• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego sygnalizacja w Trójmieście działa całą dobę?

Maciej Korolczuk
2 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Pulsujące żółte światło w nocy na skrzyżowaniach w Trójmieście można zobaczyć tylko w razie awarii. Drogowcy ze względów bezpieczeństwa nie przewidują wyłączania świateł w godzinach nocnych. Pulsujące żółte światło w nocy na skrzyżowaniach w Trójmieście można zobaczyć tylko w razie awarii. Drogowcy ze względów bezpieczeństwa nie przewidują wyłączania świateł w godzinach nocnych.

Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych, gdy na drogach panuje znikomy ruch sygnalizacja świetlna nie jest wyłączana? Takie pytania zadają sobie poruszający się w nocy kierowcy, narzekając także na brak zielonej fali, którą na pustych ulicach powinien zapewniać system Tristar. Pytania naszych czytelników przekazaliśmy drogowcom odpowiedzialnym za organizację ruchu w Gdyni i Gdańsku.



Sygnalizacja świetlna w Trójmieście powinna być w nocy:

Kierowców poruszających się po Trójmieście w późnych godzinach nocnych nie brakuje. To taksówkarze, dostawcy, kurierzy czy służby miejskie. W wielu miejscach ruch na drogach zamiera, a miasto pustoszeje. Mimo to sygnalizacja świetlna na głównych ciągach komunikacyjnych w całym Trójmieście pracuje przez całą dobę.

- Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych mimo znikomego ruchu na ulicach sygnalizacja świetlna jest włączona i zmusza kierowców do zatrzymywania na skrzyżowaniach? - pyta jeden z naszych czytelników. - Przecież mamy system Tristar, który powinien ułatwiać poruszanie się po mieście i - przynajmniej w nocy - zapewniać zieloną falę. Tymczasem to mit, bo nie da się bez zatrzymania - nawet jadąc z przepisową prędkością - pokonać al. Zwycięstwa, al. Grunwaldzkiej, ul. Chłopskiej czy al. Hallera. To uciążliwe dla osób, które w nocy pracują. I irytujące, gdy muszę zatrzymywać się na czerwonym świetle na pustym skrzyżowaniu. W innych miastach np. w Łodzi ten problem nie występuje.

Bezpieczeństwo najważniejsze



O powody takiej, a nie innej organizacji ruchu zapytaliśmy gdyńskich i gdańskich drogowców. Robert Krasowski, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni tłumaczy, że bezpieczeństwo jest tak samo ważne w dzień jak i w nocy i raczej nie przewiduje przełączenia sygnalizacji w godzinach nocnych na głównych ciągach komunikacyjnych na pulsujące żółte światło.

- Taka sytuacja niestety prowokuje kierujących do łamania przepisów, rozwijania nadmiernej prędkości. Sygnalizacja dyscyplinuje kierujących, co przekłada się na bezpieczeństwo. Ruch w nocy może nie jest wzmożony, ale nie możemy mówić, że jest znikomy. W nocnych godzinach na główne ciągi komunikacyjne mają prawo również wyjechać bezpiecznie pojazdy z dróg mniej uczęszczanych - tłumaczy Krasowski.

wideo archiwalne

Brak świateł - większe ryzyko wypadków



W podobnym tonie wypowiada się Maciej Bodal z Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w Gdyni. Jak tłumaczy, całodobowe działanie sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach w Gdyni także podyktowane jest względami bezpieczeństwa i dodaje, że poziom bezpieczeństwa jest wyższy, kiedy ruch na skrzyżowaniu sterowany jest za pomocą sygnałów świetlnych.

- Główne ciągi komunikacyjne w Gdyni to najczęściej szerokie, wielopasmowe ulice. Wyłączanie sygnalizacji świetlnych w godzinach nocnych, w tego typu miejscach przyczynia się do przekraczania prędkości przez kierowców. W takiej sytuacji zdecydowanie rośnie ryzyko wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych oraz rowerzystów. Gdy nie ma zabezpieczenia w postaci sygnałów świetlnych nakazujących kierowcom zatrzymanie się, to właśnie rowerzyści czy piesi zmuszeni są do przekraczania jednocześnie kilku pasów ruchu. W kolejnej grupie ryzyka są również pojazdy włączające się do ruchu z wlotów bocznych - tłumaczy.
Drogowcy podkreślają, że wielu kierujących wykazuje skłonność do przekraczania prędkości w godzinach nocnych, a skutki ewentualnych zdarzeń drogowych są w takich przypadkach zdecydowanie poważniejsze, a nawet tragiczne.

- Dlatego wiele lat temu podjęto decyzję o całodobowym działaniu sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach Gdyni. Doświadczenia innych miast w tym zakresie również wskazują, że przyjęta przez nas praktyka jest słuszna - dodaje.

Opinie (239) 6 zablokowanych

  • Utrapienie z tym (31)

    Jak brak świateł o 2:30 w nocy ma wpływać na bezpieczeństwo, skoro na ulicy brak żywego ducha???

    Powariowali?

    • 273 121

    • Janusz jak to Janusz (6)

      Poruszasz się w nocy? Zielona fala dla różnego typu Seb w podrasowanych autkach to zachęta do szybkiej jazdy. W normalnym kraju bym się zgodził, w krainie szybkich i wściekłych niekoniecznie.

      • 62 31

      • Dokładnie

        Nie wiem co to za kierowcy zadaja takie pytania, ale mielismy już kiedyś przełaczanie na żółte migające w nocy (chyba od 23:00). Niestety powodowało to, że kierowcy jadący ulicami z pierwszeństwem, przekraczali znacznie prędkość i mieliśmy wypadki.
        Dlatego (chyba gdzies około 2005) wprowadzono czerwone/zielone również w nocy.
        Inną sprawą jest czy pomyslano o zielonej fali?

        • 18 8

      • Jeżeli jeszcze w jakiś sposób (2)

        można zrozumieć włączoną sygnalizacje świetlną na głównej trasie, tj. Al. Zwycięstwa, Grunwaldzka, Al. Nielodległości ...), ale sypialnie jak: Nowy Port, Brzeźno, Piecki-Migowo, Stogi, Przeróbka itd Tam ruch w nocy jest znikomy . Powiem więcej, jest na tyle mały (pojedyncze auta raz na kilka/kilkanaście min), że niektórzy kierowcy tylko zwalniają lub zatrzymują się na sek, poczym ...olewają świecące się kilkadziesiąt sek czerwone światło.

        • 18 4

        • (1)

          Nie pisz o Brzeznie i Nowym Porcie jezeli nie wiesz, ze tam sygnalizacja sie sama przelacza na zolte migajace

          • 0 4

          • A co się będę jakiegoś Tristara słuchała

            Sama się w nocy na żółte migające przełączam żeby trochę odsapnąć.

            • 3 0

      • Zielona fala ustawiona na 60 km/h nie zachęci do szybkiej jazdy, bo od świateł do świateł będziesz stał jak pojedziesz za (1)

        • 2 4

        • Obecnie

          Zielona fala jest, jak się leci 80-90 kmh po Grunwaldzkiej, a nie ustawiają jej tak, by jechać z przepisową prędkością i to jest największy zarzut

          • 8 1

    • ale jak jeden pacan z drugim gna 100 km/h i wie że ma niby pierszeństwo to rozjedzie każdego (6)

      który będzie akurat przechodził czy wyjeżdżał. Mnie to nie przeszkadza, zielona fala w nocy też działa tylko trzeba jechac 50 czyli przepisowo a nie 80 km/h

      • 32 24

      • Jeśli jeździł byś w nocy, (1)

        to wiedziałbyś, że między godz 23:00 a 5:00 obowiązująca prędkość w obszarze zabudowanym, to ...60km/h, chyba, że znaki mówią inaczej. A na dużej części głównego ciągu (GD - GA) jest podniesina do 70km/h co widać na znakach.

        • 15 8

        • Juz myslalem ze durnie zlikwidowali. Dzięki.

          • 3 3

      • nie trzeba zielonej fali (1)

        wystarczy IM zielona strzałka albo póżne żółte - by się przekonać jak pajace potrafią po chamsku i na bezczela wjeżdzać w ludzi idących prawidłowo na zielonym po pasach

        • 6 4

        • Mowimy o nocy gdzie nie ma ruchu a Ty wyjezdzaszno tlumach pieszych Na przejsciach!

          • 2 1

      • Zielona fala nie może działać równocześnie w obie strony, bo są rózne odległości między kolejnymi skrzyżowaniami. (1)

        • 2 1

        • Tristar

          Po to jest Tristar, żeby tak te światła zgrywać, w zależności od natężenia ruchu, żeby jednak była w dwie strony. I to jest możliwe, tylko widać system jest źle zaprojektowany

          • 6 1

    • Baba miała prąd wyłączać , kłamała ? (4)

      • 5 12

      • Krzywonos wyłączyli (3)

        • 5 3

        • a 13grudnia taki Kaczyński spokojnie spał do południa (2)

          tak dobrze miał tą lojalkę "podrobioną"

          • 3 2

          • Bladzisz. (1)

            Kiszczak wszystkich swoich konfidentow zamknął 13 grudnia. W ścisłym kierownictwie Solidarności - Komisji Krajowej- co trzeci działacz był konfidentem.Najwieksze wplywy w Solidarnosci mieli konfidenci Kiszczaka.
            Jarosław Kaczyński,w tamtym czasie, wpływów takowych nie posiadał.

            • 0 2

            • Lech Kaczyński był konfidentem?

              aaaaaaaa to dlatego kiszczak go aresztował

              • 1 0

    • Skoro brak żywego ducha to nie ma komu narzekać (2)

      • 13 5

      • Janusz tak ma (1)

        Jakby wygrał w totka 1 mln PLN to by narzekał, że nie więcej ;)

        • 9 6

        • milion pln to niewiele

          porzadnego domu za to nawet nie kupisz..

          • 1 0

    • Jak dzialajace swiatla moga zaklocac ruch uliczny o 2:30 skoro nikt o tej godzinie nie jezdzi?

      • 11 4

    • Skoro brak żywego ducha

      to co Ci przeszkadza włączona sygnalizacja?

      • 3 5

    • Światła to jeszcze pikus

      Ja nie moge pojac jak mozna po połnocy kiedy ulice puste uprzywilejowanym pojazdem jechac na syrenie!
      Czysty d**ilizm!
      W cywilizowanych panstwach wlancza kierowca syrene tylko przed skrzyzowaniem.

      • 2 1

    • wystarczyłoby

      wydłużyć zielone na głównych trasach

      • 0 0

    • gdy kierowcy przestaną zabijać można będzie rozważyć

      na razie za dużo d**ili na drogach.

      • 1 1

    • pojawiają się znikąd

      czasem tylko nadjedzie z prędkością światła mistrz prostej

      • 0 1

    • Podzielam pogląd

      Te tłumaczenia dwóch panów to trochę bełkot. A do zielonej linii czy tristar w ogóle się nie odnieśli.

      • 2 0

    • Przecież napisali dlaczego. Czytać nie potrafisz?

      • 0 2

    • Ok 15 lat temu

      Pracowalem czasowo poza 3miastem. Wracalem w kazdy piatek ok 23. I od wjazdu kolo rafinerii do samej Gdyni wszystkie dwiatla pulsowaly na zolto, tylko palily sie chyba kolo zieleniaka i w Gdyni na krzyzowce Wielkopolska-Zwyciestwa. Jechalo sie spokojnie, bez glupich postojow na pustych skrzyzowaniach. Komu to przeszkadzalo, naprawdę bylo spokojnie i bezpiecznie.

      • 2 0

  • (6)

    Tristar to podobny bubel jak niedziałające lotnisko za 100 mln.Kasa wyrzucona w błoto.Ehhh.

    • 285 22

    • tristar spelnia swoja role (1)

      rozladowuje sukcesywnie zakorkowane ulice.Jezeli wlaczylby zielona fale -np. zator mielibysmy od obwodnicy do forum w gdansku na wz oczywiscie.

      • 7 16

      • Na drogach panuje dzicz dlatego niech lepiej będzie włączona sygnalizacja świetlna

        • 3 3

    • TriStar to jedna wielka ściema. Światła zapalają się synchronicznie i na wyliczona długość, po grunwaldzkiej jedzie się tak jak przed jego montażem, zielona fala jest w tych samych miejscach przerywana co wcześniej. Jedno co TriStar przyniósł to monitoring ulic, sprawdzanie rejestracji i prędkości, także inwigilacja. Miały jeszcze byc z tego mandaty ale póki co do tej pory nie ma

      • 18 1

    • Chociaż raz coś sensownie napisałeś Björn

      • 3 0

    • Gdynia Warszawska - Gdańsk Oliwa przez srednicowke, godz. 16/16.30 średnie spalanie 4.8 l/100. SUV diesel, bez start stop. Katalogowe spalanie w mieście 6.0. Chyba go oddam na gwarancję, producent wprowadził mnie w błąd :) nie wiem jak wy jeździcie, że wszędzie się zatrzymujecie, po drodze też nikogo nie zabiłem ani nikt na mnie nie trabil

      • 0 0

    • Aby TriStar działał poprawnie to ludzie musieliby przestać jechać 80 km/h w mieście. Jak ja się kulam około 50 to mnie zatrzymują na światłach tylko miszczowie kierownicy co zap*** od świateł do świateł, a potem stoją na nich. Niestety nie wszyscy są tak dobrymi kierowcami, jak myślą i zanim się zbiorą tymi swoimi gruchotami w dieslu, to ja muszę się zatrzymać na zielonym.

      • 0 1

  • Może kierowcy bez sygnalizacji nie potrafią jeździć? (3)

    • 142 13

    • idę o zakład, że jakby wprowadzić obowiazek zdania egzaminu na prawko raz na dekadę

      to połowa kierowców utraciłaby prawko
      - ale korków byłoby zaraz znacznie mniej ;))))

      • 4 1

    • Już nie potrafią (1)

      bo proces odmóżdżania działającą sygnalizacją na każdym kroku wyłączył pozytywne odruchy i nabytą znajomość przepisów drogowych.
      Wyobraźmy sobie teraz że o godzinie 16:00 w całym Trójmieście wyłączają sygnalizację świetlną, co się stanie ?
      Zapraszam do zabawy w komentarzach :)

      • 7 0

      • w wielu miejscach nie byłoby korków a realna prędkość zbliżyłaby się do dozwolonej kilka razy widziałem jak dobrze wpływa na kierowców brak światełka na skrzyżowaniu jadą o wiele wolniej i nawet przepuścić pieszych umieją

        • 5 0

  • (11)

    Na glownych kryzowkach OK, niech dziala. Ale na pipidowach, gdzie pojawia sie 1 na godzine, Po Co?

    • 204 15

    • Po to żebyś nie leciał 140 km/h (4)

      Tylko zwolnił, bo może będzie czerwone. Czytaj artykuł ze zrozumieniem.

      • 13 21

      • (1)

        No wlasnie jak sie nauczysz swiatel na pamiec to w niektorych miejscach (np. kolobrzeska startujac od rozi do auchana) trzeba leciec ~110 zeby zdazyc przed czerwonym. I niektorzy to wiedza i tak jezdza. Jak to ma zapewnic bezpieczenstwo?

        • 20 8

        • Nie trzeba lecieć 110, co więcej nie trzeba zdążyć.

          Można dojechać do świateł i poczekać na zmianę. Niebezpieczeństwa nie zwiększają światła tylko kierowcy, którzy pędzą 110.

          • 6 10

      • (1)

        Skoro było takie założenie to PO co było wydawać pieniądze na Tristar ?

        • 6 4

        • Żeby znajomi urzędników zarobili.

          • 1 0

    • zebys jechał z przepisową prędkością (4)

      • 9 7

      • (3)

        Co za bzdury. Jakos na zachodzie sobie z tym poradzili. Niech wysylaja patrole w miejsca gdzie nie ma swiatel.

        Czy sa swiatla czy nie ludzie lamia przepisy, I na czerwony tez jada.
        W polsce to zawsze wszystko na glowie postawione.

        • 16 5

        • w Skandynawii nikt nie łamie przepisów bo się to nie opłaca (1)

          za każde przewinienie: +1, +2, +3 pkt - a po przekroczeniu 6ciu pkt. prawko zatrzymane na rok!
          do tego mandaty tak wysokie, że nawet norweskiemu portfelowi sprawia ból, a mogą być i milionowe jak w Finlandii - bo tam mandaty zależne są wprost od prywatnych dochodów.

          • 4 2

          • I tam to działa, w Polsce też by działało. Jest tylko jeden problem, w naszym kraju władzę sprawują osoby, które nie mają jaj, aby zrobić coś dla obywatela.

            • 0 2

        • Polska to Meksyk Europy i bynajmniej nie chodzi o władzę, a o mentalność ludzi.

          • 0 2

    • Poirytowany

      Oczywiście że na głównych szlakach i krzyżówkach tak ale na małych uliczkach? Przykład? Proszę bardzo : cała noc działają światła przy rynku na Miszewskiego i to tylko dla pieszych i to bez przycisku i to niezależnie bo czasem trzeba odstać całą zmianę na obu sygnalizatorach. Jeżdżę w nocy karetką i nie chce hałasować gdy to niepotrzebne. Bez sensowne jest stanie na takich sygnalizacjach. Taka jest moja i wielu osób pracujących w nocy opinia. Warto czasem pomyśleć. Kto jeździ powyzej ograniczeń i tak będzie jeździł.
      Dodam tylko niech pomyślą jaka to jest ilość substancji zatruwających wydzielanych w trakcie stawania i ruszania.

      • 4 0

  • Max 18 godzin na dobę

    Wystarczy aby max 18 godzin na dobę włączone były sygnalizatory.

    • 64 22

  • Drogowcy dobrze znają IQ miejscowych kierowców (4)

    • 107 41

    • miejscowe? (1)

      przez zasiedzenie? czy jak?
      gda,gwe,gmb,gka,gks wszystkie c ,wszystkie n i te na litere w.

      • 2 2

      • ci "kierowcy" to dopiero beka - z małymi przyrodzeniami leczą kompleksy w swoich autach, znałam kilku takich i to jak impotenci

        • 1 2

    • Kurierzy jeżdżący 50 km/h po osiedlowej uliczce mimo tego, że co kawałek jest próg zwalniający... oni niech się najpierw nauczą jeździć z przepisami a potem mówią o zielonej fali.

      • 2 1

    • Kierowcy znają IQ drogowców.

      Kłaniają się odcinki absurdów drogowych.
      Beka na całego.

      • 0 1

  • (1)

    Dlatego ze jestesmy w gdanskiej sycylii i ktos zarabia

    • 67 37

    • ktoś zarabia

      no zarabia - Energa czyli spółka Skarbu Państwa mająca w swoim Zarządzie osoby powołane z nominacji jedynej słusznej partii czyli PIS
      dziękuję do widzenia

      • 4 0

  • Czyli nie wyłącza sie bo kierowcy jezdzic nie potrafią

    • 86 12

  • Tia. Wyłączyć sygnalizację... (5)

    ... już widzę jak Sebixy z Goręczyna po ostatnim seansie filmu Vegi w Heliosie z*****dalają bejcami na chatę przez Wielkopolską. Co weekend, nawet ze światłami dociskają do setki na dłuższych odcinkach.

    Powinni raczej przyciski żebraka wyłączyć. To irytuje wielce.

    • 80 23

    • przyciski w nocy akurat się sprawdzają, bo zielone na przejściu pojawia się szybko.- na Morskiej tak jest

      • 6 2

    • ty jestes zapewne wyksztalconym andrzejem z miasta ze swoja eko hybryda plastikowa tojota. skoro jestes cykorem nie wychodz w nocy ale daj innym zyc

      • 3 7

    • Na Wielkopolskiej gorsi są jeszcze C* i N* (2)

      Dojeżdżają do Trojmiasta autostradą i Obwodową i wydaje im się że jak są dwa pasy to dalej limit 120/140. Jedziesz 100 to siedzą ci na zderzaku..
      A to ulica miejska z ograniczeniem do 50.

      • 7 3

      • to daj po hamulcach i oskarż o niezachowanie odpowiedniej odległości. A powód hamowania? Kot przebiegał.

        • 2 2

      • Acha, ale ty jak jedziesz 100 to ok, ale 120 to już słoik bandyta tak?

        • 2 0

  • Boją się, że kierowcy bez sygnalizacji będą zbyt szybko jechać? (3)

    W Gdyni na tych dziurach szybciej niż przepisowo to się nie da.

    • 105 16

    • co ty za bzdury pleciesz

      cały czas gnają po gdyni ponad ograniczenie prędkości

      • 4 2

    • Chciałbym zobaczyć przepisowo jeżdżących

      Na przykład na ulicy Morskiej albo al. Zwycięstwa ;)

      • 1 0

    • I bardzo dobrze. Zamiast poprzecznego garba niech będą dziury ,przynajmniej będzie bezpieczniej na drogach skoro społeczeństwo nie jest jeszcze zdyscyplinowane.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane