• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy zmodernizowane Dortmundy doczekają się poprawek?

Krzysztof Koprowski
2 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Niska podłoga ułatwia wsiadanie osobom niepełnosprawnym, jednak wnętrze tramwaju nie jest odpowiednio przystosowane dla takiej osoby. Niska podłoga ułatwia wsiadanie osobom niepełnosprawnym, jednak wnętrze tramwaju nie jest odpowiednio przystosowane dla takiej osoby.

W piątek na pętli Brzeźno Plaża odbyła się prezentacja, połączona z dyskusją na temat możliwych poprawek w modernizowanych tramwajach N8C - tzw. Dortmundach. Niestety, nie ma szans na diametralną zmianę zakresu przebudowy.



Pasażerowie gdańskiej komunikacji miejskiej od kilku miesięcy mogą korzystać ze zmodernizowanych Dortmundów. Przeprowadzone modyfikacje odbierane są pozytywnie, jednak kilka rozwiązań budzi zastrzeżenia.

Największą zmianą jest wstawienie niskopodłogowego członu. Dzięki temu tramwaj zyskał nie tylko dodatkowe drzwi, ułatwiające wymianę pasażerów na przystankach, lecz stał się także dostępny dla pasażerów niepełnosprawnych i matek z wózkami. Niestety, najbardziej zainteresowani nie są do końca zadowoleni z przeprowadzonych prac.

Pani Halina, poruszająca się na wózku inwalidzkim, skarży się na brak bezpiecznego miejsca, w którym mogłaby ustawić się ze swoim wózkiem. Wnęka, która znajduje się pomiędzy drzwiami a schodami, z trudem pozwala na ustawienie w nim wózka dla dziecka, ale nie wózka dla osoby niepełnosprawnej.

Jednym ze sposób na zmianę tej sytuacji byłoby przesunięcie schodów lub ich zwężenie. - Tuż obok schodów, pod siedzeniami znajdują się nagrzewnice, które ciężko jest przenieść w inne miejsce. Muszą one być tak usytuowane, by nie oparzyły pasażerów - tłumaczy Andrzej Bręczewski, prezes Modertransu. Obecne urządzenia pochodzą ze starego wnętrza Dortmundu. Można wprawdzie zamówić nowe, tak by zainstalować je w innym miejscu, jednak tutaj problemem okazują się sprawy finansowe - taka przeróbka zwiększyłaby koszt przebudowy pojazdu.

Innym rozwiązaniem mogłoby być zwężenie schodów, co jednak negatywnie wpłynie na wygodę przemieszczenia się pasażerów we wnętrzu tramwaju. - Obecna szerokość schodów pozwala na minięcie się dwóch osób. Nie wiadomo, czy po zwężeniu tramwaj spełniałby wymogi bezpieczeństwa - dodaje Jerzy Zgliczyński, dyrektor ZKM Gdańsk.

Ponadto osoba niepełnosprawna ma problem z naciśnięciem guzika sygnalizującego chęć opuszczenia pojazdu. Jest on umieszczony w dość niewygodnym miejscu - za poręczami, pod kasownikiem. W tym przypadku także ciężko liczyć na znaczną poprawę. Ze względu na konstrukcję drzwi, nie można przenieść go na sam ich środek - tak, jak np. w Bombardierze. W pobliżu drzwi brakuje odpowiedniej poręczy, na której można zamontować przyciski.

Dużą wadą przy gdańskich, ogromnych potokach pasażerskich, okazują się również podwójne siedzenia, które wprawdzie zwiększają komfort podróży, jednak pomniejszają całkowitą pojemność tramwajów, przez co w godzinach szczytu pasażerowie jeżdżą ściśnięci niczym sardynki w puszce. - Pod siedzeniami zainstalowane są piasecznice oraz aparatura techniczna. Nie da się ich przenieść w dowolne miejsce - tłumaczy prezes Modertransu.

Przestrzeń pasażerska można powiększyć przez specjalne "zaślepki" ułożone na nieużywanych schodach. Były one obecne przez kilka tygodni w pierwszym sprowadzonym, nieprzebudowanym, tramwaju N8C. Co się z nimi stało? Władze ZKM nie potrafią jednoznacznie odpowiedzieć.

Natomiast być może doczekamy się dodatkowych poręczy w części wysokopodłogowej. Szczególnie odczuwalny jest brak uchwytów równoległych do sufitu. - Faktycznie, w tym miejscu przydałaby się dodatkowa poręcz. Montaż jej nie powinien stanowić większego kłopotu. - przyznał Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Wszystkie zebrane na piątkowym spotkaniu uwagi zostaną jeszcze raz przeanalizowane pod kątem ich możliwości wdrożenia przy następnych przebudowach pojazdów. Do końca roku w Gdańsku ma jeździć 13 tramwajów z niskopodłogową wstawką. Obecnie jest ich pięć. W 2011 roku powinny być zakończone modernizacje wszystkich tramwajów.

Przebudowa 46 Dortmundów oraz zakup 35 zupełnie nowych pojazdów PESY ma całkowicie odmienić gdańską komunikację miejską. Z ulic zniknie większość wyeksploatowanych "stopiątek". Jednak wymiana taboru będzie wymagać także drastycznych zmian w częstotliwości kursowania pojazdów - tramwaj N8C jest mniej pojemny niż typowy skład "stopiątek". Ze względu na brak odpowiednio długich peronów, nie można ich także łączyć ze sobą. Dortmundy będą także stanowić jedyny tabor zdolny obsłużyć trasę na os. Morena, na końcu której przypuszczalnie nie będzie tradycyjnej pętli, a tory odstawcze. Spowodowane jest to problemami z wykupem gruntu.

Opinie (225) 6 zablokowanych

  • NIECH W KOŃCU !!!!!!!!!

    niech w końcu będą te dortmundy chociaż bardziej zmodernizowane i niech popracuje na ich wnętrzem jakiś plastyk. Teraz te "zmodernizowane" wewnątrz wygladają strasznie siermiężnie i bardzo partacko.
    Wnętrze tych pojazdów jest koszmarne.

    • 1 2

  • w Dortmundzie

    mimo ze tam mniejszy tlok to n8c jezdza w dwuskladach...

    • 4 2

  • w Dortmundzie (2)

    mimo ze mniejszy tlok to n8c jezdza w dwuskladach....

    • 3 2

    • zapomnij o połaczonych N8C - w Gdańsku ZDiZ skrócił przystanki (1)

      a ZKM nie pomślał żeby zostawić sprzegi do jazdy dwóch składów N8C

      Co będzie w 2012r. na liniach 6 i 12?

      • 0 0

      • Mozna pisac pod kazdym artykule, ze sprzegi zostaly schowane i kazdy pojazd szynowe musi takowe miec, a i tak znajdzie sie "ekspert", ktory napisze, ze je zlikwidowali!

        • 0 0

  • panowie! dyrektor zawalił sprawę trzeba znaleźć winnego i ukarać z całą stanowczością (1)

    taki kawał krążył za komuny czyli komuna wiecznie żywa:-)

    • 5 4

    • no, jak sie ciebie czyta - to żywa, niestety

      • 0 0

  • I znowu ktoś w ZTM dał "d...."
    Niemcy się pozbyli starych tramwai a my polaczki sie cieszymy.Co za idoita kupił te pojazdy!!Spróbujcue tam wjechać wózkiem "głębokim" przy wąskim przejściu oraz barierką na środku.Życzę powodzenia.A o wózku inwalidzkim to można zapomnieć.
    Trzeba ludzi którzy sa odpowiedzialni za stan rzeczy w ZTM powywalac na zbity pysk moze się czegoś w końcu nauczą.

    • 4 5

  • W Lipsku do starych tramwajów podokładano przed laty nowe doczepy niskopodłogowe z FPS Cegielski z klimą i biletomatami.

    Moze do Dortmundów można takie dołożyć? Do poczciwych 105 tez, choć te ostanie warto już pożegnać ;)

    • 7 1

  • No nie wiem al u was na Pomorzu to ludzie ciągle narzekają na coś (2)

    wszystko im nie odpowiada ponadto duża cześć społeczeństwa to matoły na pomorzu z takim chamstwem jak tu to się nigdy nigdzie nie spotkałam i cwaniactwem :(((((((

    • 3 6

    • Mieszkańcy Pomorza chcą wiedzieć jak marnowane sa publiczne pieniądze

      Wybory samorządowe się zbliżają :)

      • 4 0

    • a ja z chamstwem i cwaniactwem spotkałem się w "farszawce" i np w Lublinie

      • 0 0

  • Ech ten Gdańsk i jego mieszkańcy... (2)

    Fajnie się o Was czyta...

    • 4 4

    • no, bardzo fajnie w odróżnieniu od tego co piszą mieszkańcy przystani rybackiej ktynia

      • 2 0

    • no tobie na pewno..

      z perspektywy twojej pipidówy wydaje ci się że czytasz o kosmosie, ale tu chodzi o rzecz oczywistą dla ludzi z miasta - po prostu o stare tramwaje.

      • 1 0

  • Matki z wózkami niech na piechotę chodzą jak się nie podoba... (1)

    To Wy się musicie dostosować do takich pojazdów jakie zakupi ZKM i siedzieć cicho. Tyle narzekacie a w szczycie to można się pośmiać bo gnieżdzicie się jak sardynki. Ja dlatego nie narzekam :)

    • 6 3

    • PUSTAK:(

      • 0 0

  • Jak przetarg wygrywa znajomy króliczka i w stodole odnawia

    1 (jeden) tramwaj na rok, to czego drodzy pasażerowie oczekujecie?

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane