a nie Gdyni Nie macie edytora tekstów?

    • 10 3

    • Ty analfabeto Debilu

      • 1 0

  • Zawsze wszystko sie dostosowuje do najwolniejszego!!Czyli do pieszych!! (1)

    A nie tak jak teraz zeludzie stoja coraz dłużnej na przejściu dla pieszych bo buractwo spasione musi jechać samemu autem po paczkę fajek na drugi koniec miasta bo niby jest taniej 5 zł ale na paliwo wyda 10 zł i tworzą korki na drogach.Jak pokazywali na 1 listopada autobusy prawie puste jechały na cmentarz a przed nimi i za nimi chmara buraków po jednej osobie na auto!!!A pieszy będzie po 10 minut czekał na zielone a jak juz będzie miał to i tak buraki będą wymuszać pierwszeństwo na przejściu dla pieszych co można zobaczyć codziennie wszędzie!!

    • 13 23

    • Ty jesteś ku..wskim burakiem! Menelu bez domu, pracy i samochodu!

      • 7 2

  • Tristar (2)

    A może maly kwiatuszek do kożucha? Wczoraj wieczorem (ok 21.20) jadac z Witomina Redlowska , zatrzymaly mnie swiatla na skrzyz z Zwyciestwa a prze de mna były cztery samochody i wyobrazcie sobie ze aby w końcu wjechać w Al. Zwyciestwa potrzeba było az trzech zmian siatel? Nie dlatego ze kierowcy podsypiali ae dlatego ze każdorazowo drugi w kolejce samochod już wjezdzal na pomarańczowym ! Co za du....n ustawial te swiatla? Na dokladke, odbywalo się to przy naprawdę minimalnym ruchu nawet na Aleji Z
    Wiele razy zadawalem to pytanie; czy przypadkiem największy zysk z tego przedsiewziecia nie idzie do kieszeni wykonawcy, pospołu z decydentami?

    • 29 2

    • Czy Ty wogole cos ogarniasz? (1)

      Przeciez Tristar formalnie jeszcze nie dziala!! Jak bedzie odebrany i opiszesz takie sytuacje to zgodze sie z Twymi uwagami

      • 0 3

      • Czyli obecnie działa, ale "nieformalnie",

        a w momencie podpisania papierka zacznie działać "formalnie", i momentalnie zamiast utrudniać ruch zacznie go ułatwiać?

        A już myślałem, że ten mit cudownego działania podpisanego papierka przestał działać wraz z PRL-em...

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane