• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: korekta oznakowania odkorkuje Słowackiego

Maciej Korolczuk
18 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obecnie na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w stronę lotniska można jechać tylko jednym pasem. Zdaniem naszego czytelnika drogowcy powinni też umożliwić taki manewr z jednego z dwóch lewoskrętów w Budowlanych. Obecnie na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w stronę lotniska można jechać tylko jednym pasem. Zdaniem naszego czytelnika drogowcy powinni też umożliwić taki manewr z jednego z dwóch lewoskrętów w Budowlanych.

Czy niewielka korekta jest w stanie odkorkować jedno z kluczowych skrzyżowań przy obwodnicy Trójmiasta? Tak twierdzi pan Daniel, nasz czytelnik. Jego zdaniem wystarczy umożliwić kierowcom jazdę na wprost z jednego z dwóch lewoskrętów na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w kierunku lotniska. Drogowcy są jednak co do tego pomysłu sceptyczni.



Czy pomysł czytelnika usprawniłby poruszanie się po tym skrzyżowaniu?

Skrzyżowanie Słowackiego z Budowlanych to wąskie gardło na całej trasie Słowackiego prowadzącej w kierunku lotniska w Rębiechowie. Po tym, jak dwoma pasami sprawnie i szybko można pokonać trasę z Wrzeszcza (al. Żołnierzy Wyklętych i leśnym odcinkiem Słowackiego), po wjeździe na wiadukt nad obwodnicą, trzeba nie tylko zwolnić, ale często też stać w korku.

Na ostatniej prostej przed lotniskiem czeka bowiem trzypasmowe skrzyżowanie, które na wprost można przejechać tylko jednym pasem. Mimo że za skrzyżowaniem znów zaczyna się dwupasmowa jezdnia.

Pan Daniel, nasz czytelnik, sugeruje, że drogowcy powinni umożliwić kierowcom w tym miejscu jazdę na wprost także z jednego z dwóch lewoskrętów.

- Najlepszym rozwiązaniem byłoby dobudowanie prawoskrętu jako osobnego pasa, jednak byłoby to znacznie droższe niż umożliwienie kierowcom jazdy na wprost z już istniejącego pasa, który służy jako jeden z dwóch lewoskrętów - twierdzi nasz czytelnik. - Obecny cykl świateł do lewoskrętu prawie w 100 proc. pokrywa się z cyklem do jazdy na wprost. Analogiczne rozwiązania stosowane są na innych skrzyżowaniach w Gdańsku: prawoskręt z al. Rzeczypospolitej w Hynka czy lewoskręt z ul. Nowe Ogrody w ul. 3 Maja.
Przesuń aby
porównać
Nasz czytelnik zwraca też uwagę, że problem narasta, bo od kilku lat dynamicznie rozwija się infrastruktura wokół lotniska. Powstają nowe miejsca pracy, rośnie też liczba obsługiwanych pasażerów na samym lotnisku (w tym roku będzie ich już 5 mln).

- Dojazd kolejką PKM nie jest możliwy w każdym przypadku, a przystanek "Firoga" nadal nie powstał. W tym samym korku stoją też autobusy komunikacji miejskiej. Urzędnicy nie powinni zakładać, że raz wyznaczony przebieg ruchu powinien zostać na zawsze - uważa pan Daniel.

GZDiZ: To by pogorszyło, a nie poprawiło przepustowość



Uwagi naszego czytelnika przekazaliśmy działowi Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Jak wyjaśnia jego kierownik, Robert Krasowski, proponowana zmiana polegająca na umożliwieniu jazdy na wprost ze środkowego pasa spowodowałaby istotne pogorszenie przepustowości tego wlotu w istniejącym układzie sterowania ruchem.

- W chwili obecnej program sygnalizacji świetlnej pracuje w ten sposób, że w przypadku pełnej detekcji, tj. sytuacji, w której wszystkie potoki ruchu pieszego i samochodowego otrzymują światło zielone w jednym cyklu, zgodnie z przyjętym układem faz przez pierwsze 19 sekund sygnał zielony otrzymują pojazdy jadące w kierunku portu lotniczego, a w tym czasie pojazdy skręcające w lewo w ul. Budowlanych mają sygnał czerwony - zaznacza Krasowski. - Oznacza to, że jeden pojazd poruszający się w tej relacji zablokowałby możliwość jazdy ze wspólnego pasa na wprost. Następnie przez 45 sekund wyświetlany jest sygnał zielony dla obu tych relacji, a w dalszej kolejności przez 11 sekund sygnał zielony otrzymują wyłącznie pojazdy skręcające w ul. Budowlanych. W tym przypadku pojedynczy pojazd jadący na wprost uniemożliwiłby skręt w lewo pozostałym.
Jak tłumaczy, nieco inaczej proporcje podziału sygnału zielonego przedstawiają się w przypadku braku detekcji pieszej, czyli sytuacji, w której przejście dla pieszych przez ul. Słowackiego nie otrzyma światła zielonego w cyklu.

- Tym niemniej zasada rozdziału sygnału zielonego na relacje na wprost i w lewo jest podobna. Musimy również zaznaczyć, że taki dobór długości faz wynika nie tylko z sytuacji ruchowej na wlocie ul. Słowackiego, ale również na wlocie ul. Budowlanych, która w dużym zakresie otrzymuje sygnał zielony równolegle do analizowanego wlotu.
GZDiZ poinformował też, że organizacja ruchu na skrzyżowaniu Słowackiego i Budowlanych wraz z funkcjonującą tam sygnalizacją świetlną zostały przeanalizowane dodatkowo w oparciu o wykonane pomiary ruchu, które odbywały się na przedmiotowym skrzyżowaniu przez siedem dni.

- Z wyłączeniem niedzieli zdecydowanie większy ruch odbywa się dla relacji skrętu w lewo, czyli w stronę ul. Budowlanych, a tym samym sposób funkcjonowania sygnalizacji świetlnej przy obecnych natężeniach należy uznać za prawidłowy - podkreśla Krasowski.

Opinie (126) 7 zablokowanych

  • Dawno tam nie jechałem ale czy za stacją pkm budowlanych ma nadal jeden pas do ronda?? (1)

    Jeśli tak to dodatkowy pas zmieni tylko początek korka o 200m

    • 0 0

    • albo nawet pogorszy, bo zablokuje całe skrzyzowanie

      • 1 0

  • A dlaczego...

    ...nie można tam po prostu zrobić ronda?

    • 1 1

  • Najgorszy fragment słowackiego to skrzyżowania przed i za galerią bałtycką.

    • 2 1

  • Bardzo dobry pomysł.

    • 2 0

  • ludzie nie kmbinujcie !

    tu trzeba cztery pasy co najmnie w jedna stronę - ot co!!!!! wowczas nie będzie problemu , nie ma przeszkod by rąbać dookoła park krajobrazowy, ale jak trzeba pod drogi wyrąbać 100 krzaków to tragedia,,Teraz b edą na zatkanej prawie kompletnie obwodnicy wprowadzać pać życia , już go widzę, ruszyć d*py zza biurek stanąć na wiadukcie Słowackiego -obwodnica i popatrzyć jak wygląda obwodnica w obie strony

    • 2 0

  • Jest tendencja do zabierania pasów na kilometrowe wysepki

    • 1 0

  • upłynnienie rychu było by gdyby skręcajacy w lewo mieli otwarty ruch

    jeżeli jadący z przeciwka będą jechać w tym samym czasie to dwa pasy będą zablokowane do jazdy na wprost. Jest wiele takich skrzyżowań gdzie jeden skręcający blokuje przejazd całą zmianę świateł. Ale to jest zbyt skomplikowane dla tristara z 20 wieku.

    • 1 0

  • (1)

    No to jak nie udało się w ten sposób załatwić sprawy to teraz niech Pan Daniel złoży projekt do BO

    • 0 0

    • Przerysowanie pasów to nie jest właściwy projekt do rozważenia do BO

      • 2 0

  • Słowackiego

    Jak zwykle w takich przypadkach; Projektant przy desce kreślarskiej widział to inaczej niż praktyk a pan, który zatwierdzał projekt , tyłka zza biurka ruszyć nie raczył aby przyjrzeć się realiom na miejscu. No ale obaj zainkasowali z przyjemnością, co "im się należało". Aby pójść dalej, ukształtowanie (pochyły) tej drogi na całej długości wzniesienia, też nie zostały zrobione profesjonalnie , stąd tyle tam wypadków kierowców jadących na granicy uślizgu, co nie wszystkim się udaje.

    • 1 1

  • Trochę za późno!!!

    Przy przebudowie skrzyżowania wystarczyło dodać jeden pas w stronę lotniska, było i nadal jest miejsce na zrobienie takiej modernizacji. Dwa pas w lewo, dwa pasy w stronę lotniska, jeden pas w prawo. Prawda, że proste? Niedouczeni projektanci nie zauważyli takiej możliwości!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane