• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Darmowa komunikacja dla dzieci nie jest rozwiązaniem, a jedynie hasłem wyborczym

Krzysztof Koprowski
3 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Dotarcie nawet do najbliższego przystanku w nowych dzielnicach wymaga poruszania się wąskimi chodnikami wzdłuż jezdni z dużym natężeniem ruchu. Dotarcie nawet do najbliższego przystanku w nowych dzielnicach wymaga poruszania się wąskimi chodnikami wzdłuż jezdni z dużym natężeniem ruchu.

Bezpłatna komunikacja miejska dla uczniów podstawówek i gimnazjów nie jest sposobem na rozwiązanie problemu podwożenia dzieci do szkół. Nie skłoni też rodziców do rezygnacji z samochodu. Może być za to promocją miasta przyjaznego rodzinom oraz nieco zmniejszyć wydatki w domowych budżetach rodzin, które już teraz korzystają z tramwajów i autobusów - ocenia Krzysztof Koprowski.



Dlaczego rodzice podwożą autami dzieci do szkół?

Od kilku tygodni w polskich miastach trwa dyskusja nad wprowadzeniem darmowej komunikacji miejskiej dla uczniów. Oczywiście termin ten jest nieprzypadkowy - istnieje jeszcze szansa na wprowadzenie nowych regulacji przed 1 września, a jednocześnie przed wyborami samorządowymi w 2018 roku.

W Trójmieście temat darmowej komunikacji miejskiej dla uczniów podstawówek i gimnazjów (do czasu ich likwidacji) promowany jest przez Inicjatywę Polską, wspieraną w Gdańsku przez Lepszy Gdańsk, czyli stowarzyszenie, które nie kryje swoich aspiracji do bycia nową siłą w Radzie Miasta.

Dotychczas w Polsce podobne rozwiązanie wdrożyły Kołobrzeg i Kraków, a od 1 września do grona tych miast dołączy Warszawa. W Kołobrzegu objęto nim uczniów wszystkich szkół do ukończenia 22. roku życia, natomiast w Krakowie tylko uczniów szkół podstawowych w miesiącach nauki szkolnej.

Cena nie jest najważniejsza

Propozycja wydaje się z pozoru logiczna - skoro usługa jest darmowa, to powinna cieszyć się ogromną popularnością. W takim uproszczeniu - idealnym na potrzeby kampanii przedwyborczej - zapomina się jednak o pozostałych uwarunkowaniach, które sprawiają, że dzieci nie korzystają z komunikacji miejskiej.

W okresie PRL, a nawet na niektórych osiedlach przedwojennych, placówki edukacyjne lokalizowano w dogodnej odległości od budynków mieszkalnych, ograniczając wokół nich ruch samochodów. Dzisiaj osiedla powstają w sposób niezorganizowany, bez podstawowej infrastruktury. W okresie PRL, a nawet na niektórych osiedlach przedwojennych, placówki edukacyjne lokalizowano w dogodnej odległości od budynków mieszkalnych, ograniczając wokół nich ruch samochodów. Dzisiaj osiedla powstają w sposób niezorganizowany, bez podstawowej infrastruktury.
O ile jeszcze w latach 80. w planowaniu przestrzennym jednym z nadrzędnych celów było zapewnienie wygodnej, krótkiej i możliwie bezpiecznej drogi dojścia do placówki edukacyjnej, to dzisiaj problemem nowych osiedli jest brak jakiejkolwiek infrastruktury codziennego użytku - nie tylko szkół, ale sklepów, a nawet chodników wzdłuż ulic.

Nie lepiej jest z komunikacją miejską - kursuje rzadko, a dotarcie do najbliższych, znacznie oddalonych szkół wymaga nieraz przesiadek oraz kilkuminutowych spacerów od przystanku do wejścia do budynku, przekreślając tym samym w rozsądnym czasie możliwość wspólnej podróży z dzieckiem do szkoły, a następnie kolejnym autobusem czy tramwajem do pracy.

Niewygodny dojazd komunikacją miejską

Przykładowo, do najnowszej gdańskiej szkoły w Kokoszkach zobacz na mapie Gdańska dotrzeć można od niedawna tylko jedną linią, w dodatku o bardzo skomplikowanej trasie i długim czasie przejazdu. Pozostałe autobusy zatrzymują się przy ruchliwej ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska, oddalonej o ok. 250 metrów od drzwi szkoły.

Czytaj też: Artykuł z 2014r.: Niebezpieczny chaos po otwarciu szkoły w Kokoszkach

Nieco starsza, bo oddana do użytku w 2008 r. Szkoła Podstawowa nr 12 na Ujeścisku zobacz na mapie Gdańska, zlokalizowana jest w odległości pół kilometra od najbliższego przystanku przy ul. Piotrkowskiej, zaś od strony ul. Świętokrzyskiej w ogóle pozbawiona jest dojazdu komunikacją miejską.

Czytaj też: Artykuł z 2010 r.: Zakorkowana droga przed szkołą na Ujeścisku

Poziom kształcenia ważniejszy od lokalizacji

O ile jednak szkoły w nowych dzielnicach zaczynają wreszcie powstawać, to dla wielu rodziców bardziej liczy się renoma placówki, a lokalizacja blisko domu schodzi na dalszy plan.

Szkoły prywatne i państwowe, których uczniowie osiągają dobre wyniki na egzaminach, położone są przede wszystkim na dolnym tarasie, podczas gdy nowe osiedla na górnym tarasie. Ponieważ na dolnym tarasie znajdują się również główne skupiska miejsc pracy, dziecko staje się naturalnym pasażerem samochodu rodzica w drodze do pracy.

Czytaj też: Dzielnice młodych oraz Sprawdzian 6-klasisty. Szkoły z najlepszymi wynikami

W takiej sytuacji trudno oczekiwać, aby darmowa komunikacja miejska dla uczniów mogła cokolwiek zmienić, ponieważ koszt biletu okresowego nie jest czynnikiem decydującym o wyborze środka transportu.

Inicjatorzy akcji przekonują, że oszczędności w rodzinach wielodzietnych przekroczą nawet 100 zł miesięcznie, podczas gdy w rzeczywistości będzie to maksymalnie 85,6 zł. Rodziny z trojgiem i więcej dzieci mogą już dzisiaj podróżować za darmo komunikacją miejską. Inicjatorzy akcji przekonują, że oszczędności w rodzinach wielodzietnych przekroczą nawet 100 zł miesięcznie, podczas gdy w rzeczywistości będzie to maksymalnie 85,6 zł. Rodziny z trojgiem i więcej dzieci mogą już dzisiaj podróżować za darmo komunikacją miejską.
Warto też zwrócić uwagę, że inicjatorzy akcji wyolbrzymiają ceny biletów, mówiąc o oszczędnościach w rodzinach wielodzietnych rzędu ponad 100 zł. Zarówno w Gdańsku, jak i Gdyni pięciomiesięczny bilet dla ucznia to wydatek 214 zł, a w Sopocie - 152 zł. Ponadto rodziny liczące troje i więcej dzieci otrzymują darmowe przejazdy w ramach Karty Dużej Rodziny.

Korzyści dla tych, którzy już wybrali komunikację miejską

Do kogo zatem jest skierowana propozycja darmowej komunikacji miejskiej dla uczniów? To przede wszystkim puszczanie oka w stronę wyborców z nie więcej niż dwojgiem dzieci, których nie trzeba w żaden sposób przekonywać do komunikacji miejskiej, ponieważ ich dzieci na co dzień z niej korzystają.

Wprowadzenie takiego rozwiązania taryfowego można również traktować jako pewnego rodzaju promocję miasta przyjaznego rodzinom. Przypomnijmy, że już dzisiaj do bezpłatnych przejazdów uprawnione są m.in. osoby powyżej 70. roku życia czy niepełnosprawne. Bez potrzeby zakupu dodatkowego biletu pojedziemy także z psem, większym bagażem czy rowerem.

Koszt jednego autobusu przegubowego to ok. 1,6 mln zł, zaś darmowe przejazdy dla uczniów to zmniejszone wpływy do budżetu miasta od 1,4 mln zł w Gdyni (szacunki inicjatorów akcji) do nawet 6 mln zł w Gdańsku (wyliczenia władz miasta). Koszt jednego autobusu przegubowego to ok. 1,6 mln zł, zaś darmowe przejazdy dla uczniów to zmniejszone wpływy do budżetu miasta od 1,4 mln zł w Gdyni (szacunki inicjatorów akcji) do nawet 6 mln zł w Gdańsku (wyliczenia władz miasta).
Czy stać nas na ten polityczno-marketingowy zabieg? Z pewnością nie zrujnowałby on budżetów miast, choć wydaje się, że obecnych pasażerów bardziej ucieszyłby nowy tabor lub zwiększenie częstotliwości kursowania pojazdów.

Z wyliczeń inicjatorów wynika, że darmowe przejazdy dla uczniów w skali roku uszczuplą budżet w Gdańsku o ok. 3-3,5 mln zł, zaś w Gdyni - 1,4 mln zł. Szacunki urzędników mówią odpowiednio o kwocie 6 mln zł i 2,7 mln zł. Dla porównania, zakup jednego tramwaju dwukierunkowego to wydatek ok. 9,3 mln zł (oferty w ostatnim przetargu GAiT), zaś autobusu przegubowego - 1,6 mln zł (tyle kosztowały nowe pojazdy w Gdyni).

Miejsca

Opinie (188) 3 zablokowane

  • (2)

    Tylko daj, daj, daj. A do roboty polski nierobie nie łaska? Tylko socjal i wszystko darmowe chcesz wyciągać?

    • 11 12

    • nierobów to szukaj w parologicznej zachodniej europie (1)

      a od Polek i Polaków zabieraj brudne łapy

      • 3 3

      • ojej, zapluło się dziecko

        idź za stodołę zobacz cczy cię nie ma
        Polaku za dychę

        • 0 0

  • Kiedyś projektowano całe dzielnice, dlatego teraz tam się wygodnie mieszka. Wszystko blisko i można wybierać. Teraz planuje się tylko małe osiedla, tak aby ludzie mogli się w nich zamknąć. A jak wyjdą, to mają problem z dotarciem gdziekolwiek.

    • 14 3

  • nie przyzwyczajać do darmochy

    potem rosną pokolenia roszczeniowców.

    • 10 3

  • Paniska

    proponuję zakazać używania służbowych aut do celów prywatnych, i po problemie.

    • 13 0

  • Co za bzdury

    się czyta i wyczyniają politycy aby zostać przy żłobie.

    Dlaczego dla ludzi którzy korzystają z komunikacji miejskiej ma się nie liczyć złotówka a politycy liczą każdą zostawioną złotówkę w budżecie co ? dlaczego jak ma być coś dla ludzi to wszystko jest złe ale jak interes miasta to weźmiecie kredyt ?

    Komunikacja miejska powinna być darmowa dla uczniów do ukończenia pełnoletności, rodzin z dwójka dzieci (tylko dzieci) w okresie godzin szkolnych i miesięcy szkolnych, sobót, niedziel i świąt.

    Z tego co pamiętam to kiedyś część ze sprzedarzy biletów szła na naprawę taboru komunikacji miejskiej dzisiaj idą na ZTM, który z tego co widzę nic nie robi.
    Kolizja tramwajowa a oni naliczają karty dla GAIT.
    rozkłady jazdy dla kilometrów i przepełnionych pojazdów (bo dla mieszkańców one nie są)

    Zlikwidujcie ZTM i dajcie mieszkańcom te pieniądze poprzez przywileje

    • 11 4

  • Tendencyjna ankieta kolejnoscia odpowiedzi (2)

    podpowiadajaca aby glosowac za opcja "wygoda". A koszt nie gra roli? Np 3 katnety dla dzieci i 2 dla rodzicow kosztuja wiecej niz ja wydaje przez caly miesiac na paliwo. Nie mowiac o idiotyzmach jak tramwajowa wycieczka krajoznawcza Nowa Bulonska PN z dzielnic poludniowych przez Morene, Siedlce i Centrum do Wrzeszcza zamiast Nowa Politechniczna z ktorej miasto zrezygnowalo prze lobby eko oszołomów bez szkoły. Powodow jakie zniechecaje ludzi do komunikacji miejskiej jest cala masa wiec nie zwalal bym wszystkiego do tego ze chodzi tylko o wygodę - tylko ankieta z opcja wielokrotnego wyboru moze miec tu jakis sens

    • 13 1

    • (1)

      W Gdańsku nie ma karnetów od 10 lat.

      • 4 3

      • a bilet okresowy?

        kupujesz go codziennie czy tak jak karnet np raz na miesiąc?

        • 3 0

  • WIekszość rodziców auta zaparkowałą by pod szatnią w szkole lub sala bo cięzko zad ruszyć.

    • 8 3

  • kłamcy pełowscy wszystko negują (1)

    a sami nic nie robią dla Polek i Polaków. Odsuwamy od rządzenia pełowców i pseudochłopów !

    • 7 7

    • już już, przestać ryczeć jak ranny łoś

      i za stodołę idź, tam się napchasz to ci przejdzie gorączka

      • 0 0

  • Czy warto przyzwyczajać do darmowego?

    Jak widać są argumenty za.
    Zachęcam jednak do refleksji nad konsekwencjami.

    • 6 1

  • (1)

    500+, karta dużej rodziny, pomoc MOPS dla najuboższych.
    Więc nie jest prawdą iż kogoś na bilet komunikacji miejskiej dla dziecka nie stać.

    A problem to wychowywanie dzieci, które same nic nie potrafią, do gimnazjum czy nawet liceum odwożone przez rodziców.
    Kiedyś to był wstyd, dziś nadopiekuńczość to podobno zaleta.

    • 12 1

    • Nie mam 500+ nie mam karty duzej rodziny ani pomocy z mopsu

      ...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane