Fakty i opinie

Czytelnik: "Unruga w Gdyni musi być szersza"

artykuł czytelnika
Najnowszy artukuł na ten temat

Projekt przebudowy ul. Unruga będzie za rok

Ulica Unruga na odcinku estakada Kwiatkowskiego-Bosmańska jest w godzinach szczytu regularnie zakorkowana.
Ulica Unruga na odcinku estakada Kwiatkowskiego-Bosmańska jest w godzinach szczytu regularnie zakorkowana. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

- Jakiś czas temu miasto ogłosiło zamiar prac budowlanych na ul. Unruga - od estakady do ŚmidowiczaMapka. Inwestycja cieszy, tyle, że tam potrzebna jest druga nitka jezdni na wymienionym odcinku, a na to się nie zanosi - twierdzi pan Piotr, który napisał do nas w tej sprawie.



Czy poszerzanie dróg zmniejsza korki?

tak, w każdym wypadku 52%
to zależy od lokalizacji 28%
nie, co najwyżej przesuwa w inne miejsca 20%
zakończona Łącznie głosów: 936
Przypomnijmy: w lipcu ogłoszono przetarg na stworzenie dokumentacji projektowej przebudowy ul. Unruga na odcinku od estakady Kwiatkowskiego do skrzyżowania z ul. Bosmańską.

Władze miasta zapowiadały, że w planach jest budowa nowej nawierzchni asfaltowej oraz modernizacji sieci podziemnych, oświetlenia, budowa nowego chodnika, a także drogi rowerowej.

graf. Trojmiasto.pl
W połowie sierpnia koperty z ofertami zostały otwarte. Jest dwóch chętnych: warszawsko-skierniewickie konsorcjum firm, które jest w stanie wykonać opracowanie za blisko 400 tys. zł w 54 tygodnie oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska, które za 62 tygodnie prac oczekuje kwoty ponad miliona złotych.

Gdynia chce wydać na dokumentację 721 tys. zł. Od blisko dwóch miesięcy trwa analiza nadesłanych ofert.

Swoje wątpliwości co do zakresu planowanych prac wyraził pan Piotr, twierdząc, że trzeba drogę rozbudować, a nie jedynie remontować.

Oto jego wypowiedź:

Ucieszyłem się, gdy usłyszałem, że władze miasta zabierają się za prace na ul. Unruga. Szybko okazało się, że wiceprezydent Marek Łucyk zaakceptował remont wymienionego odcinka. Tymczasem w tym miejscu natychmiast potrzebna jest druga nitka pomiędzy estakadą i ul. Śmidowicza. Jako, że mieszkam na Obłużu od ponad 40 lat, to mam sporo obserwacji i to, co się dzieje, woła o pomstę do nieba.

Korki w okolicach estakady zaczynają się już od godz. 6 i są praktycznie do wieczora.
Zjazd z estakady stoi, bo Unruga jest niedrożna. Do tego powstają nowe osiedla, może nie na taką skalę jak w Gdańsku, ale jednak. Na przykład na rozwidleniu Śmidowicza-Bosmańska- "Nadmorskie Tarasy" powstaje potężne osiedle. Gdzie te wszystkie samochody pojadą? W latach 70-tych w planach budowy były czteropasmowe Unruga, Śmidowicza, Dąbka - wszędzie są rezerwy terenowe.

W przypadku kawałka, którego remont zapowiada miasto, już dekadę temu wywłaszczyło parę działek i wyburzyło nieruchomości. Zostały chyba jeszcze dwie działki i zamiast, w pierwszej kolejności dobudować drugą jezdnię, to kasa pójdzie na remont, który nic nie zmieni!

W przypadku powstania dwóch jezdni w kierunku Oksywia upłynniłby się zjazd z estakady. Ten korek nie przeniósłby się wcale w inne miejsce, ponieważ strumień samochodów rozjeżdżałby się na: Cechową, Bosmańską, Śmidowicza.

Dodam jeszcze że jakiś rok temu pisałem do ZDiZ w Gdyni o uruchomienie dwóch pasów do skrętu w prawo z estakady w stronę Oksywia, tak jak to działało w czasie Open'era. Dostałem odpowiedź, że to niemożliwe, bo w trakcie festiwalu nad bezpieczeństwem takiego rozwiązania czuwała policja. A jednak teraz się dało, wystarczyło przeprogramować cykl sygnalizacji i wszystko działa.

Może trzeba podsuwać gotowe rozwiązania na tacy, bo inaczej się nie da się nic zrobić i w przypadku ul. Unruga okaże się podobnie.

Planowana jest przebudowa, ale zdaniem wielu mieszkańców trzeba poszerzyć ulicę.
Planowana jest przebudowa, ale zdaniem wielu mieszkańców trzeba poszerzyć ulicę. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl
Odpowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni:

mat. prasowe
Autor słusznie zauważa, że ze względu na zwiększenie obciążenia drogowego rejonu skrzyżowania ul. Unruga z Estakadą Kwiatkowskiego, konieczna jest przebudowa, która zdecydowanie przekracza zakres możliwy do wykonania w formie remontu. Ten rok jest początkiem bardzo kompleksowych zmian dla wszystkich północnych dzielnic Gdyni.

W październiku ogłoszony został przetarg na realizację rozbudowy ul. Kwiatkowskiego, w tym samym miesiącu pojawi się postępowanie na budowę wiaduktu drogowego wzdłuż ul. Puckiej. W ostatnich miesiącach wybrany został projektant układu drogowego ul. Płk Dąbka w rejonie wiaduktu, a obecnie kończymy ocenę ofert na wskazane przez czytelnika miejsce, czyli rozbudowę ul. Unruga od Estakady Kwiatkowskiego do skrzyżowania z ul. Śmidowicza.

Mając na uwadze wzrost natężenia ruchu - zarówno komunikacji zbiorowej, jak i indywidualnej, realizowane działania będą wpływały na wszystkie cztery dzielnice i efekt będzie zależny od kompleksowych inwestycji. Co niezwykle istotne przedstawiony katalog prac nie kończy zarówno potrzeb, jak i planów związanych z inwestycjami w północnych częściach naszego miasta.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie.

Opinie (252) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • I na zamiarach się skończy (4)

    Tak czuję

    • 46 5

    • Urzędniczy bełkot dyletanta który wie lepiej. (2)

      "Mając na uwadze wzrost natężenia ruchu - zarówno komunikacji zbiorowej, jak i indywidualnej, realizowane działania będą wpływały na wszystkie cztery dzielnice i efekt będzie zależny od kompleksowych inwestycji. Co niezwykle istotne przedstawiony katalog prac nie kończy zarówno potrzeb, jak i planów związanych z inwestycjami w północnych częściach naszego miasta."
      Tłumacząc na język normalnych ludzi.
      Pojazdów jest coraz więcej paliwa sprzedaje się coraz więcej zatem kierowcy płacą coraz większe kwoty podatków i innych opłat na rozbudowę i utrzymanie dróg. Wszystko fajnie ale my urzędnicy uznaliśmy że na wymienionym odcinku drogi dwupasmowej w każdym kierunku nie będzie to nie będzie a mieszkańcy nawet z 40 letnim doświadczeniem po prostu się nie znają bo my urzędnicy wiemy lepiej.
      Zamiast Unruga zmienimy na dwupasmową Kwiatkowskiego ale żeby nie było tak miło z czterech pasów 2 to będą bus pasy więc zasadniczo mimo wydania milionów złotych niewiele się zmieni. Za to zbudujemy więcej dróg rowerowych oczywiście za pieniądze z opłat i podatków płaconych przez właścicieli samochodów bo rowerzyści nie płacą.
      Generalnie będziemy zmieniali drogi na Obłużu po swojemu bo wiemy wszystko lepiej i do tego tam nie mieszkamy więc nas urzędników w tych korkach nie spotkacie.
      Zamiast przedłużenia obwodnicy o dwupasmówkę przez Pogórze dolne, Pogórze górne do Kosakowa zbudujemy wam wiadukt na Puckiej który nic nie zmieni zasadniczo ale jest przecież tańszy od drogi która jest potrzebna.
      Kończąc moim zdaniem czytelnik ma rację w 100% a pan Łucyk po prostu bredzi bełkotem urzędniczym. Bo inwestycje o których pisze czytelnik są o 20 lat spóźnione z powodu dyletanctwa pana Łucyka bo to on przez te 20 lat był przecież urzędnikiem miejskim.
      Urzędnikiem który zamiast budować i remontować potrzebne mieszkańcom drogi utopił wagon pieniędzy w nikomu nie potrzebne lotnisko w sąsiedniej gminie do którego do dziś nie ma odpowiedniej drogi a mieszkańcy Gdyni i tak latają z Gdańska.

      • 9 0

      • Mi ta wypowiedź

        Przypomina dyrektora z Poszukiwany poszukiwana. PRLowski bełkot o niczym, byle powstawać mądre wyrazy

        • 3 0

      • Ech, następny co myśli, że w paliwie płaci za drogi w mieście...

        Nie dość że ani złotówka z podatków od kierowców na to nie idzie, to jeszcze do dróg krajowych i autostrad dopłacamy.

        • 1 2

    • Owszem, perspektywy są szerokie ...

      ...już to przerabialiśmy. Mam wrażenie, że UM przeciąga sprawy, żeby było czym się chwalić lub nęcić w przyszłym wyborach.
      Czyli przecinanie wstęg i wbijanie łopat tuż przez wyborami - no sorry, tak mi to z daleka wygląda Panowie Szczurek i Łucyk...
      I jeszcze to bardzo okrągłe odbicie piłeczki, normalnie haft panoramiczny jak to czytam...

      • 3 0

  • (2)

    Powinni to zrobić już 20 lat temu....Nie wiem na co czekają.Kiedy jakiekolwiek inwestycje w drogi w Gdyni?Hutnicza się rozpada,Morska fale jak na Bałtyku, tunelu na Puckiej nie ma,obwodnica wieczny.korek,kolej na Obłuże będzie może w 2342....ehhhh,komedia.Jedynie deweloperskie punktowce powstają niczym grzyby po deszczu.

    • 88 11

    • Od 20 lat głosujecie na Szczurka i zastanawiacie się dlaczego od 20 lat Gdynia popada w marazm. Nawet mi nie żal jego wyborców.

      • 12 3

    • Czyli wg. Ciebie duze miasto ma byc TYLKO droga tranzytowa dla okolicznych miejscowosci? Wez sie walnij w czolo,

      masz problem z dojazdem to kup mieszkanie w centrum zamiast wylewac zale

      • 4 4

  • Tak jest!! 7 pasów w kazda stronę wszędzie!! (16)

    Tylko samochody!

    • 43 40

    • Nie wiesz i czym piszesz a piszesz. (5)

      Jeżeli chodzi o ekologię to nie jest rozwiązaniem likwidacja samochodów a ich jak najmniejsza emisyjnosc. Jakoś latem nie ma smogu.

      • 4 16

      • Jak nie ma?

        Jest tylko mniejszy, bo zamiast dwóch największych trucicieli jest w użytku jeden.

        • 6 1

      • Nigdy nie widziałem smogu... (3)

        Nigdy nie czułem smogu...
        Nie ma czegoś takiego... A przynajmniej nie jest to żaden problem.

        • 3 4

        • Dlatego że nad morzem nie ma smogu. (2)

          Mamy na tyle silne wiatry, że go rozwiewają. Polecam przejażdżkę zimą na przykład do Krakowa.

          • 2 1

          • Byłem w Krakowie. Dużo podróżuję...nie tylko po Naszym kraju. (1)

            Nigdzie nie widziałem smogu... ani nie czułem.

            P.S.W Krakowie oddycha mi się nawet lepiej niż tu.

            • 0 4

            • Porozmawiaj z tymi,

              co pracują na wieży w kapitanacie portu w Gdańsku. W pogodny i bezwietrzny dzień pobliski Gdańsk wygląda jak by była mgła. Gdynia jest inaczej położona i najmniejszy ruch powietrza oczyszcza miasto ze smogu.

              • 3 0

    • Wiem o czym pisze. (9)

      Pisze o tym, ze dla właścicieli aut jest tylko jedno rozwiązanie: wincyj i wincyj.
      Nie mieszkam tam, ale często zdarza mi się jeździć przez estakadę, i jak czytam, ze spowolnienie ruchu i opóźnienie powiedzmy 15 minut, szumnie nazywa się korkiem, czy zakorkowaniem, to żal mi takich ludzi.
      Jak będą 2 pasy, to więcej osób przejdzie z komunikacji publicznej do aut i znowu będzie to samo. I co wtedy? Trzeci pas?

      • 8 6

      • nowa lewacka religia (5)

        objawia się wiarą w komunikację miejską i rowerową. Ponieważ osobnik taki nie ma rodziny i pracuje przekładając papiery dla korpo, wydaje mu się, że to świetne i jedyne rozwiązanie.
        Dodatkowo ma za dużo czasu i marunuje go wypisując setki bzdurnych opini pod różnymi nickami.

        • 7 10

        • To raczej odbicie od filozofii wychowanych w PRL (4)

          Gdzie trzeba było jeździć komunikacją, a samochód był czymś prestiżowym.
          Potem latają takie teksty jak sprzed 30 lat:
          "Kup sobie samochód jak Cię stać", jakby kazdy już nie miał :)

          Mi zależy żeby przedostać się jak najszybciej z A do B, bez dorabiania do tego dziwnych teorii.
          Jeżeli autobus na buspasie będzie szybszy - biorę.

          • 3 2

          • A ja nie. Autobus nie jest tak ani wygodny ani komfortowy jak auto... (3)

            • 2 3

            • Chodzenie na piechotę też nie jest tak komfortowe jak auto (1)

              A jednak do sklepu po bułki wygodniej jest iść z buta. Kwestia tego czy cenisz swój czas, czy nie.

              • 3 1

              • Dla Ciebie wygodniej z buta. Dla mnie niekoniecznie.

                Kwestia tego, co to jest wolność a co totalitaryzm.

                • 2 3

            • Ale stój sobie w tym aucie w korku ile chcesz

              Kto Ci broni?

              • 0 0

      • Wolałbym gdybys odpowiedział na pytanie zamiast mnie wyzywać

        i osadzać bez żadnego pojęcia o mnie.

        • 0 1

      • To jak nie mieszkasz, to się nie wypowiadaj. (1)

        • 3 4