• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik proponuje: bilet na tramwaj przepustką na parkingu Park & Ride

Jarosław
26 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Parking przy Urzędzie Marszałkowskim na Okopowej został udostępniony kierowcom na początku września. Do czasu zakupu parkometrów i uruchomienia Strefy Płatnego Parkowania na Starym Przedmieściu pozostanie bezpłatny.  Parking przy Urzędzie Marszałkowskim na Okopowej został udostępniony kierowcom na początku września. Do czasu zakupu parkometrów i uruchomienia Strefy Płatnego Parkowania na Starym Przedmieściu pozostanie bezpłatny.

Kubaturowy parking przy urzędzie marszałkowskimMapka powinien pozostać bezpłatny, ale tylko dla kierowców, którzy wykorzystują go w formule Park & Ride (Parkuj i jedź) - uważa nasz czytelnik, pan Jarosław. Jego zdaniem bezpłatną przepustką na wyjeździe mógłby być ważny bilet ZTM. Pozostali kierowcy za postój musieliby płacić.



Parking przy Biskupiej Górce w formule Park & Ride to:

Na początku grudnia miną trzy miesiące od otwarcia parkingu kubaturowego przy urzędzie marszałkowskim. Wielopoziomowy parking powstał w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka.

Według zapowiedzi urzędników, parking pozostanie bezpłatny do chwili zakupienia nowych parkometrów i utworzenia strefy płatnego parkowania na Starym Przedmieściu. Wówczas opłaty - równe tym ze Strefy Płatnego Parkowania - zostaną wprowadzone także na samym parkingu.

Także na początku grudnia poznamy ewentualne oferty w powtórzonym przetargu na zakup nowych parkometrów (pierwsze postępowanie unieważniono ze względu na zbyt wysoką cenę).

Gdynia szuka inwestora do budowy parkingów kubaturowych



Drugie postępowanie jest inne - miasto zamawia o połowę mniej urządzeń i wydłuża czas na ich dostawę. To oznacza, że na ulicach Gdańska pojawią się najwcześniej w drugiej połowie 2022 r. Tym samym do tego czasu parking przy Biskupiej Górce pozostanie więc bezpłatny.

Zdaniem naszego czytelnika, obiekt można wykorzystać zdecydowanie lepiej.

Oto jego list:

Parking przy Biskupie Górce to pierwszy tego typu miejski parking znajdujący się w osi Szybkiej Kolei Miejskiej. Do tego jest świetnie skomunikowany. Dla pieszych to kilka minut spacerem od przystanku SKM Śródmieście. Dla kierowców - dogodny dojazd zarówno od strony obwodnicy południowej, jak i tunelu pod Martwą Wisłą, Podwala Przedmiejskiego czy Trasy WZ. Aż się prosi, by miasto zrobiło z niego lepszy użytek i wprowadziło tam formułę Park & Ride. Korzyści z tego typu rozwiązania byłoby co najmniej kilka.


Setki tysięcy złotych wpływów do budżetu



Zacznijmy od najbardziej oczywistego profitu, bo argument finansowy przeważnie okazuje się najskuteczniejszy. Obecnie parking jest darmowy i ogólnodostępny. To sprawia, że miasto po wybudowaniu parkingu (razem z wiaduktem Biskupia Górka, co pochłonęło 163 mln zł) ponosi koszty jego utrzymania i nie ma nic w zamian.

Ze świetnie zlokalizowanej i kosztownej w budowie infrastruktury korzystają bez opłat urzędnicy, petenci i nieliczni okoliczni mieszkańcy. Tymczasem parking, mogący pomieścić prawie 400 aut, mógłby świetnie sprawdzić się jako pierwszy miejski parking typu Park & Ride.

Osoba dojeżdżająca do centrum własnym autem mogłaby zostawić samochód na parkingu i w dalszą drogę ruszyć tramwajem, autobusem czy kolejką SKM.

Ale pod jednym warunkiem - parking pozostałby bezpłatny tylko dla posiadacza biletu jednorazowego lub okresowego. Pozostali - musieliby płacić. Ile? Rozsądną wydaje się opłata za godzinę postoju równa cenie biletu (3,80 zł) lub godzinie parkowania w Strefie Płatnego Parkowania (3,90 zł).

Jak to zrobić? Na pewno nie trzeba w tej kwestii wyważać otwartych drzwi. Wystarczy zrobić użytek z wiedzy, ludzi i sprzętu zdobytych w ostatnich latach na parkingach w pasie nadmorskim. Tam się udaje to dlaczego miałoby się nie udać w tym przypadku?

Więcej pasażerów w komunikacji



Udostępnienie parkingu w formule P&R mogłoby przekonać więcej osób dojeżdżających do pracy samochodem do pozostawienia go bez opłat w pobliżu Biskupiej Górki i dalszej jazdy tramwajem lub SKM-ką. Trudno nazwać nieprawdopodobnym scenariusz, w którym kierowca - w ramach jednej opłaty za bilet i parking - nie pcha się do zatkanego Wrzeszcza czy Oliwy, tylko dojeżdża tam w podobnym czasie kolejką czy tramwajem.


Mniejsze korki



Mniej kierowców usiłujących wjechać do zakorkowanej Oliwy czy Wrzeszcza to krótsze korki, czystsze powietrze i mniejszy hałas. Benefit w postaci biletu, który po powrocie stanie się bezpłatną przepustką na szlabanie to jedno. Drugie - więcej czasu np. na poranną prasówkę w tramwaju czy wizytę w kawiarni.

Propagowanie właściwych postaw transportowych, by nie wszędzie jechać autem



Sukces tego typu rozwiązań - stosowanych przecież na całym świecie - mógłby skłonić więcej osób do korzystania z takiej formy poruszania się po mieście. Wystarczy spojrzeć, jaką popularnością cieszą się pękające w szwach parkingi P&R przy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Chyba każdy kierowca zdaje sobie sprawę, że nie wszędzie trzeba i nie wszędzie można dojechać samochodem. Ale przy odpowiedniej kampanii promocyjnej miasto mogłoby wypromować tę ideę i pokazać, że ma pomysł, jak efektywnie wykorzystać nową przestrzeń parkingową. Bo dziś nowy obiekt sprawia wrażenie, jakby powstał tylko po to, by mogła na nim za darmo parkować armia zmotoryzowanych urzędników.

Nie trzeba rezygnować z pomysłu po zakupie parkometrów i wdrożeniu SPP



Od samego początku miasto zapowiada, że parking stanie się płatny, gdy uda się kupić nowe parkometry i uruchomić strefę płatnego parkowania na Starym Przedmieściu. Wówczas opłaty - równe tym z SPP - miałyby się pojawić także na parkingu.

Ale przecież jedno drugiego nie wyklucza, opłaty można wprowadzić już teraz i zwolnić z nich kierowców korzystających z transportu publicznego. Po zakupie parkometrów zasady pozostałyby bez zmian.

A przez kilka miesięcy, które upłyną do tego czasu, z opłat za parkowanie uzbierałoby się kilkadziesiąt lub nawet kilkaset tysięcy złotych, które miasto mogłoby przeznaczyć na więcej zieleni, stojaki rowerowe, ogrody deszczowe czy inne prospołeczne działania.

Jarosław

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (146) 2 zablokowane

  • (8)

    Powinien być bezpłatny na stałe. Ile można drenować portfele Kowalskich?

    • 29 29

    • Odwrotnie. (1)

      Tramwaj powinien być bezpłatny. Parking powinien kosztować więcej niż taxi.

      • 8 6

      • Czyli twierdzisz, że utrzymanie tramwaju jest tańsze, niż utrzymanie parkingu?

        Ciekawe

        • 0 0

    • Bzdura

      Po co parking P&R w centrum ??? Takie parkingi tworzy się na obrzeżach po to aby auta nie wjeżdżały do centrum - tak przynajmniej to funkcjonuje wszędzie ingdziej.

      • 8 0

    • Wysztko (2)

      Powinno być za darmo. Idz do mopsu

      • 4 2

      • Nic nie jest za darmo. Jakbym miał wybrać darmowy parking czy nowy "darmowy" chodnik w dzielnicy to wybrałbym to drugie.

        • 2 2

      • Powinno byc za darmo dla tych ktorzy dali na niego środki czyli podatników a nie tylko urzedników, których podatnicy sa szefami. Bez podatników nic by nie było

        • 0 0

    • Zapytaj

      Się swoich mocodawców z nowogtodziej ile jeszcze będą mój portwel drenować na swoje głupie pomysły i wojenki z drewniana szabelką przeciwko wszystkim. Ps dalej na fundusze ue czekamy :)

      • 6 1

    • pomysl ktory nic nie zmieni.

      W tym momencie jest bezplatny i juz ciezko znalezc na nim miejsce(bylem raz jako petent urzedu miejskiego). Zaloze sie ze wiekszosc aut nalezy do pracownikow pobliskiego urzedu, banku i tak dalej. Czyli w tym wypadku parking nie spelnia swojej funkcji jako miejsca gdzie ludzie potrzebujacy zalatwic swoje sprawy moga zostawic auto. Tak dla parkingow P&R ale nie w centrum. Czy jakas dziennikarzyna moze sie zainteresowac jak dziala pieyrowy parking przy ulicy Jana z Kolna (jakie oblozenie, jakie ceny, kto tam parkuje)

      • 0 0

  • Miasto jedno całe piętro (3)

    Chce za darmo(!!!!) wynająć urzędowi marszałkowskiemu bez opłat dla pracowników! Wszystko jest w BIP, niech redakcja sobie sprawdzi. Urzędnicy będą mieć za darmo, cała reszta będzie płacić

    • 30 3

    • To miasto czy Urzad Marszałkowski? (1)

      Wiesz, że to nie to samo? Prawda?

      • 9 7

      • Miasto urzędowi marszałkowskiemu

        Ola jest właścicielem budynku

        • 3 3

    • I bardzo dobrze !!

      • 0 0

  • Kupię najtańszy bilet (2)

    i pójdę do pracy w Urzędzie obok parkingu.
    Jedyne 3,80 za parkowanie cały dzień
    fajny pomysł

    • 42 3

    • Po co zaraz za 3,80? Kup sobie ulgowy xD jak można tak głupie pomysły dopuszczać do publikacji?!

      • 19 4

    • to może kupić najtańszy bilet

      miesięczny i będzie jeszcze taniej. Nikt nie musi wiedzieć gdzie się pracuje a gdzie parkuje :)

      • 2 1

  • Po co taki duży parking w centrum miasta (2)

    • 19 18

    • Pewnie dla urzędników z pobliskiego gmachu

      Są równi i równiejsi.

      • 8 2

    • ale Gdańsk to upadłe miasto meneli ...proszę przejść się na spacer np po godz 19

      ....bida

      • 1 3

  • (1)

    ALe biznes,z 400 miejsc,nawet płatnych chcą załatać dziurę w budżecie Gdańska?Przecież to nawet nie będzie na promil samych podwyżek które dali sobie rajcowie i kniazini.

    • 20 8

    • Kurdę, dobzi ci radni są.

      Nawet ustawę przez sejm potrafią przepchnąć...

      • 0 4

  • (3)

    . pomysł z artykułu śmierdzi dyskryminacją. Z jakiej paki mam płacić, gdy jadę do urzędu załatwić sprawę, a jakiś typ który stoi cały dzień i potem buja się tramwajem nie? Niech sobie z domu idzie na tramwaj pieszo.

    • 29 8

    • (1)

      Z takiej, że zapłacisz więcej za parkowanie w SPP.

      • 4 3

      • No i? Albo będzie tyle samo płatne dla wszystkich albo wcale.

        • 0 0

    • Niekoniecznie. Można podzielić. Powiedzmy jeden poziom pod P&R, reszta normalnie lub na odwrót lub po połowie.. Kwestia do dogrania

      • 0 0

  • Parkingi muszą być płatne bo coraz więcej osób porusza się samochodami (2)

    Trzeba ograniczyć ruch samochodowy, tylko czy komunikacja miejska jest w stanie zapewnić transport większej liczbie pasażerów. Czy w tym mieście potrafią coś zrobić dobrze? Urzędnicy uczcie się choćby od sołtysa, wójta .

    • 25 24

    • No tak.

      U sołtysa i wójta nie ma ani komunikacji ani korków...

      Tylko jak pozbyć się 95% mieszkańców?

      • 6 5

    • Pewnie, że tak ale dumni posiadacze pasatów 1.8 tdi będą minusować. Oczywiście żadnego rozwiązania na problem korków, braku miejsc parkingowych i za dużej liczby aut nie zaproponują. Powód jest prosty. Takiego rozwiązania nie ma. Tylko komunikacja miejska.

      • 4 3

  • Bardzo dobry pomysl ale ..

    skąpiradła z miasta nie pójdą na taki pomysł

    • 9 7

  • Radni już coś wymyślą, na pewno będzie ten pomysł pro-społeczny.Dostali podwyżki to będą się wykazywać. ;)

    • 8 0

  • Jak dla mnie pomysł średni (1)

    Mieszkańcom w końcu coś się na leży przy tak kiepsko działającym mieście. Ja wciąż uważam, że powinienem być bezpłatny. Po za tym Pan Jarosław zapomniał, że to miasto nie buduje dróg, żeby mieć korzyści finansowe. To jest jedno z podstawowych zadań miasta. Dodatkowo to nie jest tak, że miasto poszło do banku i wzięło pieniądze na sfinansowie budowy. Mieszkańcy sami go opłacili w formie podatków czy innych form np mandaty. Idea P&R polega na darmowym parkingu i płatnej komunikacji miejskiej. Jeżeli wprowadzić pomysł to 3.80 za bilet nie trafi na komunikację miejską tylko na utrzymanie parkingu.

    • 19 7

    • Poziom logiki w tej wypowiedzi taki sam jak poziom gramatyczny tego monologu.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane