• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: korekta oznakowania odkorkuje Słowackiego

Maciej Korolczuk
18 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obecnie na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w stronę lotniska można jechać tylko jednym pasem. Zdaniem naszego czytelnika drogowcy powinni też umożliwić taki manewr z jednego z dwóch lewoskrętów w Budowlanych. Obecnie na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w stronę lotniska można jechać tylko jednym pasem. Zdaniem naszego czytelnika drogowcy powinni też umożliwić taki manewr z jednego z dwóch lewoskrętów w Budowlanych.

Czy niewielka korekta jest w stanie odkorkować jedno z kluczowych skrzyżowań przy obwodnicy Trójmiasta? Tak twierdzi pan Daniel, nasz czytelnik. Jego zdaniem wystarczy umożliwić kierowcom jazdę na wprost z jednego z dwóch lewoskrętów na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w kierunku lotniska. Drogowcy są jednak co do tego pomysłu sceptyczni.



Czy pomysł czytelnika usprawniłby poruszanie się po tym skrzyżowaniu?

Skrzyżowanie Słowackiego z Budowlanych to wąskie gardło na całej trasie Słowackiego prowadzącej w kierunku lotniska w Rębiechowie. Po tym, jak dwoma pasami sprawnie i szybko można pokonać trasę z Wrzeszcza (al. Żołnierzy Wyklętych i leśnym odcinkiem Słowackiego), po wjeździe na wiadukt nad obwodnicą, trzeba nie tylko zwolnić, ale często też stać w korku.

Na ostatniej prostej przed lotniskiem czeka bowiem trzypasmowe skrzyżowanie, które na wprost można przejechać tylko jednym pasem. Mimo że za skrzyżowaniem znów zaczyna się dwupasmowa jezdnia.

Pan Daniel, nasz czytelnik, sugeruje, że drogowcy powinni umożliwić kierowcom w tym miejscu jazdę na wprost także z jednego z dwóch lewoskrętów.

- Najlepszym rozwiązaniem byłoby dobudowanie prawoskrętu jako osobnego pasa, jednak byłoby to znacznie droższe niż umożliwienie kierowcom jazdy na wprost z już istniejącego pasa, który służy jako jeden z dwóch lewoskrętów - twierdzi nasz czytelnik. - Obecny cykl świateł do lewoskrętu prawie w 100 proc. pokrywa się z cyklem do jazdy na wprost. Analogiczne rozwiązania stosowane są na innych skrzyżowaniach w Gdańsku: prawoskręt z al. Rzeczypospolitej w Hynka czy lewoskręt z ul. Nowe Ogrody w ul. 3 Maja.
Przesuń aby
porównać
Nasz czytelnik zwraca też uwagę, że problem narasta, bo od kilku lat dynamicznie rozwija się infrastruktura wokół lotniska. Powstają nowe miejsca pracy, rośnie też liczba obsługiwanych pasażerów na samym lotnisku (w tym roku będzie ich już 5 mln).

- Dojazd kolejką PKM nie jest możliwy w każdym przypadku, a przystanek "Firoga" nadal nie powstał. W tym samym korku stoją też autobusy komunikacji miejskiej. Urzędnicy nie powinni zakładać, że raz wyznaczony przebieg ruchu powinien zostać na zawsze - uważa pan Daniel.

GZDiZ: To by pogorszyło, a nie poprawiło przepustowość



Uwagi naszego czytelnika przekazaliśmy działowi Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Jak wyjaśnia jego kierownik, Robert Krasowski, proponowana zmiana polegająca na umożliwieniu jazdy na wprost ze środkowego pasa spowodowałaby istotne pogorszenie przepustowości tego wlotu w istniejącym układzie sterowania ruchem.

- W chwili obecnej program sygnalizacji świetlnej pracuje w ten sposób, że w przypadku pełnej detekcji, tj. sytuacji, w której wszystkie potoki ruchu pieszego i samochodowego otrzymują światło zielone w jednym cyklu, zgodnie z przyjętym układem faz przez pierwsze 19 sekund sygnał zielony otrzymują pojazdy jadące w kierunku portu lotniczego, a w tym czasie pojazdy skręcające w lewo w ul. Budowlanych mają sygnał czerwony - zaznacza Krasowski. - Oznacza to, że jeden pojazd poruszający się w tej relacji zablokowałby możliwość jazdy ze wspólnego pasa na wprost. Następnie przez 45 sekund wyświetlany jest sygnał zielony dla obu tych relacji, a w dalszej kolejności przez 11 sekund sygnał zielony otrzymują wyłącznie pojazdy skręcające w ul. Budowlanych. W tym przypadku pojedynczy pojazd jadący na wprost uniemożliwiłby skręt w lewo pozostałym.
Jak tłumaczy, nieco inaczej proporcje podziału sygnału zielonego przedstawiają się w przypadku braku detekcji pieszej, czyli sytuacji, w której przejście dla pieszych przez ul. Słowackiego nie otrzyma światła zielonego w cyklu.

- Tym niemniej zasada rozdziału sygnału zielonego na relacje na wprost i w lewo jest podobna. Musimy również zaznaczyć, że taki dobór długości faz wynika nie tylko z sytuacji ruchowej na wlocie ul. Słowackiego, ale również na wlocie ul. Budowlanych, która w dużym zakresie otrzymuje sygnał zielony równolegle do analizowanego wlotu.
GZDiZ poinformował też, że organizacja ruchu na skrzyżowaniu Słowackiego i Budowlanych wraz z funkcjonującą tam sygnalizacją świetlną zostały przeanalizowane dodatkowo w oparciu o wykonane pomiary ruchu, które odbywały się na przedmiotowym skrzyżowaniu przez siedem dni.

- Z wyłączeniem niedzieli zdecydowanie większy ruch odbywa się dla relacji skrętu w lewo, czyli w stronę ul. Budowlanych, a tym samym sposób funkcjonowania sygnalizacji świetlnej przy obecnych natężeniach należy uznać za prawidłowy - podkreśla Krasowski.

Opinie (126) 7 zablokowanych

  • Rewolucyjna zmiana!

    Tak poprawi codzienne siedzenie w korkach! Myślę, że urzędasy spokojnie zasługują na sowite premie za to genialne rozwiązanie!

    • 5 1

  • odkorkowanie całego miasta jest bardzo proste złomować wszystkie blachosmrody powyzej 10 lat! (2)

    Niech urzędasy miasta wkoncu zaczną stosować studium które napisali ,ze priorytetem ma być komunikacja miejska rower i pieszy a nie blachosmrody

    • 3 7

    • albo zamknac miasto i nie bedzie aut

      • 3 0

    • Znowu ty? Co ty masz w tym pustym łbie oprócz echa?

      • 0 2

  • Budyn jak byl, Peło i katastrofa na kazdym polu

    • 5 1

  • Zlikwidować połowę przejść dla pieszych

    Wyjdzie im to na zdrowie. Więcej ruchu.

    • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    Takie rozwiązanie jest na Jaśkowej Dolinie, (3)

    A dokładniej na skrzyżowaniu Jaśkowej i Rakoczego na morenie, trzy pasy z czego ze środkowego można skręcić w prawo i lewo. Jakoś specjalnie tam się nie korkuje

    • 16 8

    • Bo tam jest jedno zielone dla wszystkich

      A nie osobno w lewo i w prawo

      • 6 0

    • Zawsze znajda z miasta 100 argumentów na nie byle nic nie robic

      Jak się nieda przestawić świateł to niech odbudują z prawej strony pas i będą dwa w lewo i dwa na wprost. Miejsce koło biedronki jest.

      • 3 1

    • kiedy dwa nowe centra logistyczne przy Budowlanych?

      to powinno pomóc w rozładowaniu korków

      • 2 0

  • drożność gdańskich skrzyzowan

    Często odnoszę wrażenie że gdańskie skrzyżowania projektowane są przez osoby bez prawa jazdy czy nieśpieszące się do pracy. Oczywiście dzieje się mnóstwo na korzyść. Są jednak skrzyżowania, które wg mnie powinny być stale ewaluowane i udrażniane

    • 3 0

  • ten sam problem ze zjazdem z obwodnicy południowej na sucharskiego .

    Ruch w kierunku Elbląga znikomy i dwa pasy do jazdy na wprost i blokada prawego pasa na odcinku kilku kilometrów przez skręcających w Sucharskiego - a Sucharskiego od samego początku dwupasmowe - paranoja !!!

    • 1 0

  • Ale rano wszyscy jada w strone wrzeszcza (1)

    Garstka programistow Logo to pikus

    • 0 1

    • Pracownicy i pasażerowie lotniska, intela i kilku innych firm

      to nie jest pikuś. Tam dojeżdża tysiące ludzi w ciągu dnia.

      • 1 0

  • dlatego planowaniem ruchu zajmują sie specjaliści (1)

    ... i całe szczęście

    • 2 1

    • Jakby to byli specjaliści to by nie było korków w Gdańsku,specjaliści do brania pieniędzy nic w zamian.

      • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Przede wszystkim ludzie muszą nauczyc się jeździć (3)

    Ruszanie spod świateł, nieblokowanie skrzyżowania gdy nie ma możliwości zjazdu, jazda na suwak. Codziennie widzę asów, którzy myślą, że jada na suwak i wjeżdzają czy wpychają się na pas 100m przed końcem. Ludzie! Tym sposobem tworzycie korki na pasie wolnym i nic dziwnego, że każdy się wkurza i nie chce wpuszczać!.
    Pamiętajcie - wjeżdzamy na wolny pas dopiero pod koniec pasa kończącego się. To jest prawdziwy suwak!

    • 34 2

    • Do niektórych to nie dociera (1)

      Staną na lewym pasie 100m przed jego końcem i stoją jak widły w gnoju bo jazdę do końca pasa uznają za cwaniactwo. Po kiego grzyba wjezdzaja wiec na lewy pas? Mandat dla takiego az sie prosi.

      • 6 2

      • Po to buduje się pasy, by z nich korzystać na całej długości.

        • 1 1

    • Wolność mi tymi swoimi postulatami odbierasz. Tsza stać na skrzyżowaniu żeby inni nie mogli jechać tak dla zasady.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane