Fakty i opinie

DCT chce wybudować nowy terminal w Gdańsku za 200 mln euro

Najnowszy artukuł na ten temat Maersk Polska z nową siedzibą w Gdyni
Nowy terminal powstanie pomiędzy istniejącym, a znajdującym się na północ od niego terenem tzw. Europortu.
Nowy terminal powstanie pomiędzy istniejącym, a znajdującym się na północ od niego terenem tzw. Europortu. fot. Kacper Kowalski/KFP

Przyzwyczailiśmy się do widoku ogromnych kontenerowców w gdańskim terminalu DCT. Dziś terminal przyjmuje statki mogące przewozić 13, a nawet 15,5 tysiąca kontenerów. Wszystko na to wskazuje, że już najpóźniej w 2016 roku do gdańskiego portu będą wpływać kontenerowce o ładowności 18 tys. TEU!



Prawdopodobna lokalizacja nowego terminalu kontenerowego w Gdańsku.
Prawdopodobna lokalizacja nowego terminalu kontenerowego w Gdańsku. graf. trojmiasto.pl
- Ciągle zwiększamy nasze zdolności przeładunkowe. Montujemy nowe suwnice, ale... To nie wystarczy. Według szacunków będziemy przepełnieni w ciągu najbliższych kilku lat - twierdzi Boris Wenzel, dyrektor zarządzający spółką DCT, która jest właścicielem gdańskiego terminalu kontenerowego. - Dlatego planujemy wybudowanie nowego terminalu. Taka inwestycja łącznie z planowaniem i wykonawstwem trwa od 3 do 5 lat, dlatego już w tej chwili nad nią pracujemy.

Obecnie trwają negocjacje z miastem i gdańskim portem w sprawie kupna ziemi. Pod uwagę brana jest działka Europortu, czyli teren bezpośrednio sąsiadujący z DCT. Terminal ma być gotowy najwcześniej do 2015 roku, najpóźniej do 2016 roku.

Czy Trójmiasto wykorzystuje swoje położenie i rozwija gospodarkę morską?

tak, opisywana inwestycja jest tego najlepszym dowodem 25%
tak, po okresie posuchy, coś drgnęło w tej kwestii 38%
nie, nasze możliwości są dużo większe 30%
nie, niemal nic w tej kwestii się nie dzieje 7%
zakończona Łącznie głosów: 721
- Zatrudniliśmy międzynarodową firmę inżynierską, która opracowuje projekt terminalu - mówi Boris Wenzel. - Koszt budowy szacujemy na ok. 200 mln euro. Ostateczna decyzja o budowie zapadnie, kiedy zdobędziemy kapitał. Jest to jednak bardzo wyraźna wizja, bo wyraźna jest perspektywa wzrostu na tym rynku, która jest bardzo zachęcająca dla naszych udziałowców.

Nowy terminal ma być odpowiedzią nie tylko na większy przepływ kontenerów. Będzie on też przygotowany na zmiany, jakie zachodzą w transporcie morskim.

- Maersk Line, czyli armator, z którym współpracujemy, w ciągu najbliższych lat wprowadzi do swojej floty jeszcze większe statki. Będą to kontenerowce o ładowności 18 tys. TEU [czyli mogące przewozić 18 tys. standardowych kontenerów o długości 20 stóp - przyp. red. - mówi Boris Wenzel. - Nasz nowy terminal będzie tak zaplanowany, żeby już przyjmować statki o ładowności 18 tys. TEU, a nawet większe jednostki, które powstaną w ciągu najbliższego dziesięciolecia - dodaje dyrektor DCT.

Według dyrektora DCT, prognozy dla rynku przewozów kontenerowych są bardzo dobre, ale potrzebna jest też pomoc państwa. - Trzeba eliminować wszelkie bariery, które powodują, że polskie porty są mniej atrakcyjne niż porty niemieckie. Chodzi o przepisy podatkowe, czy sprawy związane z systemem kontroli. Muszą być też połączenia drogowe i kolejowe. Potrzebny nam jest most kolejowy w sąsiedztwie portu, którym będzie odbywał się transport kontenerów - stwierdził Boris Wenzel i zaapelował - Jest cała lista działań, które rząd musi podjąć.

DCT Gdańsk został otwarty 1 października 2007. Dzięki swojej lokalizacji na uboczy gdańskiego portu posiada nieograniczone możliwości rozwoju. Dzięki nowym urządzeniom roczna zdolność przeładunkowa została podwyższona do 1 mln TEU. Następne plany ekspansji DCT przewidują dalszy rozwój infrastruktury, co pozwoli na czterokrotne zwiększenie terminalowej rocznej zdolności przeładunkowej do 4 mln TEU. DCT.

DCT jest jednym z portów na tzw. Linii AE 10 łączącej porty Dalekiego Wschodu z Europą. Połączenie to prowadzi duński armator Maersk Line, jeden z największych operatorów kontenerowych należący do koncernu A.P. Moller-Maersk. Dzięki temu od wiosny tego roku do gdańskiego portu raz w tygodniu wpływają ogromne kontenerowce. Największym jest Eleonora Maersk, o pojemności 15,5 tys. TEU.

DCT Gdańsk jest spółką zarejestrowaną w Polsce, będącą w większości własnością GIF II (Global Infrastructure Fund II), specjalnego funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies z siedzibą główną w Australii.

Opinie (106) ponad 10 zablokowanych

  • I PO CO? jak Gdynia i tak ma najwiekszy :) (23)

    po co konkurowac jak i tak Gdynia to wygra

    • 28 274

    • przestań. (1)

      • 39 3

      • chyba przystań ;)

        • 5 2

    • głupia gatka... (3)

      A Szczurek po co buduje lotnisko, skoro Gdańsk ma większe?

      • 74 8

      • actually lotnisko w Gdyni jest wieksze.... (2)

        niz to w Gdansku. zobacz na ilosc pasow, wielkosc dzialki....

        • 4 30

        • to nie ma znaczenia... 1 pas wystarczy spokojnie do kilkunastu mln paxow/rok a kto wie czy kiedykolwiek tyle w Gdansku bedzie

          najwazniejsza jest przepustowosc terminala

          • 22 2

        • Lotnisko cywilne w Kosakowie ma tylko 250 hektarów a jeden pas się do niczego nie nadaje (ma 600 m długości). A drogi dojazdowe i płyta postojowa mają mieć nośność wystarczającą zaledwie dla awionetki (tak stoi jak byk w opisie przetargu) więc zapomnij o swoim gdyńskim lotnisku jeśli takowej nie masz.

          • 19 4

    • to chyba nie są zawody? a poza tym konkurencja wpływa na obniżenie cen

      chyba że się zmówią

      • 30 1

    • chyba kompleks

      • 27 5

    • wiem ze z gdynskimi napinaczami sie nie dyskutuje bo to nie ma sensu ale jednak sie skusze... (7)

      Gdynia to port, ktory nigdy nie byl, nie jest i nie bedzie najwiekszy w kraju to po pierwsze, jak to do ciebie nie trafia to znalazlem wlasnie statystyki przeladunkow za rok 2010: Gdansk - 27,2 mln ton, Szczecin - Swinoujscie 20,8 mln ton i uwaga "najwiekszy" port w Polsce (wg oszolomow gdynskich) Gdynia : porazajace 14,7 mln ton... tak wiec to prawda drodzy gdynianie, macie NAJWIEKSZY KOMPLEKS w Polsce wzgledem wiekszego, sasiedniego miasta

      • 89 11

      • misiu patysiu (5)

        gdynia na kontenerach się raczej koncentruje. a przeładunki kontenerowe liczy sie w TEU (czyli ekwiwalent kontenera 20'). z tego co wiem DCT przykombinowuje na statystykach, bo przeladunek burta plac auto liczy oddzielnie. stad wychodzą im wyższe wyniki - tam gdzie gdyni wychodzi 1 TEU, DCT ma 2. A przeladunek jest taki sam.

        • 8 38

        • straszne, znowu zly Gdansk Gdynie oszukal !

          • 39 3

        • do ccs (2)

          drogi kolego masz bardzo slabego informatora. Musze cie zmartwic ale sposob obliczania przeladunku jest taki sam na calym swiecie!! Najwazniejsze,myslisz ze taka firma jak Mearsk nie wie ile ladunku przewozi. Typowe Gdynskie zakompleksienie. Ps. dla mnie mozecie tez budowac terminal,lotnisko kosmodrom i co wam sie podoba ;)

          • 39 3

          • i jescze szczurodrom sobie wybudujemy

            • 8 1

          • Gdańsk to najwieksze miasto w Europie a Gdynia to prowincja i koniec.

            Natomiast Gdynia jest bardziej zaszczurzona.

            • 3 2

        • podwójnie liczą transhipmenty

          czyli burta plac i plac burta dla tego samego pudła jako x2

          • 2 0

      • Gdynia miasto morza i marzeń

        ...ale mogła być, plan zakładał ciągły jej rozwój - docelowo port Gdyński można by powiększać w ciągu całej pradoliny kaszubskiej, tak że by mógł "okrążyć" całą kępę oksywską. Tak to było planowane i przewidziane kiedy w 20leciu między wojennym ten port powstawał.Komuna i obecny rząd zmarnowały potencjał

        • 0 2

    • hahahahahahah

      ahhh te kompleksy moze i wiekszy ale nawet tego nie wykorzystuje i tak po za tym was przegonilismy.

      • 7 4

    • Zmień klej (2)

      Tylko że te największe kontenerowce do portu w Gdyni nie wejdą. Za płytko.

      • 19 1

      • ale wy jesteście ułomni (1)

        Nie nauczyli was nigdzie że we własne podwórko się nie s****??Cieszcie się że trójmiasto się rozwija a nie jeden na drugiego jedziecie.

        • 19 2

        • Mój pies sra na własne, ale mimo to cię popieram.

          • 2 0

    • liczy się technika a gdańsk ją ma i do tego ma "większy" jak to napisałeś;p

      • 2 2

    • Co ?!!!! Co Ty za glupoty wypisujesz ?! Przeczytaj sobie kto ma wieksze przeladunki w Porcie!! Co za klamcy tutaj są. 15,467 mln ton tyle przeladowala Gdynia, Gdańsk prawie dwa razy wiecej. Kłamca!!!!!!

      • 0 0

    • halo

      Tłumoku czytaj ze zrozumieniem !! Gdyńskie BCT nie ma już za bardzo gdzie się rozwijać, DCT yje ich w pryeciagu 4-5 lat

      • 0 0

  • Czy to będzie terminal należący do Polski? Czy pomału ją sprzedajemy? BO JA JUŻ NIE WIEM (4)

    • 32 105

    • skoro wybuduje go prywatna firma, za prywatne pieniądze, to chyba nie sprzedajemy?Powiem więcej, skoro terminal powstanie w morzu, to wręcz zyskujemy, bo jednak będzie to terytorium Polski, którego wczesniej nie było.Głupich nie sieją...

      • 42 2

    • (2)

      robi Ci różnicę, czy zarabiasz na chleb u Polaka czy np. Belga?

      • 15 2

      • (1)

        A wiesz że "robi" :) . Belg przynajmniej w Belgi płaci 4 razy więcej.

        • 8 6

        • 4 razy więcej wydaje

          • 7 2

  • Nowe miejsca pracy (5)

    • 104 7

    • w Chinach

      • 7 7

    • w biedronce płacą wiecej......

      • 8 5

    • (1)

      Za niezłą kasę, pod warunkiem.. min. dobrej znajomości języka angielskiegoplus inne, bo to logistyka światowo - morska.

      • 11 1

      • Szczególnie rozładunki drobnicy są bardzo światowe, jak Chińczyk nawali po sufit

        • 7 0

    • dzwoniłem tam z dwa miesiące temu, ale nie było żadnej rekrutacji.

      Na suwnicę pewnie będą szukać ludzi. Szkolenie ile ?? 20 tysi ?

      • 7 2

  • Nadal nie wiecie po co ten tunel pod Wisłą? (8)

    • 87 8

    • zebys sie pytal co za durne pytanie

      a po co Ty zyjesz?

      • 9 15

    • (1)

      A co ma do tego tunel pod Wisłą? Port akurat znajduje się na wschodnim brzegu, do jego obsługi wystarczy POG

      • 11 11

      • i to się mylisz..

        • 10 3

    • To złoty interes

      Bo będą wozić kontenery z Gdańska do Gdyni drogą lądową a drogą morską z Gdyni do Gdańska

      • 13 5

    • (2)

      "S7", "wantówka", plus tunel, to niezbędny system infrastrukturalny,jeśli teren, o którym traktuje artykuł, chce być liczącym się hub-em.

      • 16 1

      • A kolej?

        • 4 0

      • most i S7 tak, ale po co hubowi tunel do Gdanska?

        • 2 0

    • Paremia prawnicza

      To złoty interes dla wykonawcy tunelu. Nieprawdaż ? Is fecit, cui prodest. – uczynił ten, komu przyniosło to korzyść.

      • 0 0

  • miejsca pracy i rozwój to podstawa dla rozwoju. (2)

    cieszy mnie ta informacja. trójmiasto rośnie.

    • 87 2

    • A mnie cieszy, że w Gdyni też mieszkają w porządku ludzie :)

      Pozdrawiam!

      • 35 0

    • Gdańsk rośnie

      • 8 0

  • do pracy rodacy.

    • 38 3

  • Polska potęga morska Gdynia upadła a Gdańsk tylko dużo gada (6)

    Gdynia kiedyś potęga Polski Morskiej dzisiaj miasto upadłe.

    • 18 62

    • (1)

      krowa która dużo ryczy mało mleka daje

      • 17 1

      • A najmniejszy pies zazwyczaj najwięcej szczeka.

        • 15 0

    • bzdury, bzdury i jeszcze raz bzdury (3)

      kiedy w gdynskim porcie byly wieksze przeladunki od gdanskiego? na pewno nie w ostatnich 30 latach, wczesniej nie wiem wiec nie bede sie wypowiadal... no fakt Gdansk tylko duzo gada czego efektem byly zeszloroczne przeladunki na poziomie 27 mln ton prawie dorownujace rekordowi z lat 70...

      • 18 6

      • Przed wojną byly w Gdyni większe... (1)

        • 2 12

        • chyba gwiezdną.

          • 16 2

      • masz racje ale sledzie tego nie zrozumia

        im mniejszy burek tym wiecej podszczekuje

        • 6 1

  • tak trzymać cieszy rozwój Gdańska

    • 60 6

  • kicha...

    Tam na plaży zaraz przy rosnących krzakach rokitników jest sympatyczne miejsce do powygrzewania się na słoneczku i wypicia dobrego wina w kameralnej grupie przyjaciół lub z dziewczyną w niedalekim towarzystwie łabędzi i kormoranów z widokiem na resztki zardzewiałej konstrukcji sterczącej z morza. W słońcu wygląda przepięknie. To samo można zrobić na zarośniętym wzgórzu skrywającym bunkier. A taka inwestycja pewnie bezpowrotnie zabierze te miejsca.

    • 39 21

  • brawo - dobrze, ze jednak przewidują rozwój

    • 50 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.