• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelniczka: trudny los pasażera na linii PKM

Aleksandra, czytelniczka Trojmiasto.pl
6 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Pasażerowie PKM narzekają na tłok w pociągach - zwłaszcza w porannym szczycie komunikacyjnym. Ich zdaniem pociągów jest zbyt mało, są zbyt awaryjne i często się spóźniają. Pasażerowie PKM narzekają na tłok w pociągach - zwłaszcza w porannym szczycie komunikacyjnym. Ich zdaniem pociągów jest zbyt mało, są zbyt awaryjne i często się spóźniają.

W ostatnich dniach nasiliły się głosy naszych czytelników i pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej o ogromnym ścisku w pociągach - szczególnie w porannym szczycie komunikacyjnym. Poniżej publikujemy list pani Aleksandry, która codziennie rano dojeżdża spoza Trójmiasta do pracy do Gdyni. - Codzienne spóźnienia to już standard. Nie rozumiem, jak pojazd, który nie stoi w korku ani na światłach, może się spóźniać? - pyta nasza czytelniczka.



Co jest największym problemem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Oto list pani Aleksandry:

Postanowiłam do Was napisać, ponieważ moja frustracja przekroczyła granice. Może dzięki Wam uda się coś zdziałać, chociaż szczerze wątpię.

Chodzi o PKM z Kościerzyny do Gdyni w godzinach porannych (wyjazd 6:31 z Kościerzyny, przyjazd 8:11 do Gdyni Głównej). Ludzie - pasażerowie, którzy płacą niemałe pieniądze za bilet - są traktowani jak bydło.

Wsiadam prawie na początku, wiec nawet mam miejsce siedzące. W okolicach Somonina zaczynają dziać się dantejskie sceny. Dziesiątki ludzi, chcąc dojechać do szkoły/pracy, jadą w duchocie, ścisku. Niestety, nie mam zdjęć, bo zwyczajnie w wagonie nie można wykonać żadnego ruchu, a więc wyciągnięcie ręki z telefonem graniczy z cudem.

Rozkład jazdy pociągów PKM


Wiem, że może trochę winni są pasażerowie stojący w przejściu, ale gdzie mają się udać, skoro brakuje miejsca? Kiedy ludzie się nie mieszczą, konduktor stwierdza tylko, że przecież mogą jechać następną kolejką. Aha.

Pomijając fakt, że ktoś ma stałe godziny pracy od 8 i nie chce być w pracy pół godziny później - jest to świetna odpowiedź. Nie wiadomo też, czy następna kolejka przyjedzie, bo to jest też ruletka. Poza tym skoro oferują taką usługę, to ich zakichanym obowiązkiem jest tak rozplanować liczbę miejsc, żeby wszyscy się zmieścili. Nie wiem, w czym problem - w długie weekendy można było podstawić nawet trzy wagony. Teraz nie można. Rok szkolny właściwie dopiero się zaczął. I obłęd pociągowy również.

07:54 3 PAźDZIERNIKA 19 (aktualizacjaakt. 08:20)

Przepełnione pociągi PKM (34 opinie)

Przepełnione PKM. I tak od miesięcy. Nikt się tym nie interesuje. Ale jak tramwaj z autobusem się zderzył to zaraz 2 wice prezydentów przyjechało.
Przepełnione PKM. I tak od miesięcy. Nikt się tym nie interesuje. Ale jak tramwaj z autobusem się zderzył to zaraz 2 wice prezydentów przyjechało.


Jeszcze w czasie upałów w pociągu zemdlała dziewczyna - od pani konduktor usłyszała, że to jej wina, bo siedzi na końcu - przypominam, że cały pociąg zapchany do granic możliwości. Oczywiście bez klimatyzacji - bo "jeśli chcemy dojechać do Kościerzyny, to musimy jechać bez klimy" - słowa innej pani konduktor. Na zewnątrz było wtedy 30 stopni. Proszę do samochodu wsadzić 10 dorosłych osób i sprawdzić, ile kilometrów uda się przejechać w takiej pogodzie bez włączonej klimy.

Nie wspomnę o codziennych spóźnieniach, bo to już standard. Nie rozumiem, jak pojazd, który nie stoi w korku ani na światłach, może się spóźniać?

Częstym obrazkiem są komunikaty o opóźnieniach. Czasem sięgają prawie 60 min. Częstym obrazkiem są komunikaty o opóźnieniach. Czasem sięgają prawie 60 min.
Hitem jest też cieknący dach w czasie deszczu. Do wnętrza pociągu kapie woda. Pisanie do SKM nic nie daje - przecież to nie ich wina, oni nic nie poradzą, nie mają żadnej władzy.

Nie wiem, czym PKM chce zachęcić do siebie ludzi. Są na wygranej pozycji tylko dlatego, że właściwie nie ma alternatywy dla kogoś jadącego spoza Gdańska.

Żeby oddać sprawiedliwość - jedna rzecz udaje im się znakomicie - skrupulatne sprawdzanie biletów.

Chciałam zwrócić uwagę tylko na tłok i rozdeptywanie się nawzajem, ale moja cierpliwość przekroczyła granice. No jak można tak traktować ludzi, którzy kupując bilet, wywiązują się z umowy, w zamian nie dostając nic.

Wiem, że podobne tematy były miliard razy poruszane na portalu. Wiem też, że nic się nie zmieni. Państwowy monopolista bez konkurencji to największe zło, co widzę codziennie w drodze do i z pracy. Mam jednak ten promyczek nadziei, że może jednak coś uda Wam się zdziałać. W końcu najskuteczniej sprawy rozwiązują dziennikarze.

Mam nadzieję, ze dzięki Wam chociaż troszkę zmieni się nasza (pasażerów) sytuacja.

Odpowiedź na list pani Aleksandry, jaką otrzymaliśmy z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego, będącego organizatorem przewozów na linii PKM.

- W ubiegłym roku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego - jako organizator przewozów - zalecił Szybkiej Kolei Miejskiej obsługiwanie najbardziej obłożonych porannych połączeń z Kartuz i Kościerzyny wyłącznie większymi 3-członowymi pojazdami. W najbliższym czasie przeprowadzimy więc weryfikację, by sprawdzić czy przewoźnik stosuje się do tego zalecenia. Rozważamy też wprowadzenie dodatkowych połączeń na tej trasie w godzinach porannego szczytu, kłopotem jest jednak duże obłożenie i ograniczona przepustowość istniejącej linii kolejowej - wyjaśnia Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego.
Aleksandra, czytelniczka Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (492) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Pani Aleksandro (25)

    Problem jest w braku pieniędzy. Nie chodzi o to, że UMWP nie ma pieniędzy ale miasta takie jak Kościerzyna, Gdańsk, Gdynia, Sopot oraz powiaty mają w gdzieś PKM i nie dokładają się do tego interesu. Na przyszłość, proszę pisać do swoich włodarzy aby zmusić ich do dokładania się do PKM, wtedy będzie i więcej pociągów i więcej miejsca w nich.

    • 186 114

    • A chcecie pieniędzy za chamskie odzywki? (7)

      Czy za palenie w pociągach?

      • 16 29

      • Panie Kolejarz, nie ściemniaj (6)

        Opłaca to Urząd Marszałkowski, który dysponuje budżetem dla całego województwa! Przecież dyrekcja PKM i pan Swilski (od Struka) bardzo reklamowali te połączenia, ponieważ dzięki nim mogli ciutke zwiększyć tragicznie niską liczbę pasażerów. Miliard zł został wydany z UE tak, że kasa poszła tylko prawie do Gdańska a efekty właśnie widać i ta pani to opisała. PKM funkcjonuje jakby dla picu, bo wymaga tego dotacja. Sprawdź panie niby kolejarz, ile pasażerów rocznie zakładano we wniosku do UE i ilu niby fachowców podpisało się pod tym.

        • 46 12

        • no i mamy obiecaną drugą Japonię

          teraz tylko czekać na samobójstwa z przepracowania

          • 14 1

        • Anonimowy oszołomie piszący do Kolejarza: (3)

          Manipulujesz człowieku półprawdami ile się da. Kolejarz ma całkowitą rację gdyż:
          1) Kaszubskie samorządy miasteczek i gmin mają typowo kaszubskiego węża w kieszeni i poza malutkim gestem Kartuz (które notabene też powinny więcej dokładać) nic nie łożą na kursy;
          2) Unia dofinansowała infrastrukturę i tabor; nigdy nie finansowała kosztów eksploatacji; dlatego właśnie niezbędne jest by miasta/gminy/powiatu się dorzucały,bo bez tego nie pójdzie. UMWP z dofinansowaniem UE stworzył potencjalne możliwości znacznego usprawnienia ruchu; żeby ten potencjał wykorzystać, to trzeba wspólnego wysiłku (finansowego!) wszystkich!
          3) Brak partycypacji miast wynika pewnie głównie właśnie z warunków dotacji UE; Szczurek, Dulkiewicz (wcześniej Adamowicz) i reszta planktonu jest pewnie święcie przekonana,że marszałek nie odważy się huknąć pięścią w stół i przyciąć przewozów,bo siądą statystyki pasażerów i to marszałek będzie musiał oddawać Unii 850 baniek. A tak naprawdę na tę zgraję naszych udzielnych książątek zadziałałoby tylko twarde podejście: albo się dokładacie albo PKM stanie.
          4) Kiedy podpisywano wnioski itd, to Szczurek,Adamowicz i reszta (którzy wcześniej publicznie wyrażali "wielkie poparcie" ani słowem się nie zająknęli,że grosza nie dopłacą do kursów; cwaniacko czekali licząc,że marszałek znajdzie się w takiej pułapce,że nie odważy się fiknąć. Jestem gorąco za elektryfikacją tej linii,ale z jednego powodu trochę jej żałuję: bo w tym wypadku Szczur,Dulkiewicz i reszta mają zapewnione,że do 2027 roku nikt nie zdoła im przyłożyć pistoletu do głowy i zmusić do współpłacenia za PKM.

          • 20 9

          • w tym poPiSowym państwie rządzonym przez imbecyli to i zdrowe konie padają (2)

            dokładanie gmin do PKM jest anormalne - przy tych cenach biletów to powinien być samograj ... czemu nie jest? - aaaa bo "te Nagrody nam się po prostu należały" !!!

            • 12 12

            • Przy tych cenach biletów... odezwał się matoł, co bladego pojęcia o ekonomii nie ma.

              Policz sobie cenę potrzebnego taboru, koszty przeglądów, zużycia paliwa przy danych obciążeniach, koszty energii elektryczne, koszty utrzymania systemów informacji, załogi... i wtedy zobaczysz jak niewielki procent pokrywają bilety, które cebulakowi wydają się taaaaakie drogie.

              • 9 6

            • Cały projekt tworzyli ludzie z PO, oni odpowiadają za to jak PKM działa obecnie

              • 13 9

        • województwo pomorskie jest w czołówce przewozów pasażerskich w Polsce

          Oczywiscie, wynik zawyża SKM ale dla wielu miejsc jest to jedyny środek transportu. Zapraszam na Nadwiśle czy okolice Szczecinka... Albo do Bytowa (sic!) Jak marszałek zrealizuje swoje przedwyborcze obietnice o budowie linii kolejowej do tego miasta?
          Masz rację, funkcjonowanie PKM sprawia dziwne wrażenie. Realizując to przedsięwzięcie, samorząd strzelił sobie w stopę, obnażając bezsens wcześniejszych, likwidacyjnych zapędów i wdeptując w "klęskę urodzaju". Wynika ona z dwóch przyczyn, potrzeba turystyczna i potrzeba pracownicza, społeczna.
          Obsługa lotniska, będąca pretekstem dla Unii, to listek figowy przykrywający... syfa.

          • 4 0

    • To gdzie podziały sie pieniadze z wyprzedazy miasta? (5)

      • 25 12

      • Odpowiedź (4)

        Układ gdański, czy może szerzej - trójmiejski. Polecam lekturę podejmujących temat książek (np. "Rozprawa" Wojciecha Sumlińskiego) czy stosownych artykułów w necie. Przejrzysz Pan może trochę na oczy.

        • 22 19

        • Lol

          • 7 3

        • Sumlińskiego? Tego bajkopisarza? (1)

          • 9 12

          • cóż

            syndrom wyparcia ratuje wielu zmysły
            "ignorancja jest błogosławieństwem" :-)

            • 6 2

        • Sumlińskiego?

          A to dzięki. Chandlera już czytałem.

          • 1 1

    • Prawda, z tym że g*wno prawda

      • 9 4

    • To niech urząd Marszałkowski jawnie i poważnie wystąpi (1)

      do gmin o współfinansowanie. Bo jak na razie, postękiwania słychać tylko od partyzantów internetowych.

      • 10 1

      • urząd marszałkowski ma szmalu po szyje

        widać to po ich rozpasanych inwestycjach we własne du...y

        • 7 4

    • (1)

      Tak to jest jak tym wszystkim zarządza NieDaSię p. Świlski, który ma czas tylko na lansowanie się w mediach...

      • 7 1

      • ...i na senatorską kampanię swojej osoby

        w marketingu szeptanym...
        Emerytury mu się zachciało.
        Z takimi osiągnięciami...

        • 3 0

    • Sopot ma się dokładać?

      panie kolejarz... stój ;)

      • 4 1

    • Pruszcz Gdański dorzuca się do

      SKM i uja z tego ma. Dlaczego o tym zapominasz?

      • 3 0

    • opublikowano ranking biedy gmin pomorskich (3)

      Na jednym z czołowych miejsc jest Kościerzyna. Dziwne ale to cytat za DB.
      A może biznes, który tak potrzebuje "robola" zainteresuje się jak on ma do roboty dotrzeć?
      To jest rachunek ciągniony a rezerwy proste juz chyba zostały skonsumowane... Rolą samorządu województwa jest mitygacja tego typu dysproporcji...

      • 1 0

      • Ten ranking to na podstawie jakichś twardych danych czy deklaracji? (1)

        Bo Kaszub zawsze twierdzi,że jest bidny, tylko jakoś ładny domek i nowe auto nadzwyczaj często się pojawiają.

        • 1 2

        • zajrzyj do Dziennika Bałtyckiego

          oprócz Kościerzyny jest Nowy Dwór, Sztum, Gniew i Człuchów - miasta z kiepska komunikacją. Zakłóca to Malbork i Prabuty. Widocznie jak za łatwo wyjechać, to też nie dobrze...

          • 3 0

      • DB=Deutsche Bahn

        • 2 0

  • To jak to przygotywaliscie? Klopoty, ktorych sami jestescie sprawcami. (3)

    " kłopotem jest jednak duże obłożenie i ograniczona przepustowość istniejącej linii kolejowej - wyjaśnia Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego.

    Czytaj więcej na:
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Czytelniczka-trudny-los-pasazera-PKM-n138492.html#tri
    "

    • 19 2

    • od Osowej do Kościerzyny linia kolejowa należy do rządu

      • 3 1

    • Panie Piotrowski

      Winna sytuacji jest firma PKP.To ta firma odpowiada za odbudowanie drugiego toru na odcinku Gdańsk Osowa.Odpowiada również za elektryfikację linii Gdynia Osowa do Kościerzyny,linii Żukowo Kartuzy,oraz linii Gdańsk Osowa Gdańsk Wrzeszcz.Dopiero po tych inwestycjach sensowny jest zakup nowego taboru EZT np.z Newagu i tu już rola Urzędu Marszałkowskiego.Piszę o tym problemie od dłuższego czasu,ale nikt nie podejmuje tematu jakie działania podjąć, aby wymusić działanie PKP.Takim obrazem złego działania PKP jest Dworzec Główny w Gdańsku!!!

      • 2 1

    • Wyjaśnię ci łopatologicznie:

      Jest jeden tor. Po tym torze nie mogą na raz jechać pociągi w dwie strony. Muszą się mijać na mijankach. Muszą też wpasować się w rozkład tam, gdzie PKM łączy się z torami należącymi do PKP - a po nich jeżdżą i pasażerskie i IC i towarowe.

      A co do przygotowań: przypomnij sobie, że jak PKM miała powstać, to niemal wszyscy twierdzili, że nawet budowa linii jednotorowej to wyrzucanie pieniędzy w błoto...

      • 1 0

  • (1)

    To wszystko nieprawda. W rzeczywistości PKM uchodzi za jedną najlepszych kolei metropolitarnych na świecie a pod obecnymi rządami wstaje wreszcie z kolan. No i kosztuje nas coraz więcej co w żaden sposób nie przekłada się na warunki podróży. A kto tym faktom zaprzecza to próbuje skłocić Polaków.

    • 8 37

    • PKM to samorzad wojewodzki czyli PO

      • 10 2

  • za drogo !

    • 8 4

  • pamiętacie stare składy - piętrowe? komu to przeszkadzało? pocięli je prawie wszystkie a można było je śmiało wykorzystać (3)

    zestawiamy tyle wagonów ile potrzeba w danym przedziale czasowym. ale jak to tak, XXIw i jeździć starociami? to macie teraz, za luksus trzeba płacić. w czasach w których rządzi pieniądz zwykły człowiek jest niczym - wszędzie oszczędności na których inni zarabiają. wymyślili autobusy szynowe które na tą linię nadają się, owszem ale przy częstotliwości kursowania co max 10min. a ile jest kursów z Kościerzyny do Trójmiasta w godzinie? piętrowe zabierały o wiele więcej osób również z rowerami, i to funkcjonowało, jeszcze do niedawna....

    • 56 7

    • Kiedyś to były czasy. Teraz nie ma czasów

      • 10 4

    • Jeszcze do niedawna (1)

      15 lat minęło. Pan zdaje sobie sprawę, że te wagony 15 lat temu miały już po 50 lat? Pan słyszał o wyeksploatowaniu i kosztach utrzymania? Nie? a to szkoda...

      • 7 8

      • a co za problem zamówić takie wagony na tą linię razem z lokomotywą? i odwieczne koszty... faktycznie, lepiej zatruć środowisko wymieniając wszystko co 5lat

        • 13 3

  • "w takich warunkach ludzi do obozów się wywoziło" (5)

    yyyyy...słucham? Pani z Kościerzyny już całkiem się rzuciło na mózg? Jakieś braki w inteligencji, czy tylko w wiedzy? Nie wstyd tak pisać? Mamusia, Tatuś i nauczycielka historii zadowoleni?
    Pani tak pisze tylko dlatego, że coś na pustą główkę cieknie?

    • 46 61

    • A co tobie cieknie ? (2)

      • 9 9

      • Nic bardziej błyskotliwego się nie dało napisać?

        • 9 3

      • Benis.

        • 0 0

    • przecież napisała, ze porównanie moze nie na miejscu (1)

      to o co zęby wbijasz ?

      • 5 4

      • To nie jest usprawiedliwienie.

        • 3 2

  • Od początku istnienia PKM widziałem (4)

    że to będzie niewypał podobne odczucia mam z mevo.

    • 28 15

    • a jakie masz odczucia co do traficcara i mimove? jestem ciekaw zdania bo dla mnie to pralnia

      • 6 2

    • definicja niewypału: (2)

      mimo ścisku ludzie się pchają - chociaż "znafcy" z ówczesnej opozycji (a obecnego rządu) szydzili, że PKM będzie wozić powietrze. Jak widać - PKM dotknęła klęska popularności. Mijanki w Żukowie (Wschodnim, żeby ktoś niejasności nie zarzucił), Kartuzach i Gołubiu to za mało.

      • 7 5

      • "Klęska popularności" dotyczy tylko (1)

        Porannych i popołudniowych kursów przez resztę dnia ów pkm wozi powietrze. Przystanki są na kolokwialnych zad*piach...nadal niewypał.

        • 2 6

        • taki jest urok komunikacji miejskiej i podmiejskiej

          z rana i po południu masz szczyt, pomiędzy masz pojedynczych pasażerów.

          • 3 1

  • Kapiąca woda leci z klimy.

    • 21 5

  • Głosujecie na tą samą klikę od lat. (3)

    To miejcie do siebie pretensje.

    • 53 11

    • no właśnie (1)

      głosowanie na tych samych od lat..............
      lub niegłosowanie przez takich, co to nie chodzą na wybory, twierdząc że to nic nie zmieni....
      a mylą się bardzo, bo tych malkontentów sporo jest, i gdyby poszli głosować, to właśnie ich głosy będą miały siłę

      • 7 0

      • nic nie zmieni, bo nie ma dobrej opcji

        Wszyscy to tacy sami złodzieje i krętacze

        • 2 4

    • Pis elektryfikuje wszystko

      Samochody, promy, a najbardziej społeczeństwo. Elektryzuje wręcz.

      • 6 4

  • Piotrowski, o jakim obłożeniu linii mówisz? masz w ogóle pojęcie o którą linię chodzi? (3)

    jechałeś chociaż raz pociągiem do Kartuz czy Kościerzyny? wiem, jesteś pracownikiem urzędu i musisz mówić jak każą ci nad Tobą bo gdybyś miał własne zdanie już byś tam nie pracował - tak jest wszędzie o zgrozo.

    • 36 3

    • Pamietam jak pracowal jeszcze dla Adamowicza. wtedy tez uwiarygadnial swoje szefostwo (1)

      Nie mowiac slowem jak w Gdansku zaczeto podwyzszac czynsze. Jakie przeksztalcenia chciano dokonywac kosztem jakosci zycia mieszkanców.

      • 7 3

      • Ja pamiętam że to Muzioł i jego kompania straszyli ludzi

        że będą podwyżki i w efekcie masowe eksmisje na bruk. Minęło kilka dobrych lat - ktoś słyszał o masowych eksmisjach w Gdańsku? Albo o jakichkolwiek eksmisjach? Jak widać były to bzdury.

        PS. Nie popieram poprawiania jakości życia mieszkańców "komunałek" w taki sposób, że do ich niskiego czynszu dopłacają pozostali mieszkańcy ze swoich podatków!

        • 1 3

    • to ile pociągów jadących w przeciwnych kierunkach może znajdować się na jednym torze pomiędzy mijankami?

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane