Fakty i opinie

Czytelnik: Dwóch przewoźników na PKM źle wróży

Wszystko wskazuje na to, że po 9 grudnia żółto-niebieskie składy kursujące na linii PKM trafią do Przewozów Regionalnych.
Wszystko wskazuje na to, że po 9 grudnia żółto-niebieskie składy kursujące na linii PKM trafią do Przewozów Regionalnych. fot. PKM

Po naszym artykule o Przewozach Regionalnych na trasie PKM, które będą konkurencją dla SKM, odezwał się czytelnik, który przekonuje, że ta zmiana pogorszy sytuację pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Jak oceniasz jakość obsługi połączeń na PKM?

pozytywnie 26%
neutralnie 35%
negatywnie 39%
zakończona Łącznie głosów: 883
Przypomnijmy:

  1. Samorząd Pomorza prowadzi negocjacje nad przekazaniem od 9 grudnia części kursów wykonywanych dotychczas przez PKP SKM w Trójmieście innej firmie kolejowej - Przewozom Regionalnym.
  2. Dla pasażerów korzystających z linii PKM wprowadzenie drugiego przewoźnika nie będzie wiązało się z żadnymi zmianami. We wszystkich pociągach na linii PKM obowiązywać będą te same bilety co do tej pory, niezależne od tego, czy dany kurs będzie obsługiwany przez SKM, czy też przez PR.
  3. PolRegio będzie wykonywać kursy składami Newagu, SKM - Pesami.


Nasz czytelnik, pan Wojciech Trzciński, miłośnik kolejnictwa, krytycznie ocenia te roszady. Oto list, w którym prezentuje swoje argumenty.

Pesy awaryjne na "górskich" odcinkach



Przede wszystkim przekazanie trzech par połączeń do Przewozów Regionalnych wiąże się również z przekazaniem do nich trzech szynobusów Newagu. Mając na uwadze fakt, że pozostałe 10 pojazdów z Pesy pozostanie do obsługi reszty połączeń, które zostaną w SKM spowoduje, że tych kursów będzie wypadało jeszcze więcej niż dotychczas.

Nie od dziś wiadomo, że szynobusy Pesy (serii SA133 i SA136), jeżdżące po PKM-ce na linii górskiej (bo taki profil ma linia PKM) mają bardzo wysoką awaryjność, a SKM, nie mając swojego taboru, nie będzie w stanie zapewnić składu rezerwowego.

Wiadomo też, że w przyszłym roku szynobusy te muszą przejść naprawę rewizyjną P4, co wiąże się z wyłączeniem tych składów na jakiś czas. Czy to spowoduje polepszenie oferty na linii PKM? Na pewno nie. Powiem więcej, jest to idealny przykład faworyzowania PR-ów w Gdyni, które też nie mają najlepszej opinii w kwestii dbania o swoje składy.

Wrócą pociągi zamiast autobusów



Najśmieszniejsze w tym wszystkim jednak jest to, że same Przewozy Regionalne również mają problemy z dostępnością spalinowych zespołów trakcyjnych, co dobitnie pokazuje wymiana z Kolejami Śląskimi (do Gdyni niedawno przyjechał szynobus serii SA138-005 w zamian za pociąg elektryczny EN57-1823).

Problem powiększy się w momencie oddania do użytku linii Malbork - Grudziądz, która obecnie jest przebudowywana, kiedy PR-y zamiast autobusów będą musiały znowu oddelegować tam pociągi. Jedynym pozytywem tej sytuacji tak naprawdę może być pojawienie się tzw. "zaszynobusów" na linii PKM w postaci lokomotywy spalinowej SM42 z wagonami piętrowymi czy popularnymi "bonanzami".

Trzy pociągi to nie konkurencja



Drugą sprawą jest kwestia tego, czy Przewozy Regionalne w jakikolwiek sposób będą konkurencją dla SKM. Moim zdaniem żadną. Trzy pary pociągów w ciągu dnia, w dodatku na taryfie innego przewoźnika, to nie konkurencja. Tutaj bym to raczej rozpatrywał w takim samym kontekście jak przekazanie połączeń, tak jak zrobiło to PKP Intercity na Podkarpaciu, podpisując porozumienie ze Stowarzyszeniem Kolejowych Przewozów Lokalnych, które - jako grupa niezależnych hobbystów, wspierana przez wykwalifikowaną kadrę pracowników kolejowych - przejmuje wyłączane ze struktur PKP linie kolejowe i organizuje tam ruch kolejowy.

O konkurencji na pewno moglibyśmy mówić w momencie, kiedy między już zaplanowanymi połączeniami na linii PKM, Przewozy Regionalne zdecydowałyby się uruchomić dodatkowe połączenia na swojej taryfie.

Czy są na to szanse? Tak, ale za kilka lat, gdy zostanie zelektryfikowana linia z Gdyni do Kościerzyny i dalej do Bydgoszczy wraz z budową drugiego toru. Na ten moment przepustowość tej linii została już wyczerpana a mało prawdopodobne jest, by PR-y zdecydowały się na przewozy aglomeracyjne na odcinku Gdynia Główna - Gdańsk Osowa - Gdańsk Wrzeszcz.

Opinie (116) 3 zablokowane

  • wywalić te śmiecie hałasujące i jak najszybciej zelektryfikować cała trasę (17)

    nie dla spalinowego guana

    • 115 13

    • Nowoczesne pociągi nie spadają z nieba, po elektryfikacji na linie PKM po prostu wjadą EN57 (6)

      ...więc żadnej jakościowej poprawy nie będzie - tyle w temacie.

      • 17 2

      • W sumie po linii S-bahn w Berlinie (1)

        Też pociągi jeździły kilkadziesiąt lat, to możemy powiedzieć że w końcu dogoniliśmy Niemcy

        • 15 0

        • tylko tamte konstrukcje na łeb biły te "kible"

          i były zaprojektowane na linie miejskie, a nie wiejskie - jak ENy

          • 1 1

      • (2)

        Na linię o takim profilu nikt nie wpuści EN57 - za często wypadałoby wymiana klocków hamulcowych a Janusze z zarządów na to nie pozwolą ;P

        • 3 4

        • Wpuści, niestety nie ma innej opcji po elektryfikacji PKM niż EN57, w wersji classic, ew. Turbokibel. (1)

          Po pierwsze SKM Trójmiasto praktycznie nie dysponuje innym taborem elektrycznym. Newagi sztuk 2 to promil, zanim pojawią się jakieś nowe pociągi musi minąć kilka lat - przetarg, unieważnienie przez zbyt małą wycenę, ponowny przetarg, odwołania konkurencji, wreszcie produkcja właściwa, testy i odbiory. Po drugie EN57 z powodzeniem jeżdżą na liniach Grybów - Nowy Sącz i Raba Wyżna - Nowy Targ, a więc na najbardziej stromych liniach w kraju, komfortowe nie są, ale dają radę.

          • 5 0

          • Wkrótce ma być 5 nowych Impulsów, a zamówili kolejne 4.

            Do czasu elektryfikacji PKM pojeżdżą w PR-ach, a potem zapewne przerzucą je na PKM.

            • 0 1

      • kolejny "anonim" na trójmiasto pl

        i z opini Janusza, znawcy tematu, nagle mamy artykuł,
        dno

        • 4 5

    • nie ufasz władzom? przecież właśnie ich znowu wybrałeś

      • 15 2

    • miały hałasować tylko (6)

      W upalne dni , a one wyją i wyją. Jak zadzwońcie do Pkm lub skm to oni nic o tym nie wiedzą albo udają niewiedzę. Jak najszybciej należy elektryfikowac

      • 13 1

      • nie elektryfikować !!! to jest zacofane rozwiązanie

        tylko zastosować elektryczne akumulatorowe jednostki trakcyjne jak np. wokół Berlina. ładują się jadąc pod trakcją, w naszym przypadku na odcinku Gdańsk Gł. - Wrzeszcz a potem na zelektryfikowanej linii Kościerzyna Gdynia

        • 4 4

      • Decyzja środowiskowa (3)

        pkm, skm i Marszałek mają w pupie hałas pociągów ponieważ nikt jeszcze nie zaskarżył źle wydanej decyzji środowiskowej, w której kwestia hałasu jest szczegółowo opisana. Oczywistym jest że ani PKM ani SKM ani Marszałek nie dopilnowały tego żeby pociągi nie były uciążliwe dla otoczenia. A są niemiłosiernie dokuczliwe. Jak ktoś zacznie dopytywać o sprawy w powiązaniu decyzji środowiskowej i kasy UE to we wszystkich trzech podmiotach nastąpi administracyjna defekacja.

        • 12 0

        • Tyko że to wycie (1)

          Jest od jakiegoś czasu i można by to jakoś naprawić.

          • 3 1

          • ZnaFca?

            • 2 1

        • Bo to jest złom

          Kolego przejedź się do Włoch i zobacz jak tam wyglądają te same szynobusy. Problem w tym że marszałek kupił złom za najtańsze pieniądze i podrzucił skm-ce. A hałas występuje na skutek błędnego i taniego rozwiązania chłodzenia płynów eksploatacyjnych (w przypadku tych szynobusów olej hydrostatyczny).

          • 0 0

      • Podejrzewam że wyją dlatego, że poruszają się na jednym silniku, a drugi jest wyłączony może ze względów na oszczędności... tak samo ostatnio jechałem to było wyłączone całkowicie ogrzewanie!

        • 1 1

    • nie elektryfikować!

      tylko zastosować akumulatorowe jednostki trakcyjne jak np. wokół Berlina

      • 6 3

    • A prąd w Polsce skąd bierzesz ? .... ze śmierdzącego węgla który też spalasz ... pfff idiotyzm.

      • 0 1

  • A tyle było gadania, że kupią odpowiedni tabor do obsługi tej linii. (6)

    Tymczasem kupili najzwyklejsze Pesy, które katują się na tej górskiej linii. Już chyba lepiej, żeby wszystkie połączenia na PKM wzięły Pary, bo przynajmniej mają odpowiednie zaplecze techniczne dla pojazdów spalinowych i doswiadczoną kadrę.

    • 65 10

    • Chodziło mi o PRy. ;-)

      • 2 2

    • (1)

      a skąd wiesz , że mają zaplecze?, codziennie widzę że naprawiają swoje jednostki właśnie w bazie SKM.
      To polityka której nie ogarniesz

      • 5 3

      • Piszę o szynobusach.

        PRy mają zaplecze w Chojnicach od lat zajmujące się taborem spalinowym. SKM nie ma nic.

        • 2 5

    • Jakoś inni przewoźnicy obsługujące takie same Pesy nie mają takich problemów jak SKM... (2)

      I nie chodzi mi tylko o pomorskie Przewozy Regionalne, które czterema identycznymi pojazdami jeżdżą m.in. na linii helskiej, gdzie nachylenia toru są niewiele mniejsze o tych na linii PKM. Podobne pojazdy jeżdżą w Zachodniopomorskim i bodajże w Małopolsce i jakoś nie słyszy się aby tam też codziennie się psuły. Owszem, Pesy są bardziej awaryjne, ale nikt w Polsce nie ma z nimi takich problemów jak trójmiejska SKM...
      Dlatego warto zadać pytanie, czy to tylko wina awaryjności taboru, czy może także nie do końca właściwej obsługi pojazdów przez przewoźnika?

      • 5 5

      • (1)

        Składy Newagu w rękach SKM jednak aż tak często się nie psują a np na Podkarpaciu szynobusy Pesy też nie dają rady. I na linii helskiej nie ma profilu górskiego tak gwoli ścisłości. Problem leży w głównie w napędzie tych jednostek. Silniki wyją jak bombowce nie bez przyczyny

        • 3 1

        • Powiedzmy sobie prawdę.

          Linia o charakterze aglomeracyjnym nie powinna być obsługiwana szynobusami. Te pojazdy z definicji są przeznaczone do ruchu regionalnego. Ruch aglomeracyjny powinien być obsługiwany trakcją elektryczną. A że u nas wszystko stoi na głowie, to jest jak jest...

          • 2 1

  • Na pewno nie pogorszy ... (4)

    Bo już gorzej byc nie może a jak PKM wprowadzi nowe kolejki to czemu nie - proponowali wykupienie za akcje to zostało bez odzewu ...

    • 25 6

    • motywacja (1)

      Nic lepiej nie motywuje jak konkurencja która ma kasę jak Pomorskie ...
      Czas najwyższy te skanseny pożegnać - małymi krokami ale jednak ;-)

      • 8 1

      • Konkurencja motywuje? Koń by się uśmiał!
        Wszyscy wokół konkurują a króluje bylejakość i wciskanie kitu.
        Motywuje dobre zarządzanie i możliwość ugrania czegoś dla siebie.
        Np. gdyby pensje prezesów zależały od wyników poszczególnych pracowników, to by ich motywowało aby cała firma dzialała sprawnie.

        • 7 0

    • Nigdy nie jest tak źle, żeby nie mogło

      być gorzej.
      Smutne ale prawdziwe.

      • 6 0

    • Pogorszy

      A dlaczego? Dlatego że SKM mając 10 składów będzie musiała obsłużyć bodaj 20 par pociągów (1 skład na 2 pary) a PR 3 składy na 3 pary. Więcej połączeń na odcinku aglomeracyjnym będzie całkowicie wypadać z rozkładu przez awarie

      • 1 3

  • a pkm s.a. przepraszam to co to jest za spółka ? (6)

    Prezes/Dyrektor i z-ca ? Czemu wszystko opiera sie na linii Marszałek - SKM - PolRegio ? Czemu właściwie sprawami spółki pkm s.a. zajmują sie inne podmioty ?

    • 36 10

    • Musiała być spółka celowa

      Wymogi formalne, przecież oni są też właścicielem linii kolejowej.

      • 8 1

    • PKM jest w 100% własnością województwa

      • 7 2

    • PKM S.A. jest zarządcą linii (2)

      nigdy nie miała być przewoźnikiem

      • 8 2

      • brak wiedzy (1)

        kto daje minusy pod prawidlowa odpowiedzia? Tak PKM S.A. to jedynie zarzadca infrastruktury tzn. utrzymuje w sprawnosci infrastrukture kolejowa - na prosty jezyk ludu: tory, nasypy, wskazniki, semafory i steruje ruchem na tej linii. Niech sobie lud zajrzy do prawa kolejowego i poczyta jakie podmioty funkcjonuja na rynku kolejowym. I zeby nie bylo glupich komentarzy o Polsce: to prawo obowiazuje w calej UE - podzial na zarzadcow infr. i przewoznikow kolejowych.

        • 8 2

        • Zajrzyj do statutu I profilu dzialalnosci PKM

          Jest tam rowniez prowadzenia przewozow. Wiec furtka jest otwarta . Jakby co, to jest przyczolek pomorskiej kolei. Ale ta moda chyba mija.

          • 1 2

    • PKM

      Spółka PKM S.A. zarządza linią kolejową z Wrzeszcza do Rębiechowa i infrastrukturą towarzyszącą, tj. peronami, budynkami technicznymi itp. Pojazdy są eksploatowane przez przewoźników kolejowych, obecnie jest nim pkp skm w Trójmieście.

      • 3 2

  • :) (2)

    Niech jezdzi cokolwiek nawet dzambodzet na szynach by bylo punktualne :)

    • 41 0

    • A w ogóle to czemu t.pl

      Publikuje jakieś anonimowe pitololo domorosłych specjalistów? Koleś siedzi se na jakiś forach dla piwnicznych anonów...

      • 2 2

    • wiecej kursow!

      no i czesciej niz raz na godzine, bo to taka srednia konkurencja dla samochodu

      • 3 1

  • SKM aby pozostała ma juz wypracowane wszystko (2)

    jezdzi sie dobrze nie ma co narzekac jedynie jak sie orientuje brakuje szynobusow wiec by te dwie sztuki by im wladza kupila aby mieli rezerwe

    • 18 15

    • racja tu chodzi tylko o ilość szynobusow (1)

      ale władza widocznie chce przejąć skm i obstawiać swoimi i dlatego tobi takie utrudnienia skm

      • 7 0

      • Swoimi obstawi przy okazji, co z reszta jest naturalne.

        Motywem przejęcia SKM jest zaś możliwość zorganizowania sprawnego transportu. Obecnie jest to wykluczone bo SKM to PKP, któremu wydaje się, ze Trójmiasto jest na SKM skazane, choćby nie wiem jak słaba usługę proponowało. Przecież taki chory podział w praktyce uniemożliwia coś tak banalnego jak bilet metro, a co tu mówić o wspólnym rozwijaniu taboru i infrastruktury.

        • 6 5

  • Nigdy nie byłem u wróżki. (1)

    • 10 5

    • Brawo ty!

      • 0 0

  • (3)

    Czyli tak:
    1. skm jeździ tym co ma, zapasu nie ma.
    2. trzy pociągi idą do pr, skm jeździ tym co ma, zapasu nie ma, PR jeździ tymi trzema składami, może nawet ma zapas na te trzy składy.

    to ja nie wiem czy 1. > 2.

    • 27 0

    • (2)

      Jak widac, pr ma mozliwosc chocby wypozyczenia skladu z innego oddzialu. A najlepsza bylaby arriva jako konkurencja. Pomijajac korzystna taryfe i jakosc obslugi, na pewno bysmy zyskali bezposr polaczenia z kujawsko pomorskim alternatywna trasa. Gdy arriva w kujpomie startowala na elektryczne, PR obnizyly w przetargu stawke za km do niemal dampingowej ceny. Czy mqrszalek ich zle na tym wyszedl? A tu tylko dyktat betonu i lesnych dziadkow.

      • 7 2

      • Naiwny

        • 4 0

      • z tym , że to nie przewoźnik ( skm , czy PR ) wypożycza, a marszałek województwa. SKM i PR daje tylko ludzi i servis - koniec.
        Dlatego SKM poprosiło o obcięcie jednego kursu co pozwoziłoby zrobić rezerwę jednego pociągu na zastępstwa pociągów odsyłanych na serwisy i tych z usterkami.
        to w podziękowaniu marszałek zabiera Skmce trzy najlepsze jednostki i daje je PR-om
        taka polityka

        • 9 0

  • Szkoda

    że taki projekt, z taką kasą, z taką pompą promowany, obiecywany, realizowany i otwierany ciągle zgrzyta i kuleje. Jeśli tyle mówi się i pisze o PKM to znaczy nie działa ona jak należy. Żal ...

    • 45 4

  • Miś (4)

    Budyń: Powiedz mi, po co jest ta PKMka?
    Gryzoń: Właśnie po co?
    Budyń: Otóż to, nikt nie wie po co, więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ta PKMka? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest PKMka na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tą PKMką? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie, mówimy, to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo! I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest projekt społeczny, w oparciu o instytucje UE– która sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu, i co się wtedy zrobi?
    Gryzoń: Protokół zniszczenia.
    Budyń: Prawdziwe pieniądze zarabia się tylko na drogich słomianych inwestycjach

    • 56 27

    • "i kto za tp płaci?"

      to samo, a nawet "bardziej", możnaby napisać o wszystkich gdańskich biznesach
      gpec, saur

      • 4 1

    • wpisanie Budynia jako winnego inwestycji samorządu województwa

      facet podpadł wieloma kwestiami, ale przypisywanie mu cudzych porażek to już przegięcie. Kacperek, zmień pampersa i ciesz się stołkiem radnego.

      • 5 4

    • To idz przychlascie na dworzec we wrzeszczu i popatrz ile osob tym misiem jezdzi do pracy. Potem mozesz idiotycznie komentowac

      • 6 2

    • A głupie ludzie w 3city głosują na nich bo się boją jak to mówią zacofania

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.