• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (340)
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.

Ulica Długie Ogrody to miejsce, które z pewnością nie przynosi chluby miastu, choć znajduje się na przedłużeniu Długiej - Długiego TarguMapkaStągiewnejMapka. Remont drogi nie znajduje się w żadnych planach miasta, a działania inwestycyjne urzędników skupiają się obecnie na przygotowaniach do remontu estakady, przesłaniającej Bramę ŻuławskąMapka oraz dalszego utrzymania przejścia podziemnego, choć będzie wyznaczony naziemny odpowiednik.



Czy ul. Długie Ogrody powinna być przebudowana?

Ulica Długie Ogrody prezentuje się jak wielki plac komisu samochodowego. Morze asfaltu rozpościera się na ponad półkilometrowym odcinku od Mostu StągiewnegoMapka aż po Bramę ŻuławskąMapka czy raczej estakadę, która nad nią dominuje.

Wbrew nazwie zieleń występuje tutaj w szczątkowej formie kilku zgrupowań. Ponadto pod koniec 2022 r. wycięto kolejne 22 drzewa ze względu na zły stan i zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu.

  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.

Miała być aleja drzew i deptak, nie ma żadnych działań



Wprawdzie już ponad pięć lat temu przedstawiono koncepcję zmian (kwalifikując teren jako tzw. obszar zdegradowany), w tym stopniowe przekształcenie ulicy w deptak otoczonymi szpalerami drzew, to do dzisiaj nie poczyniono w tym kierunku żadnych kroków inwestycyjnych poza ustawieniem kilku donic z rachitycznymi drzewkami.

- Obecnie w ramach budowy i przebudowy dróg lokalnych miasto nie ma w planach inwestycyjnych przebudowy ul. Długie Ogrody - rozwiewa wszelkie nadzieje Joanna Bieganowska z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Parkingi kubaturowe w centrum Gdańska nie powstaną Parkingi kubaturowe w centrum Gdańska nie powstaną
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.

Mieszkańcy biorą sprawy we własne ręce



Większym zaangażowaniem w ostatnich latach wykazywali się mieszkańcy. Do Budżetu Obywatelskiego w 2021 i 2022 r. zgłaszano projekt "Rajskie Ogrody na Długich Ogrodach". Nie uzyskał on jednak wymaganej liczby głosów, choć w ubiegłorocznym głosowaniu do zwycięstwa zabrakło mniej niż 1 tys. głosów (zajął drugie miejsce pod "kreską").

Rura z kanalizacją determinuje kształt nowej zabudowy



Szansą na przynajmniej częściową poprawę wizerunku ulicy była inwestycja deweloperska pomiędzy ul. Łąkową a Reduta ŻbikMapka. W parterze nowego bloku mieszkalnego pojawiły się lokale handlowe, stanowiące przedłużenie pierzei usługowej. Zamiast wrysowanych w koncepcji urzędników stolików gastronomicznych przed nową zabudową pojawił się jednak kolejny parking naziemny.

Taka forma zabudowy wynikała z wyjątkowo liberalnego planu zagospodarowania z 2011 r., dopuszczającego odsunięcie budynku od pierzei ze względu na... rurę kanalizacji sanitarnej.

Nietypowy chodnik dla aut na Długich Ogrodach. Rura zdecydowała o zabudowie Nietypowy chodnik dla aut na Długich Ogrodach. Rura zdecydowała o zabudowie
Urzędnicy marzyli o ogródkach gastronomicznych, ale plan zagospodarowania zezwalał również na budowę parkingu naziemnego od frontu, co wykorzystał deweloper. Urzędnicy marzyli o ogródkach gastronomicznych, ale plan zagospodarowania zezwalał również na budowę parkingu naziemnego od frontu, co wykorzystał deweloper.

Działacze społeczni próbowali zablokować niekorzystny plan



Za odrzuceniem planu w takiej formie opowiedziało się wówczas stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, jednak władze miasta i radni pozostali nieugięci, dając zielone światło deweloperowi i powiększeniu przestrzeni przeznaczonej pod auta na ul. Długie Ogrody.

- Dzisiaj doskonale widzimy, czym kończy krótkowzroczność włodarzy i radnych miasta. Choć znaczna ich część nie piastuje już swoich funkcji, to z ich nieprzemyślanymi decyzjami sprzed ponad 10 lat będziemy musieli się zmagać przez kolejne pokolenia. Co gorsza, ich "myśl urbanistyczna" wciąż jest kontynuowana - ocenia Karol Spieglanin, prezes FRAG.
  • Groteskowo prezentujące się drzewa w donicach to dotychczas jedyna próba poprawy wyglądu ul. Długie Ogrody
  • Widok na ul. Długie Ogrody od strony Mostu Stągiewnego
  • Ulica Długie Ogrody w pobliżu Bramy Żuławskiej
  • Ulica Długie Ogrody na wysokości niedoszłego parkingu kubaturowego (na terenie po lewej)

Remont estakady, która przesłania historyczną bramę



Urzędnicy i włodarze obecnie skupiają swoje działania na przebudowie węzła drogowegoMapka na skrzyżowaniu Elbląska - Podwale Przedmiejskie - Długie Ogrody - Siennicka. Najważniejszym elementem jest remont estakady, która od samego początku istnienia jest krytykowana za całkowite przesłonięcie zabytkowej Bramy Żuławskiej.

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowuje się obecnie do ogłoszenia przetargu na remont estakady. Oprócz wymiany nawierzchni i barierek w zakresie zadania znalazły się roboty związane z wykonaniem warstw antykorozyjnych i remontem dylatacji. Wstępne ogłoszenie przetargu planowane jest na przełomie I i II kwartału br. - informuje Bieganowska.
Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny
  • Węzeł Brama Żuławska, który całkowicie przytłoczył historyczną bramę i odciął do niej dostęp dla pieszych
  • Węzeł Brama Żuławska, który całkowicie przytłoczył historyczną bramę i odciął do niej dostęp dla pieszych
  • Brama Żuławska stojąca pośrodku układu drogowego bez możliwości dojścia pieszo
  • Przejście podziemne na węźle Brama Żuławska
  • Przejście podziemne na węźle Brama Żuławska
  • Węzeł Brama Żuławska z estakadą nad skrzyżowaniem
  • Brama Żuławska została zbudowana w 1628 r.

Nowe przejście naziemne, ale podziemne bez likwidacji



W obrębie tego samego skrzyżowania planowane jest także wyznaczenie przejść naziemnych. Nadal jednak równolegle będzie funkcjonować podziemny odpowiednik, który wymaga stałych nakładów finansowych na utrzymanie i remonty - jak stało się to na wysokości ul. Łąkowej.

- Realizacja przejścia naziemnego w tym rejonie planowana jest w ramach środków unijnych z perspektywy finansowej na lata 2021-2027, bez likwidacji przejścia podziemnego - zapowiada przedstawicielka miasta.
Takie zapowiedzi urzędników niepokoją członków stowarzyszenia FRAG.

- Wydawać by się mogło, że włodarze wyciągną wnioski z własnych błędów. Tu mamy natomiast kumulację błędów z Podwala Przedmiejskiego na wysokości ul. Łąkowej oraz rozwiązań drogowych w rejonie Urzędu Wojewódzkiego i Forum Gdańsk. Ile jeszcze milionów złotych musimy zmarnować, aby zrozumieć, że atrakcyjnej przestrzeni nie wykreujemy rozwiązaniami rodem z autostrad? Ta estakada powinna zniknąć wraz z przejściem podziemnym, a uzyskany teren zostać przeznaczony na inny cel - komentuje Spieglanin.
Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej? Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Remont przejścia podziemnego na wysokości ul. Łąkowej

Zaniedbany odcinek Łąkowej wciąż bez konkretów



Pozostając w temacie ul. ŁąkowejMapka zapytaliśmy urzędników również o remont jej północnego, zdegradowanego fragmentu, tj. między Podwalem Przedmiejskim a ul. Długie Ogrody.

Jeszcze niedawno włodarze skarżyli się na brak przyznanych środków z Polskiego Ładu na jej przebudowę. Okazuje się, że problem jest jednak bardziej złożony.

- Dążymy do tego, aby jak najszybciej przystąpić do przebudowy tego odcinka ul. Łąkowej. Zanim to jednak nastąpi, konieczne jest zaktualizowanie dokumentacji projektowej, dostosowanie jej do nowych przepisów prawa budowlanego i pozyskanie niezbędnych uzgodnień, w tym Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - wyjaśnia Bieganowska.
Inwestycja będzie realizowana we współpracy z deweloperem pobliskich budynków w oparciu o tzw. umowę szesnastkową, obligującą do partycypacji w kosztach modernizacji układu drogowego.

Artykuł z 2019 r.: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej Artykuł z 2019 r.: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej
  • To jeszcze zieleń czy instalacja artystyczna? Tak prezentuje się obecnie ul. Seredyńskiego.
  • Kierowcy na ul. Seredyńskiego z chodników zrobili parkingi, omijając przy okazji Strefę Płatnego Parkowania.
  • Na ul. Angielska Grobla mimo szerokiej jezdni postój aut odbywa się na chodnikach, co prowadzi do dalszej degradacji przestrzeni dla pieszych
  • Na ul. Angielska Grobla mimo szerokiej jezdni postój aut odbywa się na chodnikach, co prowadzi do dalszej degradacji przestrzeni dla pieszych

Pozostałe ulice bez żadnych szans na remont



Bez szans na zmiany pozostają natomiast zdegradowane ulice położone na północ od ul. Długie Ogrody: SeredyńskiegoMapka oraz Angielska GroblaMapka.

Tu urzędnicy mówią wprost: nie planujemy przebudowy tych dróg w najbliższym czasie.

Plan zagospodarowania dla dawnych zakładów mięsnych Plan zagospodarowania dla dawnych zakładów mięsnych
Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią

Historia kościoła Św. Barbary na Długich Ogrodach


Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach

Miejsca

Opinie (340) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Jakie te arytukuły tendencyjne. Nienawidzisz samochodów to przeprowadź się (11)

    szałasu w lesie.

    • 67 50

    • (3)

      Zamieszkaj na parkingu przy autostradzie, skoro miasto ci nie odpowiada.

      • 25 47

      • Wyprowadź się do lasu (2)

        Jak Ci parking przeszkadza

        • 41 21

        • (1)

          w lesie to najwięcej autkowców, ktorzy rozjeżdżają zieleń. polecam okolice jasień pkm, gdzie zaraz będa domagać się wycinki drzew, bo zamiast kupić miejsce pod gruchota na osiedlu wolą wjeżdżać między drzewa.

          • 25 14

          • Co Ty za bzdury opowiadasz, gdzie tam samochody są w lesie?

            • 0 0

    • Opinia wyróżniona

      Długie Ogrody to faktycznie wstyd ! Potencjał niesamowity, ale miejsce mocno zapyziałe ! I jeszcze niby nic nie jest planowane w najbliższym czasie to skandal!!!

      • 142 203

    • (1)

      Dlaczego nie przenieść się do jednego z wielu brzydkich komunistycznych miast. To pasuje do twojego sposobu myślenia i nikt tutaj nie będzie za tobą tęsknił.

      • 12 9

      • Nie musisz się przenosić, Gdańsk jest brzydkim postkomunistycznym miastem, na zdjęciu widać ohydne prl-owskie blokowisko.

        • 4 4

    • Mieszkasz w mieście korzystaj z komunikacji. (3)

      • 9 9

      • (2)

        Oczywiście. Kiedy będzie punktualna, niezatłoczona po sufit pojazdu, nie będą spowalniać jej naćkane co 100 metrów przejścia naziemne zamiast podziemnych, kiedy dojazd z punktu A do punktu B nie będzie wymagał umpdziesięciu przesiadek wydłużających czas jazdy o jedną czwartą aż do połowy i kiedy częstotliwość kursów nie będzie powodowała gigantycznych strat czasu.

        • 8 6

        • Wyjdź ze strefy komfortu, (1)

          jakby każdy pomyślał trochę o innych a mniej o sobie wszystkim żyło by się lepiej.

          • 4 9

          • Uzasadnij, dlaczego mam jechać do pracy półtorej godziny w tłoku i zacztynać pracę zmęczony zamiast 20 minut i zaczynać wypoczęty?

            • 8 1

  • Estetyka kosztuje (3)

    A gdy nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze.

    • 48 2

    • (1)

      To gdzie są te wszystkie pieniądze z ostatnich np dwóch dekad z czynszów kamienic itp. No gdzie? Czemu 70 % elewacji wygląda jak z przekazu zza wschodniej a u kumpla na Długiej jest na klatce napisane szablonem.: mal. klat. schod. 1991...

      • 14 4

      • Gdzie? Wiadomo.

        Część ludzi nie płaci czynszu, reszta idzie na bieżące utrzymanie. Z czynszu można wydawać na kamienice, ale nie na chodniki.

        • 6 1

    • To tylko pokazuje jak obludni są gdanszczanie - gdy drzewa wycina pis - lament na całą Europę, gdy drzewa znikają w Gdańsku w astronomicznym tempie, to gdanszczanie siedzą cicho, po tvn nic o tym nie mówi, a bez tego gdanszczanie nie wiedzą co o tym myśleć...

      • 9 9

  • (12)

    Fragowcy znowu się odpalili ze swoimi teoriami. Estakada jest w porządku i ma zostać.

    • 155 61

    • (6)

      niech kierowczyki zrobią zrzutkę na jej remont. dlaczego reszta ma się dokładać? z podatku drogowego tego nie finansują tylko z kieszeni każdego mieszkańca.

      • 20 47

      • (4)

        obcisłe gacie niech w takim razie finansują wszystkie inwestycje rowerowe, bo ja im równie dobrze mogę nie mieć ochoty, żeby moje podatki szły na nich

        • 41 15

        • (3)

          Koszt remontu tej estakady odpowiada wydatkom miasta na rowery w ostatnich 10 latach.

          • 17 25

          • Jeśli budowa przejść naziemnych obok tuneli jest księgowana jako inwestycja DLA kierowców, mimo że tak naprawdę jest inwestycją PRZECiWKO kierowcom, to ja się nie dziwię skąd masz te dziwne statystyki.

            • 29 7

          • Policz ile kosztowało MEVO i przestań kłamać. (1)

            • 12 4

            • A dla kogo dzbanie był ten wałek z Mevo bo nie dla rowerzystów maja własne rowery

              • 3 5

      • A wszystkowery zrzuciły się na przyczepę do podwózki? Dlaczego trzeba im organizować transport i dodatkowo budować ścieżki rowerowe?

        • 2 0

    • (4)

      Z Warszawy samochody wjadą do Gdańska w powietrzu , czy jak ?

      • 22 11

      • (3)

        Niech nie wjeżdżają w ogóle. Od tego jest obwodnica południowa zbudowana za grube miliardy złotych.

        • 19 27

        • Jeśli celem jest Gdańsk, to muszą jakoś wjechać (2)

          • 21 9

          • Tak, tak, dziesiątki warszawiaków codziennie robią korki w Gdańsku. Ach te teorie kierowczyków

            • 12 26

          • zwykłe skrzyzowanie wystarczy !

            • 6 25

  • No i dobrze

    A jak ma wyglądać? Podnieście ceny biletów za zbiorkom do 20zl to wtedy zobaczycie jak będzie wyglądał.

    • 43 15

  • (1)

    Nie wiem jakim cudem przez lata był chwalony za miejscowe rządzenie. Naprawdę. Przecież Gdańsk w tym ściśle Śródmieście to wygląda gorzej niż za przeproszeniem Inowrocław. Całe Wały od lotu po prokuraturę. Tu gdzie opisujecie. Istnie 'bazarowo'.

    • 90 75

    • Żeczywiście,fragment zabudowy od lotu do komitetuwygląda jak w jakimś pierdziszewie!! To jakaś porażka!!

      • 5 6

  • (1)

    Oczy można sobie wydłubać jak patrzy się na te zdjęcia. Coś okropnego!

    • 52 76

    • to jest swiadectwo dziesiecioleci rządzenia i planowania tych miernot z UM. Po prostu miernot,bo taki syf w centrum europejskiego miasta to po prostu wstyd!

      • 3 4

  • Gdańsk to miasto wies (7)

    We wroclawiu w centrum miasta, plac społeczny - jedna estakada została juz wyburzona, druga w planach i plan na zabudowę atrakcyjnych hektarów w centrum miasta, która obecnie wyglada jak węzeł autostradowy.

    W Gdansku, wsi polnocy włodarze myślą o remoncie estakady. Wyburzenie i cywilizacja tego terenu przyjdzie na myśl Grzelakowi i BRG jak beda miec juz Alzheimera.

    Gdansk to mentalna wies

    • 77 108

    • Cały ten obszar wyglada jak chlew.

      Wstyd mieszkańcy, ze wybieracie takich włodarzy!

      • 32 17

    • Taka prawda. Gdańsk to syf straszny. Tak brudno w Gdańsku nie było nigdy!! Wszędzie.

      • 30 12

    • (2)

      Ogarnij się z tymi wyburzeniami!! Masz obsesję na tym punkcie??!!!Później będziesz narzekał że stoisz w korkach!!!

      • 20 11

      • Kto normalny tam stoi w korku? (1)

        Turyści? Normalni ludzie jadą tam tramwajem.

        • 5 15

        • Tiaaaa... Bo tramwaj jedzie tak jak estakada... Jedzie z sobieszewa przez błonie, Rudniki i wjeżdża do centrum... Taaak. Fajnie że pomyślałeś skad-dokad prowadzi estakada pisząc o tramwaju w innej relacji... Cieszę się że sam przyznajesz że nie jesteś normalnym. Bo nie da się jechać tramwajem w relacji estakady ...

          • 5 0

    • tak, wyburzono...

      ale najpierw zmodernizowano układ komunikacyjny.

      Bez tego działania do których nawołują "aktywiści" doprowadzą do syndromu "gdańskie południe"...
      Czyli komunikacyjnego zatwardzenia...

      • 14 5

    • wrotki i w droge!!.

      • 1 5

  • Ktoś się powinien zainteresować jednoczesnym remontem tuneli (9)

    I budową przejść naziemnych zaraz obok tychże tuneli.
    Przejście przy GUMedzie, przy Forum, wkrótce ma być przy dworcu i w okolicach estakady przy Długich Ogrodach.
    To jawna niegospodarność mająca na celu wyprowadzanie pieniędzy z miejskiej kasy.

    • 140 40

    • Niedawno to samo widziałem we Franfurcie nad Menem przed Dworcem Głównym (4)

      Też obok tunelu (ze schodami ruchomymi) zrobili przejście naziemne.
      Powinieneś się tym zainteresować, skoro uważasz że to niegospodarność

      • 17 33

      • I to ma być dowód w obronie gospodarności?
        To, ze u ruskich większość urzędników jest skorumpowana to znaczy, że tak ma być u nas?
        Litości.

        • 22 13

      • Większość miast tak teraz robi

        W Warszawie jest już kilka takich miejsc, m.in. w samym centrum, na rondzie Al. Jerozolimskie/Marszałkowska (Rondo Romana Dmowskiego)

        • 9 18

      • (1)

        No jeżeli tunel prowadził do metra to ok.

        • 3 2

        • Tunel prowadzi na drugą stronę ulicy

          ale po co tunelem?
          Teraz można przejść przejściem naziemnym

          • 2 1

    • (2)

      Nie popieram Dulkiewicz i jej bandy, ale akurat chyba przypadkowo, to te przejścia naziemne są udaną inicjatywą, i chyba jedyną tych lewaków liberalnych. Dlaczego? Bo tunele są wąskie, brudne gdzie osoby wiecznie wpadają na siebie, i są dodatkowo wymazane przez młodych świrów lewackich, a w Gdańsku Śródmieściu to wyśmienite miejsca spotkań dla cuchnących moczem, kałem potem i denaturatem bezdomnych. Dla mnie te nowe przejścia są i kolejne będą jak wybawienie, bo obecnie nie poruszam się przejęciami podziemnymi z wyżej wymienionych powodów.

      • 18 20

      • nie chodzi o to które sa lepsze, podziemne czy naziemne (obydwa maja swoje wady i zalety)

        tylko o to, żeby skończyć z tym obłędem w Gdańsku, który polega na tym że remontuje się tunel ze świadomością, że niedługo nad nim wyznaczy sie przejscie naziemne. To już kilka takich miejsc w ciągu ostatnich lat. Jak miasto przymierza się do przejscia naziemnego to zamknąć tunel i ewentualnie wykonać minimalne prace zabezpieczające, po diabła przeprowadzać pełny remont i generowac koszty.

        • 6 5

      • zapomniałes dodać, że ci cuchnący moczem to oczywiście też lewacy.

        Bo oczywiście prawicowa polska patriotyczna młodzież, to ani % do ust, ani sprayu do dłoni nie weżmie.

        • 1 1

    • Sugerujesz żeby zasypać tunele?

      Jestem za.

      • 4 2

  • Miasto z dykty i kartonu (4)

    Energia i pieniądze są strumieniowane tam gdzie niekoniecznie są na daną chwilę niezbędne. Dziwne priorytety mają urzędnicy, na dodatek ignorują głos lokalnych mieszkańców.
    Jak dla mnie to jest skandal, nie można pozwalać na takie działania lub ich brak.

    • 66 75

    • Brawo brawo szybki jestes

      • 4 3

    • Zatrudnij sie w um (2)

      • 4 4

      • próbowałem, ale nie należę do PO więc mnie nie przyjęli (1)

        • 6 7

        • Kłamiesz!

          Cały czas szukają ludzi do pracy. Nie zatrudnili cię? Masz za niskie kwalifikacje?

          • 0 1

  • (2)

    Kiedyś to chociaż stał tam na parkingu biały mercedes słynnego mieszkańca Gdańska, który to ponoć wyjechał przez szybę wystawowa salonu w Reichu...

    • 19 6

    • (1)

      Ktorego?

      • 3 1

      • Z jelitkowa.

        • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane