• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Długoletnia umowa przewozowa kluczowa dla nowych SKM-ek

Szymon Zięba
16 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli przewoźnikowi wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów. Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli przewoźnikowi wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Jesienią tego roku SKM planuje ogłosić przetarg na 10 nowych pociągów. Szacowana wartość tego zamówienia to ok. 320 mln zł netto. W tej chwili trwają rozmowy PKP i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego na temat długoletniej umowy przewozowej, która ma być zabezpieczeniem wkładu własnego i jest kluczowa dla inwestycji.



Czym najczęściej podróżujesz po Trójmieście?

Nowe pociągi - według szacunków - powinny pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Przypomnijmy: mają być to pojazdy wyposażone m.in. w klimatyzację czy miejsca na rowery. Będą także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Co istotne, 10 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli wycofać z eksploatacji 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Powodzenie tego zakupu zależy jednak w dużej mierze od podpisania z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wieloletniej umowy przewozowej. Taka umowa pozwoli ubiegać się SKM o środki na wkład własny.

Ładowarki USB w SKM. Pasażerowie są zadowoleni



- Czekamy na wyniki kontroli dokumentacji przetargowej prowadzonej przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Nasi dominujący współwłaściciele, czyli PKP SA i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, prowadzą rozmowy w sprawie długoletniej umowy przewozowej, która ma być zabezpieczeniem wkładu własnego, niezbędnego do sfinalizowania zakupu przez PKP SKM w Trójmieście 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych - tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
Spółka realizuje także działania mające na celu ewentualne pozyskanie z innych źródeł środków na wkład własny. Przedstawiciel przewoźnika nie udziela na razie bardziej szczegółowych informacji na temat wspomnianych ruchów.

- Szacujemy, że pierwsze pojazdy powinny się u nas pojawić na przełomie 2022 i 2023 r. Ostatni spodziewamy się otrzymać w połowie 2023 r. - podsumowuje Tomasz Złotoś.

Obecnie PKP SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych



Na liniach PKM używanych jest także 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Kilkuletnie szynobusy dzierżawione są od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Rozkład jazdy SKM w Trójmieście



Przewoźnik posiada dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Reszta to starsze pojazdy, zmodernizowane w różnym stopniu.

Średnia wieku pojazdów typu EN 57 i EN 71 to ponad 30 lat. Połowa z nich kilka lat temu została zmodernizowana. Posiadają między innymi nowy napęd, ogrzewanie nawiewowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Miejsca

Opinie (199) 5 zablokowanych

  • Rowery, bajery to drobiazgi. Podstawą są 4 pary drzwi na jedną stronę wagonu. Mniej to sabotaż. (5)

    Dla mniej kumatych: t a k _ j a k_k i e d y ś_b y ł o!

    • 5 2

    • Byly takie, pomaranczowe. (2)

      Szkoda, ze nie zaliczyles przejazdu tym wynalazkiem calej trasy zima. Poparzone poldupki i sople na uszach od przeciagu od tych czterech drzwi. To byl najgorszy punkt dnia, jak sie taki sklad trafil.

      • 1 1

      • To nie ta przyczyna

        Jakoś w starych wagonach, jeszcze berlińskich, nikt sobie uszu nie odmrażał, a przy ówczesnej masie dojeżdżających kolejką wymiana pasażerów na przystankach była szybka i sprawna.

        • 0 0

      • EW 58..ufo, kolory, zwał, jak zwał, ale dobre i potężne jednostki były.

        • 1 0

    • I Wc, i wc, i wc, i wc, i wc, i wc , i wc, i wc, i wc, i wc, i wc, i wc!!!!!!!!!!!!! (1)

      Rowery to luxus, chodzi o standard

      • 1 0

      • Po co wszedzie te rowery????

        • 0 0

  • A czy wróci stare dobre?

    No bardzo jestem ciekawy, czy szanowni zamawiający ten nowy tabor jako warunek postawią więcej drzwi na jedną stronę wagonu, tak jak było w latach 50-tych!

    • 0 0

  • (24)

    Magia. 10 pociągów zastąpi 20. Bo to będą pociągi kwantowe, które jednocześnie jadą w dwie strony.

    • 185 16

    • teraz jadą dwa stare połączone razem (6)

      nowe będą dłuuuuugie jak dwa stare

      masz musk to myśl

      • 8 10

      • a jakiś nowy pociąg widziałeś? (3)

        Impuls 4 członowy jest tak samo długi jak 3 członowy en57 i co gorsza siedzeń ma mniej. Żeby więc zastąpić 2 en57 musieliby 9 członów przynajmniej zamówić a nie sześć. Taki 6 członowy to może zastąpić co najwyżej jednego en71, który jak wszyscy wiedzą w szczycie jest za krótki.

        • 22 5

        • (2)

          A kto powiedział, że to ma być Impuls?

          • 4 3

          • (1)

            Wszystko jedno, te nowe mają długą kabinę, krotsze człony, mniej siedzeń.
            Impuls, newag, pesa, wszystko jedno

            • 15 0

            • Tylko, że ilość członów można zwiększyć. Takie ED250 jest trzy razy dłuższe od EN57

              • 0 0

      • Chyba Elon Musk...

        • 2 0

      • Mam mózg dlatego nie wierzę w te zapewnienia...

        ...ani w to że ktoś w SKM myśli lub przejmuje się komfortem pasażerów. Zamówili impulsy i puszczali je pojedynczo w godzinach szczytu. Skoro mają jeździć "po dwa" to po co taki model kupować?

        • 12 0

    • Dla niektórych to magia tak jak 2+2=4 (4)

      Nie poradzimy że proste rzeczy wydaja się niektórym magiczne.
      Nowe pociągi maja być dłuższe, a nie trzyczłonowe jak obecnie.
      Teraz jeżdżą trzyczłonowe soiete po dwa. Oczywiście nie zawsze, ale o takiej sytuacji mówimy.

      • 3 10

      • (3)

        Ale mają 400 miejsc razem. A nowy będzie mial pewnie 250-300 miejsc.

        • 14 2

        • miejsca siedzące nie są prorytetem w komunikacji aglomeracyjnej

          Impulsy są znacznie wygodniejsze, bardziej wygłuszone, klima=cywilizacja.
          Dobrze zmodernizowane EN57 - dla mnie też OK, szkoda tylko że modernizowane przez kilka różnych firm i nie są ze sobą kompatybilne. Newag nie pojedzie spięty z mińskiem mazowieckim.

          • 0 0

        • A skąd to wiesz? (1)

          Można zamówić Flirta czy Impulsa 8-czlonowego. Sami eksperci od kolei tutaj widzę w komentarzach.

          • 0 4

          • Myślę, że lepszym ekspertem od wagonów skm jest jego długoletni pasażer niż tow. dyrektor skm

            ze służbowej skody.

            • 2 0

    • Marnujesz swój talent (ha,ha,ha) Błagam wyślij CV do SKM może w końcu ktoś coś u nich poukłada sensownie!!

      • 0 0

    • Uwaga udzielam prawidlowej odpowiedzi:
      1. Po wymianie taboru, pociagi beda jezdzily rzadziej.
      2. Po wymianie taboru na nowszy, nie bedzie trzeba trzymac na bocznicy w zapasie drugiej takiej samej ilosci skladow.

      • 5 1

    • Zastąpi. Bo z tych 20 jeździ 5

      A reszta stoi non stop w serwisie

      • 4 1

    • A pomysl sobie.. (5)

      Jeden nowy to moze byc,i pewnie taki jest SIWZ , 6 członow.Stary EZT 3 człony, 2 state EZTy to ile członów?

      • 11 10

      • (1)

        Tylko stare człony to jak 1.5 nowego członu. Bardziej pojemne i wygodne.

        • 14 1

        • ani jedno, ani drugie

          po prostu nowsze.
          Ale akurat ych dwóch wymienionych cech nie mają. Przynajmniej te, które obserwujemy w elsploatacji. Po prostu, nowe składy eksploatowane w SKM trafiły tu przypadkiem, "z przeceny", bo nie wzięło ich Intercity.

          • 7 1

      • tylko ten tok rozumowania

        zakłada mniejszą częstotliwośc. czy to lepiej? nie sądzę

        • 7 2

      • (1)

        Się pogubiłem, ale ekspertem w temacie członów nie jestem.

        • 26 5

        • To może ekspertką? :D :D

          • 6 4

    • jest to możliwe

      zakładając że dziesięć starych trupów, albo i więcej ciągle stoi w warsztacie. Więc nowe, przynajmniej przez pierwsze kilka lat powinny spędzać dużo mniej czasu w warsztacie

      • 4 3

    • starych musi być 20 bo 7 stoi w naprawie + 3 rezerwowe

      • 9 3

    • To jak ten stary ruski dowcip: cyt

      jedzie Alosza i Wania pociagiem...i po 20 godzinach jeden pyta drugiego.... kuda ty jedziesz.... Z moskwu do Władywostoku...a Ty kkuda? Z władywostoku do Moswku... Patrza na siebie....wot technika:)

      • 54 0

  • Problem

    Problem jest z tym że marszałek chce mieć SKM dla siebie. I w tym że cała kasa na kolej w pomorskim idzie do przewozów regionalnych. Gdzie oni nie mają praktycznie własnego taboru. Ale jaki to ma znaczenie

    • 1 0

  • Miejsca na rowery??? Już to widzę!! (1)

    Może znów jak w PKM 6 miejsc na rowery na cały skład????!!!!
    ( a potem jałowa dyskusja przez kolejne kilka lat i wkurzenie pasażerów, rowerzystów, mieszkańców itd)

    • 4 0

    • Rowery na ścieżki, nie do pociągu!!!

      • 1 0

  • (8)

    Kiedy SKM będzie jeździć do Smętowa ?

    • 10 20

    • A po co?

      • 0 0

    • Szybka Kolej !!!Miejska!!! (1)

      specyficzne rozwiązanie, odmienny (teoretycznie) tabor, odmienne wymagania i tryb pracy.

      • 6 1

      • Tylko krawaciarze z skm o tym nie wiedzą.

        Gdyby zabrać im służbowe skody ...

        • 3 0

    • To zależy na kogo głosowaliście w tym Smętowie.

      • 1 0

    • jutro

      • 3 0

    • A kiedy do Zakopanego?

      • 3 1

    • Masz IC co jadą do Gdańska ze Smetowa tyle ile SKM z Gdyni Chyloni :)

      • 4 0

    • Oby nigdy

      • 4 1

  • 10 letnią umowa z SKM - to żart?

    Na ładne oczy podpisywać 10 letnią umowę z SKM. Śmiech na sali, a gdzie ta konkurencja, wolny rynek. Co SKM (PKP) nie chce udostępnić torów innym przewoźnikom. Ta umowa, będzie błędem władz samorządowych. SKM nigdy nie będzie miało motywacji do zmian na "lepsze", a te 10 składów kiedyś tam będzie. A reszta kiedy? Nie mają długoletniej strategii. Jak mają to niech ja pokażą. Koleje to wstyd dla całego pomorza, bez pomysłu na przyszłość i ze zmarnowaną przeszłością. :(

    • 1 2

  • Brak konkurencji (2)

    Brak zmian

    • 89 8

    • A jak wyobrażasz sobie konkurencję (1)

      Skoro tory i perony SKM należą do SKM i mogą sobie policzyć dowolna kwotę za ich udostępnienie? Pozostają tory zarządzane przez PLK - więc jedynie pociągi typu sprinter wchodzą w grę. A to też już jest, bo na bilecie miesięcznym SKM można podróżować pociągami Przewozów Regionalnych co w połączeniu z SKM stanowi elastyczną kombinację. Jakby to miało sens to takie DB czy arriva dawno by się tutaj zadomowiły

      • 0 0

      • kiedyś też infrastruktura kablowa należała do TP S.A ale określono stawki na podstawie których konkurencja mogła wydzierżawiać infrastrukturę kablową i działało ....można ?

        • 0 0

  • Klimatyzacja, rowery... A ja się pytam: GDZIE ja mogę się załatwić jak mnie przyciśnie z Gdyni do Gdańska? (1)

    XXI wiek ....

    • 4 2

    • Z za biurka tego nie widać ,

      ponadto jest To szerszy problem ,ludzie starsi , turyści itp

      • 0 0

  • Opinia (1)

    Prawdziwy mężczyzna jeździ własnym samochodem.

    • 3 7

    • Ojciec furman ?

      Geny odziedziczone , chołp żywemu nie przepusci itd.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane