• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy zmodernizowane Dortmundy doczekają się poprawek?

Krzysztof Koprowski
2 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Niska podłoga ułatwia wsiadanie osobom niepełnosprawnym, jednak wnętrze tramwaju nie jest odpowiednio przystosowane dla takiej osoby. Niska podłoga ułatwia wsiadanie osobom niepełnosprawnym, jednak wnętrze tramwaju nie jest odpowiednio przystosowane dla takiej osoby.

W piątek na pętli Brzeźno Plaża odbyła się prezentacja, połączona z dyskusją na temat możliwych poprawek w modernizowanych tramwajach N8C - tzw. Dortmundach. Niestety, nie ma szans na diametralną zmianę zakresu przebudowy.



Pasażerowie gdańskiej komunikacji miejskiej od kilku miesięcy mogą korzystać ze zmodernizowanych Dortmundów. Przeprowadzone modyfikacje odbierane są pozytywnie, jednak kilka rozwiązań budzi zastrzeżenia.

Największą zmianą jest wstawienie niskopodłogowego członu. Dzięki temu tramwaj zyskał nie tylko dodatkowe drzwi, ułatwiające wymianę pasażerów na przystankach, lecz stał się także dostępny dla pasażerów niepełnosprawnych i matek z wózkami. Niestety, najbardziej zainteresowani nie są do końca zadowoleni z przeprowadzonych prac.

Pani Halina, poruszająca się na wózku inwalidzkim, skarży się na brak bezpiecznego miejsca, w którym mogłaby ustawić się ze swoim wózkiem. Wnęka, która znajduje się pomiędzy drzwiami a schodami, z trudem pozwala na ustawienie w nim wózka dla dziecka, ale nie wózka dla osoby niepełnosprawnej.

Jednym ze sposób na zmianę tej sytuacji byłoby przesunięcie schodów lub ich zwężenie. - Tuż obok schodów, pod siedzeniami znajdują się nagrzewnice, które ciężko jest przenieść w inne miejsce. Muszą one być tak usytuowane, by nie oparzyły pasażerów - tłumaczy Andrzej Bręczewski, prezes Modertransu. Obecne urządzenia pochodzą ze starego wnętrza Dortmundu. Można wprawdzie zamówić nowe, tak by zainstalować je w innym miejscu, jednak tutaj problemem okazują się sprawy finansowe - taka przeróbka zwiększyłaby koszt przebudowy pojazdu.

Innym rozwiązaniem mogłoby być zwężenie schodów, co jednak negatywnie wpłynie na wygodę przemieszczenia się pasażerów we wnętrzu tramwaju. - Obecna szerokość schodów pozwala na minięcie się dwóch osób. Nie wiadomo, czy po zwężeniu tramwaj spełniałby wymogi bezpieczeństwa - dodaje Jerzy Zgliczyński, dyrektor ZKM Gdańsk.

Ponadto osoba niepełnosprawna ma problem z naciśnięciem guzika sygnalizującego chęć opuszczenia pojazdu. Jest on umieszczony w dość niewygodnym miejscu - za poręczami, pod kasownikiem. W tym przypadku także ciężko liczyć na znaczną poprawę. Ze względu na konstrukcję drzwi, nie można przenieść go na sam ich środek - tak, jak np. w Bombardierze. W pobliżu drzwi brakuje odpowiedniej poręczy, na której można zamontować przyciski.

Dużą wadą przy gdańskich, ogromnych potokach pasażerskich, okazują się również podwójne siedzenia, które wprawdzie zwiększają komfort podróży, jednak pomniejszają całkowitą pojemność tramwajów, przez co w godzinach szczytu pasażerowie jeżdżą ściśnięci niczym sardynki w puszce. - Pod siedzeniami zainstalowane są piasecznice oraz aparatura techniczna. Nie da się ich przenieść w dowolne miejsce - tłumaczy prezes Modertransu.

Przestrzeń pasażerska można powiększyć przez specjalne "zaślepki" ułożone na nieużywanych schodach. Były one obecne przez kilka tygodni w pierwszym sprowadzonym, nieprzebudowanym, tramwaju N8C. Co się z nimi stało? Władze ZKM nie potrafią jednoznacznie odpowiedzieć.

Natomiast być może doczekamy się dodatkowych poręczy w części wysokopodłogowej. Szczególnie odczuwalny jest brak uchwytów równoległych do sufitu. - Faktycznie, w tym miejscu przydałaby się dodatkowa poręcz. Montaż jej nie powinien stanowić większego kłopotu. - przyznał Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Wszystkie zebrane na piątkowym spotkaniu uwagi zostaną jeszcze raz przeanalizowane pod kątem ich możliwości wdrożenia przy następnych przebudowach pojazdów. Do końca roku w Gdańsku ma jeździć 13 tramwajów z niskopodłogową wstawką. Obecnie jest ich pięć. W 2011 roku powinny być zakończone modernizacje wszystkich tramwajów.

Przebudowa 46 Dortmundów oraz zakup 35 zupełnie nowych pojazdów PESY ma całkowicie odmienić gdańską komunikację miejską. Z ulic zniknie większość wyeksploatowanych "stopiątek". Jednak wymiana taboru będzie wymagać także drastycznych zmian w częstotliwości kursowania pojazdów - tramwaj N8C jest mniej pojemny niż typowy skład "stopiątek". Ze względu na brak odpowiednio długich peronów, nie można ich także łączyć ze sobą. Dortmundy będą także stanowić jedyny tabor zdolny obsłużyć trasę na os. Morena, na końcu której przypuszczalnie nie będzie tradycyjnej pętli, a tory odstawcze. Spowodowane jest to problemami z wykupem gruntu.

Opinie (225) 6 zablokowanych

  • taa najpierw kupmy złom, potem zmodernizujmy, a na koniec zastanówmy się czy dobrze...

    • 11 0

  • A nie lepiej zakupić nowe tramwaje? (1)

    Znów nawiążę do Poznania. W ramach zaspokojenia zapotrzebowania na tabor, kupili tam stare niemieckie tramwaje, a oprócz tego - tramwaje niskopodłogowe. Wydaje mi się, że lepiej dla Gdańska byłoby zrobić podobnie. Kursy niskopodłogowe odpowiednio oznaczyć w rozkładzie i już.
    Bo z pojazdu "wysokiego" niskiego się nie zrobi, nie ma siły. Aha, i koniecznie wywalić te podwójne siedzenia :(

    • 1 9

    • przecież kupili 36 fabrycznie nowych w Gdańsku

      ale muszą je najpierw wyprodukowac

      • 1 0

  • po pierwsze jaki prezes (3)

    takie tramwaje, po drugie nie należy tak marudzić, po trzecie plan modernizacji jakoś bez kar opóźnia się już ponad rok i co dalej? A co do Moreny to co nie ma wykupu przymusowego? Ciekawe kto jest tam bl;okujacym czyżby Niemiaszek z Wolego Miasta???

    • 7 0

    • (2)

      A czego Ty oczekujesz od Jerzego Z skoro już dawno skończył 66 lat i dalej grzeje stołek w firmie

      • 1 0

      • (1)

        Pewnie nowy samochód bedzie zaraz miał jako rekompensate za opóznienia

        • 3 0

        • potrzebne są zmiany w tej firmie i to porzadne

          • 1 0

  • !!!!!! WYBORY !!!!!!

    I znowu o komunikacji! widać wybory już są ważniejsze od bardziej przyziemnych spraw, dlatego każdy maluczki powinien sobie teraz wygodnie usiąść w foteliku i poczytać jakie to piękne rzeczy będziemy w Gdańsku mieli. Widzę, że najczęściej teraz słyszymy o komunikacji wiec tu będzie najwięcej obietnic, które "NA PEWNO" się spełnią. - Śmiech na sali.

    • 5 0

  • Kiedy do Nowego Portu zaczną jeździć takie tramwaje?! (1)

    • 1 2

    • kiedy nowy port zostanie zrewitalizowany
      czyli
      w świete NIGDY

      • 1 0

  • Wow! (1)

    Po długiej dyskusji okaząło sie, że być może uda sie dodac parę uchwytów... nie no.. rewelacja! Bardzo owocna ta dyskusja! Tak trzymać!
    Codo przycisku, to jaj mam pomysł gdzie i jak je zamontowąć - mogę go podać ZKM lub Moderntransowi za niewielką opłatą.

    • 6 2

    • jakie jest codo przycisku?

      • 1 0

  • to jest kliniczny wręcz przykład na nieudaczny przetarg i pseudooszczędności (3)

    tych niemieckich złomów nie dostał gdańsk za darmo, ale je kupił
    "sukcesem" miała tu być cena, a więc faktycznie zaoszczędzono pewną kwotę pieniędzy
    teraz nastąpił okres modernizacji, o której krążą już legendy
    oszczędności jakie zyskano na kupnie złomu zaczynają się kurczyć
    efektem przeróbek, POprawek i przymiarek jest POtworek, który okazał sie ciasny, awaryjny, nieprzystosowany dla osób niepełnosprawnych
    dlaczego nikt z przeprowadzających przetarg nie sprawdził wcześniej czy ten szwabski szajs nadaje sie do modernizacji pod kątem gdańskiej specyfiki transportu miejskiego z uwzględnieniem ilości pasażerów i osób niepełnosprawnych
    czy to jest błąd czy celowe działanie? na to nie odpowiem, ale kiedy nie wiadomo o co chodzi, to wiadomo, że chodzi o..... miłość do mieszkańców:-)
    gdańsk to w ogóle jest kaszana dla osób niepełnosprawnych
    dlaczego nowy dworzec SKM w gdańsku oliwie nie ma windy dla osób niepełnosprawnych
    ile w ogóle dworców SKM w gdańsku posiada takowe?
    w przyszłym roku sopot bedzie miał wszystkie trzy perony SKM podniesione do poziomu podłogi w wagonach SKM i na każdym windę dla inwalidów i osób starszych (sic)
    z drogi śledzie, sopot jedzie!!!!

    • 10 7

    • ajemsorryajembesesory
      przetargu nie było tylko był zakup
      przetarg był zdaje mie sie przy modernizacji wagonów, a wygrała je firma bez żadnego doswiadczenia i chyba dopiero ucząca sie na gdańskich tramwajach

      • 4 2

    • (1)

      "gdańsk to w ogóle jest kaszana dla osób niepełnosprawnych"
      a SoPOt to niby co - szynka?
      Niestety pasztetowa!
      PS. nazwy miast piszemy dużą (wileką) literą

      • 0 0

      • co ty nie powiesz?

        • 0 1

  • jesli sa nie dosc (1)

    dostowowane dla niepelnosprawnych i wozkow z dziecmi to po co w ogole byly kupowane i wywalane byly na nie grube pieniadze

    • 2 5

    • To jakaś paranoja !

      Teraz widać że w Gdańsku zamiast przed modernizacja kolejnych tramwajów zrobić próby czy są przyjazne dla matek z dziećmi i niepełnosprawnych robią jak juz ich jest pare sztuk!

      • 0 0

  • z tego zdjecia wynika (1)

    ze w ogole nie sa dostosowane dla niepelnosprwnych na wozkach. odleglosc miedzy tramwajem a przystankiem jest bardzo duza i chyba wysokosc tramwaju tez jest niedostosowana.
    brawo dla tego ktory wybral te tramwaje

    • 3 2

    • Masz zupełną rację. Niestety w naszym kraju tak wysoce wysublimowana dedukcja jest dla nielicznych.
      Odległość tramwaju od przystanku nie byłaby problemem, gdyby obniżono podłogę o około 2 cm. Tak, tylko 2 cm... Choć dla naszych inżynierów to bariera nie do pokonania.

      • 0 0

  • napis pod zdjęciem powinien brzmieć: i co teraz?? (1)

    • 5 3

    • a odpowiedź:

      teraz kurka my!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane