• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: "osłupkować" całe ścisłe centrum Gdańska

24 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (245)
Najnowszy artykuł na ten temat Zakończono montaż słupków na Głównym Mieście
Gdańsk zainwestuje w tym roku w nowe, pneumatyczne słupki, które mają być skuteczniejsze niż dotychczasowe rozwiązania. Gdańsk zainwestuje w tym roku w nowe, pneumatyczne słupki, które mają być skuteczniejsze niż dotychczasowe rozwiązania.

W tym roku w centrum Gdańska mają się w końcu pojawić słupki pneumatyczne, które skuteczniej niż dotychczasowe rozwiązania zablokują kierowcom wjazd. Zdaniem naszego czytelnika to jednak wciąż za mało, by problem rozwiązać. - Od lat powinien być w Gdańsku sukcesywnie wdrażany plan inteligentnego osłupkowania całego ścisłego centrum - od PodwalaMapka do PodwalaMapka, od Wyspy SpichrzówMapka po Forum GdańskMapka - uważa.



W ścisłym centrum miasta powinno pojawić się więcej słupków blokujących kierowcom wjazd?

Władze Gdańska zapowiedziały, że w tym roku wezmą się za docelowe rozwiązanie problemu z wjeżdżaniem samochodami na Długą, Długi Targ Mapka i okoliczne uliczki będące w Strefie Ograniczonej Dostępności.

Receptą ma być 40 pneumatycznych słupków (tzw. pilomaty). Mają one zastąpić sfatygowane już i regularnie niszczone przez niesfornych kierowców słupki żeliwne. Urządzenia mają pojawić się na drogach prowadzących do Długiej i Długiego Targu. M.in. na PiwnejMapka, KołodziejskiejMapkaOgarnejMapka. Aktualnie w tym rejonie jest tylko pięć podobnych słupków.

"Rajd" po Długiej. Zarzut usiłowania zabójstwa dla kierowcy

Poniżej opinia naszego czytelnika, który uważa, że miasto w temacie słupków powinno pójść jeszcze dalej. I to dosłownie:

"Strefa ograniczonej dostępności w Gdańsku to fikcja. Straż Miejska jest niedofinansowana od lat. A jej absolutne niedopasowanie do dzisiejszych realiów jest wręcz legendarne.

Usunąć samochody z przejść, chodników, trawników



Szansa, by dostać blokadę w Gdańsku, parkując źle gdziekolwiek indziej niż na trzech najpopularniejszych wśród strażników ulicach Śródmieścia, jest niewiele większa niż wygrana w totka. Zapewne z przyczyn politycznych miasto Gdańsk nawet nie rozważa częściowej prywatyzacji egzekwowania przepisów parkingowych (co jest prawem dopuszczalne!), bo głosy osób uzależnionych od swoich samochodów są ważniejsze niż bezpieczne chodniki.

Sam jestem kierowcą, nie mówię o tym, by sypać mandatami na miliony, tylko usunąć samochody z przejść dla pieszych, wąskich chodników, trawników.

Osłupkować całe ścisłe centrum miasta



Ale wracając do tematu. Od lat powinien być w Gdańsku sukcesywnie wdrażany plan inteligentnego osłupkowania całego ścisłego centrum miasta - od Podwala do Podwala, od Wyspy Spichrzów po Forum.

Pijany wjechał autem na Długi Targ. Zatrzymali go świadkowie Pijany wjechał autem na Długi Targ. Zatrzymali go świadkowie

Na zachodzie istnieją liczne inteligentne systemy dostępowe na podstawie kamer sczytujących rejestracje samochodu. Wtedy, na tak wygrodzonych terenach centrów miast, swobodnie kursują autobusy, śmieciarki, a dostawcy i taksówkarze wykupują online (w systemie czynnym całodobowo) za symboliczne kwoty dostęp dla swoich pojazdów. Goście hoteli i apartamentów wykupują dostęp na konkretny samochód i czas albo pozostawiają pojazd dalej i spacerują. Takie Śródmieście jest potem strefowane lub wręcz wyznaczane są bramki "wjazdowe" i "wyjazdowe" dla konkretnych ulic i podwórek, a mieszkańcy otrzymują dostęp na odpowiedni kawałek - by dojechać i zaparkować pod domem i z niego wyjechać - a nie, tak jak teraz, na całe Śródmieście.

Taki system praktycznie:

  • wykluczyłby udział Straży Miejskiej w weryfikowaniu prawa do wjazdu do strefy (szczególnie w sezonie, gdy praktycznie codziennie strażnicy na wjazdach na Główne Miasto sprawdzają przepustki), ograniczyłby liczbę niesłusznie wpuszczanych pojazdów,
  • uregulował i uprościł wydawanie przepustek (po co naklejki, gdy jest baza numerów rejestracyjnych), zwiększył dochody z tego tytułu,
  • z czasem umożliwił łatwe wprowadzenie strefy zielonego transportu, bo samochody niespełniające wymogów ustawy byłyby w systemie "odrzucane" od wydawania przepustki.

  • Latem ubiegłego roku wjazd na Długą i Długi Targ został zastawiony takimi barierkami. Nie jest to jednak rozwiązanie docelowe.
  • Gdańsk zainwestuje w tym roku w nowe, pneumatyczne słupki, które mają być skuteczniejsze niż dotychczasowe rozwiązania.
Mamy wyjątkowo piękne Śródmieście, czas zacząć dialog technologiczny nad docelowym rozwiązaniem i walczyć o to, by było to miejsce bezpieczne dla pieszych, wolne od zbędnych samochodów i wirujących pseudotaksówek, estetyczne (bez barierek metalowych, wiecznie przesuwanych betonowych przegród).

Taki kierunek nas czeka prędzej czy później. Tylko że my za 10 lat będziemy zrywać teraz montowane barierki - a bo to nie przewidziano pociągnięcia światłowodu, nie ma miejsca na kamerę albo w sumie to lepiej było zamontować ulicę wcześniej, zamiast tutaj, bo strefa urosła. Czyli typowo - po polsku!".

Od Redakcji: W ubiegłym roku operatorzy monitoringu miejskiego przekazali policji 20 zgłoszeń oraz sporządzili 40 notatek dot. łamania przez kierowców przepisów w rejonie ul. Długiej i Długi Targ. Dodatkowo przekazali też 25 zgłoszeń w tej samej sprawie do patroli straży miejskiej. W sumie zgłoszenia te dotyczyły 85 ujawnionych przypadków wjazdu, a więc złamania obowiązujących przepisów.


Film z czerwca ubiegłego roku:


Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (245) ponad 10 zablokowanych

  • Nic nie trzeba o słupkowac wystarczy sprawne działanie słuzb!!Ale te jak urzednicy i władze gdańska są najbardziej nieudolne!

    Wystarczy brac przykład z innych miast Polski czy zagranica !! Ale unas zagranice władze Gdańska to latają tylko w celach politycznych identycznie do innych miast !!
    A teraz to im wygodniej pod wybory na nasz koszt słuki poustawiac u jednoczesnie kolesie zarobią

    • 11 6

  • Główne miasto, a właściwie całe śródmieście powinno przestać pełnić rolę strefy zamieszkania. (5)

    To miejsce powinno zostać przekształcone w strefę w której znajdują się biura, hotele, hostele, pensjonaty, restauracje, puby, bary, kawiarnie, cukiernie, księgarnie, salony prasowe, informacja turystyczna, biura podróży, miejski przewodnik, kwiaciarnie, urzędy pocztowe, sklepy pamiątkarskie, rękodzielnicze, kina, teatry, opery, filharmonie, muzea, wystawy, konsulaty, placówki medyczne, obiekty kultury i sportu, i inne temu podobne.
    Mieszkań tam w ogóle nie powinno być, ot choćby ze względu na turystyczny charakter miasta oraz związanej z tym uciążliwości.
    Ludzie którzy z uporem maniaka starają się z tym walczyć i chcący tam mieszkać, parkować wszędzie tak jak się to robi na obrzeżach, starając się usunąć turystów, studentów, biznesmenów z ścisłego centrum, powinni w końcu zrozumieć, że taka jest rola śródmieścia by koncentrować w nim centrum życia społecznego. Walka z tym jest bez sensu.
    Powinni sprzedać swoje mieszkania i wyprowadzić się poza centrum, albo pogodzić się z tym, że tak już jest, wszak centrum jest historyczne, stąd zawsze będą tu napływali liczni turyści, a także lokalne biznesy będą chciały czerpać z tego zyski.
    Artykuł czytelnika jest bardzo trafiony w sedno jeśli mówić o zamknięciu strefy śródmiejskiej.
    Ten cel powinien zostać zrealizowany już dwadzieścia lat temu za prezydentury Pawła Adamowicza, który był wielkim orędownikiem wprowadzania nowoczesnych rozwiązań na rzecz miasta.

    • 4 41

    • no byl prafdziwym orendownikiem

      • 1 4

    • A jeśli teren pod Twoim domem okazałby się wyjątkowo atrakcyjny do prowadzenia strzelnic i ubojni, ze względu na charakter ulicy? Ludzie którzy z uporem maniaka starają się z tym walczyć i chcący tam mieszkać, żyć wszędzie tak jak się to robi na innych ulicach, starając się usunąć strzelców, rzeźników, TIRy z tej ulicy, powinni w końcu zrozumieć, że taka jest rola tej ulicy by koncentrować w nim centrum życia strzeleckiego i masarskiego. Walka z tym jest bez sensu.

      • 2 5

    • Główne Miasto zostało stworzone w dużej mierze jako osiedle mieszkaniowe już na etapie odbudowy w latach 40-tych i 50-tycy. Zwłaszcza że kamienice stojące w bocznych ulicach to po prostu typowe budynki mieszkalne, jedynie kształtem nawiązujące do dawnej zabudowy. Więc mowa o "historyczności" centrum jest tu co najmniej śmieszna.
      Stare Miasto to już zupełnie typowe osiedle z lat 50-tych i 60-tych.
      W mieli miejscach świata w prawdziwych historycznych centrach miast normalnie mieszkają ludzie i jest to element autentyczności danego miejsca. Szanowny autor pomysłu był gdzieś poza Gdańskiem?

      • 8 0

    • Mam nadzieję, że to sarkazm. Inaczej masz IQ ziemniaka

      • 2 0

    • Hehe, Ty to chyba od niedawna tu mieszkasz, co nie?

      Przyjedź do centrum, podejdź do kogoś kto mieszka tu od 30 / 40 / 50 lat i przedstaw swoje 'mundre' rozwiązanie - obstawiam, że najbardziej spodoba się sugestia by się stąd wynieść na rzecz nowych biurowców, albo by zrównać ich mieszkanie z ziemią, by postawić parking :D

      • 0 0

  • Tak naprawdę wystarczyłoby w uzgodnieniu z PWKZ odbudować historyczne umocnienia i problem samochodów w mieście sam by się (2)

    • 3 5

    • A jak dojedzie straż pożarna? (1)

      • 3 0

      • tak jak dojeżdzała w czasach "historycznych umocnień" ;)

        • 2 1

  • (2)

    Rozumiem, że Redakcja sprawdziła wcześniej, czy aby Pan czytelnik nie ma udziału w słupkowym interesie. Bo artykuł wygląda na klasyczne "lokowanie produktu".

    • 22 11

    • Tu nie Pcim. (1)

      • 3 4

      • Pcim może nie - ale wydawanie naszych pieniędzy w mało rozsądny sposób nie jest w Gdańsku niczym niezwykłym.

        • 1 1

  • Jak by każdy wjechał do centrum

    to nikt by z niego nie wyjechał.

    • 5 1

  • Najpierw parkingi podziemne

    Acha zapomniałem ze pisaliście o unieważnieniu projektu parkingów podziemnych. Jakie miasto i władze takie centrum. O ile jestem przeciwnikiem okropnych parkingów kubaturowych (patrz Forum), o tyle duży parking podziemny, na którym jest park to już uważam za dobry pomysł. Możemy to podejrzeć praktycznie w dowolnym zachodnim dużym mieście Amsterdamie, Berlinie czy innym.

    • 8 11

  • Osłupkować! ale na koszt kierowców! Niech słupkują za swoje prywatne! (6)

    • 12 6

    • Ok (4)

      Pod warunkiem że wszystkie drogi dla rowerów przerobimy na drogi tylko dla samochodów, oczywiście na koszt rowerzystów, oraz wszystkie przejścia dla pieszych przebudujemy na bezkolizyjne tunele na koszt pieszych.

      • 3 6

      • A niby dlaczego? (1)

        Pieszy i rowerzysta płacą do budżetu miasta dokładnie tyle samo co kierowca, bo wszelkie opłaty wynikające z faktu posiadania auta trafiają do budżetu centralnego. I jeszcze piesi i rowerzyści muszą się dokładać do budowy, utrzymania i remontów waszych dróg, bo ich koszt jest dużo wyższy niż chodniki i drogi dla rowerów.

        • 5 2

        • Bo kierowcy płacą też 70% kosztów komunikacji miejskiej

          z której nie korzystają, a do tego krocie za haracz ściągany w SPP

          • 2 5

      • nie ma problemu. świetny pomysł. zamienimy się. (1)

        weźcie sobie te wszystkie chodniki-rowerowe. rowerzyści z pieszymi przeniosą się na jezdnie. Jestem za!

        • 6 1

        • Miłej asfaltówy latem ;)

          • 0 2

    • Żółte słupki dla rowerzystów obok przejść - strata kasy! Niech sobie getrowcy sami za to płacą!

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Słupki nie pomogą na brak kultury i wewnętrznej dyscypliny. (16)

    Jak nie wolno, to nie wolno. U nas panuje raczej: nie wolno, ale..... W miejsce kropek można wstawić: "ja tylko na chwilę, a gdzie mam zaparkować, muszę odebrać paczkę, muszę odebrać dziecko, spieszę się itp, itd".

    • 189 26

    • Oczywiście, że pomogą (6)

      słupek nie dyskutuje, słupek blokuje wjazd i tyle.

      • 54 2

      • (5)

        Mieszka tam dużo starszych ludzi do których karetka nie zdąży dojechać. Jednak autem szybciej niż biec pieszo ze sprzętem. Plus, że się mieszkania zwolnią. Jak dla mnie to mogą tam nawet fosę wybudować.

        • 2 28

        • (4)

          Przed karetką opuszczają się wszystkie słupki, a drogi nie będą nielegalnie zastawione, więc szybciej dojedzie.

          • 26 1

          • (3)

            Tylko te słupki nie robią hyc i schowane. Musi karetka stanąć i czekać. O ile to będzie w ogóle działało, a nie jak windy. Tak samo jak musi zwalniać na progach i dziurawych drogach. Na pewno można wymyśleć coś lepszego niż słupki. To droga na łatwiznę za którą i tak ktoś weźmie kasę... To mógłby się chociaż trochę wysilić.

            • 1 12

            • Takie słupki to nawet na torach tramwajów we Lwowie stoją i problemu nie robią.

              Nas już dawno Ukraina wyprzedziła, to gdzie my jesteśmy? W Bangladeszu czy Burkina Faso?

              • 6 0

            • tak progi zwalniające też powinniśmy zlikwidować bo karetki również muszą tam zwalniać

              człowieku skąd tyś sie urwał z takim myśleniem???

              • 3 0

            • Chyba nie wiesz o czym piszesz

              Ani o karetkach ani o slupkach

              • 0 0

    • Wręcz przeciwnie.

      Też nie lubię słupków, ale to konieczność.

      • 23 3

    • Weź pan ten słupek (2)

      I postaw sobie w domu!

      • 1 20

      • (1)

        U cIebie już stoi, a właściwie siedzi i pisze komentarze.

        • 10 0

        • Słupek przez g z przodu.

          • 2 0

    • nie prawda

      slupki pomagaja - nie wjedziesz przez slupek nawet jak jestes burak

      • 9 0

    • właśnie słupki są odpowiedzią na brak kultury, dyscypliny i poszanowania przepisów

      • 6 0

    • Powodzenia

      Współczuję dostawcą w tym rejonie....

      • 0 7

    • Dokładnie zniszczony narod doszczętnie. Ale ludzie wychodzą z założenia ze jaki oni kradną miliony to w du maja te małe rzeczy które nie przestrzegają

      • 0 0

    • Wyprowadzić urzędy z centrów miast. To one generują 70% ruchu.

      • 1 0

  • Tylko dlaczego niby taksówki, mieszkańcy czy goście hotelowi mają wjeżdżać? (3)

    Jeśli strefa ma być zamknięta dla ruchu, to niech będzie dla ruchu zamknięta - koniec i kropka.
    A nie autor proponuje listę wyjątków, które to bardzo łatwo będą cwaniaki wykorzystywać.

    Ton artykułu sugeruje że napisał go jakiś mieszkaniec śródmiejskiej strefy co to go boli że ktoś mu wjeżdża i "jego" miejsce zajmuje i sobie wymarzył że go miasto osłupkuje i da mu pilota do tego

    • 14 8

    • Dokładnie! (2)

      Ruch tylko dla Stalych mieszkanców i slużb!
      Goscie hotelowi mogą korzystać z taksówek!!
      Najem krótkookresowy też

      • 2 1

      • Dlaczego taksówki mają wjeżdżać? Nie widzę powodu. Nogi są od tego!

        • 1 2

      • Jak to - dla stałych mieszkańców? jak już, to bez żadnych wyątków!

        • 0 1

  • Gdańsk zainwestuje ???A to ciekawe ,nie to władze miasta kolejny raz marnuje miliony z kasy mieszkanców!!

    Gdańsk to mieszkańcy a tutaj to szkodliwi urzędnicy marnują pieniądze Gdańszczan!!! Kolejny z tysiąca razy sie kompromitują by to w końcu zakończyć, jedyne wyjcie to zagłosować na kogo kol wiek na przyszłych wyborach do władz i rady miasta !!Obojetnie na kogo byle przeciwko nim .Inaczej te kilkudziesięcio letnie układy urzedników będą nas okradać

    • 9 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane