• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego tramwaje nocują poza zajezdnią?

Krzysztof Koprowski
3 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Od kilku tygodni tramwaje noc spędzają na torowisku wzdłuż zajezdni Wrzeszcz. Od kilku tygodni tramwaje noc spędzają na torowisku wzdłuż zajezdni Wrzeszcz.

Od kilku tygodni tramwaje nie nocują na terenie zajezdni Wrzeszcz, a przed jej bramami. Nie wynika to jednak z braku miejsca, bo po ostatniej modernizacji zwiększono pojemność zakładu, lecz... z przestarzałej infrastruktury energetycznej.



Widok tramwajów stojących na torowisku w ciągu ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska może zdziwić każdego, kto podróżuje nocą w rejonie zajezdni Wrzeszcz. Na terenie zakładu nie brakuje wolnych torów, a mimo to pojazdy, w tym niejednokrotnie najnowsze Pesy, ustawione są poza nim.

Czytaj też: Remont zajezdni dla nowych tramwajów

Czy Gdańsk potrzebuje nowoczesnych zajezdni tramwajowych?

Na przeszkodzie w przyjęciu większej liczby pojazdów stoi jednak nie brak wolnych torów, a problemy z zasilaniem, które ujawniają się w mroźne poranki. Wówczas, przy jednoczesnym wyjeździe wielu tramwajów, które z racji pogody wymagają włączenia ogrzewania, oświetlenia, a same w sobie są naszpikowane nowoczesną elektroniką, może dojść do sytuacji, że na terenie zajezdni całe zasilanie ulegnie awarii.

- Podczas ostatniej modernizacji dostosowaliśmy znajdującą się na terenie zajezdni podstację do zwiększonego poboru prądu. Problem tkwi jednak w zasilającym ją kablu, który jest u kresu swych możliwości technicznych i przy ujemnych temperaturach grozi to jego spaleniem - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Z tego powodu część tramwajów nocuje poza zajezdnią, bo torowisko w ciągu ul. Wita Stwosza zasilane jest z innej podstacji, a więc tym samym odciążona zostaje ta na terenie zakładu. Wymiana felernego kabla, który jest elementem starej infrastruktury, przewidziana jest natomiast dopiero w kolejnym etapie modernizacji zajezdni.

- To nie będzie proste, bowiem trzeba będzie rozkopać teren zajezdni, wykonać uzbrojenie itp. Chcemy zrobić to albo w drugim etapie modernizacji zajezdni albo wiosną, w ramach doraźnych prac naprawczych - tłumaczy Wojtkiewicz.

Jak przyznaje ZKM, problem z kablem nie ujawnił się w tym roku. Do podobnej sytuacji, ale na mniejszą skalę, dochodziło już podczas poprzedniej zimy.

- Problem pojawia się przy niskiej temperaturze. Przy temperaturach dodatnich pobór mocy jest już zdecydowanie niższy. Nie chcemy jednak dalej ryzykować, aby nie doszło do awarii, która nie pozwoli nam wypuścić tramwajów na trasę - wyjaśnia główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Miejsca

Opinie (100) 4 zablokowane

  • To proszę o rozwiązanie zagadki dlaczego około 2 w nocy do Łostowice Świetokrzyska popyla tramwaj, robi koleczko i wraca (4)

    "bez sera"

    • 4 3

    • to jest przecierak osla lako-zeby siec nie pokryla sie szadzia.

      • 1 0

    • O, temat nie mój ale odpowiedź bardzo interesująca.

      • 6 0

    • poza tym...

      ...usuwa szadź i lód z sieci trakcyjnej i "rozbija" tworzące sie zaspy śnieżne na torowisku.Te tramwaje nazywają"przecierakami"

      • 14 0

    • Posypuje piasek na tory, dzięki temu nie są one śliskie, Zwykły tramwaj wystarczy, a robi się to po to, bo z pasażerami o 4 rano gdy tory były nie uzywane to moga nie wjechać pod górke. ten tramwaj zalicza także Siedlce i stogi, kolejno 0:00 Siedlce 0:30 Stogi 1:30 łostowice, 2:00 oliwa; 2:30 baza, Jest także tramwajem służbowym do przewozu motorniczych do domów,

      • 19 0

  • (2)

    Nie rozumiem tego przecież są w Gdańsku dwie zajezdnie tramwajowe i cześć z tych tramwajów mogła by być skierowana do drugiej w Nowym Porcie

    • 17 39

    • oczywiście

      i w tym czasie trzeba je posprzatać i czyścić poręcze oraz prać zaszczane przez kloszardów siedzenia

      • 3 0

    • No właśnie, nie rozumiesz...

      • 26 1

  • Ludziska

    Kocham Was za komentarze:)Zawsze poprawiaja mi humor

    • 7 0

  • Zużycie energii (6)

    A mnie nie dziwi to że tramwaje stoją przed zajezdnią tylko to że na noc pozostaje w nich włączone oświetlenie wewnętrzne. I w tych stojących w zajezdni jak i tych na ulicy. A przecież za zużytą w ten bezsensowny sposób energię elektryczną także trzeba zapłacić.

    • 19 2

    • (3)

      Tramwaje stoją 4h, w ciągu tych 4 h mają przeglad techniczny i sprzątanie, opłaca się wyłączać światła? Dortmundy mają pozatym automat do świateł i nie tak łatwo zgasić go;)

      • 7 0

      • (1)

        Ja tam nie mam problemu... ze zgaszeniem światła.

        Swoja drogą mnie też dziwi czemu wozy nie są rozłączane od sieci na noc.
        Jedna sprawa to zużycie energii, to podstawa, stojący wóz ciągnie prąd, oświetlenie, elektronika, przetwornice. Jak dla mnie powinno się na ten czas wozy rozłączać żeby układy mogły się rozładować i "odpocząć" od obciążenia.

        Ale w ZKM jak taki wóz się rozłączy od prądu to jest tylko 80% szans że próba włączenia się powiedzie :) bo a nóż widelec akumulator padnie przez te 3-4h :)

        • 1 0

        • Co by nie zamarzły.

          • 0 1

      • o genialne dortmundy od niemca co plaał jak je sprzedawał i coś w nich cieżko zrobić?

        • 0 0

    • A światło gasisz, wychodząc z domu?

      • 10 2

    • przecież płacisz, za bilety i w podatkach (jako dopłata do transportu publicznego)

      zyski nasze straty wasze

      • 7 4

  • trawaje (1)

    a co was to obchodzi ryibie lby.......

    • 3 2

    • Kiedyś byłeś motorniczym teraz jesteś niczym

      Gorbi weź się do roboty!

      • 0 0

  • do władz miasta

    Wiadomo że samochód stojący w garażu 10 lat będzie w lepszym stanie niż samochód który garażuje pod chmurką. Dobre zajezdnie dla tak drogich pojazdów jak tramwaje,szynobusy czy lokomotywy jest tylko na korzyść ich właścicieli. W ten sposób właściciele zaoszczędzają wiele pieniędzy na różnego rodzaju przeglądy czy remonty spowodowane korozją napowietrzną.

    • 4 0

  • Biedne tramwaje :( (8)

    Ratujmy tramwaje !

    • 276 6

    • Wpisujcie miasta (2)

      Gdańsk :(

      • 5 1

      • (1)

        Wilno

        • 0 0

        • Wstawiam wirtualną świeczkę

          • 2 0

    • Apeluje o utworzenie Rezerwatu "Tramwajowa polana"!!

      Nie pozwólmy na skrzywdzenie tych pięknych okazów!! :D

      • 37 1

    • skoro one tam stoją (1)

      tzn że nikt w nich nie sprząta tak??? k@@## co za syfiasta firma !!!

      • 3 13

      • cleaner expres

        Sprząta , w dodatku są po przeglądzie i ustawione wg kolejności wyjazdu BARANIE !!!

        • 22 4

    • Przecież tym tramwajom jest zimno! Zbiórka szalików i czapek!

      • 46 2

    • Pomóż wolno bytującym tramwajom, wysyp na torowisku czerstwe baterie...

      • 67 2

  • TO POKAZUJE JAKIM GŁUPCEM JEST DYREKTOR ZKM (1)

    Sprzęt za miliony trzyma poza zajezdnią bo kabel za kilka tysięcy trzeba wymieniać w etapach!

    Taki kabel za kilka tysięcy który układa się po starej trasie nie wymaga pozwolenia na budowę nawet ani zgłoszenia jeśli nie wychodzi się poza własny teren.
    Ewentualne zniszczenia taboru będą milionowe bo obecnie to już nie maluje się sprayem a rozkręca lub podpala aby zatrzeć ślady taką mamy patologię.
    Państwowe firmy to patologia! Dlatego cała komunikacja powinna być prywatna. Przykład PLANETOBUS którego zarżnął prezydent Adamowicz remontem spacerowej która po remoncie wygląda identycznie jak przed. PLANETOBUS nie spóźniał się nie woził pijanych śmierdzących czy chorych a kierowcy mówili dzień dobry i zawsze mieli wydać.

    • 5 5

    • ;)

      Tramwaje stojące poza Zajezdnia sa monitorowane przez kamery i patrolowane przez ochronę mienia, a Twój Planetobus nie wytrzymał konkurencji na rynku.Jak remont ulicy może zarżnąc firmę konunikacyjną??.

      • 2 0

  • Zajezdnia Strzyża (2)

    To chyba Zajezdnia Strzyża obok pętli na Strzyży.

    • 3 2

    • Raczej zajezdnia wrzeszcz

      Tak nazywa się od prawie 70 lat. Wcześniej langfuhr

      • 1 0

    • Tak samo jak pętla Łostowice na Oruni Górnej. Niestety ale Łostowice są 1,5 kilometra dalej, a przy pętli są bloki leżące przy ul. Gen Sosnkowskiego na Oruni Górnej.

      • 0 1

  • (3)

    Konstale nie miały takich problemów - świetne maszyny...

    • 32 25

    • a ja popieram. (1)

      uwierzcie, gdy nowe tramwaje zawioda, w ruch wrócą konstale. One są niezniszczalne jak czołgi ;p

      • 7 8

      • gdanscy mechanicy

        tak o nie dbali ze wiekszosc juz na zlom poszla, chyba ze z np wawy sprowadza

        • 5 1

    • chyba jestes nienormalny

      • 8 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane