• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: Dwóch przewoźników na PKM źle wróży

Maciej Naskręt
20 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wszystko wskazuje na to, że po 9 grudnia żółto-niebieskie składy kursujące na linii PKM trafią do Przewozów Regionalnych. Wszystko wskazuje na to, że po 9 grudnia żółto-niebieskie składy kursujące na linii PKM trafią do Przewozów Regionalnych.

Po naszym artykule o Przewozach Regionalnych na trasie PKM, które będą konkurencją dla SKM , odezwał się czytelnik, który przekonuje, że ta zmiana pogorszy sytuację pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Jak oceniasz jakość obsługi połączeń na PKM?

Przypomnijmy:

  1. Samorząd Pomorza prowadzi negocjacje nad przekazaniem od 9 grudnia części kursów wykonywanych dotychczas przez PKP SKM w Trójmieście innej firmie kolejowej - Przewozom Regionalnym.
  2. Dla pasażerów korzystających z linii PKM wprowadzenie drugiego przewoźnika nie będzie wiązało się z żadnymi zmianami. We wszystkich pociągach na linii PKM obowiązywać będą te same bilety co do tej pory, niezależne od tego, czy dany kurs będzie obsługiwany przez SKM, czy też przez PR.
  3. PolRegio będzie wykonywać kursy składami Newagu, SKM - Pesami.


Nasz czytelnik, pan Wojciech Trzciński, miłośnik kolejnictwa, krytycznie ocenia te roszady. Oto list, w którym prezentuje swoje argumenty.

Pesy awaryjne na "górskich" odcinkach



Przede wszystkim przekazanie trzech par połączeń do Przewozów Regionalnych wiąże się również z przekazaniem do nich trzech szynobusów Newagu. Mając na uwadze fakt, że pozostałe 10 pojazdów z Pesy pozostanie do obsługi reszty połączeń, które zostaną w SKM spowoduje, że tych kursów będzie wypadało jeszcze więcej niż dotychczas.

Nie od dziś wiadomo, że szynobusy Pesy (serii SA133 i SA136), jeżdżące po PKM-ce na linii górskiej (bo taki profil ma linia PKM) mają bardzo wysoką awaryjność, a SKM, nie mając swojego taboru, nie będzie w stanie zapewnić składu rezerwowego.

Wiadomo też, że w przyszłym roku szynobusy te muszą przejść naprawę rewizyjną P4, co wiąże się z wyłączeniem tych składów na jakiś czas. Czy to spowoduje polepszenie oferty na linii PKM? Na pewno nie. Powiem więcej, jest to idealny przykład faworyzowania PR-ów w Gdyni, które też nie mają najlepszej opinii w kwestii dbania o swoje składy.

Wrócą pociągi zamiast autobusów



Najśmieszniejsze w tym wszystkim jednak jest to, że same Przewozy Regionalne również mają problemy z dostępnością spalinowych zespołów trakcyjnych, co dobitnie pokazuje wymiana z Kolejami Śląskimi (do Gdyni niedawno przyjechał szynobus serii SA138-005 w zamian za pociąg elektryczny EN57-1823).

Problem powiększy się w momencie oddania do użytku linii Malbork - Grudziądz, która obecnie jest przebudowywana, kiedy PR-y zamiast autobusów będą musiały znowu oddelegować tam pociągi. Jedynym pozytywem tej sytuacji tak naprawdę może być pojawienie się tzw. "zaszynobusów" na linii PKM w postaci lokomotywy spalinowej SM42 z wagonami piętrowymi czy popularnymi "bonanzami".

Trzy pociągi to nie konkurencja



Drugą sprawą jest kwestia tego, czy Przewozy Regionalne w jakikolwiek sposób będą konkurencją dla SKM. Moim zdaniem żadną. Trzy pary pociągów w ciągu dnia, w dodatku na taryfie innego przewoźnika, to nie konkurencja. Tutaj bym to raczej rozpatrywał w takim samym kontekście jak przekazanie połączeń, tak jak zrobiło to PKP Intercity na Podkarpaciu, podpisując porozumienie ze Stowarzyszeniem Kolejowych Przewozów Lokalnych, które - jako grupa niezależnych hobbystów, wspierana przez wykwalifikowaną kadrę pracowników kolejowych - przejmuje wyłączane ze struktur PKP linie kolejowe i organizuje tam ruch kolejowy.

O konkurencji na pewno moglibyśmy mówić w momencie, kiedy między już zaplanowanymi połączeniami na linii PKM, Przewozy Regionalne zdecydowałyby się uruchomić dodatkowe połączenia na swojej taryfie.

Czy są na to szanse? Tak, ale za kilka lat, gdy zostanie zelektryfikowana linia z Gdyni do Kościerzyny i dalej do Bydgoszczy wraz z budową drugiego toru. Na ten moment przepustowość tej linii została już wyczerpana a mało prawdopodobne jest, by PR-y zdecydowały się na przewozy aglomeracyjne na odcinku Gdynia Główna - Gdańsk Osowa - Gdańsk Wrzeszcz.

Miejsca

Opinie (116) 3 zablokowane

  • Krążą plotki, Że Przewozy wejdą latem z zestawieniem znanym z linii helskiej. (3)

    Szynobus + wagon rowerowy + szynobus. Pytanie tylko, czy starczy na to taboru?

    • 9 2

    • A wagon dla mojego konia, to g dzie???

      • 0 0

    • Nie starczy.

      • 3 1

    • Rewelacja!

      • 4 1

  • wywalić te śmiecie hałasujące i jak najszybciej zelektryfikować cała trasę (17)

    nie dla spalinowego guana

    • 115 13

    • miały hałasować tylko (6)

      W upalne dni , a one wyją i wyją. Jak zadzwońcie do Pkm lub skm to oni nic o tym nie wiedzą albo udają niewiedzę. Jak najszybciej należy elektryfikowac

      • 13 1

      • Decyzja środowiskowa (3)

        pkm, skm i Marszałek mają w pupie hałas pociągów ponieważ nikt jeszcze nie zaskarżył źle wydanej decyzji środowiskowej, w której kwestia hałasu jest szczegółowo opisana. Oczywistym jest że ani PKM ani SKM ani Marszałek nie dopilnowały tego żeby pociągi nie były uciążliwe dla otoczenia. A są niemiłosiernie dokuczliwe. Jak ktoś zacznie dopytywać o sprawy w powiązaniu decyzji środowiskowej i kasy UE to we wszystkich trzech podmiotach nastąpi administracyjna defekacja.

        • 12 0

        • Bo to jest złom

          Kolego przejedź się do Włoch i zobacz jak tam wyglądają te same szynobusy. Problem w tym że marszałek kupił złom za najtańsze pieniądze i podrzucił skm-ce. A hałas występuje na skutek błędnego i taniego rozwiązania chłodzenia płynów eksploatacyjnych (w przypadku tych szynobusów olej hydrostatyczny).

          • 0 0

        • Tyko że to wycie (1)

          Jest od jakiegoś czasu i można by to jakoś naprawić.

          • 3 1

          • ZnaFca?

            • 2 1

      • Podejrzewam że wyją dlatego, że poruszają się na jednym silniku, a drugi jest wyłączony może ze względów na oszczędności... tak samo ostatnio jechałem to było wyłączone całkowicie ogrzewanie!

        • 1 1

      • nie elektryfikować !!! to jest zacofane rozwiązanie

        tylko zastosować elektryczne akumulatorowe jednostki trakcyjne jak np. wokół Berlina. ładują się jadąc pod trakcją, w naszym przypadku na odcinku Gdańsk Gł. - Wrzeszcz a potem na zelektryfikowanej linii Kościerzyna Gdynia

        • 4 4

    • A prąd w Polsce skąd bierzesz ? .... ze śmierdzącego węgla który też spalasz ... pfff idiotyzm.

      • 0 1

    • Nowoczesne pociągi nie spadają z nieba, po elektryfikacji na linie PKM po prostu wjadą EN57 (6)

      ...więc żadnej jakościowej poprawy nie będzie - tyle w temacie.

      • 17 2

      • W sumie po linii S-bahn w Berlinie (1)

        Też pociągi jeździły kilkadziesiąt lat, to możemy powiedzieć że w końcu dogoniliśmy Niemcy

        • 15 0

        • tylko tamte konstrukcje na łeb biły te "kible"

          i były zaprojektowane na linie miejskie, a nie wiejskie - jak ENy

          • 1 1

      • (2)

        Na linię o takim profilu nikt nie wpuści EN57 - za często wypadałoby wymiana klocków hamulcowych a Janusze z zarządów na to nie pozwolą ;P

        • 3 4

        • Wpuści, niestety nie ma innej opcji po elektryfikacji PKM niż EN57, w wersji classic, ew. Turbokibel. (1)

          Po pierwsze SKM Trójmiasto praktycznie nie dysponuje innym taborem elektrycznym. Newagi sztuk 2 to promil, zanim pojawią się jakieś nowe pociągi musi minąć kilka lat - przetarg, unieważnienie przez zbyt małą wycenę, ponowny przetarg, odwołania konkurencji, wreszcie produkcja właściwa, testy i odbiory. Po drugie EN57 z powodzeniem jeżdżą na liniach Grybów - Nowy Sącz i Raba Wyżna - Nowy Targ, a więc na najbardziej stromych liniach w kraju, komfortowe nie są, ale dają radę.

          • 5 0

          • Wkrótce ma być 5 nowych Impulsów, a zamówili kolejne 4.

            Do czasu elektryfikacji PKM pojeżdżą w PR-ach, a potem zapewne przerzucą je na PKM.

            • 0 1

      • kolejny "anonim" na trójmiasto pl

        i z opini Janusza, znawcy tematu, nagle mamy artykuł,
        dno

        • 4 5

    • nie elektryfikować!

      tylko zastosować akumulatorowe jednostki trakcyjne jak np. wokół Berlina

      • 6 3

    • nie ufasz władzom? przecież właśnie ich znowu wybrałeś

      • 15 2

  • rozkład PKM jest centralnie do d*py

    czy to się komuś podoba czy nie

    • 0 0

  • A sorry, errata

    W Warszawie są wkd, skm i Koleje Mazowieckie, ale na nich nie warto się wzorować, bo wszystkie są do d.... Lepiej mieć jedną kolej samorządową, a porządna i Polergio jako uzupełnienie ruchu na granicach województwa.

    • 0 0

  • Co ten ziom wypisuje...

    PR to rak? Jakie województwo, takie Przewozy Regionalne ziomeczku. Były wybory samorządowe, trzeba było głosować na inne osoby niż beton, który tu od lat siedzi. Rakiem jest SKM - niereformowalny PKP-owski kolzłom, azjatycki syf. Pewnie to nie jest łatwe zadanie, ale trzeba dążyć do likwidacji tego czegoś i utworzenia w jego miejscu przewoźnika samorządowego, ale wzorowanego raczej na Kolejach Wielkopolskich. Przerobienie PKM na przewoźnika mijałoby się o tyle z celem, że byłoby ich wtedy aż 3, a z taką sytuacją nie spotkałem się w żadnym województwie. Niemniej - pamiętajcie ziomeczki - rakiem jest wszystko związane z PKP, czyli SKM czy IC. Tam postkomuchy ciągle grzeją stołki. Polregio z siedzibą w Warszawie to firma zarządzana przez młodych ludzi z głową na karku, ale co oni mogą poradzić na takich włodarzy województw, jak Pomorskie czy Warmińsko-Mazurskie, którzy z wiadomych powodów zapuszczają bądź uwalają kolej.

    Przewozy autokarowe J.Kilan? Really? Sklećmy sobie Ikarusa - trochę złomu, wał z Ursusa.

    • 1 3

  • SKM to jednak PKP i mentalność PKP

    1. SKM to jednak PKP i mentalność PKP.

    a. SKM ma takie przychody, że dawno powinny być nowe składy. Mogliby w końcu przyjrzeć się kosztom, bo może i tam ktoś 'produkuje faktury', trudno uwierzyć, że oni lewdo zipią

    b. Na uwagę, że drzwi w składzie SKM nie zamykają się - kierownik zamknął drzwi, spojrzał i stwierdził: jak drzwi się nie zamykają? Jedna połówka się nie zamyka! (i pojechał dalej).

    c. Na uwagę, że przy takcie 7 minut, opóźnienie 5 minut to bardzo duże opóźnienie i należy je zapowiadać, pani stwierdziła zdziwiona 'jak ja mam zapowiadać? że opóźnienie 5 minut?!'. Dodatkowo, przy większych opóźnieniach, należy informować za ile wjedzie kolejny skład (po tym opóźnionym) - I TU od pewnego czasu widzę poprawę w SKM.

    d. Na SKM od dawna można płacić bezgotówkowo - to druga zaleta SKM (oprócz pkt c).

    2. Przewozy Regionalne to spółka samorządowa, spoza grupy PKP.

    Jak stwierdził kiedyś konduktor składu PR - oni nie są już kolejarzami (z czym ja oczywiście nie zgadzam się ;)

    a) nie wiem czemu tak często kondukturzy PR nie skanują papierowych biletów okresowych (tylko jednorazowe). Wszystkie sprawdzane bilety skanuje mniej więcej 3 na 10.

    b) konduktorzy PR mają nowe terminale do sprzedaży biletów, ale nadal nie można płacić kartą? Co za imbe.... inwestuje w nowe sprzęty bez podstawowych usług, jaką są płatności bezgotówkowe. Albo boi się aktywacji tej usługi. Nawet SKM już się tego nauczyła!!

    c) większość konduktorów PR ma terminale, które nie czytają kart miejskich (eBiletów) - albo nie potrafią z nich skorzystać - można okazywać puste plastiki i jechać na gębę!

    3. Polikwidowali megafonistów na wielu stacjach. Efekt? W oliwie zapowiedzi robi Wrzeszcz i zbyt często słychać w Oliwie, że jakiś pociąg wjedzie, choć właśnie odjechał w kierunku Sopotu, czy Wrzeszcza.
    Są też niedróbki samej PKM jak np. fakt, że w zapowiedziach głosowych na przystankach PKM "Gdańsk Port Lotniczy" w wersji angielskiej, to nadal "Gdańsk Port Lotniczy" (SKM train line S10 from... to... via Gdańsk Port Lotniczy is arriving on track... platform...).

    4. Na PKM-ce zbyt często jeżdżą żle oznakowane składy, np. kurs Gdańsk Wrzeszcz-Gdynia Główna oznaczony na wyświetlaczach zewn. i wewn. jako Kartuzy-Gdańsk Wrzeszcz. Rzekomo wyświetlacze się pozacinały i nie można ich zresetować czy nawet wyłączyć. I nikt tego nie jest w stanie ogarnąć. O tablicach zastępczych (choćby za szybą maszynisty/mechanika), czy zapowiedziach kierownika poprzez mikrofon - można zapomnieć. Ludzie przyjezdni, czy turyści są w czarnej d...

    • 1 1

  • (1)

    ciągle mówicie o tej elektryzacji...A skąd pociągi?
    już teraz średni wiek ok 120 pociągów w naszym województwie to 45 lat.
    Urząd Marszałkowski kupuje 5/9 pociągów co 10 lat. już teraz wyczerpał budżet do 2025 roku.

    Tabor im starszy tym bardziej kosztowny.
    sory ale urząd marszałkowski przespał dotacje unijne

    • 1 1

    • czyli wymienimy je w 2145 roku...
      czyli ponad 120 lat później niż inne województwa

      • 0 0

  • Elektryfikacja nic nie zmieni.
    Już teraz brakuje sprawnych jednostek.
    Ogromna ilość pomorskich pociągów wymaga wymiany już teraz. teraz now dziś...asa
    A Urząd Marszałkowski ...zdaje się nie widzieć problemu.

    • 0 0

  • (4)

    Czyli dwa miesięczne. Super. Bardziej opłaca się jeździć autem. Przynajmniej punktualnie i jak człowiek a nie bydło. Dobrze, że nie zdążyłam sprzedać du.powozu.

    • 6 5

    • (1)

      Miesięczny będzie jeden bo PR dostanie 3 kursy w ramach "podwykonawstwa" a więc taryfa będzie SKM tylko pociąg będzie PRów i jego obsługa. A właściwie tylko obsługa bo pociąg będzie dalej od Marszałka xD

      • 2 0

      • cala taryfa? a regulamin?
        incl. ten szemrany bilet za rower?

        • 0 0

    • Ma być niby integracja biletowa. (1)

      A jak będzie, zobaczymy...

      • 0 4

      • O tym się mówi od dobrych 10 lat. Popatrz sobie jaka jest integracja na linie Gdynia główna - Słupsk. Od dwóch lat robią z ludzi idiotów. Najpierw PR jeździł na taryfie SKM ( to co teraz planują wprowadzić na lini pkm). Maszynista .kierownik i skład pociagu należało do PR a bilet skm. Doprowadziło to do tego, fizycznie kurs był obsługiwany przez PR, a jak powstało opóźnienie to i tak gorzkie żale były do SKM. Bo bilecik przecież od skm kupowali podrozni

        • 2 0

  • Parkingi !!!

    Parkingi za małe gdzie stawiać auta na Jasieniu,zachęcali do korzystania a auta nie ma gdzie postawić.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane