• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy widok z kamer Tristara będzie dostępny dla wszystkich?

Maciej Naskręt
8 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Kierowcy z Trójmiasta domagają się, by obraz z kamer systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - był dostępny w ich domach dzięki Internetowi. Kierowcom łatwiej wtedy byłoby zaplanować podróże po Trójmieście. Postanowiliśmy sprawdzić, czy mieszkańcy poranki niebawem będą zaczynać od sprawdzenia sytuacji drogowej zamiast na przykład kawy.



Od trzech lat w Trójmieście trwa budowa systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar, który ma nie tylko usprawnić poruszanie się kierowcom po ulicach, ale przede wszystkim usprawnić podróże komunikacją miejską. Samorządy Gdańska, Gdyni i Sopot na budowę systemu przeznaczą 133 mln zł. Prace wykonuje firma Qumak.

Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc. Żeby to osiągnąć, system ma obserwować ruch na ulicach Trójmiasta i inteligentnie zarządzać sygnalizacją, by rozładowywać tworzące się zatory. W tym celu na ok. 130 skrzyżowaniach i odcinkach dróg w Trójmieście zainstalowano kamery. Poza obserwowaniem ruchu (to ich podstawowe zadanie) mają one też wykrywać i dokumentować przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle.

Niedawno okazało się, że kamery systemu już działają a to, co zarejestrowały mogą to oglądać już także policjanci. Stąd teraz dostęp chcą mieć też kierowcy, którzy podróżują po Trójmieście.

- System kierowcom powinien ułatwiać podróżowanie. Działanie Tristaru wyobrażam sobie tak, że wstaję rano, po czym włączam telefon lub komputer i sprawdzam jakie niespodzianki na mnie czekają nad ranem na drogach i w ruchu komunikacji miejskiej. Bez tej opcji cały system będzie kulawy - mówi Tomasz Szygłowski, nasz czytelnik.

Dane będą w jednym miejscu

Przypomnijmy, że zarządcą systemu Tristar w Gdańsku i Gdyni będą Zarządy Dróg i Zieleni. Obecnie trwają procedury odbiorowe. Plan jest taki, by system zaczął działać jeszcze w grudniu, choć i tak będzie to półroczne opóźnienie. Tristar miał funkcjonować już w czerwcu tego roku. Prace wykonawcy skomplikowały prace przy jezdni prowadzone przez inne firmy posiadające sieci podziemne.

Zobacz jak działa Tristar.

Czy jest zatem szansa, że aktualne informacje z dróg trafią do mieszkańców?

- Tak, wykonawca przygotowuje specjalny serwis, na razie wewnątrz sieci, który będzie dostępny potem w Internecie i ułatwi pozyskiwanie informacji drogowej i ruchu komunikacji miejskiej - mówi Maciej Karmoliński, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

- Pojawią się tam też informacje związane z aktualnymi warunkami pogodowymi - dodaje dyrektor gdyńskiego ZDiZ.

Czy będzie to jeden serwis dla całego Trójmiasta, czy też dla poszczególnych miast dowiemy się w najbliższych dniach po przeprowadzonych testach.

Czy dane o sytuacji drogowej z Tristara powinny być powszechnie dostępne?

Urzędnicy danymi z Tristara będą się dzielić

Przyszli zarządcy systemu inteligentnego zapewniają, że najważniejsze dane zebrane z urządzeń wpiętych do systemu Tristar będą też udostępniane na zewnątrz - firmom. - Dane powinny być powszechnie dostępne. Jeśli ktoś zwróci się do nas o udostępnienie informacji o zatorach, czy też obrazu z kamer w celu informowania o utrudnieniach w ruchu nie wykluczone, że taką zgodę dostanie - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ w Gdańsku

Trafią one wtedy nie tylko na portal, który przygotowywane jest w ramach systemu Tristar, ale także do aplikacji mobilnych czy na strony www o tematyce drogowej.

- Marzę o tym, by rano przed wyjściem z domu do pracy pić kawę i w tym czasie sprawdzać sytuację drogową za pomocą właśnie Tristara. Tak jak cała rzesza kierowców nie lubię stać w korkach - dodaje dyrektor.

Jakie dokładnie będą dane udostępniane przez ZDiZ na razie nie wiadomo. Wszystko okaże się po dokonaniu odbiorów całego systemu. Jedno jest pewne, nie będą to na pewno informacje wrażliwe.

Miejsca

Opinie (200) ponad 10 zablokowanych

  • Tristal jest dobry ale nie na wiecznie zakorkowanej Grunwaldzkiej.Jego zasada dzialania jest

    odwrotnie proporcjonalna do obecnych możliwości Grunwaldzkiej jeśli chodzi o przepustowość.Najpierw czerwona droga a potem tristali byłoby super ale z drogi czerwonej tak szybko i nie tyle kasy by wyciągnęli.To że wyrzucono w błoto 133mil to już każdy powie z nich to nie moje.Zapłacimy za nich my podatnicy jak zwykle ale najgorsze jest to że ten system zablokuje Ruch w mieście całkowicie i nie trzeba być fachowcem w tej dziedzinie żeby to wyliczyć.

    • 25 2

  • Kiedyś było coś takiego jak Zielona Fala (2)

    Ktoś zaprogramował światła i jechało się znośnie. Kosztowało to premię (1000 zł) dla inżyniera. Teraz mamy Tristar, wywalone ok 150.000.000 zł i bajzel taki że aż strach. Az boję się pomyśleć ole dziur można byłoby zalepić za tę kasę. A tak mamy mega korki i pusto wckadie. Ktoś nieźle się na tym obłowił. Brawo Panie Adamowicz. Ty to masz łeb do interesów.

    • 41 1

    • z tych wywalonych 150.000.000 złotych 50.000.000 już wróciło już do urzędników jako "premia".

      • 8 0

    • Ludzie bardzo sobie chwalili tę Zieloną Falę.

      Dzięki temu można było bez problemu przejechać z Gdyni do Gdańska. Podobnie ustawione były światła na Kołobrzeskiej i Pomorskiej. I nie kasa była ważna a pomysł. Teraz Tristar praktycznie nie działa. Korki są ogromne. Jechać 50- 70 km/h zgodnie z przepisami? Zapomnij. Zawsze staniesz w korku. Więc tak naprawdę co reguluje ten system? Czy poza kamerami jest tam jakaś elektronika która steruje ruchem, czy jest to tylko pic na wodę Adamowicza? A może przetargiem powinna zająć się prokuratura? Przecież to NIE DZIAŁA !!

      • 2 0

  • A czy taki system jest moralny bedzie dla malej elity to bedzie naduzywany dla duzej moga pojawic sie sledzenia i ataki terrorystyczne

    • 4 1

  • Widzieliście jak jest sterowany ruch w Holandii? (3)

    Bez obsługowo i wydawania milionów dla pociotek zatrudnionych zapewne.Zbliżając się do skrzyżowania/ np.w nocy to widac najbardziej/jesteśmi sami i światło zmienia się automatycznie na zielone,bez stania jak z przeciwka nic nie jedzie.

    • 34 3

    • w Szwecji tak samo

      • 14 2

    • zawsze znajdzie się jakaś powska pociotka i zaminusuje.

      • 15 3

    • W POlsce chodzi o marnowanie kasy by klesie mogły zarabic a potem mówia ze niema kasy nanic dla ludzi

      • 6 0

  • p0zdro (1)

    pozdro lysulku

    • 0 0

    • łycha

      dobra nie jest zla

      • 1 0

  • ja sie nie zgadzam zeby ktos mnie ogladal z kamer (1)

    czy ktos pytal kierowcow o zdanie, czy sie zgadzaja, zeby ich sledzic.

    • 14 7

    • wiec nigdy nie lataj samolotem...bo Ciebie na kamerach będę namierzał na lotnisku

      • 2 1

  • Tristar pomoże kierowcom przestrzegającym przepisy (1)

    ograniczy piractwo na drogach, ale pogorszy warunki ruchu pieszych. Będą musieli dłużej "zakwitać" przed wejściem na przejście dla pieszych: czekam na informacje , jak się zmieni po pełnym wprowadzeniu TRISTARA czas oczekiwania na zmianę świateł na przejściach dla pieszych.

    • 3 16

    • Nie słyszałeś,że zapomnieli o pieszych projektując tristal i będą budowane kładki,tak więc nie będą wcale czekali na przejście

      • 13 0

  • Tristal ma tez plusy.Zmusi np.kierowców stojących w korku na Grunwaldzkiej w końcu do urzywania Wita Stworza po "modernizacji"

    I nie przejmować się dziurami tylko obserwować ciągłą białą za ponad 800tyś zł aż ze zdziwienia o dziurach zapomnicie.Po coś ją w końcu namalowano i musi w końcu być przydatna.

    • 13 1

  • Tak widzieliśmy

    W każdym większym zachodnim mieście jest Traffic Management Centre lub dwa (drugie dla Public Transport). Dzięki za info i przestańcie bredzić...

    • 0 1

  • to dla naszego............

    Proszę o więcej optymizmu, obserwator kamer zauważy np. przy znacznych opadach śniegu trudności na drodze wyśle plug w celu odśnieżenia drogi.A tak na prawdę to będą zakorkowane ulice jak podczas prób , kiedy ustawali zielone światło dla tzw. komunikacji publicznej czytaj tramwai

    • 6 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane