• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Długoletnia umowa przewozowa kluczowa dla nowych SKM-ek

Szymon Zięba
16 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli przewoźnikowi wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów. Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli przewoźnikowi wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Jesienią tego roku SKM planuje ogłosić przetarg na 10 nowych pociągów. Szacowana wartość tego zamówienia to ok. 320 mln zł netto. W tej chwili trwają rozmowy PKP i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego na temat długoletniej umowy przewozowej, która ma być zabezpieczeniem wkładu własnego i jest kluczowa dla inwestycji.



Czym najczęściej podróżujesz po Trójmieście?

Nowe pociągi - według szacunków - powinny pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Przypomnijmy: mają być to pojazdy wyposażone m.in. w klimatyzację czy miejsca na rowery. Będą także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Co istotne, 10 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli wycofać z eksploatacji 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Powodzenie tego zakupu zależy jednak w dużej mierze od podpisania z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wieloletniej umowy przewozowej. Taka umowa pozwoli ubiegać się SKM o środki na wkład własny.

Ładowarki USB w SKM. Pasażerowie są zadowoleni



- Czekamy na wyniki kontroli dokumentacji przetargowej prowadzonej przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Nasi dominujący współwłaściciele, czyli PKP SA i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, prowadzą rozmowy w sprawie długoletniej umowy przewozowej, która ma być zabezpieczeniem wkładu własnego, niezbędnego do sfinalizowania zakupu przez PKP SKM w Trójmieście 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych - tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
Spółka realizuje także działania mające na celu ewentualne pozyskanie z innych źródeł środków na wkład własny. Przedstawiciel przewoźnika nie udziela na razie bardziej szczegółowych informacji na temat wspomnianych ruchów.

- Szacujemy, że pierwsze pojazdy powinny się u nas pojawić na przełomie 2022 i 2023 r. Ostatni spodziewamy się otrzymać w połowie 2023 r. - podsumowuje Tomasz Złotoś.

Obecnie PKP SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych



Na liniach PKM używanych jest także 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Kilkuletnie szynobusy dzierżawione są od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Rozkład jazdy SKM w Trójmieście



Przewoźnik posiada dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Reszta to starsze pojazdy, zmodernizowane w różnym stopniu.

Średnia wieku pojazdów typu EN 57 i EN 71 to ponad 30 lat. Połowa z nich kilka lat temu została zmodernizowana. Posiadają między innymi nowy napęd, ogrzewanie nawiewowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Miejsca

Opinie (199) 5 zablokowanych

  • Za sto lat...... Nie można kupić szybciej. Ten złom już ledwo jeździ. (15)

    • 149 15

    • to idź kup, na taki pociąg się czeka miesiącami (6)

      • 18 8

      • Na pociagi troszke się czeka (4)

        ale nie tak długo. patrz ostatnio kupione przez marszałka impulsy.
        To na co się czeka to pieniądze. Przewoźnik pkp skm i jego główny właściciel nie maja ochoty wykładać kasy. Marszałek by pomógł ale oczekuje udziałów, a PKP nie sprzeda.

        • 22 3

        • Marszalek ma PKM (3)

          I jak taki do przodu, to niech rozwija wlasna firme. Bylo nie niszczyc gdanskiego ZNTK...
          Ale to autarkia. Mozna wszystko samemu...
          Jednak jesli nie umie sie zmotywowac wykonawcy, dla ktorego kest sie jedynym klientem, to nie wroze sukcesow we wlasnej dzialalnosci.
          To latwa wymowka Swilskiego do "nicnierobienia".

          • 10 5

          • PKM nie jest firmą transportową - to raz (2)

            Ciekawe jaki ty miałbyś wpływ na sprzedającego, u którego musisz kupić usługę. No ale według ciebie marszałek skazany na monopolistę może wile zrobić. Jasne. "SKM powie, że nie mamy pańskiego płaszcza i co pan nam zrobisz?".
            Przecież to jest chore, że marszałek musi kupić usługę u monopolisty SKM i jeszcze ma mu zapewniać tabor.

            • 5 4

            • Gdzie napisano, że ma zapewnić tabor? Czytaj ze zrozumieniem.

              • 1 2

            • nie jest? To zapoznaj sie ze statutem

              "musisz kupić usługę"
              A komu SKM sprzeda usługę? Teoretycznie może rozmawiać z prezydentami ale nie sądzę aby była szansa na pozytywny efekt takich negocjacji.
              Jak samorząd wykorzystał komfortową sytuację wpływu na wszystkie szczeble władzy wykonawczej, z "głównym zegarmistrzem" włącznie?

              • 3 0

      • Dlatego zamówione powinny były być już dawno.

        • 4 1

    • A mnie wygodniej się jeździ starymi składami (4)

      Jest w nich szerzej, nie tak ciasno jak w nowych...

      • 20 10

      • (2)

        Impulsy słabo nadają się do funkcji jako SKM. Zgadzam się, że powinno używać się szerszych składów. Z drugiej strony milion razy bardziej wolę Impulsa niż stary skład przed modernizacją (tam nawet wózkiem nie wjedziesz). Marzę o pociągach, do których wejdziesz z peronu i może w nich być nawet już tak "niewygodnie" jak w pociągach metra - SKM to przecież kolej miejska na "krótkie" przejazdy.

        • 13 2

        • Przecież to nie wina starych składów że jest przerwa międzu peronem a wejściem (1)

          Tylko źle zaprojekowane perony...

          • 4 5

          • to jest nieco bardziej

            skomplikowane...

            • 8 0

      • Tylko w starych dużo bardziej trzęsie i jest głośniej.

        • 5 0

    • 10 nowych pociągów za 20 starych - a co wypełni lukę? Mevo??? (2)

      • 17 3

      • Według SKM te 10 nowych pociągów będzie tak długie jak 2 razem połączone stare. A że puszczali 2 stare połączone w jeden pociąg a teraz puszczą 1 dłuższy to ma się nic nie zmienić. Tyle w teorii SKM.

        • 17 0

      • 10 busów zamiast 20 golfów... co wypełni lukę? A nie czekaj...

        • 5 5

  • Będa albo nie będą. (2)

    Zobacze że sa i jadą to uwierzę.
    Nie takie obietnice juz słyszałem i nie takie cuda widziałem:)
    Przeciez to jest jak przed wyborami.... czego to sie nie obiecuje....:)
    normalnie to juz jestem szejkiem Katarskim...przynajmniej z obietnic:)

    • 88 9

    • Dziesięć składów zastąpi dwadzieścia

      Czy nie zmniejszy sie częstotliwość kursów

      • 17 0

    • Tylko te -

      Przewoźnik posiada dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu

      • 0 0

  • Naresczie! (1)

    • 15 20

    • nareszcie co??

      nareszcie obiecali?
      Nareszcie cos napisali?
      Nareszcie podpisza umowe?:)
      Powiesz nareszcie jak pojedziesz:)

      • 17 3

  • Zaorac ta dziadowska firme

    • 97 24

  • Rozmowy dżumy z cholerą

    Obie strony siebie warte, mogą wspólnie wykładać na temat: jak nie zarządzać czymkolwiek

    • 85 12

  • Brak konkurencji (2)

    Brak zmian

    • 89 8

    • A jak wyobrażasz sobie konkurencję (1)

      Skoro tory i perony SKM należą do SKM i mogą sobie policzyć dowolna kwotę za ich udostępnienie? Pozostają tory zarządzane przez PLK - więc jedynie pociągi typu sprinter wchodzą w grę. A to też już jest, bo na bilecie miesięcznym SKM można podróżować pociągami Przewozów Regionalnych co w połączeniu z SKM stanowi elastyczną kombinację. Jakby to miało sens to takie DB czy arriva dawno by się tutaj zadomowiły

      • 0 0

      • kiedyś też infrastruktura kablowa należała do TP S.A ale określono stawki na podstawie których konkurencja mogła wydzierżawiać infrastrukturę kablową i działało ....można ?

        • 0 0

  • Wczoraj odczułem różnice w PKM (5)

    Jechałem po 15 i były luzy. Jest jeden pociąg więcej o tej godzinie.
    Chciałbym podziękowac za zwrócenie uwagi na nasze sugestie i zwiększenie ilości kolejek. :)

    • 88 19

    • (3)

      Swilski walczyl o glosy i tyle. Pociagi sie wyczarowaly w ciagu tygodnia, a wczesniej to bylo wolanie na puszczy.

      • 21 4

      • Wprowadzenie pociagów (2)

        po wyborach i nie w okręgu, w którym startował miałoby mu pomóc?
        Raczej jako kociewiak bym się wkurzył, że nie na mojej linii ta poprawa.

        • 6 9

        • Decyzja zostala podjeta przed wyborami. Ot taka magia.

          • 11 1

        • Kociewiaki to żelazny elektorat

          i ich rozgardiasz na liniach na Nadwiślu czy przez Bory nie rusza, bo... przywykli...
          Trzeba było dbać o "metropolię" i kolegów w PR wspomagać...
          W tym "Beckham" jest dobry... Tylko w tym...
          Teraz wypromowaliście go na senackiego emeryta, więc problem wrzeszczących o komunikację obywateli ma zgłowy. Będzie mógł zająć sie tym co lubi, czyli niczym.
          A marszałek z ręka w nocniku...
          Kto zrobi obiecany Bytów?

          • 2 1

    • Ja tez odczulem roznice

      Kolejna zmiane i na pewno nie dobra.
      Gdy dzis dowiedzialem sie, ze bilet tandemowy moge kupic w godzinach 6-19!!!
      Bo doladowanie ZTM dziala w tych godzinach. Wczesniej zlikwidowano obsluge gdanskich kart w Gdyni.
      Swiski! Ty slusznie dales drapaka, bo taczki dla ciebie to malo!

      • 1 1

  • (24)

    Magia. 10 pociągów zastąpi 20. Bo to będą pociągi kwantowe, które jednocześnie jadą w dwie strony.

    • 185 16

    • To jak ten stary ruski dowcip: cyt

      jedzie Alosza i Wania pociagiem...i po 20 godzinach jeden pyta drugiego.... kuda ty jedziesz.... Z moskwu do Władywostoku...a Ty kkuda? Z władywostoku do Moswku... Patrza na siebie....wot technika:)

      • 54 0

    • A pomysl sobie.. (5)

      Jeden nowy to moze byc,i pewnie taki jest SIWZ , 6 członow.Stary EZT 3 człony, 2 state EZTy to ile członów?

      • 11 10

      • (1)

        Się pogubiłem, ale ekspertem w temacie członów nie jestem.

        • 26 5

        • To może ekspertką? :D :D

          • 6 4

      • (1)

        Tylko stare człony to jak 1.5 nowego członu. Bardziej pojemne i wygodne.

        • 14 1

        • ani jedno, ani drugie

          po prostu nowsze.
          Ale akurat ych dwóch wymienionych cech nie mają. Przynajmniej te, które obserwujemy w elsploatacji. Po prostu, nowe składy eksploatowane w SKM trafiły tu przypadkiem, "z przeceny", bo nie wzięło ich Intercity.

          • 7 1

      • tylko ten tok rozumowania

        zakłada mniejszą częstotliwośc. czy to lepiej? nie sądzę

        • 7 2

    • teraz jadą dwa stare połączone razem (6)

      nowe będą dłuuuuugie jak dwa stare

      masz musk to myśl

      • 8 10

      • a jakiś nowy pociąg widziałeś? (3)

        Impuls 4 członowy jest tak samo długi jak 3 członowy en57 i co gorsza siedzeń ma mniej. Żeby więc zastąpić 2 en57 musieliby 9 członów przynajmniej zamówić a nie sześć. Taki 6 członowy to może zastąpić co najwyżej jednego en71, który jak wszyscy wiedzą w szczycie jest za krótki.

        • 22 5

        • (2)

          A kto powiedział, że to ma być Impuls?

          • 4 3

          • (1)

            Wszystko jedno, te nowe mają długą kabinę, krotsze człony, mniej siedzeń.
            Impuls, newag, pesa, wszystko jedno

            • 15 0

            • Tylko, że ilość członów można zwiększyć. Takie ED250 jest trzy razy dłuższe od EN57

              • 0 0

      • Mam mózg dlatego nie wierzę w te zapewnienia...

        ...ani w to że ktoś w SKM myśli lub przejmuje się komfortem pasażerów. Zamówili impulsy i puszczali je pojedynczo w godzinach szczytu. Skoro mają jeździć "po dwa" to po co taki model kupować?

        • 12 0

      • Chyba Elon Musk...

        • 2 0

    • Dla niektórych to magia tak jak 2+2=4 (4)

      Nie poradzimy że proste rzeczy wydaja się niektórym magiczne.
      Nowe pociągi maja być dłuższe, a nie trzyczłonowe jak obecnie.
      Teraz jeżdżą trzyczłonowe soiete po dwa. Oczywiście nie zawsze, ale o takiej sytuacji mówimy.

      • 3 10

      • (3)

        Ale mają 400 miejsc razem. A nowy będzie mial pewnie 250-300 miejsc.

        • 14 2

        • A skąd to wiesz? (1)

          Można zamówić Flirta czy Impulsa 8-czlonowego. Sami eksperci od kolei tutaj widzę w komentarzach.

          • 0 4

          • Myślę, że lepszym ekspertem od wagonów skm jest jego długoletni pasażer niż tow. dyrektor skm

            ze służbowej skody.

            • 2 0

        • miejsca siedzące nie są prorytetem w komunikacji aglomeracyjnej

          Impulsy są znacznie wygodniejsze, bardziej wygłuszone, klima=cywilizacja.
          Dobrze zmodernizowane EN57 - dla mnie też OK, szkoda tylko że modernizowane przez kilka różnych firm i nie są ze sobą kompatybilne. Newag nie pojedzie spięty z mińskiem mazowieckim.

          • 0 0

    • starych musi być 20 bo 7 stoi w naprawie + 3 rezerwowe

      • 9 3

    • jest to możliwe

      zakładając że dziesięć starych trupów, albo i więcej ciągle stoi w warsztacie. Więc nowe, przynajmniej przez pierwsze kilka lat powinny spędzać dużo mniej czasu w warsztacie

      • 4 3

    • Zastąpi. Bo z tych 20 jeździ 5

      A reszta stoi non stop w serwisie

      • 4 1

    • Uwaga udzielam prawidlowej odpowiedzi:
      1. Po wymianie taboru, pociagi beda jezdzily rzadziej.
      2. Po wymianie taboru na nowszy, nie bedzie trzeba trzymac na bocznicy w zapasie drugiej takiej samej ilosci skladow.

      • 5 1

    • Marnujesz swój talent (ha,ha,ha) Błagam wyślij CV do SKM może w końcu ktoś coś u nich poukłada sensownie!!

      • 0 0

  • Marszałek powinien podpisać umowę a nie robi politykę (5)

    • 52 45

    • marszałek powinien walczyć o rozsądne wydawanie naszych pieniędzy (3)

      a wlewanie ich w studnię bez dna jaką jest skm nie całkiem takie jest rozsądne, pkp powinno oddać skm marszałkowi i byłoby po problemie, przecież to jest lokalna spółka a nie ogólnopolski przewoźnik

      • 17 14

      • Studnia samorzadowa lepsza? (2)

        Jak to dziala widac po gdanskim GAiT (powinno byc GTA - gimby wiedzo), czyli outsource do bolu i nic nie dziala. Remont po czterech wypadkach i wieczne "nie da sie", wypchane biura a brak kierowcow i mechanikow. Arogancka ignorancja, paternalizm i mobbowanie. Zero odpowiedzialnosci zarzadu, bo przed kim? Przed kolegami z karuzeli?

        • 21 4

        • Lepsza niż krajowa (1)

          • 2 4

          • jak nie patrzył

            kasy nie ma i nie bedzie...

            • 3 0

    • politycy z PO KO pewnie sprywatyzwoliby SKM za symboliczną złotówke,

      może Lipsk chciałby kupic?

      • 22 11

  • kiedy SKM pojedzie na północ Gdyni? (10)

    • 82 9

    • Jak wybudują tunel pod Hutniczą! (1)

      • 10 6

      • Po co?

        • 12 9

    • nigdy

      • 13 3

    • w poniedziałek

      • 8 1

    • jak tylko gdynia wchłonie kosakowo. sprawdzone info

      • 6 1

    • ok tylko po co skm (2)

      sa arrivy i inni co pojada szynobusem po istniejacej infrastrukturze

      • 3 0

      • Arriva idzie na sprzedaż

        Zmień źródło informacji

        • 0 2

      • No to czemu nie jezdzi jeszcze?

        • 1 2

    • jak samorząd znajdzie środki

      i zleci wykonanie przewozów.

      • 4 1

    • Jutro

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane