• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: korekta oznakowania odkorkuje Słowackiego

Maciej Korolczuk
18 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obecnie na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w stronę lotniska można jechać tylko jednym pasem. Zdaniem naszego czytelnika drogowcy powinni też umożliwić taki manewr z jednego z dwóch lewoskrętów w Budowlanych. Obecnie na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w stronę lotniska można jechać tylko jednym pasem. Zdaniem naszego czytelnika drogowcy powinni też umożliwić taki manewr z jednego z dwóch lewoskrętów w Budowlanych.

Czy niewielka korekta jest w stanie odkorkować jedno z kluczowych skrzyżowań przy obwodnicy Trójmiasta? Tak twierdzi pan Daniel, nasz czytelnik. Jego zdaniem wystarczy umożliwić kierowcom jazdę na wprost z jednego z dwóch lewoskrętów na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w kierunku lotniska. Drogowcy są jednak co do tego pomysłu sceptyczni.



Czy pomysł czytelnika usprawniłby poruszanie się po tym skrzyżowaniu?

Skrzyżowanie Słowackiego z Budowlanych to wąskie gardło na całej trasie Słowackiego prowadzącej w kierunku lotniska w Rębiechowie. Po tym, jak dwoma pasami sprawnie i szybko można pokonać trasę z Wrzeszcza (al. Żołnierzy Wyklętych i leśnym odcinkiem Słowackiego), po wjeździe na wiadukt nad obwodnicą, trzeba nie tylko zwolnić, ale często też stać w korku.

Na ostatniej prostej przed lotniskiem czeka bowiem trzypasmowe skrzyżowanie, które na wprost można przejechać tylko jednym pasem. Mimo że za skrzyżowaniem znów zaczyna się dwupasmowa jezdnia.

Pan Daniel, nasz czytelnik, sugeruje, że drogowcy powinni umożliwić kierowcom w tym miejscu jazdę na wprost także z jednego z dwóch lewoskrętów.

- Najlepszym rozwiązaniem byłoby dobudowanie prawoskrętu jako osobnego pasa, jednak byłoby to znacznie droższe niż umożliwienie kierowcom jazdy na wprost z już istniejącego pasa, który służy jako jeden z dwóch lewoskrętów - twierdzi nasz czytelnik. - Obecny cykl świateł do lewoskrętu prawie w 100 proc. pokrywa się z cyklem do jazdy na wprost. Analogiczne rozwiązania stosowane są na innych skrzyżowaniach w Gdańsku: prawoskręt z al. Rzeczypospolitej w Hynka czy lewoskręt z ul. Nowe Ogrody w ul. 3 Maja.
Przesuń aby
porównać
Nasz czytelnik zwraca też uwagę, że problem narasta, bo od kilku lat dynamicznie rozwija się infrastruktura wokół lotniska. Powstają nowe miejsca pracy, rośnie też liczba obsługiwanych pasażerów na samym lotnisku (w tym roku będzie ich już 5 mln).

- Dojazd kolejką PKM nie jest możliwy w każdym przypadku, a przystanek "Firoga" nadal nie powstał. W tym samym korku stoją też autobusy komunikacji miejskiej. Urzędnicy nie powinni zakładać, że raz wyznaczony przebieg ruchu powinien zostać na zawsze - uważa pan Daniel.

GZDiZ: To by pogorszyło, a nie poprawiło przepustowość



Uwagi naszego czytelnika przekazaliśmy działowi Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Jak wyjaśnia jego kierownik, Robert Krasowski, proponowana zmiana polegająca na umożliwieniu jazdy na wprost ze środkowego pasa spowodowałaby istotne pogorszenie przepustowości tego wlotu w istniejącym układzie sterowania ruchem.

- W chwili obecnej program sygnalizacji świetlnej pracuje w ten sposób, że w przypadku pełnej detekcji, tj. sytuacji, w której wszystkie potoki ruchu pieszego i samochodowego otrzymują światło zielone w jednym cyklu, zgodnie z przyjętym układem faz przez pierwsze 19 sekund sygnał zielony otrzymują pojazdy jadące w kierunku portu lotniczego, a w tym czasie pojazdy skręcające w lewo w ul. Budowlanych mają sygnał czerwony - zaznacza Krasowski. - Oznacza to, że jeden pojazd poruszający się w tej relacji zablokowałby możliwość jazdy ze wspólnego pasa na wprost. Następnie przez 45 sekund wyświetlany jest sygnał zielony dla obu tych relacji, a w dalszej kolejności przez 11 sekund sygnał zielony otrzymują wyłącznie pojazdy skręcające w ul. Budowlanych. W tym przypadku pojedynczy pojazd jadący na wprost uniemożliwiłby skręt w lewo pozostałym.
Jak tłumaczy, nieco inaczej proporcje podziału sygnału zielonego przedstawiają się w przypadku braku detekcji pieszej, czyli sytuacji, w której przejście dla pieszych przez ul. Słowackiego nie otrzyma światła zielonego w cyklu.

- Tym niemniej zasada rozdziału sygnału zielonego na relacje na wprost i w lewo jest podobna. Musimy również zaznaczyć, że taki dobór długości faz wynika nie tylko z sytuacji ruchowej na wlocie ul. Słowackiego, ale również na wlocie ul. Budowlanych, która w dużym zakresie otrzymuje sygnał zielony równolegle do analizowanego wlotu.
GZDiZ poinformował też, że organizacja ruchu na skrzyżowaniu Słowackiego i Budowlanych wraz z funkcjonującą tam sygnalizacją świetlną zostały przeanalizowane dodatkowo w oparciu o wykonane pomiary ruchu, które odbywały się na przedmiotowym skrzyżowaniu przez siedem dni.

- Z wyłączeniem niedzieli zdecydowanie większy ruch odbywa się dla relacji skrętu w lewo, czyli w stronę ul. Budowlanych, a tym samym sposób funkcjonowania sygnalizacji świetlnej przy obecnych natężeniach należy uznać za prawidłowy - podkreśla Krasowski.

Opinie (126) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (7)

    Kolejny specjalista

    • 76 15

    • (3)

      pogorszyłoby bo blokowany byłby pas dla jadących w lewo, ale o czym tu mowa, od czasów Hitlera żadnych nowych dojazdów do Trójmiasta, przecież to jest kpina, co za problem zrobić 2-3 nowe dojazdy jak słowackiego, tylko ka$ę z tej motoryzacji biorą, sama akcyza (jako jedyny kraj w UE ją ma PL) to sumy rzędu kilkunastu miliardów rocznie, no ludzie, a tu nie mają dwóch na obwodnicę żukowa

      • 10 8

      • problemem jest nadmiar samochodow (2)

        budując wiecej drog ich ilosc by sie tylko zwiekszała.

        • 4 7

        • w d*pach się od dobrobytu poprzewracało

          ot co

          • 2 4

        • nadmiar samochodów a także nadmierna skłonność do korzystania z nich

          na krótkie odległości (do 7 km) wtedy, gdy są dostępne alternatywy. Brak sensownego systemu opłat za parkowanie, i wiele innych przyczyn.

          • 0 0

    • Należy już dziś wybudować dodatkowy pas do jazdy na wprost (1)

      za rok czy dwa będzie za późno i pewnie drożej. Panie Krasowski, proszę myśleć przyszłościowo.

      • 6 2

      • miasto przenieść do lasu a las do miasta

        proste rozwiązanie

        • 2 1

    • Problem to to, że rozbudowując lotnisko ucięto ulicę Słowackiego i teraz wszyscy jadą na Budowlanych. A tak na Budowlanych jechali by tylko ci co jadą w stronę Żukowa i Czapli. Reszta auto w kierunku Banina i Miszewa jechałaby prosto.

      • 8 1

  • Pan Robert Krasowski ma rację - to nietrafiony pomysł. (2)

    Mniemam, że czytelnik, który napisał do trojmiasto.pl poruszą się prosto w stronę lotniska i jemu może by to pomogło.

    • 125 20

    • Jemu też by zaszkodziło (1)

      Bo środkowy pas by się zatkał i korek by się rozlał daleko wstecz

      • 0 1

      • Pan Krasowski nie do końca ma rację

        W obecnym lub proponowanym rozwiązaniu zawsze jest możliwa sytuacja kiedy ktoś stojący jako pierwszy będzie blokował drogę jadącym w innym kierunku

        • 0 0

  • popieram

    • 13 25

  • Na ul. Słowackiego pomoże, zjazdy z obwodnicy i wjazd na ul. Budowlanych sparaliżuje. (1)

    Jeżeli czytelni vel. ekspert jeździ tylko jedną drogą, to może być dla niego korzystne. Nie licząc się z innymi, też mógłbym lobbować takie rozwiązanie.

    • 57 14

    • Może by dobudować 4 pas na wprost?

      • 0 0

  • i co z tego ? (1)

    jak Budowlanych ciągle , dalej , jedno pasmowa, dwu , kierunkowa >

    • 37 1

    • przeciez dlugi odcinek jest dwupasmowa, w jaki sposob zwezenie zawadza na swiatlach?

      • 1 0

  • (3)

    Dac buspas na prawym pasie i juz

    • 28 16

    • Zaraz sie zglosi ktos kto jezdzi w Budowlanych i tam powinny byc 4 lewoskrety

      • 31 3

    • I kontrapas rowerowy (1)

      Koniecznie

      • 12 3

      • zwykły pas ruchu dla rowerów jest tam jak najbardziej wskazany

        • 2 4

  • (1)

    Pomysł całkowicie bez sensu.

    • 39 20

    • Zgazda się, pomysł powielony z Kartuskiej i 3-go Maja.

      Przy UM w Gdańsku , teraz to są Długie Ogrody i skrzyżowanie z 3-go Maja. Lewy pas jest dla skrętu w lewo i jazdy na wprost w str. Huciska. Jeśli ktoś che skręcać w lewo a ci co jaką prosto mają zielone, wtedy taki delikwent blokuje jazdę na wprost, dopiero kiedy on dostanie zielone do skrętu w lewo ten z tyłu może jechać prosto.

      • 1 0

  • Kiedy nie jadę to pas do jazdy na wprost jest pusty. (3)

    To lewoskręt się korkuje i wyjazd z obwodnicy - bo kierowcy nie mogą włączyć się w lewoskręt.

    • 48 10

    • To nie wiem, o której jeździsz

      W godzinach porannych pas na wprost jest non stop zapchany. Do tego trzeba doliczyć pogarszających płynność cwaniaków, którzy wpychają się z lewego

      • 8 13

    • (1)

      Nie mogą się włączyć bo są cipk...mi po to jest kurczak ten pas do skrętu na obwodnicę w stronę Łodzi by z niego korzystać a nie stać jak cielak i tamowac ruch. Jak w tym miejscu znajdą się kierowcy co myślą i jadą na zakładkę to wszystko idzie sprawnie gorzej jak trafi się dziadek, kobita z prawkiem z chipsów albo inna cielepeta. Korki tworzymy sami drodzy kierowcy bo większość nie potrafi myśleć za kierownicą

      • 8 10

      • nie zrozumiałeś o czym było powyżej

        chodzi o wjazd z obwodnicy od strony Gdyni w Słowackiego i przeskoczenie od razu na lewoskręt do Budowlanych

        • 6 1

  • (2)

    a dobudowanie 100m kolejnego pasa?

    • 35 6

    • dobudować to trzeba 100 m po przeciwnej stronie

      wjazd z obwodnicy od strony Jasienia w stronę do Wrzeszcza. Brakuje kilkadziesiąt metrów żeby połączyć ze zjazdem do Ikei, a był by ciągły wjazd w Słowackiego bez korków

      • 17 0

    • Popiram

      Dobudowac od obwodnicy po prawej stronie przez to skrzyzowanie

      • 2 0

  • Beton z um tego nie zrozumie (1)

    • 9 9

    • tysiące ludzi jadących samemu w autach i robiących korki tego nie rozumie

      • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane