• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego tramwaje nocują poza zajezdnią?

Krzysztof Koprowski
3 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Od kilku tygodni tramwaje noc spędzają na torowisku wzdłuż zajezdni Wrzeszcz. Od kilku tygodni tramwaje noc spędzają na torowisku wzdłuż zajezdni Wrzeszcz.

Od kilku tygodni tramwaje nie nocują na terenie zajezdni Wrzeszcz, a przed jej bramami. Nie wynika to jednak z braku miejsca, bo po ostatniej modernizacji zwiększono pojemność zakładu, lecz... z przestarzałej infrastruktury energetycznej.



Widok tramwajów stojących na torowisku w ciągu ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska może zdziwić każdego, kto podróżuje nocą w rejonie zajezdni Wrzeszcz. Na terenie zakładu nie brakuje wolnych torów, a mimo to pojazdy, w tym niejednokrotnie najnowsze Pesy, ustawione są poza nim.

Czytaj też: Remont zajezdni dla nowych tramwajów

Czy Gdańsk potrzebuje nowoczesnych zajezdni tramwajowych?

Na przeszkodzie w przyjęciu większej liczby pojazdów stoi jednak nie brak wolnych torów, a problemy z zasilaniem, które ujawniają się w mroźne poranki. Wówczas, przy jednoczesnym wyjeździe wielu tramwajów, które z racji pogody wymagają włączenia ogrzewania, oświetlenia, a same w sobie są naszpikowane nowoczesną elektroniką, może dojść do sytuacji, że na terenie zajezdni całe zasilanie ulegnie awarii.

- Podczas ostatniej modernizacji dostosowaliśmy znajdującą się na terenie zajezdni podstację do zwiększonego poboru prądu. Problem tkwi jednak w zasilającym ją kablu, który jest u kresu swych możliwości technicznych i przy ujemnych temperaturach grozi to jego spaleniem - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Z tego powodu część tramwajów nocuje poza zajezdnią, bo torowisko w ciągu ul. Wita Stwosza zasilane jest z innej podstacji, a więc tym samym odciążona zostaje ta na terenie zakładu. Wymiana felernego kabla, który jest elementem starej infrastruktury, przewidziana jest natomiast dopiero w kolejnym etapie modernizacji zajezdni.

- To nie będzie proste, bowiem trzeba będzie rozkopać teren zajezdni, wykonać uzbrojenie itp. Chcemy zrobić to albo w drugim etapie modernizacji zajezdni albo wiosną, w ramach doraźnych prac naprawczych - tłumaczy Wojtkiewicz.

Jak przyznaje ZKM, problem z kablem nie ujawnił się w tym roku. Do podobnej sytuacji, ale na mniejszą skalę, dochodziło już podczas poprzedniej zimy.

- Problem pojawia się przy niskiej temperaturze. Przy temperaturach dodatnich pobór mocy jest już zdecydowanie niższy. Nie chcemy jednak dalej ryzykować, aby nie doszło do awarii, która nie pozwoli nam wypuścić tramwajów na trasę - wyjaśnia główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Miejsca

Opinie (100) 4 zablokowane

  • Zużycie energii (6)

    A mnie nie dziwi to że tramwaje stoją przed zajezdnią tylko to że na noc pozostaje w nich włączone oświetlenie wewnętrzne. I w tych stojących w zajezdni jak i tych na ulicy. A przecież za zużytą w ten bezsensowny sposób energię elektryczną także trzeba zapłacić.

    • 19 2

    • przecież płacisz, za bilety i w podatkach (jako dopłata do transportu publicznego)

      zyski nasze straty wasze

      • 7 4

    • A światło gasisz, wychodząc z domu?

      • 10 2

    • (3)

      Tramwaje stoją 4h, w ciągu tych 4 h mają przeglad techniczny i sprzątanie, opłaca się wyłączać światła? Dortmundy mają pozatym automat do świateł i nie tak łatwo zgasić go;)

      • 7 0

      • o genialne dortmundy od niemca co plaał jak je sprzedawał i coś w nich cieżko zrobić?

        • 0 0

      • (1)

        Ja tam nie mam problemu... ze zgaszeniem światła.

        Swoja drogą mnie też dziwi czemu wozy nie są rozłączane od sieci na noc.
        Jedna sprawa to zużycie energii, to podstawa, stojący wóz ciągnie prąd, oświetlenie, elektronika, przetwornice. Jak dla mnie powinno się na ten czas wozy rozłączać żeby układy mogły się rozładować i "odpocząć" od obciążenia.

        Ale w ZKM jak taki wóz się rozłączy od prądu to jest tylko 80% szans że próba włączenia się powiedzie :) bo a nóż widelec akumulator padnie przez te 3-4h :)

        • 1 0

        • Co by nie zamarzły.

          • 0 1

  • Zero planowania, wszystko na odpier.... a dopiero później patrzą i się dziwują co zmajstrowali

    To samo z modernizacją Szadólek - wydane 300mln, właściwie to wylane, wyrzucone w błoto. A teraz siedzą i dumają co dalej.

    • 21 4

  • a może

    były niegrzeczne..może pesy za dużo naswingowały i pan cieć POgonił na zimny dwór ?

    • 3 5

  • Oj ludzie, ludzie... (1)

    Łykacie wszystko jak młode pelikany.
    Problem ZKMu polega na tym, że barany nie wyłączają tramwajów na noc, a w sezonie zimowym dodatkowo przez cały czas mają włączone ogrzewanie xD

    • 9 2

    • problem z tymi tramwajami jest taki, że w mrozy muszą mieć włączone ogrzewanie

      inaczej elektronika wariuje.

      • 9 0

  • no i super, może gnidy wymrozi z tych tekstylnych siedzeń

    • 5 0

  • zasilanie

    jak wczesniej pisalem "Jaki prezes takie zasilanie "

    • 7 2

  • (2)

    Uwielbiam te Dortmundy, bez ogrzewania, a szyby zamarznięte od środka. Trzeba mieć rękawiczki aby nie przymarznąć do poręczy.

    • 8 3

    • nie bez ogrzewania (1)

      nie bez ogrzewania miasto z zkm ma w umowie ze temperatura ogrzewania ma byc ustawiona na 18 stopni/ ni mniej ni wiecej. a jak za kazdym przystankiem komplet drzwi sie otwiera a za oknem minus 12 stopni bylo a jechales powiedzmy dwojka z oliwy na lostowice to czego sie spodziewasz? afryki w srodku zimy? zastanow sie.

      • 4 0

      • Problem w tym, ze te nagrzewnice jakie sa w tych tramwajach grzeją tylko jakies 30cm od kratki nawiewu. Przy modernizacji ktoś nie pomyślał, bo po przyjeździe z Niemiec ogrzewanie grzało aż miło.

        • 3 0

  • ale leszcze

    jednago kabla nie potrafia wymienic....

    • 2 4

  • bo byly niegrzeczne :-D

    • 12 0

  • To proszę o rozwiązanie zagadki dlaczego około 2 w nocy do Łostowice Świetokrzyska popyla tramwaj, robi koleczko i wraca (4)

    "bez sera"

    • 4 3

    • Posypuje piasek na tory, dzięki temu nie są one śliskie, Zwykły tramwaj wystarczy, a robi się to po to, bo z pasażerami o 4 rano gdy tory były nie uzywane to moga nie wjechać pod górke. ten tramwaj zalicza także Siedlce i stogi, kolejno 0:00 Siedlce 0:30 Stogi 1:30 łostowice, 2:00 oliwa; 2:30 baza, Jest także tramwajem służbowym do przewozu motorniczych do domów,

      • 19 0

    • poza tym...

      ...usuwa szadź i lód z sieci trakcyjnej i "rozbija" tworzące sie zaspy śnieżne na torowisku.Te tramwaje nazywają"przecierakami"

      • 14 0

    • O, temat nie mój ale odpowiedź bardzo interesująca.

      • 6 0

    • to jest przecierak osla lako-zeby siec nie pokryla sie szadzia.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane