- 1 Rolnicy znowu zablokują Gdańsk (615 opinii)
- 2 Ta droga mogłaby odciążyć ważną arterię (67 opinii)
- 3 Grzyb w nowych mieszkaniach komunalnych (83 opinie)
- 4 Więcej kierowniczych posad w wodociągach (114 opinii)
- 5 Ewa szuka córki. Nie widziała jej 18 lat (317 opinii)
- 6 Przejście wzdłuż Motławy znów możliwe (76 opinii)
Napis "Polizeipräsidium" na siedzibie ABW. Wyeksponować czy ukryć?
Nad głównym wejściem do gmachu Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, przy ul. Okopowej 9 w Gdańsku, prześwituje dawny niemiecki napis "Polizeipräsidium". Na początku przyszłego roku rozpocznie się kapitalny remont elewacji, na której został wykuty. Konserwatorzy zdejmą wówczas pokrywającą inskrypcję warstwę cementu i sprawdzą stan jej zachowania. Na pewno zostanie ona zachowana, ale decyzja o jej zakryciu albo uwidocznieniu zostanie podjęta po oględzinach.
Nasz czytelnik zwrócił uwagę na pewien istotny detal architektoniczny, który jego zdaniem warto wyeksponować po ponad 70 latach. Chodzi o napis "Polizeipräsidium" (pol. prezydium policji), który znajdował się niegdyś nad wejściem głównym do remontowanego właśnie budynku.
- Wszyscy mamy w pamięci dyskusję na temat napisu wykutego w kamieniu nad wejściem do budynku obok dworca głównego. Napis "Postamt" [pol. urząd pocztowy - dop. red.] został zachowany i uwidoczniony, co z historycznego punktu widzenia uważam za słuszne. Za słuszną uważam również krytyczną debatę na ten temat. Mamy w Gdańsku jeszcze jeden podobny napis, tym razem nad wejściem głównym do budynku ABW przy Okopowej - napisał pan Jerzy.
Ponura historia gmachu
Wspomniana inskrypcja została wykuta w piaskowcu i - co zapewne zrozumiałe dla większości czytelników - zakryta warstwą cementu tuż po włączeniu Gdańska w granice Polski w 1945 roku. Po sześciu latach barbarzyńskiej okupacji ze strony Niemców na wszystkich terenach Ziem Odzyskanych masowo likwidowano ślady niemczyzny. W przypadku napisów na budynkach były one skuwane, zamalowywane czy - jak w przypadku obecnego gmachu ABW - pokrywane cementem.
- Napis jest ciągle widoczny. Obawiam się, że najdalej za kilka miesięcy zniknie na zawsze. Może warto rozpocząć dyskusję na temat tego, czy inskrypcja powinna pozostać, czy nie. Chcę dodać, że w tym budynku mieściła się we wrześniu 1939 roku siedziba gestapo. Więziono tu i katowano gdańskich Polaków, w tym mojego ojca. Może warto poddać dyskusji, czy ten artefakt i jego ponura historia warta jest upamiętnienia i zachowania - uzupełnia pan Jerzy.
Najbardziej tajemniczy budynek Gdańska
Warto uzupełnić, że okres II wojny światowej to niejedyny okres, gdy gmach przy ul. Okopowej 9 budził grozę wśród Polaków. Po wojnie był on siedzibą bezpieki - w latach 1945-1954 Wojewódzkiego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego, a w latach 1954-1990 Służby Bezpieczeństwa. Natomiast prezydium policji, które w polskiej nomenklaturze odpowiada określeniu "komenda policji", odnosi się do czasów między oddaniem gmachu do użytku w roku 1905 aż po rok 1945. Odpowiednio było to prezydium policji: pruskiej (od 1905 roku), Wolnego Miasta Gdańska (od 1919 roku) i niemieckiej (od 1939 roku).
Decyzja o wyeksponowaniu należy do konserwatora
Remont elewacji gmachu ABW odbywa się pod nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków. To właśnie od decyzji tego organu zależy dalszy los napisu. Już teraz wiadomo, że napis "Polizeipräsidium" zostanie zachowany.
Otwartą pozostaje natomiast kwestia, czy po zakończeniu prac konserwatorskich będzie on widoczny, czy na powrót zakryty, np. kamienną płytą. Wpływ na tę decyzję będzie miał m.in. stan zachowania wykutych w piaskowcu liter. Na chwilę obecną nie można wykluczyć, że tuż po wojnie zostały one skute, a spod cementu prześwitują jedynie ich resztki.
Firmy zajmujące się renowacją zabytków w Trójmieście
- W programie prac konserwatorskich jest wyraźnie zapisana konserwacja i zachowanie tego napisu. On na pewno nie zniknie. To, czy będzie eksponowany, zależy od decyzji konserwatora zabytków, a takowa nie została jeszcze podjęta. Decyzję muszą poprzedzić oględziny komisji konserwatorskiej, która zbada stan zachowania napisu. Nastąpi to w przyszłym roku, kiedy planowany jest remont elewacji od strony Okopowej. Należy zbadać stan zachowania napisu. Sprawdzić, czy to, co prześwituje, nie jest jedynie resztkami skutego napisu. Ale nawet gdyby tak było, zostaną one udokumentowane i zachowane - informuje Marcin Tymiński, rzecznik prasowy wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Prof. Januszajtis: nie można żyć w nienawiści
Zdaniem naszego czytelnika napis powinien zostać ponownie wyeksponowany jako pamiątka historyczna na fasadzie gmachu przy ul. Okopowej 9. Pan Jerzy zdaje sobie jednak sprawę, że taka decyzja zapewne spotka się z niemałym sprzeciwem i dlatego zachęcił do debaty na ten temat. Analogiczna sytuacja - czyli przywrócenie w przestrzeni publicznej pamiątki niemieckiej przeszłości Gdańska - miała miejsce w przypadku powrotu orła pruskiego na gmachu obecnego Central Hotelu przy ul. Podwale Grodzkie 4, co zresztą opisaliśmy w sierpniu 2015 roku.
Wystarczyło przeczytać umieszczone pod artykułem komentarze naszych czytelników, których nie przekonała argumentacja prywatnego inwestora, który odtworzył skutego po wojnie orła. Ich zdaniem to prostu niedopuszczalne, aby w polskim mieście wracały na budynki relikty niemczyzny. Innymi słowy, traktowali to jako podważanie polskości Gdańska czy "rozgrzeszenie" Niemców z okrucieństw, których dopuścili się oni na Polakach w trakcie II wojny światowej.
W związku z tym poprosiliśmy o wyrażenie opinii w sprawie ewentualnego wyeksponowania napisu "Polizeipräsidium" wybitnych znawców historii Gdańska.
- Wojna skończyła się 74 lata temu. Dość tej wojny. A przypomnę, że ja przeżyłem tę wojnę i straciłem na niej swoich bliskich, więc mam prawo tak mówić. Nie można wiecznie żyć w nienawiści. Ten napis jest po prostu pamiątką historii. Przypomnieniem, co pierwotnie mieściło się w tym gmachu. Nie twierdzę, że należy pozłocić ten napis czy podświetlać go wieczorami, ale mógłby być widoczny. On przypomina historię tego gmachu, który, o dziwo, nie uległ zniszczeniu, a po wojnie przejęły go podobne instytucje. To jest też dowód pewnej trwałości, niezależnie od ustroju czy konfliktów. Historii nie zmienimy. Tylko niektórym politykom wydaje się, że można ją zmienić dekretami - argumentuje prof. Andrzej Januszajtis.
Dr Friedrich: odpowiedź nie jest łatwa
W podobnym tonie wypowiada się autor monografii o dziele odbudowy Głównego Miasta po zniszczeniach II wojny światowej. Jego zdaniem napis "Polizeipräsidium" należy traktować jako pamiątkę skomplikowanej historii Gdańska. Tym samym nie widzi przeszkód, aby inskrypcja ponownie była widoczna na ozdobnym portalu gmachu przy ul. Okopowej 9. Z drugiej strony wyraża zrozumienie dla przeciwników tej inicjatywy. Szczególnie tych, których bliscy na własnej skórze przeszli piekło w murach siedziby niemieckiej policji.
Zdaniem Jacka Friedricha kompromisowym rozwiązaniem - które powinno usatysfakcjonować obie strony sporu - byłoby umieszczenie obok portalu tablicy, która informowałaby przechodniów i turystów o tym, dlaczego napis "Polizeipräsidium może budzić negatywne skojarzenia. W tym miejscu należy wspomnieć, że kilka lat temu podobna tablica została zresztą umieszczona na gmachu przy ul. Okopowej 9. Informuje ona o więzionych i torturowanych tutaj ofiarach okresu stalinizmu.
- To historycznie zrozumiałe, że zaraz po wojnie takie relikty budziły agresję. Natomiast w dzisiejszych czasach to po prostu materialna pamiątka przeszłości. Odpowiedź na pytanie, czy wyeksponować ten napis, czy zakryć, nie jest łatwa. Z jednej strony mamy na szali ideał integralności obiektu. Zawsze warto dążyć do przywrócenia takiego stanu, który zakładał projektant. Z drugiej strony nie lekceważyłbym argumentów pozakonserwatorskich, czyli emocji. Ten napis dotyczy policji, która nie budziła najlepszych skojarzeń wśród Polaków w czasach międzywojennych, nie mówiąc już o okresie wojny. Reasumując, oba warianty są warte przemyślenia i spojrzenia na nie z różnych perspektyw - mówi dr Jacek Friedrich, dyrektor Muzeum Miasta Gdyni.
Miejsca
Opinie (462) ponad 50 zablokowanych
-
2019-11-16 10:09
Opinia wyróżniona
Skuć do końca! (80)
Ludzie ! Gdzie wy żyjecie ! Kim wy jesteście , że chcecie eksponować takie coś . Plujecie w twarze waszym rodzicom , dziadkom, braciom , siostrom, którzy zostali bestialsko pomordowani , lub wysłani na śmierc przez taką właśnie instytucję. Chcecie kultywować morderców i sadystów którzy tak wiele złego wyrządzili naszemu krajowi ? To trzeba nie mieć rozumu , albo nie być Polakiem
- 340 359
-
2019-11-18 11:13
Zostawic tylko polskie
Skuc najlepiej cale stare miasto ludzie gdzie wy zyjecie trzeba wszystko skuc i zbuzyc bo to niemieckie zostajemy tylko polskie kamienice np ma przymorzu zabiance itp niesamowite ile gupoty jest w ludzkiej glowie
- 2 0
-
2019-11-17 12:34
Sam się skuj (3)
Zamek krzyżacki też wyburzmy
- 1 2
-
2019-11-17 13:05
Hitlerstrasse też byś przywrócił? (2)
- 0 0
-
2019-11-17 23:10
Może niekoniecznie (1)
Ale Banditenstrasse czemu nie :)
- 0 1
-
2019-11-19 08:38
ale z dopiskiem L.K.
- 0 0
-
2019-11-17 11:18
Sloik (1)
To co powiesz o żydach którzy po wojnie powrócili do Niemiec i to dość licznie ,potrafili wybaczyć i nie wyparli się języka ,myśląc po twojemu wszystko co niemieckie to nazistowskie?? Wracaj do swojego pierdziszewa nie zrozumiesz historii
- 3 1
-
2019-11-17 12:59
Tak by wynikało
hitler miał w Gdańsku 99,9 % poparcia. W Prusach wschodnich tak samo . A w Niemczech "tylko" 99%. Więc gdzie wyparowali ci wyborczy, jego wielbiciele ? Tak się sklada, że znam sporo Niemców, i ich sympatie i poglądy są bardzo ciekawe. Zdziwił byś sie jak bardzo odbiegają od oficjalnego przekazu w ocenzurowanych mediach niemieckich, które mówią
hitler miał w Gdańsku 99,9 % poparcia. W Prusach wschodnich tak samo . A w Niemczech "tylko" 99%. Więc gdzie wyparowali ci wyborczy, jego wielbiciele ? Tak się sklada, że znam sporo Niemców, i ich sympatie i poglądy są bardzo ciekawe. Zdziwił byś sie jak bardzo odbiegają od oficjalnego przekazu w ocenzurowanych mediach niemieckich, które mówią jedno , to co wszyscy w na świecie chcą usłyszeć, a co innego mówi się w domu i na ulicach. Rozejrzyj się ! Żydzi już chcą uciekać z Niemiec. Pomyśl jaki jest tego powód.
- 0 0
-
2019-11-17 11:01
Bób Homar Włoszczyzna się odezwał (1)
- 2 3
-
2019-11-17 12:22
Achira to ty?
- 1 3
-
2019-11-17 09:33
Ty jestes chory
Kolego jesteś albo stuknięty albo SB-ekiem w tym miejscu mieściła się mordowania i jest wyraźnie napisane co znajdowało się w tym budynku i kiedy służył do represjonowania ludzi ludzie powinni znać historie a nie w niej tak jak ty to opisałeś gberać inny taki tłuk powie to samo o Westerplatte gdzie wy żyjecie trzeba zabrać to miejsce i postawić
Kolego jesteś albo stuknięty albo SB-ekiem w tym miejscu mieściła się mordowania i jest wyraźnie napisane co znajdowało się w tym budynku i kiedy służył do represjonowania ludzi ludzie powinni znać historie a nie w niej tak jak ty to opisałeś gberać inny taki tłuk powie to samo o Westerplatte gdzie wy żyjecie trzeba zabrać to miejsce i postawić sklep żeglarski i wypożyczalnie skuterów wodnych
To właśnie dzięki temu że ludzie którzy się tym zajmują możesz dowiedzieć się co w danym miejscu się znajdowało i kim byli twoi dziadkowie i w jakich czasach musieli żyć i z czym się zmagać- 4 3
-
2019-11-17 08:17
Tak samo zapytaj"ludzie co wy robicie dlaczego głosujcie na PiS"przecież każdy widzi dokąd prowadzi nasz kraj polityka pis
- 2 6
-
2019-11-17 00:15
skoro zostali pomordowani, to jak napluć im w twarz? (1)
Nie żyją. Rozumiesz?
- 4 3
-
2019-11-17 14:31
głupiś
- 2 0
-
2019-11-16 23:37
Masz rację. Niestety my polacy nie mamy rozumu. (3)
Bycie Polakiem to odpowiedzialność za kraj, ludzi, analizowanie zagrożeń i edukacja także historyczna i geopolityczna i nie chodzi mi o wkuwanie dat. Niestety dla wielu polskość to tylko biało-czerwona flaga lub rogalik kupiony 11 listopada. Dlatego ten kraj jest tak słaby, zacofany i okradany.
- 7 3
-
2019-11-17 12:17
Dobrze, że choć flaga i rogaliki
No i na meczach chłopcy troche łykną polskości.
Bo już prawie byliśmy wzorcowo zinternacjonalizowani po komunie i gdyby nie Kościół i babuszki w nim, bylibyśmy dzisiaj jak Kalifat galijski i germański, państwa bez boga i narodu...- 1 1
-
2019-11-17 10:35
Dla innych zaś" Polskość to nienormalność . " (1)
Którzy bardziej dbają o interesy państwa bezpośredniego spadkobiercy plemienia z Marsa o nazwie " naziści" niz o interesy "swojego" kraju. Nie chcą widzieć, ze w Austrii, Niemczech zafałszowuje się historię tworząc narrację, że pokrzywdzony , to sprawca, a zbrodniarz to uciśnione niewiniątko . Że likwiduje sie wszelkie ślady zbrodni na swoich
Którzy bardziej dbają o interesy państwa bezpośredniego spadkobiercy plemienia z Marsa o nazwie " naziści" niz o interesy "swojego" kraju. Nie chcą widzieć, ze w Austrii, Niemczech zafałszowuje się historię tworząc narrację, że pokrzywdzony , to sprawca, a zbrodniarz to uciśnione niewiniątko . Że likwiduje sie wszelkie ślady zbrodni na swoich terenach budując tam osiedla mieszkaniowe, a w Polsce trąbi o "kultywowaniu" tradycji i historii,opowiadając jednocześnie, że Polacy to mordercy. Nikomu z targowiczan nie przejdzie przez gardło, że Niemcy wymordowali na świecie w czasie II wojny światowej 60 milionów ludzi , z czego 6 milionów tylko w Polsce,a z tych sześciu trzy to obywatele polscy żydowskiego pochodzenia. Walnie się do tej statystyki przyczyniła instytucja której "tradycje" chcecie kultywować w Gdansku . I przestań opowiadać, że to"tylko historia" . Bo widząc uśmieszki turystów zza zachodniej granicy na widok tych "artefaktów ", i słysząc ich komentarze , mam ochote ..........Wiesz co.. I nie mów nam, że "my Polacy nie mamy rozumu". To WY chcielibyście , aby tak było...
- 4 2
-
2019-11-17 12:21
No przecież wystarczy złe słowo
- 1 2
-
2019-11-16 23:01
Jak tu ktoś proponuje - zdjąć i eksponować gdzieś w środku (2)
Niemiecki napis na budynku poslskich służb?!!!
- 8 3
-
2019-11-17 13:04
Gdańscy naziści, którzy również uwielbiają nazistowskie "wolne" miasto Gdańsk, popierają (1)
- 4 1
-
2019-11-19 08:37
żeby tak zaraz per naziści o Gdańskich Narodowcach? ;))))
- 0 0
-
2019-11-16 20:57
Zgadzam się w 100%.
- 3 3
-
2019-11-16 20:33
Pomnik (1)
Rosyjskiego generala dowodzacego zdobyciem Gdanska usuniety a niemieckie napisy do zachowania bo to historia ?
Hm ?- 12 4
-
2019-11-19 08:36
*****
rozróżniasz gloryfikację Okupanta Sovietskiego - od zabytku?
- 0 1
-
2019-11-16 17:04
w Niemczech żyłoby się nam lepiej (4)
- 10 16
-
2019-11-18 08:04
To po co tu się jeszcze męczysz? Granica otwarta, przyjmą Cię tam z otwartymi rękami i będziesz w końcu żył jak w raju.
- 2 1
-
2019-11-17 13:03
Won z Polski folksdojczu!
- 6 1
-
2019-11-16 18:20
(1)
W niemczech byłbyś nikim ciołku,zwykłym śmieciem!!!
- 13 13
-
2019-11-19 08:34
fakt w Niemczech zwykłym śmieciem za 7000zł co miesiąc do rączki
w Polsce śr to nawet nie 1/3 tego.
- 1 0
-
2019-11-16 17:03
zburz budynek
- 5 3
-
2019-11-16 15:10
Tiaa
Uspokój się ,,.
- 3 2
-
2019-11-16 13:19
A jak reagujesz (1)
jak we Lwowie czy Wilnie pozbywają się polskich śladów historii?
- 35 3
-
2019-11-17 12:12
Taa, szczególnie że w Wilnie czy Lwowie
Pełno pamiątek po naszej mściwej policji i polskiej bezpiece...
Uwaga: ironia- 3 4
-
2019-11-16 13:03
to akurat nie ma nic wspólnego z kultem. W innym przypadku wszelkie budowle które powstały w czasach Pruskich lub Niemieckich już dawno by były zrównanie z ziemią - bo jak wiadomo sztuka jest w dużym stopniu promowana i kultywowana. Trzeba to tylko uzasadnić historycznie.
- 12 2
-
2019-11-16 12:49
Moim skromnym zdaniem
Napis powinien zostać i przypominać nam do czego może doprowadzić. Niemcom też należy przypominać do czego doprowadzili ale nie z nienawiścią, aby takie rzeczy już nigdy nie miały miejsca. Historię trzeba opowiadać nawet tą trudną ale czasami małe pamiatki historyczne potrafią zdziałać więcej niż najlepsze opowiadanie.
- 35 7
-
2019-11-16 12:45
tak
masz calkowita racje
- 4 6
-
2019-11-16 12:36
Twoim tokiem myslenia powinno sie tez wszystkie obozy zaglady na terenie polski zrownac z ziemia! Historia jest okrutna ale prawdziwa
- 20 8
-
2019-11-16 12:25
Tak, wymazać cała historię. (2)
A za dziesięć lat nikt nie będzie pamiętał, że to my w tym konflikcie byliśmy ofiarami. Wyeksponować i ustawić tablicę z opisem w kilku językach, żeby historia nie została wymazana nigdy.
- 44 7
-
2019-11-17 13:02
Tak, wywiesić swastyki na UM Gdańsk. (1)
- 2 2
-
2019-11-19 08:32
a co ci swastyki przeszkadzają?
niezawisły sąd orzekł niedawno, że to tylko starohinduski symbol słońca i szczęścia! - co, podważasz wyroki sądowe?
- 0 0
-
2019-11-16 12:23
To jest historia czy nam się podoba czy nie. Czy się z tym zgadzamy czy nie. (7)
Idac za tym wpisem/opinią możemy powiedzieć równie dobrze zburzmy Auschwitz i postawmy tam supermarket, basen, zoo czy wesołe miasteczko..... Nie tędy droga mili Państwo.
- 50 17
-
2019-11-16 21:38
Na terenach każni więżniów (1)
niemieckich obozów koncentracyjnych znajdujących się w Niemczech , czy Austrii , teraz stoją osiedla mieszkaniowe. Wszystko robią , aby zaorać pamięć o swoich zbrodniach.
- 14 4
-
2019-11-17 12:08
Ciekawe, ze łapa w łapę
Z ofiarami tych obozów, wmawiają światu że były to obozy polskie
- 6 2
-
2019-11-16 14:01
Popieram.
- 3 1
-
2019-11-16 13:45
Nie porównuj obozu koncentracyjnego z budynkiem w środku miasta, który nadal jest użytkowany.
- 13 13
-
2019-11-16 12:57
Tego to by chcieli akurat (2)
niemcy , którzy te obozy śmierci budowali i mordowali w nich miliony ludzi. Może wtedy szybciej sie przyjęła narracja że pokrzywdziło ich jakieś plemię z Marsa o nazwie naziści.
- 26 13
-
2019-11-16 15:06
Akurat Niemcy nauczają w swoich szkołach o historii IIWŚ, u nas wolą nauczać religii. (1)
- 27 16
-
2019-11-16 18:05
Uczą selektywnie .
i to tak , że jak dasz niemcowi mundur kolejarza , to się zaraz poczuje panem świata.
- 11 8
-
2019-11-16 12:15
Ludzie zastanówcie się. (7)
Potraficie żyć tylko przeszłością.
Po co rozkminiać coś co wydarzyło się ponad 70 lat temu.
Gdańsk powinien należeć do Niemiec. Przed wojną tylko 10% to byli Polacy. Skoro teraz Gdańsk należy do Polski, to trudno trzeba się z tym jakoś pogodzić. Nie ma co rozpaczać nad przeszłością, trzeba skupić się na dniu dzisiejszym i zarabianiu pieniędzy- 31 51
-
2019-11-16 13:43
(6)
Gdańsk przez większośc swojego istnienia należał do Polski. To że Polaków zabili /wysiedlili z Gdańska gdzie staliśmy sie mniejszoscią narodową, nie znaczy że Gdańsk był niemiecki.
Co za ludzie tutaj żyją. To już większą przynajleżność do Polski maja kaszubi- 38 19
-
2019-11-16 17:47
gość (1)
Kaszubi piszemy z wielkiej litery
- 17 4
-
2019-11-16 18:33
Nie! Po polsku piszemy wielką literą!
Z wielkiej litery piszą Rosjanie.- 6 7
-
2019-11-16 14:51
Gdańsk przez większośc swojego istnienia należał do Polski. (3)
Dawno nie słyszałem tego sloganu. To w czasach PRL ogłupiono ludzi terminami stare piastowskie. itp.
- 26 23
-
2019-11-17 09:27
No, na pewno do Niemiec też nie należał (2)
Było to stare, hanzeatyckie miasto kupieckie, wolne, z bliskim związkiem z Rzplitą i z jej przywilejami.
A to, że niemcy mieli wciąż na nie zakusy i chcieli je zagarnąć, to inna sprawa..
Krzyżacy też w pewnym momencie wyrżnęli prawie całą ludność miasta, a Krzyżacy to byla zbieranina rycerzy zakonnych z całej Europy, no fakt pod przewodem wielkich mistrzów w przewadze niemców.
Losy Gdańska są skomplikowane ale wielkie, a naziści byli tu jedną z najbardziej niechlubnych kart...- 9 1
-
2019-11-17 17:04
lepiej zastanów się... (1)
skąd się wziął tak w ogóle język niemiecki w Gdańsku, na starych, słowiańskich ziemiach, na czyje życzenie i dlaczego później, chociażby przy hołdzie pruskim, nie wpłynięto na miasto co do urzędowego języka polskiego i przedstawicielstwa Korony w mieście. A później się wypowiadaj, jak czegoś nowego się dowiesz...
- 1 0
-
2019-11-19 08:29
dokładnie Gdańszczanie to mix Niemiecko/Prusko-Holenderski
Gdańsk do Polski nigdy nie należał - bo Gdańszczanie byli niezależni i przebiegli...
gdy były lata spokoju - to oni lgnęli do Prus... a gdy trwoga - to pędzili do króla polskiego po ratunek- 1 0
-
2019-11-16 12:11
Ty to chyba katolik jestedjesteś (2)
Tyle jadu i nienawisci w jednej wypowiedzi...pogratulowac.Wystarczy ze IPN do spolki z partia rzadzaca zmienia historie,ty juz sobie to daruj
- 47 31
-
2019-11-17 13:01
Ty to chyba żyd jesteś (1)
Tyle jadu i nienawisci w jednej wypowiedzi
- 6 0
-
2019-11-17 13:10
eeeetam.
to volksdeutsch
- 5 0
-
2019-11-16 10:26
Popieram to co napisałeś !
- 18 21
-
2019-11-16 10:23
(16)
Inaczej, według mnie powinno się to wyeksponować i odpowiednio opisać co ta nazwa znaczyła dla naszych rodaków mieszkających w tym mieście.
Wydaje mi się, że dla następnych pokoleń, "namacalny" dowód dawnych zbrodni, bardziej działa na wyobraźnię, niż teksty w podręcznikach (albo jest ich uzupełnieniem).
Nie chodzi o żadną gloryfikację.- 76 17
-
2019-11-16 14:21
Tak też można, ale zwróć uwagę, że dla rodaków ten napis mógł stanowić traumę dopiero po 1933 roku (15)
Wcześniej była to instytucja pruska, gdańska a dopiero po 1933 albo i później nazistowska
- 35 7
-
2019-11-16 18:02
Pruska też stanowi traumę (5)
Wściekły zaborca , germanizujący ogniem i mieczem
- 17 9
-
2019-11-16 19:36
(4)
Tak jak my w zamierzchłych czasach polonizowaliśmy ziemie wschodnie i południowo-wschodnie - Polska od morza do morza. Napis powinien być wyeksponowany i opisany co po kolei w tym budynku się mieściło lub kamień powinien być wyjęty i wyeksponowany wewnątrz budynku z tym samym opisem.
- 15 12
-
2019-11-18 08:01
(1)
No i co - w Kijowie czy w Moskwie są polskie napisy, albo inne pamiątki?
- 1 1
-
2019-11-19 08:24
w Moskwie jest eksponowana orginalna papierośnica Żukowa z polską dedykacją
'księciu Potockiemu wdzięczni rodacy'
- 0 0
-
2019-11-17 09:19
Wewnątrz budynku jest ABW (1)
Niczego nie wyeksponujesz no chyba że dla współczesnych agentów;)
- 6 0
-
2019-11-19 08:19
napis ABW czy Gestapo - co za różnica?
- 0 0
-
2019-11-16 14:59
Gdańsk był pierwszym miastem w którym naziści w wolnych wyborach uzyskali większość. (8)
- 22 12
-
2019-11-19 08:18
w którym mieście naziści PiS w wolnych wyborach uzyskali większość?
- 0 1
-
2019-11-16 21:59
A jakbyś pomyślał racjonalnie, to co było w tym dziwnego? (2)
Narzucone Wolne Miasto złożone w 90% z Niemców głosowało na nacjonalistów niemieckich. To jakby dziwić się, że Śląsk nie jest obecnie niemiecki - wszak ma niemiecką mniejszość.
- 6 7
-
2019-11-17 13:00
NSDAP to socjaliści, nie narodowcy. (1)
- 4 3
-
2019-11-17 13:13
nie wiem co miałeś z historii...
Ale Nazizm to nic innego jak "narodowy socjalizm"
Wiec jedbak musisz skorygować swoją wiedzę.
A naziści (jako ugrupowanie polityczne) wygrali wybory w WMG)- 3 0
-
2019-11-16 16:45
Jacy naziści ? NIemcy !!! (2)
- 32 10
-
2019-11-16 20:34
Jacy naziści? Niemieccy narodowcy. (1)
- 17 3
-
2019-11-17 13:00
Jacy naziści? Niemieccy socjaliści.
- 7 0
-
2019-11-16 15:50
Do dziś gdańszczanie dokonują podobnie dobrych wyborów dla swojego miasta...
- 24 39
-
2019-11-16 10:11
(3)
Popieram. Tylko mało nas tu trochę.
- 47 71
-
2019-11-16 22:28
sherlock holmes by zostawił
jako trofeum
- 4 3
-
2019-11-16 19:42
(1)
Popieram. Odetnijmy się w końcu od naszej historii. W przecież jesteśmy kosmopolitami, obywatelami Europy. Polska to jedynie obrys terenu na mapie. W korporacjach już w połowie zdań mówimy po angielsku. Europa potrzebuje rąk do swoich montowni.
- 14 16
-
2019-12-04 20:16
Dobre ....
- 1 0
-
2019-11-16 09:30
Opinia wyróżniona
Zostawić napis jako integralny detal historyczny budynku. Nie będzie on dominujący gdyż zapewne pozostanie w kolorze płyty w (23)
Z jednej strony wile osób chce powrotu historycznych form a z drugiej dopuszcza tylko te, które uważa za słuszne. Napis ten nie jest obelżywy, obraźliwy dla Polaków czy innych narodowości i w przestrzeni publicznej może funkcjonować. Przypominam sobie również takie postawy w dyskusji nad napisami jak: niedopuszczalność nazw niemieckich np Stettin
Z jednej strony wile osób chce powrotu historycznych form a z drugiej dopuszcza tylko te, które uważa za słuszne. Napis ten nie jest obelżywy, obraźliwy dla Polaków czy innych narodowości i w przestrzeni publicznej może funkcjonować. Przypominam sobie również takie postawy w dyskusji nad napisami jak: niedopuszczalność nazw niemieckich np Stettin na niemieckich znakach na tamtejszych autostradach. Niemcy dodali w nawiasach polskie nazwy. Polacy obecnie na swoich drogach zmieniają np litewskie nazwy na polskie. Tak jak walka o istnienie w przestrzeni Wilna odtworzenia napisów polskich. Istna postawa Kalego. A swoją drogą ciekaw jestem pana konserwatora czy nadal będzie niezłomnie stał na straży jak w pozostałych przypadkach inwestycji w Głównym MIeście
- 267 167
-
2019-11-17 12:38
Jeszcze przywrócić swastyki na urzędzie miasta Gdańska! aaaaaa coooo! (2)
- 1 0
-
2019-11-17 15:24
No w końcu kiedyś były :) (1)
- 0 0
-
2019-11-22 10:43
gestapowskie tortury na posterunki wróciły już we Wrocku
więc? ....
- 0 0
-
2019-11-16 15:24
Szanowni Czytelnicy (1)
To ja napisałem wiadomość na temat tego napisu do redakcji Trójmiasta.
Chciałbym publicznie podziękować Panu za.ca. redaktorowi naczelnemu Stąporkowi oraz Panu redaktorowi Borowskiemu za zajęcie się sprawą. Dokładnie takiej dyskusji się spodziewałem i dobrze się stało że o tym rozmawiamy. Ja osobiście nie przesądzam co powinno się wydarzyćTo ja napisałem wiadomość na temat tego napisu do redakcji Trójmiasta.
Chciałbym publicznie podziękować Panu za.ca. redaktorowi naczelnemu Stąporkowi oraz Panu redaktorowi Borowskiemu za zajęcie się sprawą. Dokładnie takiej dyskusji się spodziewałem i dobrze się stało że o tym rozmawiamy. Ja osobiście nie przesądzam co powinno się wydarzyć ale zadałem to pytanie innym. Fakt że więziono tu mojego ojca i babkę po ich aresztowaniu przez gestapo na Siedlcach, powoduje że dla mnie jest to taki artefakt zła.
Czy fakt że pozostawiliśmy takie napisy jak Arbeit Macht Frei czy Gaskammer w obozach koncentracyjnych oznacza ze coś kultywujemy, czy raczej pokazujemy jednoznacznie kto za tymi zbrodniami stał? Czy gdyby przy ulicy Kładki 24, widniał na budynku napis Victoriaschule, oznacza że należałoby go skuć czy zachować i opisać co się tu wydarzyło?
Pozdrawiam- 11 1
-
2019-11-17 12:30
napis Arbeit macht frei
Brzmi złowieszczo bo zlał się w symbol niewyobrażalnego zła.
Niestety, mimo dobrych intencji wyjaśniania historii, w dzisiejszych medialnych czasach często wychodzi odwrotnie: taki napis jest przejmowany przez pop kulturę i funkcjonuje często w odwrotnym kontekscie niż chcieli tego autorzy...
Np. popularność Breivika...- 1 0
-
2019-11-16 14:02
Nazwa Stettin lub Szczecin jest poprawna ! (1)
Sz. Ludzie! A jak pisze się Moskwa ? Moskau ? Warszawa ? Warsow ? Warschau ? Nowy Jork ? Majami ? Kónigsberg ? Królewiec ? Praga ? Praha ?
No więc jak ma być ? Problem jest śmiechu wart i jeżeli już, to najlepiej zapytać się guru sekty PiC . On Wam powie co i jak !- 7 2
-
2019-11-22 10:42
WarSaw ... piła wojenna
tylko co na to Piła?
- 0 0
-
2019-11-16 11:19
Gdyby twoją rodzinę tam przesłuchiwali, też rozumiem było by spoko? (2)
Ja od pokoleń jestem związany z Gdańskiem i Kaszubami, ale rozumiem że to słoiki mają mówić co dla Gdańska i Gdańszczan jest dobre...
Czekam tylko na popiersia Adolfa w każdej szkole i flagi ze swastykami...- 7 25
-
2019-11-17 12:40
On pewnie wita się ze swoją rodziną okrzykiem "zieg heil" (1)
- 1 1
-
2019-11-22 10:41
ABW polnishe gestapo
- 0 0
-
2019-11-16 11:04
napisy (2)
a np. na Białorusi Tadeusz Kościuszko czy Adam Mickiewicz to narodowi bohaterowie ..
- 10 0
-
2019-11-22 10:39
bo Białorusin to taka narodowość ja Hucuł
niby kiedyś byli ... ale już totalnie wyginęli
- 0 0
-
2019-11-16 22:37
no i?
- 2 2
-
2019-11-16 10:16
ale propagowanie nazizmu jest karalne (5)
co za różnica napis czy sfastyska
- 9 21
-
2019-11-16 10:38
(4)
Nie rzucim ziemi, skąd nasz ród.
Nie damy pogrześć mowy.
Polski my naród, polski lud,
Królewski szczep piastowy.
Nie damy, by nas gnębił wróg.
Tak nam dopomóż Bóg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Do krwi ostatniej kropli z żył
Bronić będziemy Ducha,
Aż się rozpadnie w proch i w pył
Nie rzucim ziemi, skąd nasz ród.
Nie damy pogrześć mowy.
Polski my naród, polski lud,
Królewski szczep piastowy.
Nie damy, by nas gnębił wróg.
Tak nam dopomóż Bóg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Do krwi ostatniej kropli z żył
Bronić będziemy Ducha,
Aż się rozpadnie w proch i w pył
Krzyżacka zawierucha.
Twierdzą nam będzie każdy próg.
Tak nam dopomóż Bóg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Nie będzie Niemiec pluł nam w twarz
Ni dzieci nam germanił,
Orężny wstanie hufiec nasz,
Duch będzie nam hetmanił.
Pójdziem, gdy zabrzmi złoty róg.
Tak nam dopomóż Bóg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Nie damy miana Polski zgnieść
Nie pójdziem żywo w trumnę.
Na Polski imię, na jej cześć
Podnosim czoła dumne,
Odzyska ziemię dziadów wnuk.
Tak nam dopomóż Bóg!
Tak nam dopomóż Bóg!- 10 18
-
2019-11-16 12:18
wiesz, że to komunistyczna twórczość? (3)
czy nie wiesz ?
- 6 5
-
2019-11-17 12:39
Rota to komunistyczna twórczość? Uciekłeś ze Srebrzyska?
- 0 0
-
2019-11-16 15:34
(1)
Szczegolnie nawiazanie do szczepo krolewskiego i odwolanie do boga. Odstaw dopalacze.
- 2 8
-
2019-11-16 22:36
udowodniłeś tylko tezę
polaki wyklęte w ortalion zawinięte nie mają żadnej edukacji poza zydokatolicką tresurą
- 2 0
-
2019-11-16 09:39
(3)
W Wilnie na pomniku Adama Mickiewicza widnieje napis : Największy litewski poeta Adamus Mickievicus
- 13 1
-
2019-11-16 12:17
no i? (1)
- 2 5
-
2019-11-22 10:37
Litwo Ojczyzno ty moja
tak napisał
- 0 0
-
2019-11-16 12:07
Tak, ale oni w ogóle maja jakieś problemy ze sobą
- 11 4
Wszystkie opinie
-
2019-11-16 09:04
Zostawić napis (44)
Z historią trzeba się mierzyć, a nie ją zmieniać
- 363 140
-
2019-11-16 09:08
czyli przywracamy pomnik jankowskiego (21)
- 25 46
-
2019-11-16 09:18
Jankowski to pedofil - takim ludziom nie stawia się pomników.... i się ich nie rozbiera...należy zapomnieć! (20)
- 37 11
-
2019-11-16 09:51
no przecież z historią należy się mierzyć a nie zmieniać. gdzie twoja logika? (12)
- 16 20
-
2019-11-16 10:12
po co pajacujesz? (11)
Ludziom na bakier z prawem nie stawia sie pomnikow.
- 25 7
-
2019-11-16 10:22
(2)
Wg ciebie bandyci z Polizeipräsidium nie byli na bakier z prawem?
- 17 24
-
2019-11-16 10:57
Napis na budynku, to nie to samo co pomnik. (1)
- 15 8
-
2019-11-17 12:42
Wytłumacz mi różnicę
- 3 0
-
2019-11-16 10:25
jeśli mówisz o prawie to jankowski jest czysty jak łza. znowu brak logiki (4)
a policmajstrom z frei stadt co nieco udowodniono
- 10 22
-
2019-11-16 11:20
To oni pierwsi wskazywali jakiego Polaka zabić
- 10 4
-
2019-11-16 16:27
(2)
kryształowy jak banaś i piotrowicz
- 5 3
-
2019-11-17 12:43
Czy na księdzu Jankowskim ciążył jakiś wyrok??? (1)
- 3 1
-
2019-11-19 08:55
tak - wyrok społeczny i publiczna ekskluzja
gdyby żył to dałoby się go w smołę, obsypało pierzem i wygnało batogami z miasta...
- 0 0
-
2019-11-17 12:42
A nazistowska policja nie była na bakier z prawem?!?!
- 2 1
-
2019-11-17 13:12
A ksiądz Jankowski był na bakier z prawem??? (1)
- 3 0
-
2019-11-22 10:46
przez to właśnie musiał donosić i na swoich biskupów i na Popiełuszkę
w zamian miał zagwarantowaną UBochronę przed prokuratorem i sądem
- 0 0
-
2019-11-16 11:19
Nie pedofil , a zadeklarowany gey (3)
Nie ma na to żadnych dowodów że był pedofilem
- 9 7
-
2019-11-16 12:10
no to jego pomnik na parady wziąć! i w tęczę przyoblec!!
- 8 6
-
2019-11-17 12:43
Większość pedofilii to geje (1)
- 2 2
-
2019-11-17 18:14
Czy jak 30 letni gey ma partnera 16 latka to jest geyem czy pedofilem?
- 0 1
-
2019-11-17 12:41
A hitlerowskiej policji się stawia?????
- 2 1
-
2019-11-17 13:08
Ale niemieccy mordercy których chcesz gloryfikować pozostawieniem tego napisu robili dużo gorsze rzeczy, niż ty twierdzisz że (1)
robił Jankowski
- 1 0
-
2019-11-22 10:48
chrzanisz synek nieprzytomnie - chcesz se naPiSać jakś nową historię?
w Warszawie na Pałacu Kultury i Nauki stoi "im. Stalina" i jakoś nikomu to krzywdy nie robi... - a jest niepodważalnym faktem historycznym
- 0 0
-
2019-11-16 10:05
do małej Hajdi (13)
To nie historia a promowanie niemieckości. Jakoś władze miasta nie eksponują ( wręcz ukrywają) pozostałości polskiego romańskiego klasztoru nazywanego przez władze Gdańska ' Romanischer Keller" .
- 10 20
-
2019-11-16 10:18
ani historia ani promowanie (2)
po prostu, budynek był podpisany odnosnie funkcji jaką pełnił, teraz już nie pełni, więc po co pozostawiać wprowadzający w błąd napis ?
Sklepu pani Jadzi nie ma już od dwudziestu lat - czy też należy przywrócić historyczny szyld?- 13 10
-
2019-11-16 11:00
...
W takim razie należy umieścić polską nazwę tego co się w nim mieści. Ja nie widzę żadnych wątpliwości i powiem więcej. Samo zadawanie tego typu pytań czy zostawić itd. uważam za haniebne i niepotrzebne. W ten sposób dzieli się tylko obywateli tego kraju.
- 8 7
-
2019-11-17 12:44
Przywrócić swastyki na urzędzie miasta Gdańska i Hitlerstrasse!
- 3 0
-
2019-11-16 10:42
nie masz racji (1)
Hitlerowskim Niemcom napis nie przeszkadzał , więc dlaczego nam ma przeszkadzać
- 7 18
-
2019-11-17 18:15
A tramwaj za Adamowicza z nazwiskiem SSmana był ok?
- 1 1
-
2019-11-16 11:21
Jasne i ulice tego znanego Austriaka przywróćcie ... (3)
Precz z Gdańska , Gdańsk jest polski
- 11 14
-
2019-11-16 12:19
sasza, widać cię (2)
- 2 3
-
2019-11-17 12:45
Czyli ktoś kto jest przeciwny nazizmowi promowanemu przez Gdańsk, jest ruskim trollem? (1)
- 2 0
-
2019-11-17 18:16
Według ruskich troli tak
- 1 0
-
2019-11-16 11:51
(2)
a budowle niemieckie też należy zniszczyć? Może dworzec PKP zrównać z ziemią i od nowa odbudować? budynki to także promowanie
- 7 7
-
2019-11-16 12:11
Napisy ciołku
- 4 5
-
2019-11-17 12:46
Swastyka i Mein Kampf dla każdego gdańszczanina!
- 2 1
-
2019-11-17 12:44
Naziści z Gdańska minusują
- 3 0
-
2019-11-16 10:27
Serio?
Z pomnikiem Adolfa też będziesz się mierzył ?
- 8 7
-
2019-11-16 11:02
Pewnie Niemcy by zostawili polski napis.
- 7 5
-
2019-11-16 13:53
Abwehra
Zmienić na Abwehra
- 1 2
-
2019-11-16 14:16
Kiedyś w tym miejscu stokrotka rosła polna...
Więc jak daleko posuniemy się w anastylozie?
- 3 3
-
2019-11-17 09:00
W takim razie proponuję przywrócić jeszcze Hitlerstrasse (2)
- 4 2
-
2019-11-17 12:48
Kto minusuje? Chyba nie ci "wielbiciele historii" którzy popierają zostawienie nazistowskiego napisu na siedzibie ABW (1)
- 3 0
-
2019-11-22 10:51
następny głupek który mysli, że jak naPiSze swoją sfałszowaną Historię
to coś tym w faktach historycznych zmieni
- 0 0
-
2019-11-17 17:28
jo
to się zmierz
- 0 0
-
2019-11-16 09:04
(8)
znając władze naszego miasta wyeksponują
- 202 100
-
2019-11-16 09:11
nie męcz się. zmień miasto :) (1)
- 42 21
-
2019-11-17 12:49
Wielu z nas już to zrobiło, pewnie dlatego że nie tolerujemy nazizmu promowanego przez Gdańsk
- 3 1
-
2019-11-16 09:16
nie doczytałeś, że to w ogóle nie zakeży od władz miasta, prawda? ;)
- 32 7
-
2019-11-16 09:29
I bardzo dobrze. Nalezy wyeksponowac
i dodac tabliczke z opisem, jakie sa skutki narodowego socjalizmu, prania mozgow i szukaniu na sile wrogow ludu. Edukacja to podstawa. Historii nie zmieni sie ustawa. Moze do czesci proletariuszy cos dotrze i sie nawroca.
- 35 7
-
2019-11-16 20:06
i**ota (1)
Do kogo należy budynek?
- 3 2
-
2019-11-17 15:30
Do ABW
Także tradycje są kontynuowane ;)
- 1 1
-
2019-11-17 12:49
Jeszcze powinni przywrócić powitanie "zieg heil", bo już tylko tego w Gdańsku brakuje
- 2 1
-
2019-11-17 13:16
znajac tą elyte pewnie tak ;)
- 1 1
-
2019-11-16 09:06
Napis jak napis (8)
Nie wstydźmy się słów tylko złych czynów
- 242 71
-
2019-11-16 12:01
Na tej instytucji to raczej "Abwehra" powinno być..
- 1 7
-
2019-11-16 15:02
W dodatku pierwszego złego słowa Polaka. (1)
Bo od tego zaczęła się wojna.
- 9 2
-
2019-11-17 18:18
Gorzelak to ...
- 0 1
-
2019-11-16 20:58
To nie jest tylko słowo, to był szyld okupanta, to należy skuć!!!
- 3 4
-
2019-11-17 09:01
Rozumiem że jesteś za przywróceniem Hitlerstrasse w Gdańsku? (1)
- 2 4
-
2019-11-17 12:51
Za co minusy? Przecież tak lubicie historyczne napisy.
- 1 1
-
2019-11-17 12:50
Proponujesz przywrócenie Hitlerstrasse w Gdańsku? (1)
- 1 1
-
2019-11-17 17:03
Obok nazwy ulicy zamontuje się tablicę która wszystko wyjaśni.
Źli Polacy, złym słowem doprowadzili w Gdańsku do zwycięstwa narodowych socjalistów.
- 1 1
-
2019-11-16 09:06
Upiory (3)
Przeszłości
- 106 32
-
2019-11-16 09:13
Czemu upiory? (2)
Napis to martwa rzecz. Nikomu nie robi krzywdy
- 13 13
-
2019-11-17 12:52
Swastyki też nie, więc może je wywiesisz na UM Gdańsk? (1)
- 1 1
-
2019-11-17 22:12
powinni
w końcu to też nawiązanie do Historycznej części miasta.
- 0 1
-
2019-11-16 09:08
Pokazać (2)
To część substancji historycznej.
- 116 84
-
2019-11-16 10:37
Oryginalny napis zostawic, nad nim dodac polski.
- 4 5
-
2019-11-17 12:53
To co mówią ludzie, że Gdańsk to nazistowskie miasto, wydaje się być bliskie prawdy
- 2 1
-
2019-11-16 09:10
Metody podobne, szyld inny. Mogą się od siebie uczyć wielu rzeczy. To też spuścizna kulturowa (5)
Tylko słabe społeczeństwa i ludzie małej wiary mogą wierzyć, że zatarcie jakiegoś napisu coś zmieni.
Historia Gdańska jest wielokulturowa i nic tego nie zatrze i nie powinno zacierać. A głosy oburzenia - typu jeden naród = jeden wódz (prezes, przewodniczący i takie tam) - są bez znaczenia.- 131 75
-
2019-11-16 12:08
"Historia Gdańska jest wielokulturowa" owszem, ale dlaczego po Szkotach została tylko nazwa dzielnicy, po Niderlandczykach nic, a pamięć o Kaszubach się świadomie wymazuje? Tylko Niemcy zasługują na upamiętnienie??
- 8 10
-
2019-11-16 13:33
(3)
Metody podobne? Porównujesz ABW z Gestapo?! A które to metody mają podobne? Wyrywanie paznokci ?! Do szkoły, douczyć się.
- 4 4
-
2019-11-16 17:16
To służba i to. Metody takie same. Amerykanie i inni pokazali, że nic sie nue zmieniło. (2)
Zmieniła się tylko nazwa
- 4 3
-
2019-11-17 13:14
Wracaj do Moskwy Sasza, po co się tutaj męczysz?
- 0 1
-
2019-11-17 23:21
Naiwniacy wierzą, że służby grzecznie pytają i proszą.
W dodatku walczą z plastikiem i ratują morświny. Tak ale tylko w filmach. Nasi są dobrzy inni źli.
- 0 1
-
2019-11-16 09:14
Koniecznie wyeksponowac! (6)
Nie moge sie tez doczekac az wszyszkie tramwaje beda w barwach WMG.Takie poczynania moga poprawic relacje z naszym zachodnim sasiadem.Sasiadem,ktory jest naszym wielkim dobroczynca i przyjacielem.
- 68 163
-
2019-11-16 09:22
Za duzo wazeliny (1)
Natomiast to jest nasz największy partner, relacje są dla obu stron korzystne, czyli z ang. Win win . Tak trzymać, a historia baza dla obojga powinna być nauczka jak tego nie sp....
- 28 14
-
2019-11-16 19:50
Ale bełkot
- 7 8
-
2019-11-16 22:27
WMG...jak mi tego brakuje!
Albo: klub sportowy - Lechia Wolnego Miasta Gdańska. Fajne, co?
- 4 4
-
2019-11-17 12:53
Jeszcze swastyki przywrócić, większość gdańszczan to poprze!
- 2 4
-
2019-11-17 13:30
Zgadza się, Niemcy to partner. Ale trzeba go trzymać mocno za ryja. Bo znowu wojnę wywoła.
- 2 2
-
2019-11-17 22:40
Co za bzdury
To wypad stąd do brunatnych braci. Gdańsk jest w Polsce. Won do Niemiec volksdojcze.
- 0 2
-
2019-11-16 09:19
Artefakt pozostawić a (4)
dodać tablicę informacyjną (także po niemiecku)
...i wiem co by się działo gdyby to była cyrylica...- 81 31
-
2019-11-16 12:07
(1)
ja tam wolę cyrylicę - alfabet większości Słowian
- 2 9
-
2019-11-17 11:21
cyrlica słowiańska.... dobre
a na lekcjach historii często bywałeś?
- 3 1
-
2019-11-17 12:55
Wtedy byłby protest, bo gdańszczanie jak widać lubią tylko nazistów
- 2 2
-
2019-11-17 14:33
Proponuje taki artefakt sobie
na czole wytatuować, a nie zaświniać nim murów polskiego miasta
- 0 2
-
2019-11-16 09:19
Co z napisem ? (2)
Bylo Wolne Miasto Gdańsk( zgodnie z Traktatem) Nie było Danzig,dlatego uważam,że nie należy wskrzeszać upiorów.
- 92 77
-
2019-11-16 10:43
Nie zapominaj, że był też freie stadt danzig. Historii nie można pod siebie pisać, historia sama się pisze.
- 12 3
-
2019-11-16 12:04
o właśnie! historia sama się pisze, i tylko ona oceni kto był Targowicą albo kto stał tam gdzie zomo...
- 6 1
-
2019-11-16 09:20
Oczywiście, że wyeksponować (6)
i w ten sposób ocalić jeden z nielicznych autentycznych reliktów gdańskiej przeszłości. Detal wiele mówi o skomplikowanej i często bolesnej historii naszego miasta. Nie ma co zamazywać historii bo każdy kto choć trochę się w niej orientuje wie jak było. Po prostu nie stać nas na marnowanie takich rzeczy.
- 144 92
-
2019-11-16 10:43
W Berlinie czy Magdeburgu sobie "historyczne" napisy cyrylicą zachowujcie (2)
Jako "autentyczne relikty". A tu jest Polska, to niech będą tylko polskie napisy no i poza tym - aktualne.
- 13 20
-
2019-11-16 11:00
Durak
A w Berlinie Rosjanie żyli przez 700 lat?!
- 15 7
-
2019-11-16 12:06
w Berlinie Słowianie żyli przez setki lat, bo to ziemie słowian połabskich i co? jest coś tam eksponowane? choćby w Kopanicy (dziś dzielnica Kopenick)
- 10 9
-
2019-11-16 16:35
brawo Polacy (1)
nie tylko napis ale jeszcze przed wejściem postawić odpowiednią budkę z manekinem w mundurze witającym wchodzących podniesioną, wyprostowaną rączką
- 11 7
-
2019-11-17 15:36
He he to byłaby niewątpliwie
Atrakcja turystyczna :)
W Gdańsku brakuje umundurowanych wojaków na zmianie warty, jak w Londynie, Atenach itp.- 2 1
-
2019-11-17 12:56
Jeszcze wywiesić swastyki na Urzędzie Miasta Gdańska, to dopiero będzie autentyczny relikt świadczący o przeszłości!
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.