Fakty i opinie

stat

DCT chce wybudować nowy terminal w Gdańsku za 200 mln euro

Nowy terminal powstanie pomiędzy istniejącym, a znajdującym się na północ od niego terenem tzw. Europortu.
Nowy terminal powstanie pomiędzy istniejącym, a znajdującym się na północ od niego terenem tzw. Europortu. fot. Kacper Kowalski/KFP

Przyzwyczailiśmy się do widoku ogromnych kontenerowców w gdańskim terminalu DCT. Dziś terminal przyjmuje statki mogące przewozić 13, a nawet 15,5 tysiąca kontenerów. Wszystko na to wskazuje, że już najpóźniej w 2016 roku do gdańskiego portu będą wpływać kontenerowce o ładowności 18 tys. TEU!



Prawdopodobna lokalizacja nowego terminalu kontenerowego w Gdańsku.
Prawdopodobna lokalizacja nowego terminalu kontenerowego w Gdańsku. graf. trojmiasto.pl
- Ciągle zwiększamy nasze zdolności przeładunkowe. Montujemy nowe suwnice, ale... To nie wystarczy. Według szacunków będziemy przepełnieni w ciągu najbliższych kilku lat - twierdzi Boris Wenzel, dyrektor zarządzający spółką DCT, która jest właścicielem gdańskiego terminalu kontenerowego. - Dlatego planujemy wybudowanie nowego terminalu. Taka inwestycja łącznie z planowaniem i wykonawstwem trwa od 3 do 5 lat, dlatego już w tej chwili nad nią pracujemy.

Obecnie trwają negocjacje z miastem i gdańskim portem w sprawie kupna ziemi. Pod uwagę brana jest działka Europortu, czyli teren bezpośrednio sąsiadujący z DCT. Terminal ma być gotowy najwcześniej do 2015 roku, najpóźniej do 2016 roku.

Czy Trójmiasto wykorzystuje swoje położenie i rozwija gospodarkę morską?

tak, opisywana inwestycja jest tego najlepszym dowodem

25%

tak, po okresie posuchy, coś drgnęło w tej kwestii

38%

nie, nasze możliwości są dużo większe

30%

nie, niemal nic w tej kwestii się nie dzieje

7%
- Zatrudniliśmy międzynarodową firmę inżynierską, która opracowuje projekt terminalu - mówi Boris Wenzel. - Koszt budowy szacujemy na ok. 200 mln euro. Ostateczna decyzja o budowie zapadnie, kiedy zdobędziemy kapitał. Jest to jednak bardzo wyraźna wizja, bo wyraźna jest perspektywa wzrostu na tym rynku, która jest bardzo zachęcająca dla naszych udziałowców.

Nowy terminal ma być odpowiedzią nie tylko na większy przepływ kontenerów. Będzie on też przygotowany na zmiany, jakie zachodzą w transporcie morskim.

- Maersk Line, czyli armator, z którym współpracujemy, w ciągu najbliższych lat wprowadzi do swojej floty jeszcze większe statki. Będą to kontenerowce o ładowności 18 tys. TEU [czyli mogące przewozić 18 tys. standardowych kontenerów o długości 20 stóp - przyp. red. - mówi Boris Wenzel. - Nasz nowy terminal będzie tak zaplanowany, żeby już przyjmować statki o ładowności 18 tys. TEU, a nawet większe jednostki, które powstaną w ciągu najbliższego dziesięciolecia - dodaje dyrektor DCT.

Według dyrektora DCT, prognozy dla rynku przewozów kontenerowych są bardzo dobre, ale potrzebna jest też pomoc państwa. - Trzeba eliminować wszelkie bariery, które powodują, że polskie porty są mniej atrakcyjne niż porty niemieckie. Chodzi o przepisy podatkowe, czy sprawy związane z systemem kontroli. Muszą być też połączenia drogowe i kolejowe. Potrzebny nam jest most kolejowy w sąsiedztwie portu, którym będzie odbywał się transport kontenerów - stwierdził Boris Wenzel i zaapelował - Jest cała lista działań, które rząd musi podjąć.

DCT Gdańsk został otwarty 1 października 2007. Dzięki swojej lokalizacji na uboczy gdańskiego portu posiada nieograniczone możliwości rozwoju. Dzięki nowym urządzeniom roczna zdolność przeładunkowa została podwyższona do 1 mln TEU. Następne plany ekspansji DCT przewidują dalszy rozwój infrastruktury, co pozwoli na czterokrotne zwiększenie terminalowej rocznej zdolności przeładunkowej do 4 mln TEU. DCT.

DCT jest jednym z portów na tzw. Linii AE 10 łączącej porty Dalekiego Wschodu z Europą. Połączenie to prowadzi duński armator Maersk Line, jeden z największych operatorów kontenerowych należący do koncernu A.P. Moller-Maersk. Dzięki temu od wiosny tego roku do gdańskiego portu raz w tygodniu wpływają ogromne kontenerowce. Największym jest Eleonora Maersk, o pojemności 15,5 tys. TEU.

DCT Gdańsk jest spółką zarejestrowaną w Polsce, będącą w większości własnością GIF II (Global Infrastructure Fund II), specjalnego funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies z siedzibą główną w Australii.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (106)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.