• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego sygnalizacja w Trójmieście działa całą dobę?

Maciej Korolczuk
2 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Pulsujące żółte światło w nocy na skrzyżowaniach w Trójmieście można zobaczyć tylko w razie awarii. Drogowcy ze względów bezpieczeństwa nie przewidują wyłączania świateł w godzinach nocnych. Pulsujące żółte światło w nocy na skrzyżowaniach w Trójmieście można zobaczyć tylko w razie awarii. Drogowcy ze względów bezpieczeństwa nie przewidują wyłączania świateł w godzinach nocnych.

Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych, gdy na drogach panuje znikomy ruch sygnalizacja świetlna nie jest wyłączana? Takie pytania zadają sobie poruszający się w nocy kierowcy, narzekając także na brak zielonej fali, którą na pustych ulicach powinien zapewniać system Tristar. Pytania naszych czytelników przekazaliśmy drogowcom odpowiedzialnym za organizację ruchu w Gdyni i Gdańsku.



Sygnalizacja świetlna w Trójmieście powinna być w nocy:

Kierowców poruszających się po Trójmieście w późnych godzinach nocnych nie brakuje. To taksówkarze, dostawcy, kurierzy czy służby miejskie. W wielu miejscach ruch na drogach zamiera, a miasto pustoszeje. Mimo to sygnalizacja świetlna na głównych ciągach komunikacyjnych w całym Trójmieście pracuje przez całą dobę.

- Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych mimo znikomego ruchu na ulicach sygnalizacja świetlna jest włączona i zmusza kierowców do zatrzymywania na skrzyżowaniach? - pyta jeden z naszych czytelników. - Przecież mamy system Tristar, który powinien ułatwiać poruszanie się po mieście i - przynajmniej w nocy - zapewniać zieloną falę. Tymczasem to mit, bo nie da się bez zatrzymania - nawet jadąc z przepisową prędkością - pokonać al. Zwycięstwa, al. Grunwaldzkiej, ul. Chłopskiej czy al. Hallera. To uciążliwe dla osób, które w nocy pracują. I irytujące, gdy muszę zatrzymywać się na czerwonym świetle na pustym skrzyżowaniu. W innych miastach np. w Łodzi ten problem nie występuje.

Bezpieczeństwo najważniejsze



O powody takiej, a nie innej organizacji ruchu zapytaliśmy gdyńskich i gdańskich drogowców. Robert Krasowski, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni tłumaczy, że bezpieczeństwo jest tak samo ważne w dzień jak i w nocy i raczej nie przewiduje przełączenia sygnalizacji w godzinach nocnych na głównych ciągach komunikacyjnych na pulsujące żółte światło.

- Taka sytuacja niestety prowokuje kierujących do łamania przepisów, rozwijania nadmiernej prędkości. Sygnalizacja dyscyplinuje kierujących, co przekłada się na bezpieczeństwo. Ruch w nocy może nie jest wzmożony, ale nie możemy mówić, że jest znikomy. W nocnych godzinach na główne ciągi komunikacyjne mają prawo również wyjechać bezpiecznie pojazdy z dróg mniej uczęszczanych - tłumaczy Krasowski.

wideo archiwalne

Brak świateł - większe ryzyko wypadków



W podobnym tonie wypowiada się Maciej Bodal z Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w Gdyni. Jak tłumaczy, całodobowe działanie sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach w Gdyni także podyktowane jest względami bezpieczeństwa i dodaje, że poziom bezpieczeństwa jest wyższy, kiedy ruch na skrzyżowaniu sterowany jest za pomocą sygnałów świetlnych.

- Główne ciągi komunikacyjne w Gdyni to najczęściej szerokie, wielopasmowe ulice. Wyłączanie sygnalizacji świetlnych w godzinach nocnych, w tego typu miejscach przyczynia się do przekraczania prędkości przez kierowców. W takiej sytuacji zdecydowanie rośnie ryzyko wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych oraz rowerzystów. Gdy nie ma zabezpieczenia w postaci sygnałów świetlnych nakazujących kierowcom zatrzymanie się, to właśnie rowerzyści czy piesi zmuszeni są do przekraczania jednocześnie kilku pasów ruchu. W kolejnej grupie ryzyka są również pojazdy włączające się do ruchu z wlotów bocznych - tłumaczy.
Drogowcy podkreślają, że wielu kierujących wykazuje skłonność do przekraczania prędkości w godzinach nocnych, a skutki ewentualnych zdarzeń drogowych są w takich przypadkach zdecydowanie poważniejsze, a nawet tragiczne.

- Dlatego wiele lat temu podjęto decyzję o całodobowym działaniu sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach Gdyni. Doświadczenia innych miast w tym zakresie również wskazują, że przyjęta przez nas praktyka jest słuszna - dodaje.

Opinie (239) 6 zablokowanych

  • (3)

    Za komuny byly wylaczone swiatla i bylo ok ale tutaj jest wszystko na odwrot zeby uprzykrzec zycie mieszkanca

    • 34 20

    • Za komuny bylo z 20x mniej aut

      • 2 0

    • Za komuny

      milicjant wypisał mandat 100 zł za przekroczenie przepisów i musiałeś zapłacić. A jak nie, kolegium dołożyło do 1000 zł.

      • 1 1

    • za komuny dostępne auta przestawały brać paliwo przy 80km/h

      • 1 0

  • Sygnalizacja powinna działać całą dobe

    Popieram zdanie zarządców ruchu w sprawie bezpieczeństwa

    • 16 37

  • Pytanie z cyklu dlaczego w nocy jest woda w kranie (1)

    Czyli bez sensu.

    • 23 16

    • bez sensu to jest twój komentarz

      bez sensu, choć na pograniczu d**ilnego

      • 2 7

  • Sygnalizacja w Gdańsku to w ogóle skłania do zadawaniu sobie wielu pytań. Dlaczego tramwaje nie mają priorytetu (chociażby nawet po godzinach szczytu), po co na niektórych przejściach dla pieszych sygnalizacja na przycisk (zwłaszcza tych przy skrzyżowaniach i torach tramwajowych, gdzie jest już jakiś takt). I co daje pieszym i użytkownikom dróg Tristar?

    • 41 2

  • Jadę o 3 rano pusto dookoła

    Ale stoję na czerwonym dla bezpieczeństwa bzdura kompletna.

    • 45 16

  • oni w siedzibie tristara obijaja się całą dobę?

    • 29 4

  • Gdynia

    Co oznacza główna ulica? Unruga w Gdyni jest już po 21 wyłączona z sygnalizacji.

    • 6 0

  • Skrzyżowanie Chwarznieńskiej z Obwodnicą (1)

    Kiedy ktoś ustawi sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu Chwarznieńskiej z Obwodnicą, aby pracowała w sposób "inteligentny"?

    • 9 3

    • Czy jest takie skrzyżowanie.

      Może gdzieś w innej miejscowości.

      • 0 0

  • Wlaczona (4)

    Niech dziala całą dobę. Użytkownicy min.15 letnich golfów na blachach GWE nie będą szaleli po 100km/h.

    • 19 32

    • Jak jedziesz na hulajnodze to też cię przystopuje (1)

      • 1 3

      • patologia i tak pojedzie na czerwonym i dalej 100 km/h

        reszta straci czas i pieniądze pod światłami, choć nie ma to żadnego logicznego wytłumaczenia

        • 3 2

    • Wystsrczy zaprogramowac światła tak żeby zmieniały sie z pomarańczowych na zielone jezeli bedzie przekroczenie prędkości

      • 1 1

    • Jednak jesteś glabem

      • 0 0

  • (1)

    "nawet jadąc z przepisową prędkością"

    O jaki łaskawca. Musiał się nieźle spiąć żeby to osiągnąć.

    • 9 12

    • gupiś

      W Gdańsku jest tak, że by mieć zieloną fale to musiesz jechać 20-30km/godz szybciej od dopuszczalnej prędkości.
      Brak zielonej fali dla dopuszczalnej prędkości jest faktem niegdyś nawet komentowanym na tym portalu przez pomysłodawców takiego rozwiązania układu świateł pod pretekstem uspokojenia (sic!) ruchu.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane