• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deweloper chce postawić wieżowce przy Węźle Wzgórze

Krzysztof Koprowski
12 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
  • Widok na węzeł drogowy z ul. Śląską, za którym będą widoczne proponowane w planie wieżowce.
  • Widok na węzeł drogowy z ul. Śląską, za którym będą widoczne proponowane w planie wieżowce.
  • Pętla trolejbusowa. Teren za nią w kierunku bloków pozostanie niezabudowany.
  • Ulica Bydgoska zostanie przedłużona w kierunku ul. Warszawskiej. Tutaj też na parterze musi powstać ciąg lokali handlowo-usługowych.
  • Widok na działkę Invest Komfortu z rejonu ul. Bydgoskiej.
  • W tym miejscu przewidziano plac miejski, z którego będzie można dostać się do kładki po lewej stronie.
  • Najbliższe zabudowa mieszkaniowa to czteropiętrowe bloki.
  • Ulica, która kończy się w rejonie czteropiętrowych bloków zostanie przedłużona do skrzyżowania ul. Bydgoskiej.
  • Główny punkt zasilania Gdynia Południe, którego istnienie podtrzymuje projekt planu.

Czy niezabudowana działka przy przystanku SKM Wzgórze Św. Maksymilianazobacz na mapie Gdyni, gdzie niegdyś regularnie stawał objazdowy cyrk, zostanie zabudowana wieżowcami? Biuro Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni nie kryje, że przygotowało koncepcję zabudowy kierując się oczekiwaniami właściciela tego terenu, czyli firmy Invest Komfort.



Czy plan powinien dopuszczać wysoką zabudowę na działce Invest Komfortu w rejonie ul. Bydgoskiej i Śląskiej?

Deweloper chciałby tu postawić kilka budynków, wśród których byłyby dwa wieżowce o wysokości ok. 54 i 48 metrów, co daje w przeliczeniu około (w zależności od wysokości kondygnacji) 16-17 i 13-14 pięter. Pozostała zabudowa miałaby mieć ok. 24 m wysokości (ok. 6 pięter).

I właśnie z myślą o takiej zabudowie opracowywany jest nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Dotychczasowy, pochodzący z 2003 r., ograniczał maksymalną wysokość zabudowy do 24 metrów. Można ją było podwyższyć na części zabudowy (30 proc.), pod warunkiem przeprowadzenia konkursu architektoniczno-urbanistycznego.

- Opracowując nowy plan kierowaliśmy się koncepcją przygotowaną na zlecenie inwestora i projektantów pracowni Wolski Architekci. Ta koncepcja została dołączona do wniosku [o przygotowanie nowego planu - dop. red.] i trafnie ocenia linie zabudowy czy też próbuje uporządkować ulicę Bydgoską - mówi Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego.

Czy zatem Invest Komfort i pracownia Wolski w pełni dyktowali warunki nowego planu? Dyrektor BPP wyjaśnia, że miejscy urbaniści mieli na niego duży wpływ:

- Najpierw inwestor przygotował cztery koncepcje. Obecna koncepcja to wynik studiów i próby wpisania brył zabudowy w przestrzeń miasta. Wnioski, które wypływały z tych analiz przekazaliśmy inwestorowi. Zamówił on piątą koncepcję i to właśnie ona wygląda tak, jak jest zapisane to w projekcie planu.

  • Wizualizacja zabudowy przygotowana przez Wolski Architekci, datowana na 2013 r.
  • Wizualizacja zabudowy przygotowana przez Wolski Architekci, datowana na 2013 r.
  • Wariant zabudowy dopuszczony zapisami projektu planu zagospodarowania. Po lewej widoczne wzgórze, które nie będzie zasłonięte nową wysoką zabudową.
  • Wariant zabudowy dopuszczony zapisami projektu planu zagospodarowania.
  • Wariant zabudowy dopuszczony zapisami projektu planu zagospodarowania.
  • Analiza wpływu różnych koncepcji zagospodarowania terenu na widok sprzed Urzędu Miasta.
  • Struktura własności gruntów na terenie objętym projektem planu.
  • Analiza widoku z ul. Kwidzyńskiej w stronę kościoła Ojców Franciszkanów.


Analizy obejmowały przede wszystkim wpływ wysokiej zabudowy na przesłanianie wzgórz morenowych z rejonu al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdańska. Szczególnie ważne było pozostawienie otwartej perspektywy na najwyższe ze wzgórz, które powinno być widoczne w perspektywie sprzed Urzędu Miasta.

I to właśnie z tego powodu budowę wieżowców zaplanowano najbliżej czteropiętrowej zabudowy mieszkaniowej, a nie po drugiej stronie działki - przy biurowcu dawnej Nordei (dziś PKO) zobacz na mapie Gdynipętli trolejbusowej zobacz na mapie Gdyni.

Na podstawie koncepcji pracowni Wolski zdecydowano się też ograniczyć zabudowę od ul. Śląskiej, gdzie będzie ona cofnięta o kilka metrów względem węzła drogowego bez możliwości zabudowy tego fragmentu zobacz na mapie Gdyni. Poprowadzenie tej linii zabudowy nie ma też żadnego związku z docelowym układem drogowym czy budową w tym rejonie Drogi Czerwonej (Różowej). Jest to wyłącznie zabieg kompozycyjny.

Czytaj też: Kontrowersje wokół Drogi Czerwonej w Gdyni

Z drugiej strony, od ul. Bydgoskiej zobacz na mapie Gdyni, przewidziano pierzejową zabudowę z obowiązkowymi lokalami usługowymi na parterze. Ulica Bydgoska będzie jednocześnie przedłużona w kierunku ul. Warszawskiej i Witomińskiej.

Kolejnym elementem, nadającym nowej zabudowie charakter śródmiejski, jest plac miejski zobacz na mapie Gdyni o powierzchni nie mniejszej niż 500 m kw. Będzie on usytuowany pomiędzy wieżowcami i połączony chodnikiem z kładką nad ul. Śląską zobacz na mapie Gdyni.

W planie przewidziano też ochronę widoku z ul. Kwidzyńskiej zobacz na mapie Gdyni na kościół Ojców Franciszkanów zobacz na mapie Gdyni. Wpisanie tej osi widokowej nie powinno jednak utrudniać zabudowy terenu Invest Komfortowi, bowiem ograniczenie wysokości zabudowy w tej części do 24 metrów nie ingeruje w widok z ul. Kwidzyńskiej.

Projekt planu zagospodarowania jest dostępny do wglądu w Biurze Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni oraz w internetowym Biuletynie Informacji Publicznej. Uwagi do niego składać można do 11 lutego.

  • Wizualizacja z 2013 r. zabudowy działki Invest Komfortu przy ul. Kieleckiej.
  • Wizualizacja z 2013 r. zabudowy działki Invest Komfortu przy ul. Kieleckiej.
  • Wizualizacja z 2013 r. zabudowy działki Invest Komfortu przy ul. Kieleckiej.
Warto pamiętać, że Invest Komfort jest też właścicielem sąsiedniego terenu zobacz na mapie Gdyni po drugiej stronie ul. Bydgoskiej. Tutaj również planowane jest osiedle mieszkaniowe z usługami, a uchwalony w czerwcu 2014 r. plan dopuszcza wysokość zabudowy od trzech do siedmiu kondygnacji.

Miejsca

Opinie (272) 1 zablokowana

  • ddddddddddd (1)

    znowu? ciekawe za co ludzie kupia te mieszkania, jak już wzrósł % wkładu własnego do 10 % a na następny rok planowane jest 15%, niedługo mieszkanie będzie tylko za gotówkę.

    • 10 3

    • ja kupię mam

      • 0 0

  • A najważniejszy jest widok sprzed UM i na kościół. (1)

    Miejskie priorytety :)

    • 12 1

    • a opozycja z Panem Horała nie protestowała

      bo jak ten pan z człym PiS-em poparzą na kościółek robia sie potulni niczym baranki

      • 3 2

  • I po co to? Kolejne wielkie molochy bez sensu i bez funkcjonalności kosztem utraty przestrzeni (1)

    pobudować jest łatwo, tylko co dalej? Przy okazji zabudowania kolejnego pustego kawałeczka centrum miasta ubędzie kolejnego miejsca miłego dla oka, z oddechem i otwarciem widokowym na krawędź Pojezierza Kaszubskiego. POjawi się wielki moloch. Czy naprawdę nie można takiej nowej zabudowy lokować nie w samym centrum? Ludzie nie chcą oglądać tylko betonu, szkła i metalu w ohydnej "nowoczesnej" kolorystyce. Trawniki, skwery, miejsca otwarte - to jest w mieście nie mniej potrzebne. Nasi "specjaliści" zapominają chyba o doświadczeniach innych krajów, zwłaszcza jankeskich danych o wzroście przestępczości wraz ze wzrostem zabudowy i utraty terenów zielonych.

    • 21 11

    • zgadzam się w 100%

      • 2 2

  • MARZENIE NOWOROCZNE.

    TYGODNOWKA na tramwaje I busy Jak Wszedzie na Swiecie albo zmiana nygusow z urzedu na bardziej kojarzacych ze im placimy pensje I za szynke na chlebie.

    • 7 1

  • Nie poznaję już Gdyni, w jakiej się wychowałem

    wszędzie coraz więcej betonu, coraz mniej zieleni. Już teraz wychodząc ze stacji SKM na Wzgórzu człowiek ma poczucie braku przestrzeni i nie ma żadnego spokojnego akcentu (poza zielenią po stronie linii kolejowej) dla zawieszenia oka. Strzelisty budynek w tym miejscu nie jest dobrym pomysłem, będzie zgrzytać wizualnie. A poza tym, takie planowanie przestrzenne, które można sobie radykalnie zmieniać, bo deweloper czy inny diabeł tak chce, to nie żadne planowanie przestrzenne, tylko zwykłe fasadowe pustosłowie.

    • 26 8

  • wysokie budynki wywołują silne wiatry w ich bezpośredniej bliskości

    w Gdyni w pobliżu węzłów komunikacji publicznej warto rozważać zabudowę pierzejową, a nie punktową o umiarkowanej wysokości.

    • 6 2

  • oburzony (4)

    wszystko zabudujecie, już nigdzie na spacer nie będzie można się wybrać !

    • 13 13

    • Zamieszkać w Redzie, Rumia lub Wejherowie

      HULA DUSZA....nie chcesz to zmień siebie

      • 3 2

    • a jak glosowales?

      • 1 1

    • Nie opowiadaj, że spacerowałeś po tym klepisku

      Chyba, że z psem na s.ranie...

      • 5 2

    • ???

      Chcialbym zauwarzyc, ze las jest w poblizu ... swietne miejsce na spacery ... a to klepowisko jest tylko kiblem dla czworonowgow z pobliskich blokow ...

      • 5 3

  • (1)

    odchodzi w niepamięć Gdynia z mojego dzieciństwa...

    • 21 8

    • Swiat idzie do przodu

      I bardzo dobrze, ze odchodzi w niepamiec ... oznacza to, iz miasto sie rozwija ... i trzeba sie cieszyc, a nie marudzic i smucic ...

      • 4 3

  • W sumie dobre miejsce na taką inwestycję

    budować

    • 8 10

  • Tylko żeby nie było tak jak na wizualizacji

    Delevoper na wizualizacji przedstawił dwie najgorsze marki samochodów

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane