- 1 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (67 opinii)
- 2 Nowa siedziba gdańskich policjantów (74 opinie)
- 3 Ruszają rozmowy ws. stanowisk w Gdyni (479 opinii)
- 4 Kim jest Aleksandra Kosiorek? (707 opinii)
- 5 Te zabytki otwierają się po remontach (61 opinii)
- 6 Nowi lokatorzy zburzyli spokój w kamienicy (250 opinii)
Darmowa komunikacja dla dzieci nie jest rozwiązaniem, a jedynie hasłem wyborczym
Bezpłatna komunikacja miejska dla uczniów podstawówek i gimnazjów nie jest sposobem na rozwiązanie problemu podwożenia dzieci do szkół. Nie skłoni też rodziców do rezygnacji z samochodu. Może być za to promocją miasta przyjaznego rodzinom oraz nieco zmniejszyć wydatki w domowych budżetach rodzin, które już teraz korzystają z tramwajów i autobusów - ocenia Krzysztof Koprowski.
W Trójmieście temat darmowej komunikacji miejskiej dla uczniów podstawówek i gimnazjów (do czasu ich likwidacji) promowany jest przez Inicjatywę Polską, wspieraną w Gdańsku przez Lepszy Gdańsk, czyli stowarzyszenie, które nie kryje swoich aspiracji do bycia nową siłą w Radzie Miasta.
Dotychczas w Polsce podobne rozwiązanie wdrożyły Kołobrzeg i Kraków, a od 1 września do grona tych miast dołączy Warszawa. W Kołobrzegu objęto nim uczniów wszystkich szkół do ukończenia 22. roku życia, natomiast w Krakowie tylko uczniów szkół podstawowych w miesiącach nauki szkolnej.
Cena nie jest najważniejsza
Propozycja wydaje się z pozoru logiczna - skoro usługa jest darmowa, to powinna cieszyć się ogromną popularnością. W takim uproszczeniu - idealnym na potrzeby kampanii przedwyborczej - zapomina się jednak o pozostałych uwarunkowaniach, które sprawiają, że dzieci nie korzystają z komunikacji miejskiej.
O ile jeszcze w latach 80. w planowaniu przestrzennym jednym z nadrzędnych celów było zapewnienie wygodnej, krótkiej i możliwie bezpiecznej drogi dojścia do placówki edukacyjnej, to dzisiaj problemem nowych osiedli jest brak jakiejkolwiek infrastruktury codziennego użytku - nie tylko szkół, ale sklepów, a nawet chodników wzdłuż ulic.
Nie lepiej jest z komunikacją miejską - kursuje rzadko, a dotarcie do najbliższych, znacznie oddalonych szkół wymaga nieraz przesiadek oraz kilkuminutowych spacerów od przystanku do wejścia do budynku, przekreślając tym samym w rozsądnym czasie możliwość wspólnej podróży z dzieckiem do szkoły, a następnie kolejnym autobusem czy tramwajem do pracy.
Niewygodny dojazd komunikacją miejską
Przykładowo, do najnowszej gdańskiej szkoły w Kokoszkach dotrzeć można od niedawna tylko jedną linią, w dodatku o bardzo skomplikowanej trasie i długim czasie przejazdu. Pozostałe autobusy zatrzymują się przy ruchliwej ul. Kartuskiej , oddalonej o ok. 250 metrów od drzwi szkoły.
Czytaj też: Artykuł z 2014r.: Niebezpieczny chaos po otwarciu szkoły w Kokoszkach
Nieco starsza, bo oddana do użytku w 2008 r. Szkoła Podstawowa nr 12 na Ujeścisku , zlokalizowana jest w odległości pół kilometra od najbliższego przystanku przy ul. Piotrkowskiej, zaś od strony ul. Świętokrzyskiej w ogóle pozbawiona jest dojazdu komunikacją miejską.
Czytaj też: Artykuł z 2010 r.: Zakorkowana droga przed szkołą na Ujeścisku
Poziom kształcenia ważniejszy od lokalizacji
O ile jednak szkoły w nowych dzielnicach zaczynają wreszcie powstawać, to dla wielu rodziców bardziej liczy się renoma placówki, a lokalizacja blisko domu schodzi na dalszy plan.
Szkoły prywatne i państwowe, których uczniowie osiągają dobre wyniki na egzaminach, położone są przede wszystkim na dolnym tarasie, podczas gdy nowe osiedla na górnym tarasie. Ponieważ na dolnym tarasie znajdują się również główne skupiska miejsc pracy, dziecko staje się naturalnym pasażerem samochodu rodzica w drodze do pracy.
Czytaj też: Dzielnice młodych oraz Sprawdzian 6-klasisty. Szkoły z najlepszymi wynikami
W takiej sytuacji trudno oczekiwać, aby darmowa komunikacja miejska dla uczniów mogła cokolwiek zmienić, ponieważ koszt biletu okresowego nie jest czynnikiem decydującym o wyborze środka transportu.
Warto też zwrócić uwagę, że inicjatorzy akcji wyolbrzymiają ceny biletów, mówiąc o oszczędnościach w rodzinach wielodzietnych rzędu ponad 100 zł. Zarówno w Gdańsku, jak i Gdyni pięciomiesięczny bilet dla ucznia to wydatek 214 zł, a w Sopocie - 152 zł. Ponadto rodziny liczące troje i więcej dzieci otrzymują darmowe przejazdy w ramach Karty Dużej Rodziny.
Korzyści dla tych, którzy już wybrali komunikację miejską
Do kogo zatem jest skierowana propozycja darmowej komunikacji miejskiej dla uczniów? To przede wszystkim puszczanie oka w stronę wyborców z nie więcej niż dwojgiem dzieci, których nie trzeba w żaden sposób przekonywać do komunikacji miejskiej, ponieważ ich dzieci na co dzień z niej korzystają.
Wprowadzenie takiego rozwiązania taryfowego można również traktować jako pewnego rodzaju promocję miasta przyjaznego rodzinom. Przypomnijmy, że już dzisiaj do bezpłatnych przejazdów uprawnione są m.in. osoby powyżej 70. roku życia czy niepełnosprawne. Bez potrzeby zakupu dodatkowego biletu pojedziemy także z psem, większym bagażem czy rowerem.
Czy stać nas na ten polityczno-marketingowy zabieg? Z pewnością nie zrujnowałby on budżetów miast, choć wydaje się, że obecnych pasażerów bardziej ucieszyłby nowy tabor lub zwiększenie częstotliwości kursowania pojazdów.
Z wyliczeń inicjatorów wynika, że darmowe przejazdy dla uczniów w skali roku uszczuplą budżet w Gdańsku o ok. 3-3,5 mln zł, zaś w Gdyni - 1,4 mln zł. Szacunki urzędników mówią odpowiednio o kwocie 6 mln zł i 2,7 mln zł. Dla porównania, zakup jednego tramwaju dwukierunkowego to wydatek ok. 9,3 mln zł (oferty w ostatnim przetargu GAiT), zaś autobusu przegubowego - 1,6 mln zł (tyle kosztowały nowe pojazdy w Gdyni).
Miejsca
Opinie (188) 3 zablokowane
-
2017-06-04 17:54
Pełowcy kłamią ! (1)
Dla pełowskich kłamców wszystko jest złe co Polski Rząd robi dobrego dla Polek i polaków. Czas zdelegalizować tych antypolskich stworów !
- 8 0
-
2017-06-05 00:13
sam się zdelegalizuj
- 0 0
-
2017-06-04 18:06
Prawada jest taka (1)
Prawada jest taka że nawet dorośli nie chcą jeździć tymi smierdzącymi autobusami ... Powinny byc autobusy szkolne stricte przeznaczone dla dzieci!
- 3 4
-
2018-02-14 07:57
Autobus szkolny będzie robił 3 kursy . Zawsze ktoś się znajdzie kto będzie tłumaczył że jego dziecko jest biedne bo nie chodzi na wf a musi jechać z tymi co chodzą potem nie ma autobusu ... utrzymanie autobusu szkolnego ma sens tam gdzie nie ma lini stałych . W innym wypadku to zbędny koszt
- 0 0
-
2017-06-04 21:16
PiS obiecuje i nic..... (1)
- 2 4
-
2018-02-14 07:54
Jak PiS jak w Gdańsku PO rządzi ;-) PO obiecuje i nic :-)
- 1 0
-
2017-06-04 23:29
No tak
Budyń przeznaczył pieniądze na in vitro, na darmowe przejazdy dla dzieciaków już zabrakło. Temat dla budynia niewdzięczny ale jego ludzie na wszelkie sposoby pomniejszają znaczenie sprawy.
- 2 0
-
2017-06-04 23:41
Sonda
Proponuję dodatkową odpowiedź w sondzie: "Gdyż RODZICE boją się komunikacji miejskiej".
- 1 0
-
2017-06-05 00:12
redaktor zapomniał
że szkoły w kokoszkach i na ujeścisku mają uczyć dzieci z tych rejonów. czyli mieszkające tuż przy tych szkołach (obręb do 3 km). to nie jest odległość wymagająca skomunikowania dodatkowymi liniami autobusowymi czy tramwajowymi. to można na nogach przejść.
- 2 0
-
2017-06-05 08:49
spokojnie
zaraz podniosą ceny biletów dla pozostałych pasażerów i nic nie stracą
- 1 0
-
2018-02-14 07:15
tylko jedna linia zatrzymuje się przy szkole reszta 250 m od drzwi szkoły...
Co to k... jest ?? Wychowujemy inwalidów ?Ja do szkoły miałem 1000 m ruchliwa droga 200 i reszta chodnikami , zima nie odsniezonymi ... i na wf też chodziłem ...
- 0 0
-
2022-04-27 20:43
Gaitix
Budynie znowu do koryta o NIE
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.