- 1 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (283 opinie)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (220 opinii)
- 3 Ktoś zostawił dokumenty na przystanku (31 opinii)
- 4 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (82 opinie)
- 5 Ugaszono pożar na budowie osiedla (185 opinii)
- 6 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (116 opinii)
Czytelnik: odstrzał dzików nic nie daje
Opublikowany przez nas tekst o czwartkowym odstrzale dzików zbulwersował część czytelników. Publikujemy więc list jednego z nich - pana Damiana - który pisze o tym, że to niepotrzebne barbarzyństwo, które wcale nie zapobiega epidemii ASF. Oto jego przemyślenia.
Czy jest to jednak interes także mieszkańców miast i wsi? Wszystko wskazuje na to, że wcale nie. Mówią o tym nawet naukowcy w publicznym piśmie Polskiej Akademii Nauk, ale nikt ich nie słucha. Trzeba więc to jak najczęściej powtarzać, bo na razie najczęściej słychać głos myśliwych, że poprzez odstrzał ratują przyrodę. A to po prostu groteskowa nieprawda, o czym każdy może przekonać się, czytając list podpisany przez kilkunastu profesorów.
List otwarty naukowców w sprawie odstrzału dzików.
"Masowy odstrzał dzików w ramach polowań zbiorowych nie zapewni realizacji celu, jakiemu ma służyć, tj. zatrzymaniu ekspansji wirusa ASF (afrykańskiego pomoru świń, ang. African Swine Fever) w Polsce. Przeciwnie - zarówno wytyczne Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), jak i krajowa praktyka wskazują, że zmasowane polowania na dziki walnie przyczyniają się do roznoszenia wirusa" - czytamy w otwartym liście naukowców do premiera Mateusza Morawieckiego.
Dlaczego tak jest? W skrócie: spłoszone zwierzęta przemieszczają się poza swój dotychczasowy rejon żerowania i zarażają kolejne dziki, krew postrzelonych dzików trafia do gleby i zaraża kolejne osobniki, jest także przenoszona przez samych myśliwych.
W latach 2015-1017 w Polsce odstrzelono prawie 1 mln dzików, a liczba zakażonych ASF zwierząt cały czas rośnie. Na części niemieckiej granicy powstaje nawet ogrodzenie, by dziki z Polski nie zarażały niemieckich.
Co zamiast odstrzału dzików?
I tu znowu warto posłuchać naukowców. Mówią bowiem wprost, że w celu ograniczenia ASF trzeba skupić się na skutecznym i jak najszybszym odnajdywaniu oraz usuwaniu padłych dzików. Właśnie tym mogliby zająć się myśliwi, jeśli rzeczywiście zależy im na dobru zwierząt, o czym sami bardzo często mówią.
Podkreślam jednocześnie, że odstrzał dzików w niektórych rejonach jest konieczny. Zwłaszcza jeśli zaczynają "wprowadzać się" do miasta i atakować ludzi, co się zdarza, choć niezwykle rzadko. W przeważającej większości przypadków to "oswojone świnki", często nie zwracające uwagi na ludzi. Oczywiście najlepiej byłoby je odławiać, wywozić, ale teraz jest to niemożliwe.
Nie można wywozić dzików z Trójmiasta
Można jednak ograniczyć ich wizyty w mieście: zamykać śmietniki, nie dokarmiać ich, nie wyrzucać resztek jedzenia na trawniki. Jeśli nie znajdą łatwego pożywienia na osiedlach, to nie będą tu wracać.
Dziki wciąż dokarmiane w Trójmieście
Można też zastosować akustyczne odstraszanie, co przecież zaprawieni w nagonkach myśliwi doskonale umieją. Czy powtarzane przez kilka dni hałasowanie nie odstraszyłoby zwierząt? Wszyscy wiemy, że tak, ale do tego trzeba dobrej woli tych, którzy podejmują w tej sprawie decyzje.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (555) ponad 50 zablokowanych
-
2020-11-15 09:14
mają jakieś problemy z liczeniem? (2)
inny naukowiec pisze : przyrost populacji dzika w ciągu roku może być bardzo duży i wynosić nawet ponad 200 proc., co wynika z dużego potencjału rozrodczego populacji dzików (locha może mieć w jednym miocie nawet 10 młodych). -
- 52 4
-
2020-11-15 15:56
Matematyka jest prawacka (1)
- 4 3
-
2020-11-15 23:44
Masz rację. Bo lewactwo nie potrafi liczyć już o ekonomii nie wspomnę :)
- 2 1
-
2020-11-15 09:15
Beniu (1)
tekst tendencyjny i traktujacy temat wybiorczo., ale odnoszac sie do pierwszych kilku rzeczy: do 'akustycznego odstraszania' dziki zaraz sie przyzwyczaja i nic to nieda. mysliwi sprzataja zwłoki padlych dzikow. mysliwym nie zalezy na wystrzelaniu dzikow. a ASF i tak sie nie zatrzyma.I zycze panu smacznego kotleta na obiad, ktory powstal w fabryce.
- 63 9
-
2020-11-15 09:40
Brawo Beniu
Trafne spostrzeżenia, jeszcze chciałbym dodać coś do tego kotleta na obiad. Podczas polowania chodzi sobie zwierzątko po lesie i nagle pada martwe od strzału. Teraz zapraszam pod ubojnię popatrzeć jak zwierzęta wyczuwają co się z nimi stanie. Na podstawie tych różnic zmieniłem swój pogląd na polowanie, nie jestem jemu całkowicie przeciwny. Dodatkowo postrzegam działalność myśliwych jako hodowlę, ale na otwartej przestrzeni, z w miarę humanitarnym uśmiercaniem. Mam nadzieję że naprawdę tak to wygląda we wszystkich kołach myśliwskich.
- 7 5
-
2020-11-15 09:17
Założę się, że.. (8)
Damian nosi odzienie z lnu.
Je warzywa, orzechy i tofu. Oczywiście z gospodarstw eko.
Ma kota tudzież psa, któremu wolno spać w jego łóżku.
Brał udział w strajku kobiet.
Ma przyjaciela geja, przyjaciółkę lesbijkę i przyjacioło będące osobą niebinarną.
W życiu nie skalał się pracą fizyczną, a szczególnie na wsi.
Niespecjalnie wie jaką rolę pełni w ekosystemie dzik.
Nie wie czy polowanie na dzika jest dla myśliwego w ogóle opłacalne.
Wypowie się w każdym temacie gdzie wg niego cierpią zwierzątka .- 134 33
-
2020-11-15 09:27
prawda myśliwy fdc84 darz bor
- 3 2
-
2020-11-15 09:30
Ty za to byłeś na marszu niepodległości
i zostało ci trochę amunicji i chcesz sobie postrzelać gdyż odwołali ci wartę przy kościele którego nikt nie atakuje. A po odstrzale pójdziecie na kremówki.
- 19 30
-
2020-11-15 10:06
(1)
Czyli zwykły lewicowy pseudointelektualista. Szkoda z takim wdawać się w dyskusję.
- 19 7
-
2020-11-15 23:46
Pewnie twierdzi też że w związkach homo rodzi się więcej dzieci niż w związkach hetero
- 9 1
-
2020-11-15 13:54
(3)
Wow jeden komentarz i tyle nienawiści do wszystkiego, gratuluje. Co do tematu ma orientacja seksualna, odzież czy zwierzęta domowe ? Już nie pisząc o całej reszcie. Na języku polskim w szkole dostałby pan pałe za nie odniesienie się do tematu i źle zrozumiany tekst. Polecam powtórzy podstawówkę.
P. S. Współczuje tej nienawiścią do wszystkiego, Twoje życie musi być smutne- 7 16
-
2020-11-15 17:29
Patrząc na sklecane przez Ciebie zdania, to tobie powtórka podstawówki też by się przydała.
O ile ją oczywiście kiedykolwiek ukończyłeś.
- 9 3
-
2020-11-15 23:47
(1)
Dla lewactwa stwierdzenie faktu to już nienawiść? Boli was że ktoś inaczej od was myśli i może mieć inne zdanie? Sorry ale nie będziemy wszyscy tak samo myśleć i mówić jak lewaki
- 8 1
-
2020-11-16 02:09
Masz rację
Jesteś myślący inaczej.
Inteligentny też inaczej.- 0 7
-
2020-11-15 09:19
Strzelać
A nie udawać strzelania jak w Gdansku
- 60 12
-
2020-11-15 09:20
Dzik jest dziki dzik jest zły
Na Chyloni dzików wiecej niż gołebi
- 44 6
-
2020-11-15 09:22
(11)
Śmieszy mnie to że dzików Wam żal a człowiek byście wyskrobali tak od ręki
- 100 46
-
2020-11-15 09:54
To nie jest śmieszne, to jest przerażające.
30 lat wychowania krytycznego daje takie efekty.
- 15 6
-
2020-11-15 10:16
Xx
xxxxx xxx
- 7 4
-
2020-11-15 10:27
Człowiek to poważna istota, nie kilka komórek w jego brzuchu. (5)
- 12 10
-
2020-11-15 10:42
A gdy kobieta jest w ciąży (1)
To jakie pytanie zadajemy?
1.Jak dziecko się czuje?
2.Jak zlepek komórek się czuje?- 14 7
-
2020-11-15 11:05
A kobieta to inkubator? Zapytajcie ja po prostu: jak się czujesz?
- 13 10
-
2020-11-15 12:01
A ty byłeś/aś kiedyś takimi komórkami? (1)
Pytam z ciekawości. A może Cię mama w kapuście znalazła?
- 15 3
-
2020-11-15 14:01
Żadna komórka nie powie Ci nie chce na ten świat lub wypuść mnie z tej macicy! Ja chce już chodzić. Nikt z nas nie był zapytany czy chce się urodzić, to nie był Twój wybór. Wiec dlaczego Ty chcesz za te komórko decydować, A nie Kobieta która je nosi? Fajnie że Tobie życie się udało i jesteś szczęśliwy ale to możesz już żyjącym ludziom uzyskać to szczęścia a nie walczyć o coś co Cię w żaden sposób nie dotyczy
- 2 10
-
2020-11-15 23:50
Pewnie lochy w ciąży bys bronił jak sojowego latte
- 8 1
-
2020-11-15 13:57
(1)
Idź se dyskusje tworzyć z płodem, na pewno będzie duża wymiana zdań. A jak nie możesz to może zajmij się pomocą dla dzieci niepełnosprawnych i ich rodz. Choć tego pewnie nie zrobisz wiec może zaczniesz reagować na przemoc domową którą masz pewnie tuż obok siebie ale o tym nie wiesz bo patrzysz tylko na swoje. Daj najpierw przykład sam bo od osądzania to Ty nie jesteś w żaden sposób upoważniony.
- 8 8
-
2020-11-15 17:32
Ty idź dyskutować z dzikami.
Efekt będzie taki sam jak przy dyskusji z płodem. Idąc twoim tokiem rozumowania, ten kto nie ma głosu, nie ma prawa decydowania o własnym życiu.
- 12 4
-
2020-11-16 05:36
Huh
Mi tam ani nie żal ani jednego ani drugiego. Ogólnie ludzie zrobili się coś zbyt wrażliwi ostatnimi czasy i o byle pierdoły płakać zaczynają.
- 4 0
-
2020-11-15 09:25
Powinien być ostry odstrzał tych świń w miastach. (4)
Dobry i pozyteczny dzik to dzik w lesie . W mieście i na osiedlach to niebezpieczny szkodnik . Zwlaszcza dla kierowców i psów a czasami i dla przechodniów. Apelowanie by ludzie ich nie karmili nic nie daje bo zawsze znajda sie popaprańcy umysłowi co wyrzucaja im zarcie z balkonów na trawniki i pod śmietniki. Wszystkie dziki powinny być wybite. Jak tylko który wychyli ryj z lasu to strzelba,luneta strzał. A te wasze pier..lenie że to my weszliśmy na ich teren,że one zawsze tu były to takie bezsensowne ględzenie malego dziecka,taki bambinizm.
- 97 31
-
2020-11-15 14:01
(3)
to po co ludzie budują osiedla w lasach i na łąkach? Gdzie dzikie zwierzęta mają mieszkać?
- 4 7
-
2020-11-15 15:20
Nie w lasach tylko na skraju jeżeli już zdarzy się taka budowa.
Bo gdzie maja się budować ? na marsie,czy na jakichś wyspach na ocanie? A lasów w Pomorskim jest na tyle dużo że dziki w nich powinny siedzieć.
- 11 2
-
2020-11-15 23:56
(1)
Bo są tam tańsze mieszkania? Nie każdego stać na mieszkanie w centrum. W dodatku powiedz gdzie by zamieszkały te osoby mieszkające teraz przy skraju lasu? Nawet tyle mostów nie ma aby pod nimi mogli zamieszkać już o terenach pod budownictwo w centrum nie wspomnę
- 1 1
-
2020-11-16 00:13
Program "500-" powinien długofalowo wpłynąć na zrównoważony rozwój. Ile jeszcze ludzi jest w stanie przyjąć ziemia bez katastrofalnych zmian ekosystemu. Przed drugą wojną światową były ok 2 miliardy ludzi, w 1974 około 4 miliardy, teraz ponad 7 miliardów. A każdy chce mieć dom lub apartament z widokiem na las i do do tego obowiązkowo SUVa i przynajmniej raz w roku polecieć samolotem na wakacje. To dziki są potrzebne a nie kolejne miliardy ludzi.
- 0 2
-
2020-11-15 09:27
Tylko totalne, szybkie zniszczenie populacji dzików może pomóc rozwiązać ten problem. (2)
- 39 21
-
2020-11-15 11:23
(1)
Covid zniszczy nas tez. Dziki beda miały wtedy swiety spokój.
- 3 4
-
2020-11-15 23:59
Zaraz rok minie i jakoś nas nie zniszczył :)
- 2 1
-
2020-11-15 09:29
Nie jest to rozwiązanie (1)
Po prostu zamiennik, bo nie ma kasy na właściwe zajęcie się dzikami, dokarmianie w miejscach wyznaczonych w lesie, kontrola całej populacji i osobników rozpłodowych, znakowanie. Ale lepiej wkręcić że to ASF i sobie postrzelać blisko osiedli, zostawiając krew na ziemi, a co tam.
- 13 41
-
2020-11-15 21:23
no no
podejdż do dzika i go oznakuj - mundry ze az strach
- 4 1
-
2020-11-15 09:29
Też jestem przeciwny ich zabijaniu lecz już nawet w dzień wychodzą z lasu do miasta .Jak się komuś coś stanie co wtedy napiszesz
- 41 13
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.