• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy wystrój biura ma znaczenie dla pracowników?

Aleksandra Wrona
6 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W nowoczesnych biurach coraz częściej pojawiają się pufy, huśtawki i inne elementy wystroju sprzyjające odpoczynkowi. W nowoczesnych biurach coraz częściej pojawiają się pufy, huśtawki i inne elementy wystroju sprzyjające odpoczynkowi.

Wynagrodzenie, atmosfera, możliwości rozwoju, benefity, ale też lokalizacja i wystrój biura to czynniki, które w dużej mierze wpływają na proces rekrutacji nowych pracowników. O ile pierwsze z nich wydają się oczywiste, tak zwrócenie uwagi na wystrój biura jest stosunkowo nowym trendem.



"Już co drugi kandydat rozważający ofertę pracy ocenia biuro oraz jego lokalizację. Coraz częściej zdarza się również, że potencjalny pracownik odrzuca propozycję zatrudnienia właśnie ze względu na niedogodne warunki biurowe" wynika z najnowszych danych firmy Devire.

Zobacz wnętrza trójmiejskich biur


Podobną tendencję można było zauważyć już w opublikowanym dwa lata temu przez Jobhouse raporcie pt. "Szczęście w pracy Polaków". Znajdziemy w nim informację, że 31 proc. pracowników uważa "komfortowe warunki pracy w biurze" za jedną z przesłanek, by polecić swoją firmę innym osobom.

Nowoczesne biura kuszą pracowników



Czy wystrój miejsca pracy jest dla ciebie ważny?

- Atrakcyjna przestrzeń biurowa nie jest najważniejszym, ale na pewno coraz istotniejszym kryterium przy wyborze przyszłego pracodawcy. Nowoczesna i przyjazna pracownikowi przestrzeń jest już nie tyle dużym atutem, co standardem na rynku pracy - tłumaczy Urszula Juda, architekt, Krusel.
Zmiany te związane są z dynamicznym rozwojem rynku pracy, pojawieniem się nowych pracodawców, a co za tym idzie - biurowców.

- Wraz ze wzrostem inwestycji w tych sektorach obserwujemy ciągły wzrost powierzchni biurowych w dużych miastach. Rośnie także popyt na wyspecjalizowanych pracowników w sektorach IT, a o tych, jak się okazuje, trzeba zawalczyć. Oczywiście poza dobrym wynagrodzeniem w tej branży czy bonusami ważne jest także otoczenie, dobrze skomunikowana lokalizacja biura, jak i samo biuro - przyznaje Wiktor Sapożnik, Project Manager, Ladeco.

Idealne biuro



Jak w takim razie powinno wyglądać biuro, które zachęci potencjalnych pracowników do podjęcia pracy w danej firmie?

- Nikogo nie dziwią już strefy relaksu, gier, czy kuchnia aranżowana niczym restauracja. Aspektów w dobrze zaprojektowanym biurze, takim, w którym będzie pracowało się komfortowo, jest więcej: akustyka, ergonomia foteli, biurka z regulowaną wysokością, wspomniane strefy relaksu, boksy akustyczne czy powrót do dużej ilości zieleni w biurze. To tylko niektóre. Na szczęście świadomość w tej kwestii jest coraz większa i nie tylko duże korporacje dbają o te kwestie, ale także mniejsze firmy i to bardzo dobrze - mówi Wiktor Sapożnik, Ladeco.
W biurach pojawia się coraz więcej zieleni i sztuki. Pracodawcy zwracają dużą uwagę na walory estetyczne.

- Z coraz większą chęcią zaprasza się do biur zieleń, która sprawia, że miejsce pracy staje się o wiele przyjemniejsze. Przykładem mogą być tutaj zielone ściany, naturalna roślinność, rośliny stabilizowane czy też artykuły wyposażenia powstałe zgodnie z myślą o ekologii - mówi Urszula Juda, Krusel.

Katalog firm z Trójmiasta



Według projektantów wystrój biura wpływa nie tylko na atmosferę pracy, ale też m.in. na kreatywność i integrację pracowników.

- Coraz częściej powstają kolekcje meblowe, które nawiązują do lat dzieciństwa, przypominają przyjemne uczucie sielanki i pozwalają na chwilę oderwać się od pracy. Mowa tu o małych salkach spotkań bądź budkach telefonicznych przybierających kształt domków na drzewie czy też o huśtawkach, które coraz częściej pojawiają się nie tylko w pomieszczeniach relaksu, ale także w kantynach bądź strefach wejściowych. Ponadto mają one znaczący wpływ na kreatywność pracowników, pozwalają wyjść z utartych schematów, dzięki czemu poprawia się praca zespołowa oraz atmosfera w pracy - mówi Urszula Juda, Krusel.
Co ciekawe, popularne kilka lat temu przestrzenie typu "open space" powoli odchodzą do lamusa. Warto dodać, że pierwotnym celem ich powstania było po prostu obniżenie kosztów. Po początkowym zachwycie coraz więcej mówi się o wadach tego rozwiązania - braku prywatności, niemożności skupienia uwagi czy nadmiernym hałasie, którego trudno jest uniknąć.

- Inwestorzy chętniej też wpisują w budżet projektu produkty akustyczne, które znacząco wyciszają przestrzeń, dzięki czemu ich pracownicy będą mogli pracować w bardziej komfortowych warunkach - mówi Urszula Juda, Krusel.
"Z coraz większą chęcią zaprasza się do biur zieleń, która sprawia, że miejsce pracy staje się o wiele przyjemniejsze." "Z coraz większą chęcią zaprasza się do biur zieleń, która sprawia, że miejsce pracy staje się o wiele przyjemniejsze."

Przestrzenie coworkingowe



Ciekawym wyzwaniem dla projektantów są przestrzenie coworkingowe, w których biurka wynajmowane są przez przedstawicieli różnych branż i zawodów. W takich miejscach warto postawić na uniwersalne rozwiązania.

- Wystrój jest ważnym elementem przestrzeni coworkingowej, lecz to, co jest ogromnie istotne w projektowaniu takiej przestrzeni to dwie dające się zdefiniować zasady - funkcjonalność oraz różnorodność potrzeb, czy może szerzej: optymalizacja przestrzeni pod kątem różnych potrzeb - przyznaje Katarzyna Bobińska, Marketing Manager, O4 Coworking. - To, co jest ważne dla coworkerów to niekoniecznie "instagramowe" wnętrza, ale wnętrza, które są przyjemne, wygodne, efektywnie się w nich spotyka i pracuje. To, co podoba się w naszym coworkingu to ogrom przestrzeni wspólnych, zachęcających do networkingu czy zwyczajnej przerwy w pracy. Każda z nich zaprojektowana jest z myślą o potrzebach różnych firm. Każdy może u nas pracować tak, jak lubi - przy biurku, w biurze, czasem na huśtawce, na kanapie, a innym razem na wygodnej pufie. Nasze otwarte kuchnie pełnią rolę prawdziwej, rodzinnej kuchni. Każdy z nas przynosi tu kawałek siebie, wspólnie jemy posiłki, zawsze można kogoś złapać i napić się wspólnie kawy. Takie przestrzenie sprzyjają budowaniu relacji, a co za tym idzie - nowych pomysłów i rozwiązań.

Aranżowanie przestrzeni biurowej



Za urządzanie przestrzeni biurowej często odpowiedzialne są firmy specjalizujące się w aranżowaniu tego typu pomieszczeń. Zdarza się też, że kompleksy biurowe mają własne zespoły projektowe, które pomagają ich najemcom, jak Design Anatomy, funkcjonujące przy Olivia Business Centre.

- Oczekiwania bywają bardzo zróżnicowane - przyznaje Anna Branicka z pracowni Design Anatomy - czasem bardzo sprecyzowane, ale są też klienci, którzy oczekują od nas kompletu rozwiązań. W przypadku zdeklarowanego pomysłu na biuro dostosowujemy się do wymagań funkcjonalnych, opierając koncepcję w dużej mierze na brand booku. Inaczej, gdy otrzymujemy zielone światło, które dla zespołu Design Anatomy jest zawsze polem do odrobiny "szaleństwa" projektowego.

Co w praktyce może oznaczać takie "szaleństwo"?

- Przykładem jest Nordea, dla której zaprojektowaliśmy już pięć pięter, a obecnie skupiamy się na kolejnych trzech. Tu mamy do czynienia z bardzo świadomie wypracowanym układem funkcjonalnym, który stał się bazą dla tworzenia aranżacji z odmienną stylistyką na każdym piętrze, którą definiowaliśmy czytelnymi hasłami: tramwaj wodny, góry, wodospad, stocznia, port. Dużo projektowego "szaleństwa" mieliśmy okazję wdrożyć w Aspire - wspólnie z pracownikami firmy wypracowaliśmy motyw przewodni, jakim jest wycieczka rowerowa, "przejeżdżając" przez biuro trafiamy na łąkę, ule, młyn. Każdy zespół to inny krajobraz, różne formy i materiały, ale spójna, naturalna stylistyka - mówi Anna Branicka, Design Anatomy.
Wyobraźnia architekta, standardy firmy, ale też preferencje pracowników - coraz częściej w procesie projektowania przestrzeni biurowej brane są pod uwagę wszystkie te czynniki.

- Kolejnym ciekawym trendem, jaki możemy obserwować, jest angażowanie pracowników do etapu projektowania przestrzeni biurowej. Pracodawcy chętniej niż kiedyś zapraszają pracowników do procesu projektowania, dając im poczucie wpływu i współtworzenia ciekawej wspólnej przestrzeni. To miły gest, który sprawia, że pracownicy czują się częścią firmowej społeczności - mówi Urszula Juda, Krusel.

Miejsca

Opinie (73) 3 zablokowane

  • A co pozniej? Zamiana rol pracownika i pracodawcy?

    Ciekawy jestem jak pracownicy bd wyglądać za 10 lat z takim podejściem???
    Pracodawcy beda błagać pracownikow o przyjście do pracy i sami beda robić 99% roboty ????
    Multikafeteria, owoce, kanapki, pokoje gier i zabaw, piłkarzyki, piwo, siłownie, krótsze piątki, worklifebalance jeszcze brakuje Pan do masażu.... ludzie zapominaja po co oni przychodza do pracy!!!

    Obecne podejście skupia się nad wszystkim tylko nie na zarabianiu pieniędzy a to jest podstawowym założeniem każdego biznesu.

    Wcale sie nie zdziwie jeżeli za 10 lat bedzie 2 dni pracy i 5 dni wolnego tylko do czego to doprowadzi?

    • 0 5

  • Biura rachunkowe w Tczewie nie maja nawet toalet. O klimatyzacji nie ma co wspominac.

    • 1 0

  • Dla mnie moga byc nawet odrapane sciany i stare meble.

    Byleby wyplata byla normalna,a nie jalmuzna na miske ryzu.

    • 3 0

  • dla osób pracujących w biurach to wygody i zarobki a la tych co pracują fizycznie to praca bez przerwy i pensja minimalna, to jest sprawiedliwość

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    I ok...

    Nie rozumiem lamentów że bardziej liczy się kasa i rozpadające się biurko niż praca w fajnie zorganizowanym i przyjemnym miejscu.Moim zdaniem ważne jest to i to. Jeśli ktoś woli swoich pracowników trzymać w kurniku to jego sprawa -jeśli oni to akceptują. Jak Ktoś woli odwrotnie to tez jego wybór. Ten tekst pokazuje jakie są trendy na świecie - nie wymusza niczego a pokazuje jedynie możliwą alternatywę - nic więcej !

    • 0 0

  • Oczywiście, że ma. W lepiej zaprojektowanym biurze pracuje się zupełnie inaczej. Jest lepsza ergonomia pracy, lepsza wydajność pracowników i wiele innych. Nie ma co się nawet zastanawiać. Warto wybrać profesjonalnych projektantów, np. takich jak z firmy DD Projekt.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane