• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: korekta oznakowania odkorkuje Słowackiego

Maciej Korolczuk
18 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obecnie na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w stronę lotniska można jechać tylko jednym pasem. Zdaniem naszego czytelnika drogowcy powinni też umożliwić taki manewr z jednego z dwóch lewoskrętów w Budowlanych. Obecnie na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w stronę lotniska można jechać tylko jednym pasem. Zdaniem naszego czytelnika drogowcy powinni też umożliwić taki manewr z jednego z dwóch lewoskrętów w Budowlanych.

Czy niewielka korekta jest w stanie odkorkować jedno z kluczowych skrzyżowań przy obwodnicy Trójmiasta? Tak twierdzi pan Daniel, nasz czytelnik. Jego zdaniem wystarczy umożliwić kierowcom jazdę na wprost z jednego z dwóch lewoskrętów na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w kierunku lotniska. Drogowcy są jednak co do tego pomysłu sceptyczni.



Czy pomysł czytelnika usprawniłby poruszanie się po tym skrzyżowaniu?

Skrzyżowanie Słowackiego z Budowlanych to wąskie gardło na całej trasie Słowackiego prowadzącej w kierunku lotniska w Rębiechowie. Po tym, jak dwoma pasami sprawnie i szybko można pokonać trasę z Wrzeszcza (al. Żołnierzy Wyklętych i leśnym odcinkiem Słowackiego), po wjeździe na wiadukt nad obwodnicą, trzeba nie tylko zwolnić, ale często też stać w korku.

Na ostatniej prostej przed lotniskiem czeka bowiem trzypasmowe skrzyżowanie, które na wprost można przejechać tylko jednym pasem. Mimo że za skrzyżowaniem znów zaczyna się dwupasmowa jezdnia.

Pan Daniel, nasz czytelnik, sugeruje, że drogowcy powinni umożliwić kierowcom w tym miejscu jazdę na wprost także z jednego z dwóch lewoskrętów.

- Najlepszym rozwiązaniem byłoby dobudowanie prawoskrętu jako osobnego pasa, jednak byłoby to znacznie droższe niż umożliwienie kierowcom jazdy na wprost z już istniejącego pasa, który służy jako jeden z dwóch lewoskrętów - twierdzi nasz czytelnik. - Obecny cykl świateł do lewoskrętu prawie w 100 proc. pokrywa się z cyklem do jazdy na wprost. Analogiczne rozwiązania stosowane są na innych skrzyżowaniach w Gdańsku: prawoskręt z al. Rzeczypospolitej w Hynka czy lewoskręt z ul. Nowe Ogrody w ul. 3 Maja.
Przesuń aby
porównać
Nasz czytelnik zwraca też uwagę, że problem narasta, bo od kilku lat dynamicznie rozwija się infrastruktura wokół lotniska. Powstają nowe miejsca pracy, rośnie też liczba obsługiwanych pasażerów na samym lotnisku (w tym roku będzie ich już 5 mln).

- Dojazd kolejką PKM nie jest możliwy w każdym przypadku, a przystanek "Firoga" nadal nie powstał. W tym samym korku stoją też autobusy komunikacji miejskiej. Urzędnicy nie powinni zakładać, że raz wyznaczony przebieg ruchu powinien zostać na zawsze - uważa pan Daniel.

GZDiZ: To by pogorszyło, a nie poprawiło przepustowość



Uwagi naszego czytelnika przekazaliśmy działowi Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Jak wyjaśnia jego kierownik, Robert Krasowski, proponowana zmiana polegająca na umożliwieniu jazdy na wprost ze środkowego pasa spowodowałaby istotne pogorszenie przepustowości tego wlotu w istniejącym układzie sterowania ruchem.

- W chwili obecnej program sygnalizacji świetlnej pracuje w ten sposób, że w przypadku pełnej detekcji, tj. sytuacji, w której wszystkie potoki ruchu pieszego i samochodowego otrzymują światło zielone w jednym cyklu, zgodnie z przyjętym układem faz przez pierwsze 19 sekund sygnał zielony otrzymują pojazdy jadące w kierunku portu lotniczego, a w tym czasie pojazdy skręcające w lewo w ul. Budowlanych mają sygnał czerwony - zaznacza Krasowski. - Oznacza to, że jeden pojazd poruszający się w tej relacji zablokowałby możliwość jazdy ze wspólnego pasa na wprost. Następnie przez 45 sekund wyświetlany jest sygnał zielony dla obu tych relacji, a w dalszej kolejności przez 11 sekund sygnał zielony otrzymują wyłącznie pojazdy skręcające w ul. Budowlanych. W tym przypadku pojedynczy pojazd jadący na wprost uniemożliwiłby skręt w lewo pozostałym.
Jak tłumaczy, nieco inaczej proporcje podziału sygnału zielonego przedstawiają się w przypadku braku detekcji pieszej, czyli sytuacji, w której przejście dla pieszych przez ul. Słowackiego nie otrzyma światła zielonego w cyklu.

- Tym niemniej zasada rozdziału sygnału zielonego na relacje na wprost i w lewo jest podobna. Musimy również zaznaczyć, że taki dobór długości faz wynika nie tylko z sytuacji ruchowej na wlocie ul. Słowackiego, ale również na wlocie ul. Budowlanych, która w dużym zakresie otrzymuje sygnał zielony równolegle do analizowanego wlotu.
GZDiZ poinformował też, że organizacja ruchu na skrzyżowaniu Słowackiego i Budowlanych wraz z funkcjonującą tam sygnalizacją świetlną zostały przeanalizowane dodatkowo w oparciu o wykonane pomiary ruchu, które odbywały się na przedmiotowym skrzyżowaniu przez siedem dni.

- Z wyłączeniem niedzieli zdecydowanie większy ruch odbywa się dla relacji skrętu w lewo, czyli w stronę ul. Budowlanych, a tym samym sposób funkcjonowania sygnalizacji świetlnej przy obecnych natężeniach należy uznać za prawidłowy - podkreśla Krasowski.

Opinie (126) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Przede wszystkim ludzie muszą nauczyc się jeździć (3)

    Ruszanie spod świateł, nieblokowanie skrzyżowania gdy nie ma możliwości zjazdu, jazda na suwak. Codziennie widzę asów, którzy myślą, że jada na suwak i wjeżdzają czy wpychają się na pas 100m przed końcem. Ludzie! Tym sposobem tworzycie korki na pasie wolnym i nic dziwnego, że każdy się wkurza i nie chce wpuszczać!.
    Pamiętajcie - wjeżdzamy na wolny pas dopiero pod koniec pasa kończącego się. To jest prawdziwy suwak!

    • 34 2

    • Wolność mi tymi swoimi postulatami odbierasz. Tsza stać na skrzyżowaniu żeby inni nie mogli jechać tak dla zasady.

      • 0 0

    • Do niektórych to nie dociera (1)

      Staną na lewym pasie 100m przed jego końcem i stoją jak widły w gnoju bo jazdę do końca pasa uznają za cwaniactwo. Po kiego grzyba wjezdzaja wiec na lewy pas? Mandat dla takiego az sie prosi.

      • 6 2

      • Po to buduje się pasy, by z nich korzystać na całej długości.

        • 1 1

  • Bardzo dobry pomysł.

    Jeśli ktoś twierdzi inaczej, to po prostu nie jeździ tam w godzinach szczytu. Koło 8 zawsze jest korek do jazdy na wprost czasem aż po Ikea. Rano w lewo skręca mniej aut bo wtedy wszyscy ze wsi jadą do Gdańska, a wokół lotniska jest co raz więcej biur i infrastruktura nie nadąża! tam jest zmiana konieczna i to szybko, bo za chwilę będzie tragicznie tam.

    • 0 0

  • Na ul. Słowackiego pomoże, zjazdy z obwodnicy i wjazd na ul. Budowlanych sparaliżuje. (1)

    Jeżeli czytelni vel. ekspert jeździ tylko jedną drogą, to może być dla niego korzystne. Nie licząc się z innymi, też mógłbym lobbować takie rozwiązanie.

    • 57 14

    • Może by dobudować 4 pas na wprost?

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Bardzo dziwne obserwacje i sprzeczne z moimi (1)

    Kierunek od obwodnicy na wprost się nie korkuje tam nigdy.
    Problemem jest przepustowość tych dwóch lewoskrętów i jeśli zmienić by organizację jak ten Pan proponuje, to ta przepustowość w lewo jeszcze spadnie z powodu że część pasa zajęta będzie przez jadących prosto.

    Zresztą tak właśnie było tam na początku gdy oddano dwujezdniową Słowackiego i ponieważ się to korkowało, to środkowy pas przeznaczono na wyłączność lewoskrętu, co znacznie poprawiło sytuację.

    Jeżdżę tamtędy kilka razy dziennie we wszystkich kierunkach .

    Jedyna niebezpieczna sytuacja którą spotyka się tam regularnie, to jadący od Budowlanych i skręcający w lewo w stronę lotniska, notorycznie wymuszają pierwszeństwo na jadących z przeciwka (od Biedronki).
    Moim zdaniem ulegają wrażeniu że mają sygnalizator kierunkowy (a jest to sygnalizator zwykły, ale z tablicą dotyczącą pasa), chyba dlatego że skręt w prawo ma kierunkowy.

    • 12 1

    • Zobacz co się dzieje o 7:30 - 8:30

      Sznur aut do jazdy Słowackiego w kierunku lotniska i krotność mniej na budowlanych

      • 0 0

  • (7)

    Kolejny specjalista

    • 76 15

    • (3)

      pogorszyłoby bo blokowany byłby pas dla jadących w lewo, ale o czym tu mowa, od czasów Hitlera żadnych nowych dojazdów do Trójmiasta, przecież to jest kpina, co za problem zrobić 2-3 nowe dojazdy jak słowackiego, tylko ka$ę z tej motoryzacji biorą, sama akcyza (jako jedyny kraj w UE ją ma PL) to sumy rzędu kilkunastu miliardów rocznie, no ludzie, a tu nie mają dwóch na obwodnicę żukowa

      • 10 8

      • problemem jest nadmiar samochodow (2)

        budując wiecej drog ich ilosc by sie tylko zwiekszała.

        • 4 7

        • nadmiar samochodów a także nadmierna skłonność do korzystania z nich

          na krótkie odległości (do 7 km) wtedy, gdy są dostępne alternatywy. Brak sensownego systemu opłat za parkowanie, i wiele innych przyczyn.

          • 0 0

        • w d*pach się od dobrobytu poprzewracało

          ot co

          • 2 4

    • Należy już dziś wybudować dodatkowy pas do jazdy na wprost (1)

      za rok czy dwa będzie za późno i pewnie drożej. Panie Krasowski, proszę myśleć przyszłościowo.

      • 6 2

      • miasto przenieść do lasu a las do miasta

        proste rozwiązanie

        • 2 1

    • Problem to to, że rozbudowując lotnisko ucięto ulicę Słowackiego i teraz wszyscy jadą na Budowlanych. A tak na Budowlanych jechali by tylko ci co jadą w stronę Żukowa i Czapli. Reszta auto w kierunku Banina i Miszewa jechałaby prosto.

      • 8 1

  • Pan Robert Krasowski ma rację - to nietrafiony pomysł. (2)

    Mniemam, że czytelnik, który napisał do trojmiasto.pl poruszą się prosto w stronę lotniska i jemu może by to pomogło.

    • 125 20

    • Jemu też by zaszkodziło (1)

      Bo środkowy pas by się zatkał i korek by się rozlał daleko wstecz

      • 0 1

      • Pan Krasowski nie do końca ma rację

        W obecnym lub proponowanym rozwiązaniu zawsze jest możliwa sytuacja kiedy ktoś stojący jako pierwszy będzie blokował drogę jadącym w innym kierunku

        • 0 0

  • Kto tak zarzadzał ... miastem od 20 ponad i mamy co mamy. Czyli (1)

    robta co chceta

    • 0 2

    • Chciałeś się chyba podpisać "Burak z pisu"

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Takie rozwiązanie jest na Jaśkowej Dolinie, (3)

    A dokładniej na skrzyżowaniu Jaśkowej i Rakoczego na morenie, trzy pasy z czego ze środkowego można skręcić w prawo i lewo. Jakoś specjalnie tam się nie korkuje

    • 16 8

    • kiedy dwa nowe centra logistyczne przy Budowlanych?

      to powinno pomóc w rozładowaniu korków

      • 2 0

    • Zawsze znajda z miasta 100 argumentów na nie byle nic nie robic

      Jak się nieda przestawić świateł to niech odbudują z prawej strony pas i będą dwa w lewo i dwa na wprost. Miejsce koło biedronki jest.

      • 3 1

    • Bo tam jest jedno zielone dla wszystkich

      A nie osobno w lewo i w prawo

      • 6 0

  • argumenty drogowców sensowne - otworzenie na wprost zablokowałoby ruch poprzeczny

    problemem są kierowcy ruszający jako chioty oraz auta z eko-stopem lub z pojemnością 1.0

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Nie ma potrzeby aby środkowy pas był do jazdy na wprost (1)

    Większość samochodów wali w lewo w budowlanych, może 15 % pojazdów jedzie na wprost do lotniska. Jeżdżę tamtędy codzinie i problemem jest bezkolizyjny wjazd z obwodnicy od strony Karczemem. Gdyby tamte auta musiały się zatrzymać i przepuścić jadących nie byłoby problemu.

    • 6 17

    • Większość skręca w wąską i przez to wiecznie zakorkowaną Budowlanych, bo jakiś kretyn zlikwidował Słowackiego za lotniskiem i ani myśli ją odbudować!

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane