- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (45 opinii)
- 2 Był senator skazany na więzienie (202 opinie)
- 3 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (482 opinie)
- 4 Mała uliczka, duży problem (217 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (106 opinii)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (132 opinie)
Długie Ogrody: kiedy i jak się zmienią
Po sukcesie przebudowy ul. Stągiewnej, która z brzydkiej, zastawionej autami ulicy, stała się popularnym deptakiem, rośnie apetyt, by ucywilizować także ulicę Długie Ogrody . Sprawdziliśmy miejskie plany dla tej ulicy, która dziś jest głównie wielkim parkingiem.
Po II wojnie światowej podjęto decyzję o nieodbudowywaniu Długich Ogrodów według przekazów historycznych, w tym planu Buhsego, czyli m.in. w formie alei lipowej. Wręcz przeciwnie, dzisiejszą ul. Długie Ogrody miała pobiec szeroka arteria na wzór ul. Podwale Przedmiejskie.
Na szczęście ta wizja nigdy nie została zrealizowana w całości. Przypominają o niej natomiast stojące przy Długich Ogrodach wysokie bloki.
Czytaj też: Wizje centrum Gdańska z 1962 r. Miasto szerokich ulic i samochodów
Apetyt na przebudowę ul. Długie Ogrody
W ubiegłym roku zakończyła się przebudowa ul. Stągiewnej. Droga, dotąd rozjeżdżana i zastawiana przez parkujące samochody, zamieniła się w pełen spacerowiczów deptak. Stąd też apetyt, by w podobnym duchu uporządkować jej przedłużenie, a więc właśnie Nowe Ogrody.
- Przebudowa ul. Długie Ogrody to konieczność. Ulica to parking, przy którym trudno mieszkać. Brakuje tu miejsca do spacerów i drogi rowerowej. Potrzebne są tu duże zmiany, które ożywią ulicę - mówi Marta Mężyk, zastępca przewodniczącego zarządu dzielnicy.
Miasto chciało starannie przygotowywać się do zmian.
- Ze względu na zabytkowy charakter ulicy, zarządca drogi pozyskał w roku 2016 koncepcję kompleksowego zagospodarowania Długich Ogrodów. Koncepcja zakładała m.in. wprowadzenie alei spacerowej, zmianę geometrii jezdni, wprowadzenie lub uzupełnienie szpalerów drzew wzdłuż chodników po obu stronach ulicy - mówi Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu.
Zakres pożądanych prac okazał się tak szeroki, że przebudowa ulicy nie mogła zostać zrealizowana w ramach standardowej modernizacji chodników.
- Podjęto więc decyzję o zaprogramowaniu przebudowy ulicy jako oddzielnego zadania, które byłoby konsekwentną kontynuacją przywrócenia świetności głównej zabytkowej osi Głównego Miasta, czyli ul. Długiej i Długiemu Targowi - tłumaczy Dariusz Wołodźko.
Czytaj też: Kościół łowców kaczek na Długich Ogrodach
Jak mogłyby wyglądać Długie Ogrody?
Plan zagospodarowania przestrzennego dla Długich Ogrodów obowiązuje od 2000 r. Co ważne, zapisy w planie przewidują przywrócenie alei lipowej, która funkcjonowała tutaj przed wojną.
Na pytanie, jak mogłaby wyglądać ulica po rewitalizacji, kilka lat temu odpowiedziała Paulina Rubinowska, wówczas studentka ASP, która tej ulicy poświęciła swoją pracę dyplomową.
Opracowanie powstało w oparciu o ustalenia obowiązującego planu.
Przede wszystkim przewidywała ona likwidację północnej jezdni i zamienienie jej w deptak z aleją lipową.
Ciekawą propozycją jest symboliczna odbudowa południowej nawy kościoła św. Barbary, która nie została odtworzona po wojnie. Przechodnie mogli swobodnie poruszać się pod jej konstrukcją, nie zasłaniałaby też ona widocznych od strony ulicy kościelnych witraży.
- Piesi idący przez nawę widzieliby ponadto Bramę Żuławską nieco jak w oknie. Cały obiekt stanowiłby domknięcie ul. Długie Ogrody na odcinku od ul. św Barbary do ul. Szafarnia - mówi Paulina Rubinowska, autorka koncepcji, dziś architekt w studiu projektowym Kreatura.
Co z ogromnym parkingiem?
Jej wizja zakładała także likwidację części miejsc parkingowych, zlokalizowanych dziś wzdłuż całej ulicy. Wpisuje się to w wizję miasta, które zakłada, że powstanie tu parking podziemny.
- W ulicy Długie Ogrody, w rejonie Bramy Żuławskiej , planowane jest wykonanie parkingów naziemnych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, których realizacja przewidywana jest na lata 2020-2021. Ma się tam zmieścić ok. 400 aut - mówi Dariusz Wołodźko.
Miejsca postojowe pozostaną także wzdłuż jezdni, ale trzeba się spodziewać, że cała ulica Długie Ogrody zostanie do czasu jej przebudowy objęta strefą płatnego parkowania w celu zapewnienia rotacji samochodów.
Najpierw Droga Królewska
Ci, którzy liczą na szybką przebudowę ul. Długie Ogrody, muszą się uzbroić w cierpliwość. Miasto planuje najpierw przeprowadzić znacznie trudniejszy i znacznie ważniejszy remont ul. Długiej i Długiego Targu.
- Ta inwestycja jest w trakcie programowana. Uzyskanie koncepcji przebudowy i modernizacji planowane jest do połowy 2018 roku - zastrzega Dariusz Wołodźko.
Prace przy przebudowie Drogi Królewskiej mają być realizowane w latach 2019 i 2020 r. Dopiero wtedy będzie można zacząć myśleć o przebudowie ul. Długie Ogrody.
Zmieni się też otoczenie ul. Długie Ogrody
Tymczasem w połowie przyszłego roku gdańscy urzędnicy będą mieli w ręku projekt przebudowy ul. Łąkowej , od ul. Podwale Przedmiejskie do ul. Długie Ogrody. Fragment ten ma przypominać odcinek tej samej ulicy, wyremontowany kilka lat temu w ramach rewitalizacji Dolnego Miasta.
Niedawno z pieniędzy dewelopera (cała dzielnica się intensywnie rozbudowuje, o czym pisaliśmy parokrotnie) przebudowano ok. 150 m ul. św. Barbary. Całość ulicy - od ul. Długie Ogrody do ul. Angielska Grobla - ma być gotowa w 2019 r.
W planach na 2018 r. jest także przebudowa ulic: Angielska Grobla (od ul. Szafarnia do ul. św. Barbary), ul. Na Stępce (od ul. Szafarnia do ul. Dziewanowskiego), a także ul. Dziewanowskiego.
Opinie (269) ponad 10 zablokowanych
-
2017-12-18 17:32
Ależ to było piękne miejsce przed wojną (1)
Warto by wrócić do tamtej oryginalanej koncepcji.
Zieleń i brak samochodów - tak powinien wyglądać Gdańsk.- 31 5
-
2017-12-19 10:14
Trzeba jednak brać pod uwagę że przed wojna w ogóle jakoś nie było tych samochodów..
- 1 2
-
2017-12-18 17:51
Zamiast publicznego to dla mieszkańców nowych bloków
Likwidacja parkingu dla wszystkich ok jeśli otoczenie ulicy zyska ale na wizualizacji nowych budynków widać, że parking dostaną mieszkańcy nowych budynków. Jak likwidować parkingi to wszystkim.
- 20 11
-
2017-12-18 18:00
(1)
Za to dzięki developerowi mamy jedyną w kraju skocznię narciarską nad morzem na ul. Św. Barbary. To jest mistrzostwo świata.
- 23 4
-
2017-12-18 18:04
To jest najlepsze. Moim samochodem się nie da zjechać, bo haczy na obydwie strony...
Ale jak widać temat już ucichł. Publika zapomniała.
- 11 2
-
2017-12-18 18:01
Kolory elewacji najważniejsze
Koszmarne elewacje powinny być przemalowane na neutralne barwy - to one, a nie parkujące samochody szpecą to miasto.
- 16 5
-
2017-12-18 18:02
kolejna
kiełbasa wyborcza, co prawda nie ma pieniędzy, ale jakie imponujące plany!
- 11 11
-
2017-12-18 18:03
Największym problemem są autobusy głównie z niemiec które zawalają całą ulicę. Tam powinien być dla nich zakaz. Zakaz parkowania powinien obowiązywać również na wszystkich chodnikach wzdłuż ulicy.
- 27 7
-
2017-12-18 18:05
(2)
Długie Ogrody zamienione w parking to nieporozumienie! Ta ulica powinna być przedłużeniem Traktu Królewskiego do Bramy Żuławskiej! Przynajmniej parkowanie płatne i mocno ograniczone. Generalnie starać się przywrócić aleje lipową.Czas realizacji też nie jest wersją optymistyczną.
- 32 11
-
2017-12-18 23:45
i dalej na Elbląg
- 2 1
-
2017-12-19 01:17
Palant
- 0 1
-
2017-12-18 18:16
Ul.Sw.Barbary
Nazwa tej ulicy powinna brzmiec dzis ul.Garbata,bo na tak krrotkim wyremontowanym odcinku zrobiono TRZY garby.
- 21 4
-
2017-12-18 18:21
Zburzyć te nieudane powojenne bloczki i odbudować te klimatyczne przedwojenne kamieniczki ze zdjęcia.
- 22 7
-
2017-12-18 18:26
Od strony Bramy Wyżynnej mamy (3)
Potężne Forum Radunia.Tu spokojnie można by postawić Forum Żuławy,miejsca jest wystarczająco.
- 12 9
-
2017-12-18 19:31
Typowe dla Kaszuba. Za dużo jo i czarniny wieśniaku.
- 3 2
-
2017-12-18 20:21
Masz za dużo jadu
- 0 1
-
2017-12-19 01:17
Matoł
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.