- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (168 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (185 opinii)
- 3 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (132 opinie)
- 4 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (97 opinii)
- 5 Wzięli pod lupę punktualność SKM (76 opinii)
- 6 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (467 opinii)
Dlaczego sygnalizacja w Trójmieście działa całą dobę?
Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych, gdy na drogach panuje znikomy ruch sygnalizacja świetlna nie jest wyłączana? Takie pytania zadają sobie poruszający się w nocy kierowcy, narzekając także na brak zielonej fali, którą na pustych ulicach powinien zapewniać system Tristar. Pytania naszych czytelników przekazaliśmy drogowcom odpowiedzialnym za organizację ruchu w Gdyni i Gdańsku.
- Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych mimo znikomego ruchu na ulicach sygnalizacja świetlna jest włączona i zmusza kierowców do zatrzymywania na skrzyżowaniach? - pyta jeden z naszych czytelników. - Przecież mamy system Tristar, który powinien ułatwiać poruszanie się po mieście i - przynajmniej w nocy - zapewniać zieloną falę. Tymczasem to mit, bo nie da się bez zatrzymania - nawet jadąc z przepisową prędkością - pokonać al. Zwycięstwa, al. Grunwaldzkiej, ul. Chłopskiej czy al. Hallera. To uciążliwe dla osób, które w nocy pracują. I irytujące, gdy muszę zatrzymywać się na czerwonym świetle na pustym skrzyżowaniu. W innych miastach np. w Łodzi ten problem nie występuje.
Bezpieczeństwo najważniejsze
O powody takiej, a nie innej organizacji ruchu zapytaliśmy gdyńskich i gdańskich drogowców. Robert Krasowski, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni tłumaczy, że bezpieczeństwo jest tak samo ważne w dzień jak i w nocy i raczej nie przewiduje przełączenia sygnalizacji w godzinach nocnych na głównych ciągach komunikacyjnych na pulsujące żółte światło.
- Taka sytuacja niestety prowokuje kierujących do łamania przepisów, rozwijania nadmiernej prędkości. Sygnalizacja dyscyplinuje kierujących, co przekłada się na bezpieczeństwo. Ruch w nocy może nie jest wzmożony, ale nie możemy mówić, że jest znikomy. W nocnych godzinach na główne ciągi komunikacyjne mają prawo również wyjechać bezpiecznie pojazdy z dróg mniej uczęszczanych - tłumaczy Krasowski.
wideo archiwalne
Brak świateł - większe ryzyko wypadków
W podobnym tonie wypowiada się Maciej Bodal z Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w Gdyni. Jak tłumaczy, całodobowe działanie sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach w Gdyni także podyktowane jest względami bezpieczeństwa i dodaje, że poziom bezpieczeństwa jest wyższy, kiedy ruch na skrzyżowaniu sterowany jest za pomocą sygnałów świetlnych.
- Główne ciągi komunikacyjne w Gdyni to najczęściej szerokie, wielopasmowe ulice. Wyłączanie sygnalizacji świetlnych w godzinach nocnych, w tego typu miejscach przyczynia się do przekraczania prędkości przez kierowców. W takiej sytuacji zdecydowanie rośnie ryzyko wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych oraz rowerzystów. Gdy nie ma zabezpieczenia w postaci sygnałów świetlnych nakazujących kierowcom zatrzymanie się, to właśnie rowerzyści czy piesi zmuszeni są do przekraczania jednocześnie kilku pasów ruchu. W kolejnej grupie ryzyka są również pojazdy włączające się do ruchu z wlotów bocznych - tłumaczy.
Drogowcy podkreślają, że wielu kierujących wykazuje skłonność do przekraczania prędkości w godzinach nocnych, a skutki ewentualnych zdarzeń drogowych są w takich przypadkach zdecydowanie poważniejsze, a nawet tragiczne.
- Dlatego wiele lat temu podjęto decyzję o całodobowym działaniu sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach Gdyni. Doświadczenia innych miast w tym zakresie również wskazują, że przyjęta przez nas praktyka jest słuszna - dodaje.
Opinie (239) 6 zablokowanych
-
2021-05-12 12:22
Bzdury
Gadacie bzdury obywatele pseudo drogowcy.
- 0 0
-
2021-04-01 22:27
Kto wyjeżdża z zamknietego nocą cmentarza na Łostowickiej w Gdańsk ? Ale sygnalizacja działa. Kolejna paranoja w mózgach panów fachowców od ruchu drogowego. Pomyślnosci.
- 0 0
-
2020-03-03 23:59
(1)
Wiele lat pracowałam w nocy jako taksówkarz. I wiem z własnego doświadczenia, że włączona w nocy sygnalizacja nie służy bezpieczeństwu ruchu drogowego, a bezpieczeństwu urzędników. Dla tych asekurantów, bojących się odpowiedzialności za każdą decyzję, najlepszym rozwiązaniem jest możliwie jak największe spowolnienie ruchu drogowego. Wtedy nikt nie będzie ich oskarżał o brak dbałości o bezpieczeństwo na drogach. A że takie dzialanie jest bez sensu i szkodliwe, to do tych urzędasów nie dociera.
- 6 0
-
2021-04-01 15:33
słyszałem opinię, że najbezpieczniejsze drogi to drogi zamknięte.
- 0 0
-
2021-04-01 15:30
bo ponad 50%
ceny paliwa to podatki i opłaty
kasa, misiu, kasa- 0 0
-
2020-03-02 09:15
Od kiedy drogowcy ustanawiaja prawo (4)
Wszyscy walcza ze zmianami klimatu a tu prosze dwutlenek wegla i paliwko ladnie sie spala na czerwonym swietle... No chyba ze jest to lobbowane przez pewien krag
- 21 4
-
2020-03-04 21:16
Matko jedyna,
Nawet jak jest żółte pulsujące to nie oznacza za sygnalizacja jest wyłączona, Każda sygnalizacja od momentu powstania działa 24h, roznica polega na tym, ze moze pracowac w trybie i zapalają się różne komory, ale moze tez pracowac w trybie wyłączonym, czyli pulsujace żółte
- 0 0
-
2020-03-02 16:25
Ja rozumiem że wielu ludzi nie stać na samochód i jeżdżą zabytkowymi trupami, jednak od chyba EURO5 samochody nie emitują spalin jak stoją (obowiązkowy system start&stop)
- 0 2
-
2020-03-02 15:32
Jezeli sędziowie ustanawiaja prawo
to dlaczego nie wolno drogowcom?
Każdy sobie ...prawo skrobie.- 0 1
-
2020-03-02 09:23
Wiadomo
Lobbyści w Gdańsku to prężna grupa, pod dyktando której miasto wszystko robi na skinienie palca
- 2 1
-
2020-03-04 21:02
żeby słoiki się nie potłukły
- 2 0
-
2020-03-04 18:22
zielona fala
Najwazniejsza jest plynnosc w ruchu i niekt nie bedzie jezdzil szybciej,bo po co ,kiedy stanie na czerwonym
Wiec to miala dac nam zielona fala,poprzez system tristar za wiele milionow
Gdzie ona jest sie pytam!!- 4 0
-
2020-03-04 17:06
we wiekszoci krajow juz po wojnie montowano studzienki w krawezniku a w PL rąb rąb co 100 m na samym srodku nowej czy starej
we wiekszoci krajow juz po wojnie montowano studzienki w krawezniku a w PL rąb rąb co 100 m na samym srodku nowej czy starej drogi. Wracajac do swiatel. Hamowanie i rozpedzanie auta na kazdych swiatlach w nocy jest po to zebys wydawal kase na paliwo, i na podzespoly ktore sie bezproduktywnie zuzywaja. Obywatel ma byc biedny i poslusznie dawac glos hau hau na wybory rauz!
- 2 0
-
2020-03-04 16:46
bezpieczenstwo tak, ale
- 1 0
-
2020-03-04 08:39
Przejscia dla pieszych
Staje o 4 rano na czerwonym bo odpala się zielone dla pieszych, ale nikogo tam nie ma, to po co?
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.