• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT chce wybudować nowy terminal w Gdańsku za 200 mln euro

Wioletta Kakowska-Mehring
27 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Nowy terminal powstanie pomiędzy istniejącym, a znajdującym się na północ od niego terenem tzw. Europortu. Nowy terminal powstanie pomiędzy istniejącym, a znajdującym się na północ od niego terenem tzw. Europortu.

Przyzwyczailiśmy się do widoku ogromnych kontenerowców w gdańskim terminalu DCT. Dziś terminal przyjmuje statki mogące przewozić 13, a nawet 15,5 tysiąca kontenerów. Wszystko na to wskazuje, że już najpóźniej w 2016 roku do gdańskiego portu będą wpływać kontenerowce o ładowności 18 tys. TEU!



Prawdopodobna lokalizacja nowego terminalu kontenerowego w Gdańsku. Prawdopodobna lokalizacja nowego terminalu kontenerowego w Gdańsku.
- Ciągle zwiększamy nasze zdolności przeładunkowe. Montujemy nowe suwnice, ale... To nie wystarczy. Według szacunków będziemy przepełnieni w ciągu najbliższych kilku lat - twierdzi Boris Wenzel, dyrektor zarządzający spółką DCT, która jest właścicielem gdańskiego terminalu kontenerowego. - Dlatego planujemy wybudowanie nowego terminalu. Taka inwestycja łącznie z planowaniem i wykonawstwem trwa od 3 do 5 lat, dlatego już w tej chwili nad nią pracujemy.

Obecnie trwają negocjacje z miastem i gdańskim portem w sprawie kupna ziemi. Pod uwagę brana jest działka Europortu, czyli teren bezpośrednio sąsiadujący z DCT. Terminal ma być gotowy najwcześniej do 2015 roku, najpóźniej do 2016 roku.

Czy Trójmiasto wykorzystuje swoje położenie i rozwija gospodarkę morską?

- Zatrudniliśmy międzynarodową firmę inżynierską, która opracowuje projekt terminalu - mówi Boris Wenzel. - Koszt budowy szacujemy na ok. 200 mln euro. Ostateczna decyzja o budowie zapadnie, kiedy zdobędziemy kapitał. Jest to jednak bardzo wyraźna wizja, bo wyraźna jest perspektywa wzrostu na tym rynku, która jest bardzo zachęcająca dla naszych udziałowców.

Nowy terminal ma być odpowiedzią nie tylko na większy przepływ kontenerów. Będzie on też przygotowany na zmiany, jakie zachodzą w transporcie morskim.

- Maersk Line, czyli armator, z którym współpracujemy, w ciągu najbliższych lat wprowadzi do swojej floty jeszcze większe statki. Będą to kontenerowce o ładowności 18 tys. TEU [czyli mogące przewozić 18 tys. standardowych kontenerów o długości 20 stóp - przyp. red. - mówi Boris Wenzel. - Nasz nowy terminal będzie tak zaplanowany, żeby już przyjmować statki o ładowności 18 tys. TEU, a nawet większe jednostki, które powstaną w ciągu najbliższego dziesięciolecia - dodaje dyrektor DCT.

Według dyrektora DCT, prognozy dla rynku przewozów kontenerowych są bardzo dobre, ale potrzebna jest też pomoc państwa. - Trzeba eliminować wszelkie bariery, które powodują, że polskie porty są mniej atrakcyjne niż porty niemieckie. Chodzi o przepisy podatkowe, czy sprawy związane z systemem kontroli. Muszą być też połączenia drogowe i kolejowe. Potrzebny nam jest most kolejowy w sąsiedztwie portu, którym będzie odbywał się transport kontenerów - stwierdził Boris Wenzel i zaapelował - Jest cała lista działań, które rząd musi podjąć.

DCT Gdańsk został otwarty 1 października 2007. Dzięki swojej lokalizacji na uboczy gdańskiego portu posiada nieograniczone możliwości rozwoju. Dzięki nowym urządzeniom roczna zdolność przeładunkowa została podwyższona do 1 mln TEU. Następne plany ekspansji DCT przewidują dalszy rozwój infrastruktury, co pozwoli na czterokrotne zwiększenie terminalowej rocznej zdolności przeładunkowej do 4 mln TEU. DCT.

DCT jest jednym z portów na tzw. Linii AE 10 łączącej porty Dalekiego Wschodu z Europą. Połączenie to prowadzi duński armator Maersk Line, jeden z największych operatorów kontenerowych należący do koncernu A.P. Moller-Maersk. Dzięki temu od wiosny tego roku do gdańskiego portu raz w tygodniu wpływają ogromne kontenerowce. Największym jest Eleonora Maersk, o pojemności 15,5 tys. TEU.

DCT Gdańsk jest spółką zarejestrowaną w Polsce, będącą w większości własnością GIF II (Global Infrastructure Fund II), specjalnego funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies z siedzibą główną w Australii.

Miejsca

Opinie (106) ponad 10 zablokowanych

  • I PO CO? jak Gdynia i tak ma najwiekszy :) (23)

    po co konkurowac jak i tak Gdynia to wygra

    • 28 274

    • halo

      Tłumoku czytaj ze zrozumieniem !! Gdyńskie BCT nie ma już za bardzo gdzie się rozwijać, DCT yje ich w pryeciagu 4-5 lat

      • 0 0

    • Co ?!!!! Co Ty za glupoty wypisujesz ?! Przeczytaj sobie kto ma wieksze przeladunki w Porcie!! Co za klamcy tutaj są. 15,467 mln ton tyle przeladowala Gdynia, Gdańsk prawie dwa razy wiecej. Kłamca!!!!!!

      • 0 0

    • Zmień klej (2)

      Tylko że te największe kontenerowce do portu w Gdyni nie wejdą. Za płytko.

      • 19 1

      • ale wy jesteście ułomni (1)

        Nie nauczyli was nigdzie że we własne podwórko się nie s****??Cieszcie się że trójmiasto się rozwija a nie jeden na drugiego jedziecie.

        • 19 2

        • Mój pies sra na własne, ale mimo to cię popieram.

          • 2 0

    • wiem ze z gdynskimi napinaczami sie nie dyskutuje bo to nie ma sensu ale jednak sie skusze... (7)

      Gdynia to port, ktory nigdy nie byl, nie jest i nie bedzie najwiekszy w kraju to po pierwsze, jak to do ciebie nie trafia to znalazlem wlasnie statystyki przeladunkow za rok 2010: Gdansk - 27,2 mln ton, Szczecin - Swinoujscie 20,8 mln ton i uwaga "najwiekszy" port w Polsce (wg oszolomow gdynskich) Gdynia : porazajace 14,7 mln ton... tak wiec to prawda drodzy gdynianie, macie NAJWIEKSZY KOMPLEKS w Polsce wzgledem wiekszego, sasiedniego miasta

      • 89 11

      • Gdynia miasto morza i marzeń

        ...ale mogła być, plan zakładał ciągły jej rozwój - docelowo port Gdyński można by powiększać w ciągu całej pradoliny kaszubskiej, tak że by mógł "okrążyć" całą kępę oksywską. Tak to było planowane i przewidziane kiedy w 20leciu między wojennym ten port powstawał.Komuna i obecny rząd zmarnowały potencjał

        • 0 2

      • misiu patysiu (5)

        gdynia na kontenerach się raczej koncentruje. a przeładunki kontenerowe liczy sie w TEU (czyli ekwiwalent kontenera 20'). z tego co wiem DCT przykombinowuje na statystykach, bo przeladunek burta plac auto liczy oddzielnie. stad wychodzą im wyższe wyniki - tam gdzie gdyni wychodzi 1 TEU, DCT ma 2. A przeladunek jest taki sam.

        • 8 38

        • podwójnie liczą transhipmenty

          czyli burta plac i plac burta dla tego samego pudła jako x2

          • 2 0

        • do ccs (2)

          drogi kolego masz bardzo slabego informatora. Musze cie zmartwic ale sposob obliczania przeladunku jest taki sam na calym swiecie!! Najwazniejsze,myslisz ze taka firma jak Mearsk nie wie ile ladunku przewozi. Typowe Gdynskie zakompleksienie. Ps. dla mnie mozecie tez budowac terminal,lotnisko kosmodrom i co wam sie podoba ;)

          • 39 3

          • Gdańsk to najwieksze miasto w Europie a Gdynia to prowincja i koniec.

            Natomiast Gdynia jest bardziej zaszczurzona.

            • 3 2

          • i jescze szczurodrom sobie wybudujemy

            • 8 1

        • straszne, znowu zly Gdansk Gdynie oszukal !

          • 39 3

    • liczy się technika a gdańsk ją ma i do tego ma "większy" jak to napisałeś;p

      • 2 2

    • przestań. (1)

      • 39 3

      • chyba przystań ;)

        • 5 2

    • głupia gatka... (3)

      A Szczurek po co buduje lotnisko, skoro Gdańsk ma większe?

      • 74 8

      • actually lotnisko w Gdyni jest wieksze.... (2)

        niz to w Gdansku. zobacz na ilosc pasow, wielkosc dzialki....

        • 4 30

        • Lotnisko cywilne w Kosakowie ma tylko 250 hektarów a jeden pas się do niczego nie nadaje (ma 600 m długości). A drogi dojazdowe i płyta postojowa mają mieć nośność wystarczającą zaledwie dla awionetki (tak stoi jak byk w opisie przetargu) więc zapomnij o swoim gdyńskim lotnisku jeśli takowej nie masz.

          • 19 4

        • to nie ma znaczenia... 1 pas wystarczy spokojnie do kilkunastu mln paxow/rok a kto wie czy kiedykolwiek tyle w Gdansku bedzie

          najwazniejsza jest przepustowosc terminala

          • 22 2

    • hahahahahahah

      ahhh te kompleksy moze i wiekszy ale nawet tego nie wykorzystuje i tak po za tym was przegonilismy.

      • 7 4

    • chyba kompleks

      • 27 5

    • to chyba nie są zawody? a poza tym konkurencja wpływa na obniżenie cen

      chyba że się zmówią

      • 30 1

  • oszusci

    oszusci, cały las wytną, ludzie protestowali przeciw, ale nadal jest komuna, a nie demokracja, zamiast gdynie bardziej rozbudowac, za kilka lat plaze i cały las na stogach zajma, super tereny były...ale warzne jest napchanie kieszeni oszustów!!!!

    • 2 2

  • 18tys TEU?? kto pisal te wyposiny??

    Obiecnie najwiekszy kontenerowce maja pojemnosc 14,5tysiaca TEU to jak ten ma przyjmowac 15,5 a nawet 18 jak takowe nie istnieja i pewnie be beda istniec bo sensu nie ma. Juz najwieksze obecnie nie sa w stanie pokonac kanalu Panamskiego i plywaja tylko na trasach tego nie wymagajacych. Maersk wyklucza budowanie statkow, ktore mialyby zabierac 20tysiecy TEU gdyz jest to nieoplacalne i bezsensowne.

    • 0 2

  • DCT (1)

    BARDZO FAJNA FIRMA .DOBRA PRACA.....I TYLKO TYLE........................................SZACUNEK DO LUDZI ZEROOO..DZISIAJ JESTES...JUTRO TEZ JESTES ALE JUZ W URZEDZIE PRACY......NIEWIEM JAK MOZNA NAZYWAĆ SIĘ JEDNĄ WIELKĄ RODZINĄ.............NAWET W SERIALACH BRAZYLIJSKICH NIEMA TAKIEJ FAŁSZYWOŚCI......TYLKO LUDZIE TAM PRACUJĄCY WIEDZĄ JAK TO WSZYSTKO WYGLĄDA OD ŚRODKA.........PO PINOKIU BYŁO WIDAC CHOCIAŻ ZE KŁAMIE :)...BRAK SŁÓW.....

    • 9 4

    • PUDZIAN NA LUKOWEGO!!!!

      PUDZIAN NA LUKOWEGO!!!!

      • 0 0

  • dct gdańsk (1)

    JEDNO ZNACZNE JEST DLA MNIE ZE JESTESMY W UNII...A WIĘC NAWIĄZUJĄC DO TEGO TERMINAL KONTENEROWY MA TAKIE SAME STAWKI JAK TERMINAL NP.W HAMBURGU....LECZ JEST MAŁA A W RZECZYWISTOŚCI OGROMNA RÓŻNICA DLA PRACOWNIKA TAKIEGO TERMINALU....GDYŻ TAMTEN ZARABIA 4000 EURO A U NAS NA NAJWYZSZYM STANOWISKU 700 EURO....WNIOSKUJĄC DO NASTEPNEJ RZECZY DLACZEGO TAM PRACUJĄC CZŁOWIEK MOZE SOBIE POZWOLIC NA WSZYSTKO NAWET JEDZENIE JEST TAŃSZE...DLA MNIE POLSKA JEST CHORYM KRAJEM I WYOLRZYSTUJĄ LUDZI NA KAZDYM KROKU JAK SIE DA..........KAZDY CHCE PRACOWAC I ZYC GODNIE ALE PRZY TYCH ZAROBKACH I NASZYCH CENACH MOZNA TLKO ROZMYSLAC O TYM KIEDY PRZYJDZIE KOMORNIK.......WIEC NIECH KTOS POMYSLI O SZAREJ RZECZYWISTOSCI ZWYKŁYCH LUDZI.........................

    • 15 2

    • Jedż do grecji - tam też tak myśleli albo na Kube tam wszyscy (prawie) mają po równo

      • 1 1

  • A co z płacą dla operatorów!!!! (3)

    Bez przerwy Zarządzający porównują sie do terminali zachodnich, tylko szkoda, że pensji pracowników DCT nie porównuja do płacy operatorów np w Hamburgu. Dla porównania Operator DCT 750 EUR a w Hamburgu 4.000 EUR. To tyle...

    • 22 7

    • to się przeprowadź do Hamburga a my tu sobie spokojnie popracujemy! Zwolnij miejsce - byle szybko...

      • 0 4

    • nie narzekaj... (1)

      przecież operator DCT może w zamian raz na jakiś czas zjeść darmowy lunch w kantynie z samym Borjatem. A to już jest bezcenne ...

      • 3 2

      • co wy chcecie mało wam jeszcze przecież były obietnice takich wysokich podwyżek że nadgodzin nie będzie trzeba robić i tak jak zawsze na obietnicach sie kończy i tak co jakiś czas.pozdrawiam pracowników

        • 3 0

  • Pytania do ciemnego ludu... (2)

    Mrzonki Borisa Wenzla ciemny lud kupuje ?...Terminal DCT jeszcze nie zakończył swojej budowy, a już buduje nowy ? Za co ? Czy taki zdrowy P&L ma DCT? Emeryci australijscy dołożą ? A co się stanie jak nadejdzie cykliczna dekoniunktura i Maersk z m-ca na m-c zdegraduje DCT do roli portu feederowego ? BTW.Ciekawe jak te statki 18.000 TEU wpłyną przez cieśniny duńskie? Albo co bedzie jak Maersk wybierze jako HUB tylko Goeteborg ? Czy Goodman rozpoczął już budowę CDL ? Czy kontenery dla Gdańska będą sztauowane nadal tylko na lewą burtę jak do tej pory bo suwnice są za krótkie ? Czy dotychczasowa infrastruktura kolejowa, drogowa (most kolejowy, tunel drogowy) jest na tyle zadawalająca że można z planami iść już teraz dalej ? Czy marketing gospodarczy płynący z tuskobusów to wzór do puszczania pary w gwizdek w bastionie platformersów ? Coś mi się wydaje że p. Boris kończy konrakt i puszcza 'wianki na wodzie' na efektowne rozstanie. Niech zatem DCT raczej zakończy rozbudowę swojego terminalu i popracuje nad moralami załogi, bo inaczej w wyniku np. strajku Maersk przerzuci transhipmenty do innego portu. I tyle.

    • 5 4

    • dokładnie......niech lepiej zbudują zaufanie wśród załogi......bo inaczej skończymy jak stocznia......i zrobią parking strzeżony z terminalu....

      • 1 2

    • Dym

      Stary piszesz tak inteligentnie jak nasz Mariusz Pudzian Pudzianowski :) on tez to wszytsko wie,tylko nic nie powie.

      • 5 0

  • Nadal nie wiecie po co ten tunel pod Wisłą? (8)

    • 87 8

    • Paremia prawnicza

      To złoty interes dla wykonawcy tunelu. Nieprawdaż ? Is fecit, cui prodest. – uczynił ten, komu przyniosło to korzyść.

      • 0 0

    • (2)

      "S7", "wantówka", plus tunel, to niezbędny system infrastrukturalny,jeśli teren, o którym traktuje artykuł, chce być liczącym się hub-em.

      • 16 1

      • most i S7 tak, ale po co hubowi tunel do Gdanska?

        • 2 0

      • A kolej?

        • 4 0

    • (1)

      A co ma do tego tunel pod Wisłą? Port akurat znajduje się na wschodnim brzegu, do jego obsługi wystarczy POG

      • 11 11

      • i to się mylisz..

        • 10 3

    • To złoty interes

      Bo będą wozić kontenery z Gdańska do Gdyni drogą lądową a drogą morską z Gdyni do Gdańska

      • 13 5

    • zebys sie pytal co za durne pytanie

      a po co Ty zyjesz?

      • 9 15

  • ZMPG (6)

    ZMPG bardzo się ucieszy ze sprzedaży pirsu i terenu który popadł w ruinę, może w końcu się zwrócą przepychanki kadrowe i zakupy w salonach samochodowych. Szkoda nawet pisać na temat prywatnego folwarku jakim jest Zarząd Morskiego Portu Gdańsk

    • 16 4

    • nie sprzedaż a dzierżawa (3)

      Mam nadzieję, że chyba nikt na poważnie w Polsce nie rozważa sprzedaży gruntów ? myślę, że taki teren powinien być wydzierżawiony i to za stosowną wysoką a nie marną cenę.Skąd inaczej mają się brać te pieniądze w spółkach skarbu państwa, na które liczy rząd? z podatków zwykłych obywateli ?

      • 0 0

      • nie sprzedaż a dzierżawa (2)

        a co to za różnica jak dzierżawa będzie opiewała na 30 lat jak nie dłużej a co z takiej infrastruktury pozostanie? to nie będzie muzeum tylko inwestycja ma się zwrócić i zarobić na siebie

        • 0 1

        • Właśnie, inwestycja ma się zwrócić - i ważne komu. Tylko fajnie byłoby, aby na niej zarobił coś własciciel terenu, a nie tylko przede wszystkim użytkujący, gdzieś w Australii... Dlatego, tak, racja, dzierżawa, i to mądra dzierżawa, a nie sprzedaż!

          • 0 1

        • jak to co to za różnica ? kolosalna dzierżawca zawsze ma mniejsze prawa niż właściciel. takich terenów nie powinno ię wyprzedawać absolutnie

          • 1 0

    • Zarząd Portu Gdańsk..

      Czy to prawda,że w Zarządzie Portu Gdańsk zatrudnionych jest 400 osób ? W takim razie co taka ilość osób tam robi i z czyich pieniędzy się utrzymują ? Tam wystarczyłoby 5o osób !!!

      • 2 2

    • strzał w 10-tkę!!!

      • 5 1

  • tak będą przepełnieni (1)

    jak znajdą jeszcze chociaż jedną linię oprócz Mearska. na razie kiepsko im to idzie

    • 1 3

    • chyba raczej już są 'przepełnieni' od dawna ...i dlatego właśnie ciężko im znaleźć

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane