• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT chce wybudować nowy terminal w Gdańsku za 200 mln euro

Wioletta Kakowska-Mehring
27 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Nowy terminal powstanie pomiędzy istniejącym, a znajdującym się na północ od niego terenem tzw. Europortu. Nowy terminal powstanie pomiędzy istniejącym, a znajdującym się na północ od niego terenem tzw. Europortu.

Przyzwyczailiśmy się do widoku ogromnych kontenerowców w gdańskim terminalu DCT. Dziś terminal przyjmuje statki mogące przewozić 13, a nawet 15,5 tysiąca kontenerów. Wszystko na to wskazuje, że już najpóźniej w 2016 roku do gdańskiego portu będą wpływać kontenerowce o ładowności 18 tys. TEU!



Prawdopodobna lokalizacja nowego terminalu kontenerowego w Gdańsku. Prawdopodobna lokalizacja nowego terminalu kontenerowego w Gdańsku.
- Ciągle zwiększamy nasze zdolności przeładunkowe. Montujemy nowe suwnice, ale... To nie wystarczy. Według szacunków będziemy przepełnieni w ciągu najbliższych kilku lat - twierdzi Boris Wenzel, dyrektor zarządzający spółką DCT, która jest właścicielem gdańskiego terminalu kontenerowego. - Dlatego planujemy wybudowanie nowego terminalu. Taka inwestycja łącznie z planowaniem i wykonawstwem trwa od 3 do 5 lat, dlatego już w tej chwili nad nią pracujemy.

Obecnie trwają negocjacje z miastem i gdańskim portem w sprawie kupna ziemi. Pod uwagę brana jest działka Europortu, czyli teren bezpośrednio sąsiadujący z DCT. Terminal ma być gotowy najwcześniej do 2015 roku, najpóźniej do 2016 roku.

Czy Trójmiasto wykorzystuje swoje położenie i rozwija gospodarkę morską?

- Zatrudniliśmy międzynarodową firmę inżynierską, która opracowuje projekt terminalu - mówi Boris Wenzel. - Koszt budowy szacujemy na ok. 200 mln euro. Ostateczna decyzja o budowie zapadnie, kiedy zdobędziemy kapitał. Jest to jednak bardzo wyraźna wizja, bo wyraźna jest perspektywa wzrostu na tym rynku, która jest bardzo zachęcająca dla naszych udziałowców.

Nowy terminal ma być odpowiedzią nie tylko na większy przepływ kontenerów. Będzie on też przygotowany na zmiany, jakie zachodzą w transporcie morskim.

- Maersk Line, czyli armator, z którym współpracujemy, w ciągu najbliższych lat wprowadzi do swojej floty jeszcze większe statki. Będą to kontenerowce o ładowności 18 tys. TEU [czyli mogące przewozić 18 tys. standardowych kontenerów o długości 20 stóp - przyp. red. - mówi Boris Wenzel. - Nasz nowy terminal będzie tak zaplanowany, żeby już przyjmować statki o ładowności 18 tys. TEU, a nawet większe jednostki, które powstaną w ciągu najbliższego dziesięciolecia - dodaje dyrektor DCT.

Według dyrektora DCT, prognozy dla rynku przewozów kontenerowych są bardzo dobre, ale potrzebna jest też pomoc państwa. - Trzeba eliminować wszelkie bariery, które powodują, że polskie porty są mniej atrakcyjne niż porty niemieckie. Chodzi o przepisy podatkowe, czy sprawy związane z systemem kontroli. Muszą być też połączenia drogowe i kolejowe. Potrzebny nam jest most kolejowy w sąsiedztwie portu, którym będzie odbywał się transport kontenerów - stwierdził Boris Wenzel i zaapelował - Jest cała lista działań, które rząd musi podjąć.

DCT Gdańsk został otwarty 1 października 2007. Dzięki swojej lokalizacji na uboczy gdańskiego portu posiada nieograniczone możliwości rozwoju. Dzięki nowym urządzeniom roczna zdolność przeładunkowa została podwyższona do 1 mln TEU. Następne plany ekspansji DCT przewidują dalszy rozwój infrastruktury, co pozwoli na czterokrotne zwiększenie terminalowej rocznej zdolności przeładunkowej do 4 mln TEU. DCT.

DCT jest jednym z portów na tzw. Linii AE 10 łączącej porty Dalekiego Wschodu z Europą. Połączenie to prowadzi duński armator Maersk Line, jeden z największych operatorów kontenerowych należący do koncernu A.P. Moller-Maersk. Dzięki temu od wiosny tego roku do gdańskiego portu raz w tygodniu wpływają ogromne kontenerowce. Największym jest Eleonora Maersk, o pojemności 15,5 tys. TEU.

DCT Gdańsk jest spółką zarejestrowaną w Polsce, będącą w większości własnością GIF II (Global Infrastructure Fund II), specjalnego funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies z siedzibą główną w Australii.

Miejsca

Opinie (106) ponad 10 zablokowanych

  • ciekawi mnie

    jaka bedzie bocznica kolejowa? ta dzisiejsza sie dławi , nie sa w stanie dobudowac drugiego toru a jak chca wywozic ta zwiekszona ilosc kartonów? Pozciagi stoja w kolejce na rozładunek i załadunek, czas i o tym pomyslec

    • 10 1

  • A co z torami kolejowymi? (1)

    Chcą most kolejowy a sami mają jeden tor i zdolność rozładunkową 15 kont na godz. z pociągu. Przy takim wypasie obecny jeden stary most w zupełności wystarczy ;))

    • 4 3

    • linia kolejowa ma być rozbudowana. powstanie nowy dwutorowy most.

      milo się tam będzie mieszkało jak składy będą przelatywać przez przeróbkę z prędkością 100 km/h

      • 6 1

  • znowy milionowa inwestycja:) podoba mi się:)

    • 7 0

  • Stocznia!!!!!!

    ej kostecki ledwo poszedles do psl i juz tyle dlugow narobiles ?? wszedzie gdzie jest ten nieudacznik tan zawsze kasy brak ,adamowicz wez go do siebie na zastepce!!!!!

    • 3 3

  • ja bym się przyjrzał procesowi rekrutacji w DCT, a raczej procesowi zbierania danych osobowych

    • 13 2

  • jak nie było internetu to nie wiedziałem ze jest tyle debili.....

    • 12 4

  • Ale jaja...

    I co na to mini port w gdyni??, wy se mozecie przeładowywac skrzynki z piwem....

    • 8 4

  • chce to nie znaczy wybuduje

    piszcie o tym co jest zrobione

    • 2 3

  • gdynia - miasto upadle, nawet w kontenerach ich wydymalismy.

    • 6 4

  • dct gdańsk (1)

    JEDNO ZNACZNE JEST DLA MNIE ZE JESTESMY W UNII...A WIĘC NAWIĄZUJĄC DO TEGO TERMINAL KONTENEROWY MA TAKIE SAME STAWKI JAK TERMINAL NP.W HAMBURGU....LECZ JEST MAŁA A W RZECZYWISTOŚCI OGROMNA RÓŻNICA DLA PRACOWNIKA TAKIEGO TERMINALU....GDYŻ TAMTEN ZARABIA 4000 EURO A U NAS NA NAJWYZSZYM STANOWISKU 700 EURO....WNIOSKUJĄC DO NASTEPNEJ RZECZY DLACZEGO TAM PRACUJĄC CZŁOWIEK MOZE SOBIE POZWOLIC NA WSZYSTKO NAWET JEDZENIE JEST TAŃSZE...DLA MNIE POLSKA JEST CHORYM KRAJEM I WYOLRZYSTUJĄ LUDZI NA KAZDYM KROKU JAK SIE DA..........KAZDY CHCE PRACOWAC I ZYC GODNIE ALE PRZY TYCH ZAROBKACH I NASZYCH CENACH MOZNA TLKO ROZMYSLAC O TYM KIEDY PRZYJDZIE KOMORNIK.......WIEC NIECH KTOS POMYSLI O SZAREJ RZECZYWISTOSCI ZWYKŁYCH LUDZI.........................

    • 15 2

    • Jedż do grecji - tam też tak myśleli albo na Kube tam wszyscy (prawie) mają po równo

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane