Fakty i opinie

Czy wróci pomysł budowy tunelu na Oruni?

Najnowszy artukuł na ten temat

Krok w stronę bezpiecznych przejść przez tory na Oruni

Przejazd przez tory kolejowe w ciągu ul. Dworcowej i Smętnej na Oruni. Przeważnie problemem jest, że szlabany są tu opuszczane nawet na kilkadziesiąt minut. W ostatnią sobotę jednak szlabany były podniesione w momencie, gdy nadjechał pociąg.
Przejazd przez tory kolejowe w ciągu ul. Dworcowej i Smętnej na Oruni. Przeważnie problemem jest, że szlabany są tu opuszczane nawet na kilkadziesiąt minut. W ostatnią sobotę jednak szlabany były podniesione w momencie, gdy nadjechał pociąg. fot. czytelnik Trojmiasto.pl

Po zdarzeniach z minionego weekendu wraca dyskusja o bezpieczeństwie na przejściu kolejowym na Oruni. Budowa tunelu, którą postulują mieszkańcy dzielnicy, pochłonęłaby ok. 30 mln zł.



Czy powinno się zbudować tunel za 30 mln zł pod torami kolejowymi na Oruni?

tak, na życiu i bezpieczeństwie nie powinno się oszczędzać 84%
nie, lepiej zainwestować w poprawę bezpieczeństwa na przejeździe 16%
zakończona Łącznie głosów: 839
W miniony weekend na Oruni doszło do dwóch zdarzeń, które ożywiły dyskusję o bezpieczeństwie na torach kolejowych w tej części miasta. W sobotę, 2 maja, za podniesione szlabany przejazdu w ciągu ul. Dworcowej zobacz na mapie Gdańska, wjechało kilka samochodów. W tym momencie przy przejeździe pojawił się pociąg. Cudem nie doszło do zderzenia, na szczęście kierowcy w ostatnim momencie zdołali opuścić przejazd.

Tak o zdarzeniu pisał portal MojaOrunia.pl:

- Wracałem dzisiaj rano z pracy. Jechałem od ulicy Gościnnej, około 6:20 zatrzymałem się na szlabanach przy ulicy Dworcowej. Za mną zaczęły stawać kolejne samochody - opowiadał Wiesław Kowalik, mieszkaniec ulicy Smętnej. - Przejechał pociąg towarowy, po minucie szlabany się otworzyły. Przepuściłem jeszcze motocyklistę i wjechałem na przejazd. Może pan sobie wyobrazić co poczułem, gdy zobaczyłem nadjeżdżający w moim kierunku pociąg. Przejechałem szybko na drugą stronę, za mną zrobił to inny samochód. Zatrzymałem się gdzieś na chodniku. Byłem bardzo zdenerwowany. Doskoczyłem do budynku dróżniczki. Kobieta miała przy uchu słuchawkę, krzyknęła do mnie: "Nie zgłosili mi tego pociągu! Nie zgłosili mi tego pociągu!"

Czytaj też: Problemy z przejściem przez tory na Oruni

Dzień później, jak informowaliśmy w naszym raporcie drogowym, na przejeździe doszło do kolejnego groźnego wypadku. Przed godziną 10, ok. 70-letni mężczyzna próbował przedostać się pod opuszczonymi szlabanami na drugą stronę torów. W tym momencie w kierunku Gdańska jechał pociąg. Na szczęście mężczyzna został odepchnięty od torów przez silny podmuch wiatru nadjeżdżającego pociągu i doznał jedynie urazu ręki.

Policja bada sprawę sobotniego zdarzenia. Przesłuchała już dróżniczkę, która pracowała w tym momencie, jak i jej zmienniczkę oraz świadków. Sprawdzono też trzeźwość dróżniczki: nie była pod wpływem alkoholu.

Mimo to postanowiono odsunąć dróżniczkę od pracy i przeprowadzić wewnętrzne postępowanie.

Jak zapowiedział Leszek Lewiński z odpowiedzialnej za infrastrukturę torową PKP spółki Polskich Linii Kolejowych, w maju na przejeździe na Oruni stanie urządzenie, które będzie dodatkowo informować dróżnika o tym, że zbliża się do niego pociąg. Docelowo kolejarze chcą, żeby szlabany były w tym miejscu podnoszone nie przez dróżnika, lecz automatycznie.

Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni

To że mieszkańcy Oruni przechodzą przez tory nawet gdy szlaban jest opuszczony to nie jest rzadkość. 10 kwietnia przy przejeździe przy ul. Sandomierskiej doszło z tego powodu do śmiertelnego wypadku.

Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni trwa co najmniej od zeszłego roku. Mieszkańcy dzielnicy podkreślają, że przyczyna tkwi w złym zaprojektowaniu kolejowej infrastruktury, która była remontowana w związku z modernizacją trasy kolejowej Gdynia-Warszawa.

Po zakończeniu remontu bardzo wzrósł czas, w którym szlabany na przejściu są opuszczone. Doprowadziło to do dużych korków w tym rejonie. Nowe zasady zamykania i otwierania szlabanów wynikają z tego, że po modernizacji linii kolejowej, prędkość maksymalną pociągów podniesiono tu do 160 km na godz.

Karetka czeka na przejazd na oruńskim szlabanie



Miasto przygotowało więc dwa projekty tunelu, który kosztem 30 mln zł mógłby powstać pod torami kolejowymi. Połączyłby on ul. Smętną z ul. Dworcową lub bezpośrednio z Traktem św. Wojciecha.

- Tunel mógłby mieć skrajnię nie wyższą niż 3,5 metra. Przejadą nim tylko samochody osobowe, ewentualnie dostawcze, w tym karetka. Pojazdy ciężarowe będą musiały omijać to miejsce - zaznaczał zastępca prezydenta Gdańska Wiesław Bielawski podczas spotkania z mieszkańcami, które odbyło się w marcu ubiegłego roku.

Opinie (114) 1 zablokowana

  • (6)

    No tak, ten drugi to na własne życzenie. I dlatego mamy płacić 30 baniek?

    • 27 71

    • Tunel poki co nie powstanie, bo zbyt malo ludzi zginelo (1)

      • 20 4

      • Dla tych, co chcą tunelu:

        Odpuście sobie. Idźcie lepiej do ecs'u - podziwiajcie go i uczcie sie historii.

        • 8 5

    • jakbyś miał czekać 20 min też byś przeszedł

      • 20 4

    • dokładnie. zresztą tunele też są niebezpieczne

      można zostać napadniętym i pobitym. a na przejeździe nic ci nie grozi, jeśli spojrzysz w prawo i w lewo nim wejdziesz.

      • 4 6

    • ostygnij

      ty płacisz? a gdzie ty mieszkasz? masz dobry dojazd? to się ciesz bo gdybym myślał tak jak ty to bym ci powiedział że za drogę którą do domu jeździsz ja zapłaciłem, sprawę z bezkolizyjną możliwością przejazdu na drugą stronę torów zaniedbało miasto, tzn pan Bielawski, pan Adamowicz i inni bo nie dopilnowali by w umowie z koleją taka inwestycja się znalazła, wtedy nie "ty" byś "płacił" tylko kolej i tunel lub wiadukt by był, jakieś Cieplewo czy inna wieś za Pruszczem potrafiły zadbać o interes mieszkańców a jaśnie wielmożne władze Gdańska nie, bo co za mało wyborców? a ty ostygnij, każdy z nas płaci podatki i z tych pieniędzy ma być wybudowana taka infrastruktura by każdemu było wygodnie, tak samo tobie, mi jak i mieszkańcom terenów na Oruni za torami

      • 13 0

    • Ty płacić?

      Z czego...?

      • 6 0

  • (9)

    A moze wybudowac most ? 30 milionow ? Ciekawe czemu tak duzo...

    • 42 27

    • Ja ze szwagrem bym wybudował za baniacza.

      • 17 0

    • (2)

      Ale kanał Radunii jest po drugiej stronie Traktu, więc po co chcesz tam most budować?

      • 13 1

      • A mosty to buduje się tylko nad wodą? (1)

        On pisze zapewne o budowie mostu nad torami kolejowymi.

        • 2 17

        • wiadukt

          Nad torami kolejowymi buduje się wiadukt, a nie most :)

          • 35 1

    • 30 mln to nie kosmiczna cena (1)

      za tunel pod torami. Tyle kosztują zaledwie 3 nowe tramwaje z pesy. Jakby po 15mln dało miasto i PLK to tunel by był. Trzeba jak rolnicy czy obrońcy przejścia z witomina raz na jakiś czas zrobić sobie spacerek po przejeździe kolejowym i zablokować ruch pociągów.

      • 15 0

      • Spoko. Ty pierwszy.

        • 0 2

    • Bezmózgowcy (1)

      Kto się uparł na tunel na terenach podmokłych.Przecierz Orunia leży na depresji.I znowu za utrzymanie tunelu miasto będzie bulić ileś milionów miesięcznie.W planach jest Nowa Podmiejska z mostem nad Traktem Św.Wojciecha oraz nad torami.Może lepiej trzymać się tej koncepcji.

      • 2 0

      • W planach jest wiele rzeczy

        A plan Nowej podmiejskiej i wiaduktu nad traktem i torami nie ma nawet na tą chwilę doprecyzowanego terminu realizacji

        • 0 0

    • Wiekszosc panstwowych zlecen jest kilkakrotnie drozsza niz zrobiloby sie prywatnie. Szwagier musi zarobic. Zawoalowany sposob wyciagania pieniedzy.

      • 0 0

  • (5)

    W Pruszczu wybudowali wiadukty na wsiach wybudowali wiadukty, a w Gdańsku nie da się!

    • 144 15

    • Na wsi jest łatwiej,niż w zabudowie.

      • 19 7

    • Tu jest POlska, tu się nic nie da!!!

      Na Chyloni też się nie da!

      • 6 4

    • a w Pszczółkach tunel

      bo jednak wiadukt to dużo więcej miejsca wymaga

      • 5 0

    • A tunel w ramach drogi zielonej to może w kocborowie wybudowali?

      • 1 1

    • pruszczanin

      Pruszcz sam sobie wybudował wiadukt, pkp natomiast budowała w polach na południe od Pruszcza ...

      • 0 0

  • Przebudowaniu powinna ulec cała ulica Dworcowa - od Traktu wpust w tunel, aż do Żuławskiej. Dojazd do obecnej Dworcowej po wyremontowanej Gościnnej. Dojazd do Junackiej przez Żuławską i Związkową.

    • 43 2

  • 30 baniek za tunel to bardzo dużo. A i tak nie powstrzyma to tych pieszych, którzy dziś nie korzystają z tunelu (8)

    a przechodzą mimo opuszczonych szlabanów.

    • 34 15

    • (3)

      jakiego tunelu?

      • 1 5

      • jest tunel dla pieszych zaraz obok (2)

        a i tak niektórzy go omijają

        • 7 0

        • 250 metrów na południe od przejazdu. (1)

          • 4 0

          • ponad 20min czekania lub wycieczka o 250m ... po co jak można wpaść pod pociąg, tak jest wygodniej ...

            • 9 2

    • Jak postawi im się porządny płot, jak na reszcie szlaku, to nie będą łazić (1)

      • 1 4

      • Bzdury piszesz

        Jest wspólny szlaban dla przejścia pieszych i ulicy samochodów. Jak postawisz płot to niepotrzebny szlaban ;)

        • 0 0

    • 30 baniek haha

      • 0 1

    • Średni koszt budowy a1

      to ok 37mln/km, tutaj 2 pasy zamiast 4 i pół km a nie cały, ale dochodzi rondko, troche uliczek lokalnych do przebudowy no i tunel, nie zapomnijmy o biurokracji, projektach itd. Jak 30 starczy to i tak będzie sukces. takie sa ceny w Polsce

      • 2 2

  • W Gdyni Marek nie podjął dyskusji nt. tunelu pod Pucką (4)

    • 33 2

    • (2)

      Bo i bez sensu byłby taki tunel. Jeśli już, to tunel lub wiadukt powinien powstać, jako przedłużenie Obwodnicy do Hutniczej.

      • 5 5

      • Przepraszam, a czemu to lokalni kierowcy mieliby wjeżdżać na ekspresówkę ? (1)

        OPAT z Chylońską nie będzie miał połączenia. Bo jak zaczęto by budować to cały OPAT a nie do Hutniczej. Nie może być jak w Oliwie gdzie teraz mamy blisko siebie trzy wiadukty: w ciągu Zielonej Drogi, Pomorskiej i Piastowskiej ? Lub jak we Wrzeszczu ?
        I jakie plany ma SKM ? Nie przypadkiem zmiana częstotliwości w szczytach z 6 na 7,5 minuty nie jest podyktowana przejazdem na Puckiej ? Skoro polskie przepisy nakazują zamknąć szlabany na 5 minut przed przejazdem pierwszego pociągu to przy większej jak np. co 6 minut o tych porach dnia ten przejazd powinien być praktycznie zamknięty non-stop (rano między 6:00 a 8:30). Jeśli kiedyś SKM miałaby jeździć co 2 minuty to tunel jest tu konieczny.
        A na Oruni - miasta się rozwijają - i tu też powinny być przejazdy dwupoziomowe, dodatkowo w ciągu Sandomierskiej. W ogóle nie powinno być przejazdów w jednym poziomie. Jakoś dawniej nie miano oporów zbudować wiaduktów na Pomorskiej i Piastowskiej jak jeszcze nie było Żabianki, Przymorza i Zaspy i był zdecydowanie mniejszy ruch aut. Trzeba myśleć perspektywicznie.

        • 15 1

        • "Przepraszam, a czemu to lokalni kierowcy mieliby wjeżdżać na ekspresówkę " - a skąd pomysł,że to będzie ekspresówka? Od Dąbrowy do Lęborka buduje się eskę, zatem północny odcinek obecnej S6 pewnie straci to miano i stanie suę drogą gminną o dozwolonej prędkości 100 km/h i ze skrzyżowaniami. Nie ma przeszkody, żeby wybudować węzeł razem z Morską i Chylońską jako węzeł zespolony. Zresztą nawet połączenie Morskiej z Hutniczą zrobi ogromną różnicę.

          A co do budowania "w polu", to jest ono zawsze tańsze i łatwiejsze, niż w zabudowie.

          • 0 0

    • W Gdyni szczurasy wolą sylwestra z marylą i inne głupoty..

      • 3 1

  • tylko z rondem

    po azjatyckiej stronie, bo inaczej będzie chaos a ulice podporządkowane będą się korkować, nieważne w którym miejscu wiadukt

    • 12 2

  • Dyskusja i musztarda po obiedzie. (3)

    Winę za obecne problemy ponoszą w całości władze Gdańska, które nie były zainteresowane budową bezkolizyjnych przepraw przez tory. Budyń ze swoimi przystawkami jeszcze pyskował, że "mogliście sami" o to się domagać od PKP (no to po co mamy władze miasta?)
    Władze nie były zainteresowane bo robiły jakieś inne ważne rzeczy albo brakowało pieniędzy bo ładowano je na inne cele nie zawsze tak potrzebne do codziennego życia jak przejazd przez tory.

    • 76 9

    • nie zawsze tak potrzebne? (2)

      chyba tobie :)

      • 2 13

      • czytaj ze zrozumieniem

        chodzi o to, że wydawano na inne mniej potrzebne na codzień cele np. ecs, teatr szekspirowski itp.

        • 16 2

      • Gimbus, co robisz na lekcjach?

        Schowaj telefon!

        • 5 5

  • a co z wiaduktem nad traktem i torami przy Sandomierskiej ? (1)

    i nowa Małomiejska ? kiedy ? stawiam że przez 4 lata dopóki Radny ma pizzerie nie wybudują

    • 60 5

    • Pizzeria radnego nie jest tu problemem, to nie ojcowizna, której chłop będzie z widłami bronił, radny znajdzie inny lokal. Ale kawał nowej dwupasmówki ze skomplikowanym wiaduktem nad Traktem i torami to nie w kij dmuchał.

      • 5 2

  • (4)

    To teraz chcą budować??? Pieniędzy nie ma bo przeciez wydali na muzea!!!!!

    • 81 7

    • I na niepotrzebną kolej metropolitalną

      chyba, że dla grzybiarzy

      • 11 4

    • na które konkretne? (2)

      • 3 7

      • wszystkie

        • 9 0

      • Chociażby ECS - sarkofag nieboszczki Stoczni Gdańskiej

        • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.