• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czym różni się GAiT od ZTM-u?

Maciej Naskręt
5 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tramwaje i autobusy w Gdańsku należą do spółki GAiT. Natomiast o tym, gdzie i kiedy one pojadą, decyduje ZTM. Tramwaje i autobusy w Gdańsku należą do spółki GAiT. Natomiast o tym, gdzie i kiedy one pojadą, decyduje ZTM.

Wiele osób wciąż nie dostrzega różnic między Zarządem Transportu Miejskiego a spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dlatego postanowiliśmy wytłumaczyć naszym czytelnikom, czym różnią się obie miejskie organizacje.



Często korzystasz z komunikacji miejskiej?

Zacznijmy od tego, że Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) jest instytucją, która jest dość młoda w porównaniu do spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT). ZTM powstał bowiem w 2005 r., GAiT natomiast jest kontynuatorem tradycji komunikacji miejskiej sięgającej 1873 roku i jest największą firmą komunikacyjną na Pomorzu.

Warto też nadmienić, że ponad dwa lata temu, czyli 19 stycznia 2017 r., spółka GAiT zmieniła nazwę, wcześniej znana była bowiem jako Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Powodem tej zmiany było częste mylenie tej instytucji właśnie z ZTM Gdańsk. Problem i tak ma z tym do dzisiaj wielu mieszkańców.

ZTM wyznacza połączenia, a GAiT je obsługuje



ZTM jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego w Gdańsku, a głównymi jego zadaniami są m.in.:
  • prowadzenie badań i analiz,
  • emitowanie biletów,
  • zlecanie przewozów firmom, w tym GAiT,
  • nadzorowanie świadczeń usług przewozowych,
  • wydawanie zezwoleń na wykonywanie przewozów,
  • promowanie transportu publicznego,
  • wnioskowanie o lokalizację przystanków.


Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nie zatrudnia kierowców, motorniczych czy mechaników. ZTM nie posiada w swoich zasobach tramwajów ani autobusów.

Takie zasoby posiada natomiast spółka GAiT. Firma wyceniania jest na kwotę ok. 600 mln zł. Spółka jest jednym z kilku zleceniobiorców ZTM-u. Miejski przewoźnik, który zatrudnia ok. 1,4 tys. pracowników, jest też kontrolowany przez ZTM z tytułu wywiązywania się z postanowień umowy - punktualności, czystości w pojazdach czy stanu technicznego taboru.

Dyrektor ZTM Gdańsk zwolniony


ZTM to jednostka odpowiedzialna za organizację komunikacji w Gdańsku. GAiT to miejska spółka-przewoźnik, która musi starać się o kontrakty w ZTM. ZTM to jednostka odpowiedzialna za organizację komunikacji w Gdańsku. GAiT to miejska spółka-przewoźnik, która musi starać się o kontrakty w ZTM.

ZTM ma dyrektora, a GAiT prezesa



Funkcjonowanie ZTM-u jest finansowane bezpośrednio z budżetu miasta. Ich przychody i wydatki ujmowane są corocznie w uchwale budżetowej głosowanej przez radnych. Natomiast GAiT działa w formie spółki. Firma przygotowuje samodzielnie budżet, czyli jest niezależna od budżetu miasta, pomimo tego, że miasto posiada w niej 100 proc. udziałów.

Warto tu zaznaczyć, że ZTM prowadzony jest przez dyrektora, którego zatrudnia prezydent miasta Gdańska. GAIT z kolei zarządzany jest przez prezesa spółki - obecnie Macieja Lisickiego. Władze spółki powołuje walne zgromadzenie, któremu przewodniczy prezydent miasta Gdańska.

Trzeba przy tym pamiętać, że w Gdańsku działają też inni przewoźnicy: BP Tour i PKS Gdańsk. Miasto nie posiada w tych spółkach udziałów. Wcześniej w Gdańsku funkcjonowała również spółka Warbus.

Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat

Miejsca

Opinie (258) 6 zablokowanych

  • To w końcu kto...

    ...bierze łapówki za ustawianie przetargów? ZTM czy GAiT?

    • 0 0

  • Dlaczego?

    "Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nie zatrudnia kierowców, motorniczych czy mechaników. ZTM nie posiada w swoich zasobach tramwajów ani autobusów."

    To dlaczego na autobusach i tramwajach widnieje logo ZTM zamiast GAiT? Może mi to ktoś wytłumaczyć. Pracuję w GAiT, a nie w ztm. bp tour i PKS mają na swoich autobusach swoje logo, to dlaczego GAiT wozi logo ZTM? Tego zupełnie nie rozumiem. Poza tym w ZTM przydali by się kierowcy, którzy jeżdżą na co dzień autobusem i mogli by coś doradzić, a to odnośnie rozkładów jazdy, a to lokalizacji przystanków oraz innych spraw technicznych związanych z funkcjonowaniem komunikacji

    • 0 0

  • Dlaczego?

    • 0 0

  • Nie widzę powodu żebym to ja miał odróżniać spółki i spółeczki (12)

    Co mnie obchodzi który prezes zawinił, że tramwaj znów się wykoleił, SKM jest znów opóźnione a autobus znów odwołali? Od tego, że ich będę rozpoznawał nic mi się nie polepszy.

    Niech biorą przykład z Gdyni - jest jeden ZKM, który organizuje całą resztę sprawnie i bezprolemowo. Nikogo poza hobbystami nie zajmuje która firma obsługuje którą linię, bo po prostu się jedzie i tyle.

    • 157 31

    • To zły przykład - korki i opóźnienia

      • 0 0

    • (3)

      W Gdyni działa to tak bezproblemowo, że jest aż 7 operatorów w tym aż 3 (Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni) należą w 100% do gminy Gdynia.

      To Gdańsk ma za dużo spółek? 4:2 dla Gdyni

      źródło:
      - https://rejestr.io/krs/76927/przedsiebiorstwo-komunikacji-autobusowej
      - https://rejestr.io/krs/35725/przedsiebiorstwo-komunikacji-trolejbusowej
      - https://rejestr.io/krs/75417/przedsiebiorstwo-komunikacji-miejskiej

      • 1 1

      • (1)

        z punktu widzenia miasta jako jednostki, która de facto płaci za wykonanie przewozów, rozwiązanie gdyńskie jest bardziej ekonomiczne ---> PKA i PKM muszą między sobą (i pozostałymi graczami na rynku) walczyć w przetargu o wozo kilometrów
        w takim przypadku cena będzie znacznie niższa aniżeli w modelu gdańskim, który korzysta z zapisów dyrektywy unijnej pozwalającej zlecać bezprzetargowo spółce miejskiej przewozy w granicach gminy
        ktoś-kiedyś nie pomyślał ekonomicznie i teraz mamy co mamy
        i przestańcie krzyczeć, że powielanie stanowisk dyrektorskich/kierowniczych - w spółkach mają tak zarządzać mieniem, by zarobić, a nie by miasto dopłacało

        • 0 0

        • nigdy miejskie spółki w Gdyni nie walczyły ze sobą. Gdynia skwapliwie korzysta z prawa do "powierzenia przewozów" i spokojnie te wozokilometry ładnie rozdzieliła pomiędzy trzy spółki ze związkami zawodowymi włącznie. Widziałeś kiedys przetarg na obsługę linii np. 26, 28, 23? No własnie, bo przewoźnik może być tam tylko jeden. Albo w przetargach, gdzie walczy PKS z Gryfem - czy startuje PKM albo PKA? No nie. To sobie odpowiedz sam, czy faktycznie ta "walka" ma miejsce.

          • 0 0

      • clou jest takie, że spółek może być mało, może być dużo, ale system ma po prostu sprawnie działać, i już.

        W Gdyni działa.
        W Gdańsku nie działa.

        • 0 0

    • Racja.

      Tyle, ze w Gdyni jest 7 operatorów z czego trzech z nich to spółki miejskie, gdzie każda ma swojego prezesa. Jest pkm, pkt i jest PKA. Po co aż trzy?

      • 0 0

    • (2)

      jeden ZKM i 7 operatorów:
      https://zkmgdynia.pl/operatorzy-w-sieci-komunikacyjnej-zkm-w-gdyni

      • 14 0

      • przeczytaj jeszcze raz ostatnie zdanie (1)

        Nikt nie mówi, że w Gdyni ZKM wszystkich wozi sam, tylko że zlecanie przewozów i kontrolowanie ich wykonania to jest problem ZKMu, a nie pasażera.
        I tak to powinno działać w Gdańsku. Sprawnie.

        • 9 1

        • edit: a, nie ważne

          • 1 0

    • Jeśli myślisz że w Gdyni jest jeden ZKM to jesteś ....

      ... w dużym błedzie.

      W Gdyni jest dokładnie tan sam system
      ZKM Gdynia = ZTM Gdańsk (organizuje przewozy)
      pka, pkm, pkt gdynia = GAiT Gdańsk (wykonuje przewozy na niektórych liniach)
      PKS Gdańsk = PKS Gdynia (wykonuje przewozy na niektórych liniach)
      BP Tour jest w obu miastach
      w Gdyni jest jeszcze GRYF i IREX-3

      • 6 2

    • (1)

      Przecież gdańskie rozwiązanie jest identyczne jak w Gdyni, z tym że w Gdyni jest więcej miejskich spoleczek!

      • 13 3

      • z tą różnicą, że w Gdyni działa

        a w Gdańsku nie działa.
        Klucz nie w ilości firm tylko w umiejętnościach zarządzania.

        • 12 1

  • Weźcie przyklad z Gdyni (10)

    Bo inaczej ciągle Gdańsk będzie kiepski w tej dziedzinie

    • 54 43

    • To zły przykład tam też są wiecznie niezadowoleni. A dyrektor pamięta komunę.

      • 0 0

    • Gdynia? (2)

      W Gdyni nie można kupić biletu jednorazowego to jest normalne?

      • 3 3

      • można

        za 3,80, 4,20 i 13zł

        • 0 0

      • tak, jest normalnie

        mamy 21 wiek panie, bilety w komórkach, cuda dziwy

        • 4 4

    • W Gdyni ten schemat jest znacznie bardziej pogmatwany

      • 2 1

    • W Gdyni jest to samo (2)

      ZKM czapa. pka pkm pkt obsługa

      • 23 2

      • (1)

        Gdynia ma więcej miejskich spółeczek, prezesów, sekretarek, kadrowych itd.

        • 15 4

        • no to też se zróbcie więcej

          bo w Gdyni nie ma problemów z komunikacją w porównaniu z Gdańskiem i jego nieustannym dniem pieszego pasażera

          • 5 7

    • (1)

      W Gdyni przynajmniej nie ustawiają przetargów

      • 4 6

      • na państwowym wszędzie ustawiają

        to nie problem z ludźmi tylko z systemem. Rozkład złodziei i kombinatorów w całej Polskiej polityce jest podobny

        • 5 2

  • Tym że jedna spółka działa w miarę normalnie (7)

    A druga to patologia którą należy ukrócić. Takie jest moje zdanie

    • 146 11

    • Jaka druga spaółka ?

      Gość przeczytał art. i dalej myli pojęcia. A reszta bije brawo i daje plusy !!!!! Zgroza !!!!

      • 0 0

    • Więcej spółek (1)

      To więcej stołków i prezesów

      • 15 1

      • jak w porcie albo w stoczni

        • 3 0

    • jest lepiej - dwóch prezesów x czterech wiceprezesów x tumult kierowników (2)

      i wszystko jest Podwójnie a nawet Potrójnie ... tylko nie pensje pracowników !!!! :))))))))))))

      • 25 4

      • A co zrobić dzisiaj z nieukami???

        Przecież jakby nie tworzyć spółek, podspółek i szypółek to oni wszyscy by nie byli prezesami, dyrektorami, kierownikami tylko staruszki na ulicach by okradali...

        • 5 0

      • Rozgonić pałami to dziadostwo.

        Pieniądze biorą za pierdzenie w stołek.

        • 13 4

    • Masz rację matorniczy

      • 4 6

  • w pindzie z tymi strukturami

    tramwaje dalej co chwilę stoją

    • 0 0

  • brak stabizacij:)

    jak wcześniej czytałam, ze juz wszystko bylo wystawione na sprzedaż..zajezdnie ,budynki administaracyjne itd POdzial miasta na 5-ć rejonow w obsludze komunikacji autobusowej,tramwajowa sieć wydzierżawiona dla firm spoza Polski.Specyfikacje do przetargów.były przygotowane.
    Dziwie sie pracownikom Zkm-u czy teraz gajtu,że toleruja takie postępowanie obecnego zarzadu ,ktory kontynuje swoja polityke restukturyzacji ?
    Taka niepewnosc istnienia niszczy wszelkie dzialania na rzecz dbałości o dobry wizerunek.
    Nikomu nie zależy na czystości, estetyce ,ilości awarii ,dzialaniu klimatyzacji,ogrzewania itd
    a ztm to wytwór biurokracji:))
    pozdrawiam

    • 0 0

  • ZTM w Gdańsku jest niepotrzebny (5)

    Podobnie jak taka sama instytucja w Gdyni.
    Mamy jedno Trójmiasto plus gminy ościenne i powinna być jedną instytucja organizująca i koordynujaca komunikację na całym obszarze, uwzględniając skm, pkm, itd. łącznie ze wspólnym biletem jednorazowym i okresowym.

    Co prawda mamy takie coś, co się nazywa MZKZG, ale ta spółka nie działa.

    • 42 4

    • (1)

      Musi być taka spółkanadzorująca by było zgodnie z przepisami

      • 0 0

      • Tyle, że może być to spółka wspólna dla całej aglomeracji, a nie dla każdego miasta oddzielnie

        • 0 0

    • Nawet nie działają zgodnie z zadaniami które zostały im powierzone:
      "- zatrudnianie przewoźników;
      - nadzór, regulację i kontrolę ruchu;
      - utrzymywanie przystanków, pętli i węzłów integracyjnych;"
      źródło: Statut MZKZG (http://bip.mzkzg.org/?no1_getFile=1401784725_c7e4fb1a7be03ded379452c11d0b8f1f&no1_fileName=Statut MZKZG) strona 2

      • 1 0

    • Jeżeli sprzedaje bilety i bilety są ważne, to działa.

      • 0 2

    • MZKZG to nie jest spółka.

      Ale co prawda to prawda - nie działa.

      • 6 0

  • ZKM Gdańsk był najlepszy!

    Teraz podzielili na spółki i wiecej prezesow

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane