- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (219 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (275 opinii)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (150 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (140 opinii)
- 5 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (251 opinii)
- 6 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
Czytelnik: nie bójcie się pomagać
- Środek dnia, peron SKM we Wrzeszczu. Mężczyzna dostaje ataku epilepsji. Nikt nie reaguje, choć trwa to trochę czasu. Wszyscy się odwracają i czym prędzej wsiadają do pociągu - opowiada nasz czytelnik i apeluje o więcej empatii.
Była słoneczna sobota, ok. godz. 13:30. Na peronie SKM Gdańsk Wrzeszcz były według mnie setki ludzi, bo w weekendy pociągi kursują rzadko, a chętnych nie brakuje. W pewnym momencie zauważyłem mężczyznę, który zaczął się dziwnie zachowywać. Początkowo myślałem, że się wygłupia, bo był z dzieckiem i kobietą w zaawansowanej ciąży.
Gdy kurczowo złapał się barierki i zaczął trząść, wiedziałem już, że to atak epilepsji. Kobieta zajęła się dzieckiem, a mężczyzna stał cały we drgawkach. Nikt nie podszedł, nikt nie pomógł. Wszyscy się odwrócili i nerwowo wyczekiwali spóźnionego pociągu. Gdy zacząłem iść w ich stronę, pociąg podjechał, wszyscy pasażerowie wsiedli i odjechali. Na peronie zostaliśmy sami.
A w takich przypadkach nie trzeba przecież wiele. Choremu potrzebna jest najwyżej asysta, by np. nie uderzył się w głowę. Trzeba też zadzwonić po pomoc, co zrobiła będąca z nim kobieta, która jeszcze miała pod opieką dziecko. Ja w tym czasie przytrzymywałem mężczyznę.
Karetka przyjechała szybko, zajęli się nim specjaliści, a ja zostałem z pytaniem o to, jak bardzo brakuje nam empatii? Dlaczego wszyscy odwrócili głowy? Przecież to nie był atak nożownika, nikt nie musiał ryzykować swojego zdrowia czy życia, za to mógł uratować czyjeś. To ważniejsze niż spóźnienie na obiad czy do sklepu i pojechanie następną SKM-ką. Pamiętajmy, że kiedyś to my możemy być w podobnej sytuacji i zapewne nie chcielibyśmy, żeby nikt nie udzielił nam pomocy.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (267) ponad 10 zablokowanych
-
2019-04-28 21:49
Opinia wyróżniona
Jedna z nich (2)
Sama choruje na epilepsje mam trójkę dzieci. Ta historia powinna być dowodem na to jak na przestrzeni lat takie jak , empatia, wyrozumiałość, bezinteresownie pomoc, zmieniła się z wartościowych rzeczy każdego z nas w coś co dziś możemy nazwać chamstwem, egoizmem. Ludzie z epilepsja niczym się nie różnią od ludzi zdrowych. Epileptyka można podzielić
Sama choruje na epilepsje mam trójkę dzieci. Ta historia powinna być dowodem na to jak na przestrzeni lat takie jak , empatia, wyrozumiałość, bezinteresownie pomoc, zmieniła się z wartościowych rzeczy każdego z nas w coś co dziś możemy nazwać chamstwem, egoizmem. Ludzie z epilepsja niczym się nie różnią od ludzi zdrowych. Epileptyka można podzielić na dwie grupy: człowieka który ma aurę i czuję kiedy nastąpi atak ma mniej więcej od 2sek do -4 minut aby wziąść leki bądź na tych którzy idą i padają na ziemię. Ludzie nie bójcie się epileptyka jeżeli nie pomożecie na waszych oczach może umrzeć. Postacie się na miejscu tej kobiety, mój syn starszy który ma 5 lat doświadczył tego kiedy byłam 15 tygodniu ciąży bliźniaczej w sklepie zoologicznym dostałam ataku, dziecko myślało że mamusia umarła. Sprzedawca sklepu od razu zareagował za co jestem mu dozgonnie wdzięczna. Jeśli widzicie człowieka który dziwnie się zachowuje zaczyna belkotac, chodzić jak pijany mimo że chwilę wcześniej szedł normalnie nie bójcie się wezwać karetki. Nie bójcie się nieść pierwsza pomoc, każda minuta niedotlenienia podczas ataku jest minuta decydującą o tym czy człowiek przeżyje czy nie. Nadmienię że nieudzielenie pomocy może być karane.
- 75 7
-
2019-04-30 03:28
???
Jak udzielić pomocy takiej osobie?
- 0 0
-
2019-04-29 10:44
W tym kraju wszystko musi byc karane? Nie ponioslo kogos za bardzo?
- 2 2
-
2019-04-28 20:41
Opinia wyróżniona
(8)
Gdy spadłam ze schodów na stacji SKM uszkadzając nogę, to właśnie te "zapatrzone w smartfony" młode osoby podchodziły, pytały czy pomóc, czy kogoś wezwać.
Starsi byli mądrzy i prosto w twarz komentowali, że leżę na środku schodów ućpana/zachlana i powinnam sobie iść odpoczywać gdzie indziej ;)
Więc nie demonizujmy młodych ludzi!- 189 11
-
2019-04-29 08:54
(3)
Mam podobne doświadczenia.... miałam wypadek na rowerze, nie mogłam się podnieść z ziemi, pogruchotana ręka, zaniki przytomności....młode osoby zainteresowały się, wezwały karetkę, zaopiekowały się rowerem ... osoby nieco starsze, oceniam na 50+ pokrzykiwały żeby im zeszła z chodnika i zabrała rower bo zajmuję miejsce..... :(
- 12 1
-
2019-04-29 10:42
(2)
Nastepny kaleczniak, z roweru spada...
- 2 9
-
2019-04-30 00:28
o Ty co nigdy nie upadłeś
nie przyszło Ci do tego pustego łba, że może zasłabł ???
jak taki zdrowy jesteś na ciele, to aż dziw bierze że na umyśle to chory do potęgi n-tej- 1 0
-
2019-04-29 20:25
A znasz okolicznosci tego zgarzenia?
- 0 0
-
2019-04-29 07:54
nie pomagam - nie chcę potem być ciągany po prokuraturach (2)
- 2 9
-
2019-04-30 00:21
łeb z Ciebie
i tyle
dalszy komentarz na Twój temat, zbędny
to do tego gościa co nie pomaga (bo nie wiadomo, gdzie ten komentarz się pojawi ?- 0 0
-
2019-04-29 20:24
niezrozumienie prawa
Ukaranym ("ciągniętym do prokuratury") można być tylko za nie udzielenie żadnej pomocy osobie poszkodowanej - tak, za to grozi kara, ponieważ udzielenie pomocy jest obowiązkiem świadków zdarzenia. Natomiast nie ma kary za udzielanie pierwszej pomocy. Nawet wtedy jeśli pomoc jest udzielona nieumiejętnie, źle, niewłaściwie. Wyjątek dotyczy lekarzy, którzy mają odpowiednie kompetencje i mogą odpowiadać za błąd zawodowy.
- 1 1
-
2019-04-29 07:41
hmm ??
A gdzie w tym opisie sytuacji "demonizowanie młodych ludzi" ??? Ani razu nikt nie wspomniał o młodzieży tylko o ludziach stojących na stacji. Czytanie ze zrozumieniem jest bardzo ważne w życiu :)
- 4 5
-
2019-04-28 18:38
Opinia wyróżniona
Obawa (16)
Tak, ludzie obawiają się pomóc. Plus dodatkowo narażać się jeżeli coś pójdzie nie tak. Taka jest okrutna prawda. Plus nasza mentalność zastraszania wszystkich i wszędzie i zakazy lub kary. Powinno zmienić się cały system pomocy no i edukować ludzi cały czas o pierwszej pomocy. Ale my wolimy 2 godziny religii w szkole zamiast konkretnych umiejętności.Taki naród.
- 181 14
-
2019-04-30 03:29
???
Jak udzielić pomocy takiej osobie? konkretnie?
- 0 0
-
2019-04-29 15:27
OJOJ
Właśnie brak tej ""demonicznej " religii oraz wszem obecne chamstwo, obłuda, zapatrzenie w siebie powoduje taką znieczulicę , taka moda.......niestety
- 1 3
-
2019-04-29 13:41
Mity.
W Polsce nikt nigdy takiej sprawy nie wygrał (były takie próby, ale niedużo) i nie wygra, to nie USA, tu nie działa precedens. To jest powielana i bardzo szkodliwa bzdura. Każdy ratownik ci powie na szkoleniu z I pomocy, że prawidłowa reanimacja rzadko się kończy bez połamanych żeber, a prokurator w takich przypadkach nawet nie będzie wszczynał postępowania.
- 0 0
-
2019-04-29 00:12
super, to moze zrobmy w ramach tych zaoszczedzonych 2h z kazdego ratownika medycznego (1)
Jak poradzic sobie z czlowiekiem gdy ma zawal, epilepsje, udar, zlamanie kosci X, zlamanie kosci Y (...), przestał oddychać, z odmrozeniem, oparzeniem, uzadleniem, za malo cukru, za duzo cukru, na glodzie narkotykowym, bla bla bla...
- 0 10
-
2019-04-29 13:46
cóż
dla takich jak ty to tylko bla bla bla...
- 1 0
-
2019-04-28 19:17
glupek, juz musi mieszac do tego zajecia z religii (4)
- 6 25
-
2019-04-28 19:38
to jest ze sobą powiązane: ksiądz uczy o miłosci bliźniego, a ludzie odwracają głowę od chorego na padaczkę ---obłuda (3)
i bycie religijnym tylko w teorii .
- 21 2
-
2019-04-29 09:04
bo jezus leczył dotykiem...
a ty za to zostałbyś przez moherów ukamienowany
- 1 0
-
2019-04-28 20:19
miłości bliźniego? chyba poniżania każdego kto jest nieco inny
- 14 2
-
2019-04-28 20:12
bo tacy są w większości Katolicy i to ci praktykujący.
- 12 3
-
2019-04-28 18:50
(5)
Nie narażasz się. Prawo stanowi, że nie możesz być karany za niefachową pierwszą pomoc. Natomiast to samo prawo stanowi, iż nie udzielenie pomocy może wiązać się z odpowiedzialnością karną.
- 23 4
-
2019-04-29 10:56
opowiadasz bajki ...
za udzieloną "pomoc" ... to w Polsce możesz pójść nawet siedzieć !!! .... wystarczy, że trafisz na nawiedzonego prokuratora
- 2 1
-
2019-04-29 10:36
I po co te kary?
- 0 0
-
2019-04-29 03:01
Prawo prawem
z zycie swoje. Jeszcze kilkanascie lat temy prokuratorzy ciagali po sadach ludzi ktorzy polamali zebra podczas reanimacji i trzeba bylo udowadniac, ze tak sie zdarza. Oczywiscie zawsze sie wybronili, ale dla normalnego czlowieka nie-kryminalisty ciaganie po prokuraturach i bycie pod ostrzalem pytan, swiadomosc , ze kurcze, moze naprawde pojde do
z zycie swoje. Jeszcze kilkanascie lat temy prokuratorzy ciagali po sadach ludzi ktorzy polamali zebra podczas reanimacji i trzeba bylo udowadniac, ze tak sie zdarza. Oczywiscie zawsze sie wybronili, ale dla normalnego czlowieka nie-kryminalisty ciaganie po prokuraturach i bycie pod ostrzalem pytan, swiadomosc , ze kurcze, moze naprawde pojde do pierdla, za to ze chgcialem pomoc, nie jest fajna.
Teraz jest lepiej, prokuratura troche sie doksztalcila, ale wyniki tej dzialalnosci bedziemy odczuwac jeszcze przez wiele lat.
Tak jak jeden z przedmowcow wspomnial - potrzebna jest edukacja, od przedszkola, poprzez szkole. Mam dzieci w wieku szkolnym. Ucza sie niektorych potrzebnych rzeczy, ale 95% materialu to niepotrzebna sieczka, w stylu "jakie rekawiczki miala pani Lecka"albo szczegolowa budowa "pantofelka"na biologii.
NIe ma wiele o reanimacji, bezpieczenstwie na drodze , bezpieczenstwie w internecie, szanowaniu przyrody, ekologii, gospodarce odpadami, zachowaniu sie w gorach czy nad morzem, pewnej praktycznej swiadomosci prawnej, prawie podatkowym (praktycznym).
Niby jest tego troche, ale tyle co kot naplakal. I troche na zasadzie dolozenia.- 15 1
-
2019-04-28 18:56
(1)
Jasne
W teorii
A jak trafisz na czuba, których teraz pełno, to i tak spędzisz wiele czasu wlucząc się po sądach.- 17 7
-
2019-04-28 22:06
konsekfencje
ktoś kto rzeczywiście zamierza pomóc nie liczy się z konsekwencjami tylko robi to bezwarunkowo i odruchowo jeśli teraz szukasz wymówek to w realnej sytuacji na 99% nie pomożesz.
- 9 2
Wszystkie opinie
-
2019-04-30 20:22
ja mam szczęście do ludzi
A mi ludzie pomagali, zawsze się znalazł dobry człowiek, a nawet kilku. Jestem za to bardzo wdzięczna i życzę tego samego innym:)
- 0 0
-
2019-04-29 07:40
A epilepsja nie jest zaraźliwa? (1)
Nie jestem lekarzem , nie oglądam TVP to nie wiem wiele na inne tematy poza tym, że PiS jest zły.
- 3 2
-
2019-04-30 18:58
Jesli przestaniesz ogladac durna Interie to przestaniesz myslec o
polityce i zaraz twoje zycie nabierze kolorowego wygladu.
- 0 0
-
2019-04-29 10:42
Fajne nogi na zdjęciu. (1)
- 2 2
-
2019-04-30 18:55
Czyje nogi? Nie widze niczego zaslugujacego na uwage.
Schowaj ten peryskop i...
- 0 0
-
2019-04-30 13:32
Pomagać warto (1)
Ale nie ludziom tylko zwierzętom.
- 0 1
-
2019-04-30 18:49
Ale ludzie to takze zwierzeta. Tylko ze czasem bardziej zarloczne.
Pomozesz raz i kiedy widzą ze masz miekkie serce to juz odejsc od Ciebie nie chcą.
- 0 0
-
2019-04-30 18:43
Ja juz kilka tygodni temu napisalem dosyc dlugi wywod na temat pomagania innym.
Trzeba zdawac sobie sprawe jakie sa konsekwencje niesienia pomocy. Czasem jest to tylko krotka dorazna pomoc a czasem mozna wyladowac w sadzie za "po prostu" zaniechanie niesienia pomocy innej osobie ktora w bezczelny sposob wciagnela was w swoje bardzo duze problemy i wliczajac w to finansowe. Trzeba jasno oszacowac kiedy nalezy zakonczyc pomaganie. Nie pomoge juz nigdy zadnej samotnej kobiecie z dzieckiem. Takie potrafia byc żmijami. Jedna z najwiekszych glupot jakie kiedykolwiek moglem zrobic w zyciu.
- 0 1
-
2019-04-30 16:11
Miałam podobny problem
Byłam z wnuczką dostałam ataku astmy nie mogłam znaleźć leku ludzie przyglądali się nam dostawalam ataku paniki jednocześnie resztkami sił uspokajałam wnuczkę ludzie odetchnęli z ulgą gdy przyjęłam lek
nikt nawet nie zainteresował się nawet dzieckiem- 1 0
-
2019-04-28 18:05
Trzeba się zastanowić z czego to wynika (13)
Na pewno do działania nie zachęci jakiś artykuł, czy spostrzeżenia czytelnika. Problem jest głębszy
- 74 17
-
2019-04-28 21:39
Problem polega na tym że czytelnik to kłamczuszek i narcyz (6)
który twierdzi że na peronie został sam z potrzebującym pomocy. Jasne. We wrzeszczu... nikt nie wysiadł z skm i nikt też nie czekał na kolejkę w przeciwnym kierunku. Gościu - jeśli to czytasz - fajnie że pomogłeś, szacunek za to ale zrobiłeś to po to żeby się chełpić w mediach i pouczać z katedry o moralności i postępowaniu? Na to wygląda bo niczego tym artykułem nie zmienisz. Ktoś potrafi i chce to pomaga a nie chce to nie. Jak dziwi cię znieczulica w większym mieście to mam pewne podejrzenia co do twojego natywnego województwa...
- 9 22
-
2019-04-30 16:00
Świadomość
Błędem jest myślenie że nic to nie zdziała, jak chociaż jednej na wszystkie osoby, które trafiły na ten artykuł, da to do myślenia i zacznie sama w jakikolwiek sposób dzialać na rzecz pomagania innym to można nazwać to sukcesem
- 0 0
-
2019-04-29 05:17
Ja mam mocne podejrzenia co do pokladow twojej empatii i jakosci twojego wychowania. (1)
Rodzicom nie wyszlo mimo prob, czy odpuscili widzac brak efektow?
- 4 2
-
2019-04-29 10:39
to sobie je miej
empatią lepiej się wykazywać w realnym świecie w stosunku do ludzi i zwierząt. Od bulgotania w internecie nikomu się lepiej nie zrobiło. Sądzisz że jak udostępnisz 10 zdjęć z pieskami ze schroniska, dasz gdzieś smutną emotke i zapalisz wirtualny znicz w komentarzu to jesteś taka super wrażliwa. Nie. Nie jesteś. Robisz to na pokaz. Pomaga się bezinteresownie a nie tak żeby koleżanka widziała jaka to ty nie jesteś...
- 2 0
-
2019-04-28 22:05
(2)
Witam. Jeśli twierdzisz że ktoś kłamie i według Ciebie było inaczej. Na peronie jest monitoring. Proszę go sobie przejrzeć jak było naprawdę.
- 10 5
-
2019-04-29 10:28
Panie, ale co mnie to stolec obchodzi?
- 2 1
-
2019-04-29 07:44
tjaaa ... akurat tam nie ma monitoringu
- 3 1
-
2019-04-30 00:23
Jaki niby jest problem?
- 1 0
-
2019-04-28 18:31
(4)
Gdzie była obsługa tego pociągu SKM co podjechał to jest pierwsza sprawa. Druga sprawa na dworcu we Wrzeszczu jest cały czas 2 pracowników ochrony. Zacznijmy od tego że są ludzie którzy biorą pieniądze za to że są za coś odpowiedzialni, a teraz dali pupy na całej linii.
- 10 18
-
2019-04-29 12:04
Jak mieli ich zawolac? Sa jakies telefony alarmowe na peronach? Oznakowanie jest na poziomie bardzo slabym.
- 1 0
-
2019-04-28 21:44
obsługa tego pociągu obsługiwała ten pociąg (1)
ludzie którzy wzięli pieniądze i byli odpowiedzialni za twoje wychowanie i edukację dali pupy na całej linii.
- 10 5
-
2019-04-29 09:06
jak sama nazwa wskazuje to Obługa Pociągu ... a nie peronu :))))
- 3 1
-
2019-04-28 19:39
zacznijmy od tego, by nie oglądać się ciągle na innych, a zacząć od siebie
- 31 4
-
2019-04-28 19:53
(2)
jeżeli ktoś nie chce pomagać to jego sprawa a nie jakiegoś anonimowca z internetu
- 5 6
-
2019-04-28 19:57
(1)
Na szczęście karma wraca :)
- 1 2
-
2019-04-30 10:13
karma wróci jak ją zwrócisz...
- 0 0
-
2019-04-30 07:40
P0lacy to narod w duzej mierze dbajacy tylko o wlasny koniec nosa.
- 3 0
-
2019-04-28 18:28
(6)
Zawsze moze cie ktos oskarzyc o zle udzielenie pomocy. A ze bedzie go stac na lepsza papuge to masz lipe ......
- 16 21
-
2019-04-30 07:32
Nieprawda
Nie można odpowiadać za „złe” udzielenie pomocy, natomiast za nieudzielenie pomocy w ogóle jak najbardziej.
- 0 0
-
2019-04-30 00:31
I to jest właśnie gadanie głupot...
- 0 0
-
2019-04-28 21:32
Kto nie udzieli pomocy podlega karze!
Każdy obywatel w naszym kraju ma obowiązek udzielenia pomocy. W przeciwnym wypadku podlega karze. Nawet jak nie umie to niech przynajmniej zadzwoni po pogotowie i będzie przy osobie poszkodowanej, to już jest kwalifikowane jako udzielenie pomocy. Natomiast każdy sąd oddali ewentualny pozew skierowany przeciwko osobie ratującej zdrowie czy życie. Normą jest przy akcji ratunkowej zwłaszcza poważniejszej jak np. resuscytacja można komuś złamać żebra. Jednak żebra się zrosną, a ważniejsze w tym momencie jest ratowanie życie. Z kolei wręcz i**otą można nazwać człowieka, który pozywa ratownika za zniszczenie koszuli od Armaniego przy prowadzeniu akcji ratowniczej, a niestety i takie przypadki się zdarzają...
- 3 3
-
2019-04-28 19:11
(1)
Nie, nie moze. Kazdy ma obowiazek udzielic pomocy i nie moze byc z niej rozliczany.
- 3 1
-
2019-04-28 19:29
Tak Ci się tylko wydaje...
Tak jest w Twoim bajkowym świecie smoków i wróżek. Jak trafisz na broszkę to nie uratuje Cię nawet to, że nie jesteś winny. Kolumna nie kolumna, masz pierwszeństwo czy nie, nikogo to nie obchodzi.
- 3 1
-
2019-04-28 18:49
Nieprawda
Bzdura, oskarżyć może ktoś jedynie za nieudzielenie pomocy.
- 7 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.